بررسی رانا پلاس پانوراما ایران خودرو
آذر 1400: بعد از تصویب قیمت جدید ایران خودرو ویژه نیمه دوم 1400، رانا پلاس از تاریخ 17 آذرماه و تا پایان سال جاری، با قیمت جدید فروخته میشود. طبق قیمتهای رسمی ایران خودرو، رانا پلاس TU5 حدود 32 میلیون تومان و رانا پلاس TU5P نیز حدود 34 میلیون تومان، گرانتر از نیمه اول سال شدهاند.
مدل خودرو | پلاس | پلاس پانوراما |
---|---|---|
قیمت پایه قدیم | 158.013 | 169.647 |
قیمت فروش قدیم | 180.391 | 193.422 |
قیمت پایه جدید | 186.455 | 200.182 |
قیمت فروش جدید | 212.247 | 227.623 |
*قیمتهای فوق، برحسب میلیون تومان است.
*قیمت پایه، همان قیمت خام کارخانه بوده که بدون هزینه جانبی محاسبه میشود.
*قیمت فروش، همان قیمت نهایی است که بدست مصرف کننده میرسد.
قیمت رانا پلاس ایران خودرو
در جدول زیر، آخرین تغییرات قیمت نمایندگی ایران خودرو برای رانا پلاس TU5 و همچنین رانا پلاس TU5 پانوراما را مشاهده میکنید:
زمان | راناپلاس | راناپلاس پانوراما |
---|---|---|
تابستان 1399 | 144.8 | - |
پاییز 1399 | 179.5 | - |
فروردین 1400 | 180.3 | - |
خرداد 1400 | ثابت | 193.4 |
آبان 1400 | 208.7 | - |
آذر 1400 | 212.2 | 227.6 |
بهمن 1400 | 214.1 | ثابت |
در جدول فوق، قیمتها برحسب میلیون تومان است.
همچنین برای اطلاع از آخرین قیمت رانا و همچنین اطلاع از جدیدترین قیمت محصولات ایران خودرو، لینکهای زیر را ببینید:
»» قیمت روز محصولات ایران خودرو
فروش رانا پلاس ایران خودرو
برای اطلاع از آخرین شرایط فروش و پیش فروش ایران خودرو و همچنین جهت دیدن بهروزترین آگهیهای رانا، لینکهای زیر را ببینید:
معرفی رانا پلاس جدید به نمایندگیها
مهر 1400: شرکت ایران خودرو با انتشار بخشنامهای در تاریخ 31 شهریورماه 1400، محصول جدید رانای 6 دنده را به نمایندگیهایش معرفی کرده است. این برای نخستینبار است که اطلاعات رانا پلاس پانوراما در اختیار نمایندگیها قرار میگیرد. متن کامل این بخشنامه را از لینک زیر دریافت کنید:
»» معرفی راناپلاس پانوراما به نمایندگیهای ایران خودرو (PDF) ««
اولین تحویل رانا پلاس پانوراما
شهریور 1400: همانطور که میدانید حوالهداران رانا پلاس 5 دنده با موعد شهریور 1400، نخستین افرادی بودند که موفق شدند با شرکت در طرح تبدیل محصولات ایران خودرو، خودروی ثبتنامیشان را به رانا پلاس پانوراما تغییر دهند. حالا نیز مشخص شده که تحویل اولین سری این خودرو از آخرین هفته شهریورماه 1400 آغاز شده است.

افزایش رضایت مشتریان از رانا پلاس
تیر 1400: رضایت مشتریان از رانا پلاس بیشترش شد. ایران خودرو با اعلام این خبر گفته که براساس جدیدترین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و کنترل استاندارد (ISQI)، در محصول جدید رانا پلاس، شاخص رضایت مشتریان (CSI) بهبود 10 نمرهای داشته است و شاخص ایرادات اظهارشده توسط مشتریان (IQS) نیز 12 نمره بهبود یافته.
