به انتخاب مجله موتورترند

لوسید ایر، خودروی برتر 2022

27 آبان 1400 18:30

سدان لوکس برقی اِیر (Air) محصولی از استارت‌آپ لوسید (Lucid)، موفق شده با جلب نظر کارشناسان نشریه موتورترند و عبور از سد رقیبان خوشنام همچون تسلا مدل S، آئودی E-tron GT، پورشه تایکان و مرسدس EQS، به عنوان «خودروی برتر سال 2022» دست یابد. در این مطلب قصد داریم شش دلیل کلیدی که باعث موفقیت این خودرو شده را مرور کنیم.

مهندسی برتر لوسید ایر

مهندسی خلاقانه در نحوه اتصال و خنک‌کاری سلول باتری‌ها، به‌کارگیری باتری‌های سیلندری که علاوه بر سهولت در مونتاژ، کارایی را نیز به همراه داشته به نحوی که این خودرو از سریع‌ترین قابلیت شارژ پشتیبانی می‌کند و ظرف تنها 20 دقیقه، نیروی لازم برای پیمایش 480 کیلومتر را به دست می­‌آورد.

صرفه اقتصادی لوسید ایر، با قابلیت پیمایش بالا

حتی نسخه پایه لوسید اِیر با ظرفیت باتری 92 کیلووات ساعت نیز انرژی لازم برای پیمودن 640 کیلومتر مسافت را در اختیار دارد. به لطف طراحی مناسب بدنه، ضریب درگ به تنها 0.2 محدود شده است.

لوسید ایر، خودروی برتر 2022 به انتخاب مجله موتورترند

طراحی مناسب لوسید ایر

لوسید ایر با ابعاد بدنه و فاصله محوری مشابه مرسدس E کلاس، فضای داخلی در حد S کلاس ارائه می‌کند. استفاده از متریال با کیفیت همچون آلکانترا و چرم و ترکیب رنگی متفاوت بخش جلو و عقب فضای کابین، تجربه­‌ای متمایز را فراهم کرده است. البته ارتفاع کم سقف باعث شده ورود سرنشینان بلند قد به ردیف عقب با کمی مشکل همراه باشد، هرچند زاویه 90 درجه­‌ای درهای عقب کار را کمی آسان‌تر است.

لوسید ایر، خودروی برتر 2022 به انتخاب مجله موتورترند

قابلیت­‌های کاربردی لوسید ایر

فضای 283 لیتری زیر کاپوت که مجموع فضای محفظه بار این خودرو را به 908 لیتر رسانده است، در کنار کمک­‌فنرهای تنظیم‌پذیر Damptronic Sky ساخت بیل‌اشتاین با کیفیت سواری بسیار راحت، راحتی مثال‌زدنیی برای سرنشینان این خودروی برقی به ارمغان آورده است.

لوسید ایر با 800 اسب‌­بخار قدرت، مسافت 400 متر را با سرعت 208 کیلومتر برساعت طی می‌کند و از تمامی خودروهای برقی به جزء تسلا مدل S Plaid و پورشه تایکان توربو S، سریع‌تر است.

لوسید ایر، خودروی برتر 2022 به انتخاب مجله موتورترند

سطح تجهیزات رفاهی این خودرو با مرسدس‌بنز برابری می‌کند و برخی ویژگی‌­های جدید همچون تنظیمات متنوع ماساژور صندلی، سیستم صوتی دالبی و سامانه دستیار بزرگراه را به همراه دارد. البته تمرکز تنظیمات خودرو در نمایشگر مرکزی، انتقاد برخی کارشناسان را به همراه داشته است.

ایمنی بالای لوسید ایر، به لطف تکنولوژی‌های مدرن

لوسید اِیر به مجموعه‌­ای وسیع از سامانه‌­های فعال و غیر فعال ایمنی مجهز شده است، که به یاری 32 حسگر، 14 دوربین، 12 رادار فراصوت و یک لیدار HD کار می‌کنند. مرکز کنترل فرمان برقی این خودرو نیز در 12 سطح تنظیم می­‌شود. هرچند خودروی تحت بررسی نمی­‌توانست همچون هوندا سیویک خود را در بین خطوط حفظ کند، ولی می­‌توان اطمینان داشت که این مورد نیز با بروزرسانی نرم‌افزاری برطرف شود.

لوسید ایر، خودروی برتر 2022 به انتخاب مجله موتورترند

لوسید ایر، خودرویی ارزشمند نسبت به رقم پرداختی

هزینه نگهداری خودروهای برقی کمتر از همتایان درون­‌سوزشان است، درحالی‌که افت قیمت آن‌ها در نمونه دست دوم بسیار بیشتر است. قیمت تریم پایه لوسید ایر با 480 اسب­‌بخار قدرت و شعاع حرکتی 650 کیلومتر برابر با 77,400 دلار تعیین شده که پس از اعمال تخفیف مالیاتی احتمالاً به زیر 70 هزار دلار خواهد رسید که در حد خودرویی همچون مرسدس‌بنز E کلاس است.

قدرتمندترین نسخه این خودرو یعنی Dream P نیز که 1111 اسب­‌بخار قدرت ، 1884 نیوتن‌متر گشتاور و شعاع حرکتی 832 کیلومتری در اختیار دارد، نیز با قیمت 169 هزار دلار به فروش می‌­رسد یعنی با پرداخت 2.2 برابر قیمت، 2.3 برابر قدرت بیشتر به دست می­‌آورید.

لوسید ایر، خودروی برتر 2022 به انتخاب مجله موتورترند

به نظر می­‌رسد لوسید ایر قدم در راهی گذاشته که تسلا مدل S چند سال پیش آغاز کرد، اما اکنون محصول لوسید شایستگی بیشتری برای دریافت عنوان «خودروی برتر سال 2022» را دارد.

دیدگاه کاربران