همچنین در شاخص طراحی و چیدمان خودرو (APEAL) که یک شاخص بینالمللی است، رضایت مشتریان از راناپلاس نسبت به رانای معمولی، افزایش 40 نمرهای را به همراه داشته.
تفاوت رانا پلاس 5 دنده و 6 دنده
طبق اطلاعات منتشر شده از سوی ایران خودرو، تفاوتهای راناپلاس 6 دنده با رانا پلاس 5 دنده، مطابق جدول زیر خواهد بود:
تغییرات | راناپلاس | راناپلاس پانوراما |
---|---|---|
موتور | TU5 | +TU5 |
قدرت | 105 اسب بخار | 113 اسب بخار |
گشتاور | 142 نیوتن متر | 144 نیوتن متر |
شتاب | 12 ثانیه | 11.6 ثانیه |
گیربکس | 5 دنده دستی | 6 دنده دستی |
فرمان برقی | x | دارد |
سقف شیشه | x | دارد |
اطلاعات جدول فوق، از سایت ایران خودرو گردآوری شده است.
شرکت ایران خودرو که از اواخر زمستان 99، تولید آزمایشی رانا پلاس پانوراما (6 دنده) را شروع کرده بود، در اردیبهشتماه 1400 برای نخستینبار، مشخصات فنی رانا پلاس سقف شیشهای را بصورت زیر، منتشر کرد:
»» کاتالوگ رسمی رانا پلاس 6 دنده (PDF) ««
بهبودهای راناپلاس 6 دنده نسبت به راناپلاس 5 دنده
اسفند 99 | حالا که تولید رانا پلاس سقف شیشهای با تیراژ روزانه 6 دستگاه آغاز شده، یکی از داغترین بحثهایی که میان خریداران محصولات ایران خودرو شکل گرفته است، مربوط به تفاوتهایی است که میان رانا پلاس پانورما (MT6) با رانا پلاس معمولی (MT5) وجود دارد. اما برای آنکه خیالتان را راحت کنیم، مهمترین و اصلیترین تغییراتی که ایران خودرو در رانا پلاس پانورما اعمال کرده است را بصورت خلاصه، بیان میکنیم:
- فرمان برقی
- آنتن سقفی جدید در عقب
- سقف شیشهای (مشابه 207 پانورما)
- گیربکس جدید 6 دنده دستی (MT6)
- موتور جدید TU5 پلاس
- افزایش 5 واحدی در قدرت
- افزایش 8 واحدی در گشتاور
- کاهش 7 درصدی مصرف سوخت
- کاهش 20 درصدی دور موتور (در سرعت بیش از 100)
علاوه بر ویژگیهای فوق، ایران خودرو در رانا پلاس پانوراما، یکسری تغییرات کیفی (نسبت به رانا پلاس معمولی) نیز اعمال کرده که عبارتند از:
- بهبود سیستم جرقه زنی
- بهبود پاشش سوخت
- بهبود عایقبندی کابین
- بهبود و تغییر ضرایب دنده
- بهبود شتاب و حداکثر سرعت
- کاهش استهلاک فنی موتور
- کاهش آلایندگی موتور
رانا پلاس سقف شیشهای رونمایی شد
اسفند 99 | همانطور که آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در مراسم رونمایی موتور سه استوانه قولش را داده بود، تولید گیربکس 6 دنده جدید ایران خودرو، روز نهم اسفندماه و با حضور وزیر صمت، رسما آغاز شد. این گیربکس 6 دنده جدید، که با هدف کاهش مصرف سوخت و بهبود وضعیت تعویض دندهها ساخته شده، میتواند تا پایان سال 1404، صرفهجویی ارزی 87 میلیون دلاری برای کشور داشته باشد. اما خبر مهمتر اینکه در مراسم افتتاخ خط تولید این گیربکس، ایران خودرو همچنین برای نخستینبار از رانا پلاس پانوراما (سقف شیشهای) نیز رونمایی کرد.

رانا پلاس پانوراما، اولین محصول ایران خودروست که با گیربکس 6 دنده جدید، به بازار خواهد آمد. در سال 1400 نیز قرار است دنا پلاس هم به این گیربکس جدید، مجهز شود.
اولین تصاویر از رانا پلاس پانوراما
آذر 99 | با انتشار نخستین تصاویر جاسوسی از رانا پلاس پانوراما در خط تولید آزمایشی ایران خودرو، حالا مشخص شده که این محصول جدید، همان مدلی است که ایران خودرو میخواست با گیربکس 6 دنده جدیدش به بازار بفرستد.

همچنین هواداران رانا پلاس خوب میدانند که ایران خودرو قرار بود علاوه بر گیربکس جدید، موتور جدید EC5 را هم روی سری جدید رانا پلاس نصب کند ولی چنین چیزی هنوز، برای ما قطعی نشده و نمیدانیم که آیا رانا پلاس 6 دنده، با موتور EC5 تولید شده است یا همان موتور TU5 سابقش را در سینه دارد. به هرحال همچنان باید منتظر بمانیم!
معرفی رانا پلاس 5 دنده
رانا پلاس ایران خودرو، که نخستین بار در زمستان 98 معرفی شد، قرار است از پاییز سال 99 وارد بازار کشورمان شود. البته با آمدن رانا پلاس، فعلا قرار نیست از رانا LX خداحافظی کنیم چراکه ایران خودرو میخواهد هردوی آنها را در سبد محصولاتش داشته باشد.
براساس ماده 4 قانون هوای پاک، عرضه و فروش خودروهای یورو4 برای سال 1399 غیرقانونی شده و به همین دلیل نیز خودروسازان باید برای گرفتن مجوز استاندارد یورو5 اقدام کنند.
هرچند که وزارت صمت، اجرایی شدن این قانون را تا اواخر سال 99 به تعویق انداخت اما از میان خودروسازان کشورمان، ایران خودرو زودتر از بقیه دست به کار شد و توانست برخی محصولاتش را به استاندارد یورو5 برساند. به همین مناسبت، در نخستین هفته دیماه 98، ایران خودرو طی مراسمی، آغاز تولید برخی از مدل های یورو5 خود را جشن گرفت. در حاشیه این مراسم بود که فیس لیفت جدید رانا را برای اولین بار دیدیم؛ خودرویی که قرار است با نام «رانا پلاس» به بازار بیاید.
رانا پلاس را باید نسخه ارتقایافته رانا بدانیم که هم یورو5 شده، هم به امکانات بیشتری مجهز شده و هم چندین تغییر ظاهری را تجربه کرده است. بهعنوان مثال گرافیک چراغهای جلو و عقب تغییر کرده و به دیلایت نئونی مجهز شدهاند. همچنین قاب آینهها تغییر کرده و حالا راهنمای LED دارد. همرنگشدن دستگیرهها و زهجانبی با رنگ بدنه، طرح جدید جلوپنجره و تغییر قالپاقها از دیگر ویژگیهای ظاهری رانای جدید خواهند بود.

درون کابین رانای جدید نیز مهمترین موضوع، استفاده از همان فرمانی است که قبلاً در 207 جدید استفاده شده بود. این فرمان جدید، که دکمههای کنترلی (برای سیستم صوتی و کروز کنترل) روی آن وجود دارد، در قسمت پایینی دارای روکش نقرهای رنگی است تا حس اسپرت بیشتری به راننده القا شود.
بهبودهای راناپلاس 5 دنده نسبت به رانای معمولی
اگر همه تغییرات کوچک و بزرگی که برای رانا پلاس رخ داده را حساب کنیم، به این نتیجه میرسیم که این محصول جدید، حداقل در 26 مورد، نسبت به رانا LX تغییر کرده است که عبارتند از:
- مجموعه داشبورد (بهبود کربن)
- کنسول میانی بین دو صندلی
- مجموعه کلیدهای شیشه بالابر درها و آینه برقی
- طرح جدید پنل داشبورد
- رودری های جدید
- چراغ های جلو و عقب
- دسته دنده جدید
- صفحه کیلومتر جدید (مشابه 206 اتومات)
- رادیو پخش با بلوتوث (بدون سی دی پلیر)
- سیستم صوتی با توئیتر
- قالپاق جدید
- جلوپنجره جدید
- صندلی های جدید (مشابه 207) با ایزوفیکس
- دستگیره و زه جانبی همرنگ بدنه (پک لوک)
- غربیلک فرمان با آرم کرومی
- کلیدهای کنترلی روی فرمان
- بهبود ایربگ های جلو
- عایق کاپوت
- موکت جدید صندوق
- آینه های جانبی راهنمادار
- آنتن اکتیو
- دسته راهنما و برف پاک کن جدید (مشابه 206)
- چراغ مه شکن جدید
- دسته سیم
- مقاومت فن رادیاتور
- کروز کنترل
- چراغ دی لایت *
- فرمان برقی *
- گیربکس AMT یا نیمه اتومات *
- گیربکس 6 دنده جدید *
تجهیزاتی که با علامت (*) مشخص شده، در آینده اضافه میشوند.
مشخصات فنی رانا پلاس 5 دنده
ایران خودرو برای رانا پلاس از همان موتور TU5 سابقش استفاده کرده فقط با این تفاوت که این موتور در رانا LX و EL از نوع یورو4 بود ولی در رانا پلاس از نوع یورو5 است.
»» کاتالوگ رانا پلاس 5 دنده (PDF) ««
سایر مشخصات عملکردی خودرو (مثل شتاب، حداکثر سرعت، مصرف ترکیبی) نیز تغییری نکرده. البته وزن رانا پلاس بدلیل نصب تجهیزات اضافی، حدود 25 کیلوگرم سنگینتر از رانا ال ایکس شده.
البته آقای پورمجیب، معاون تحقیقات ایران خودرو، در مردادماه 99 خبر داد که موتور EC5 نیز در آیندهای نزدیک، روی رانا پلاس نصب خواهد شد.
مشخصات رانا برقی ایران خودرو
رانا برقی، نخستین محصول تمام برقی ایران خودروست که البته هنوز در فاز تحقیقاتی بوده و تا عرضه انبوه آن، حداقل چندسال، زمان لازم است. طبق برنامه ریزیهای ایران خودرو، این شرکت باید از سال 2021 وارد بازار خودروهای هیبرید و الکتریکی شود. ساخت رانا برقی و همچنین دنا پلاس پلاگین هیبرید نیز در همین راستاست.
شروع کار از سال 93
همه چیز از اسفند 93 شروع شد؛ همان زمانی که ایران خودرو برای نخستینبار از رانا برقی رونمایی کرد.

در این مراسم رونمایی که با حضور رئیس جمهور روحانی برگزار شده بود، هیچگونه مشخصات فنی برای رانا برقی، رسانهای نشد و فقط اعلام شد که پروژه تولید این خودرو با سرمایهگذاری 9 میلیارد تومانی و توسط شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) صورت گرفته و کارفرمایی پروژه نیز برعهده معاونت علمی ریاست جمهوری و همچنین سازمان گسترش صنایع (ایدرو) بوده است.
زمان گذشت تا اینکه در سال 97، ایرانخودرو دوباره رانا برقی را برای تستهای جادهای به خیابانهای تهران آورد. سرانجام در آخرین روزهای بهمن ماه 98، ایران خودرو برای سومین بار از رانا برقی رونمایی کرد. در این رونمایی که در حاشیه یازدهمین همایش بینالمللی «موتورهای درونسوز و نفت» برگزار شد، بالاخره نخستین مشخصات فنی رانا نیز در اختیار رسانهها قرار گرفت.
هیبرید است یا برقی؟
استفاده از کلمه «هیبرید» برای این رانا، کار درستی نیست! هرچند پیشرانه بنزینی در دل رانا قرار دارد اما این پیشرانه، دیگر به دیفرانسیل و گیربکس متصل نیست و تنها به عنوان ژنراتوری برای شارژکردن باتریها عمل میکند. به همین دلیل نیز نمیتوان این رانا را خودرویی هیبریدی دانست چراکه تمامی خودروهای هیبریدی، قابلیت حرکت کردن با کمک پیشرانه درونسوزشان را دارند اما این رانا، چنین توانایی را ندارد.

چه پیمایشی دارد؟
ایران خودرو برای رانا برقی خود، از باتریهای 30 کیلووات ساعتی بهره گرفته که در حالت شارژ کامل، میتواند رانای برقی را تا حدود 220 کیلومتر به حرکت وادارد.
باتریهای رانا برقی در قسمت انتهایی کف خودرو جاسازی شده و خوشبختانه، حجمی از صندوق عقب را نگرفته است. باتوجه به اضافه شدن باتریها، رانا برقی حدود 100 کیلوگرم سنگینتر از رانای TU5 شده.
چه قدرتی دارد؟
همانطور که گفتیم، در رانای برقی، یک پیشرانه بنزینی وجود دارد که باتریها را شارژ میکند. اما این پیشرانه، همان پیشرانه 1.6 لیتری TU5 نیست! چراکه فقط 1.0 لیتر حجم دارد و از نوع DOHC است.

موتور الکتریکی رانا برقی توانی برابر 90 کیلووات دارد یعنی حداکثر قدرتش به حدود 120 اسببخار میرسد. همچنین گشتاور تولیدی آن نیز معادل 220 نیوتنمتر است که به چرخهای جلو منتقل میشود.
*عکس از اتوموبیلفا / اسب بخار
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : باما
میثم کاظمی(760 روز پیش)
سلام دوستان عزیز در باما با توجه به ارائه مشخصات رانا پلاس توسط ایران خودرو موارد بالا را اصلاح فرمایید چون خیلی از موارد بالا از جمله فرمان مشابه 207- صندلی جدید 207 -آنتن اکتیو و غیره در رانا پلاس قرار ندارند تنها موارد تغییری: طرح جدید چراغ های جلو و عقب دسته راهنما و برف پاکن طرح 206 روکش جدید صندلی ها طرح 207 ولی خود صندلی تغییری نکرده بهبود کربن مجموعه داشبورد مجموعه کلیدهای بالابر و آینه برقی جدید آینه های جدید راهنمادار جلو پنجره طرح جدید
Ali2006 (387 روز پیش)
شما اطلاعات رو از کجا اوردین ؟ من رانا پلاس دارم فرمونش کاملا مشابه ۲۰۷ هستش ، صندلی ها هم ۲۰۷ هستند . ببینید بعضی ها که رانای معمولی داشتن رفتند چراغ پلاس انداختند اونارو با رانا پلاش اشتباه نگیرید
Tr (418 روز پیش)
میثم کاظمی این چیز هایی که گفتی نداره همه ش رو داره الکی نظر ندید
kingold1000(489 روز پیش)
من فقط از سقف پاناروماش خوشم اومد از دیگر اماکانتش نه
kohi(541 روز پیش)
دوروز دیگه لاستیک نو رو جزء اپشن حساب میکنند
FSamF(679 روز پیش)
آخه کجای این کیلومتر شبیه ۲۰۶ اتوماته شبیه رانا فاز صفره یا ۲۰۶ فاز صفر
علی از مشهد(766 روز پیش)
سلام به نظرم زیاد خودتون رو خسته نکنید با این همه تغییرات مردم به دردسر میفتن برای انتخاب با این همه تغییرات .
۶۷۷۶(808 روز پیش)
سلام خسته نباشید منطقه گلشهر هستم خودرو رانا پلاس میخواستم بی زحمت قیمت چنده