به انتخاب مجله موتورترند

ریویان R1T پیکاپ برتر سال 2022

24 آذر 1400 16:07

از دورانی که پیکاپ‌ها به عنوان خودروهای باربر و فارغ از امکانات شناخته می‌شدند، زمان زیادی می‌­گذرد. این خودروها امروزه در عین افزایش توان حمل بار، واجد امکانات خودروهای لوکس، توانایی بیراهه­نوردی آفرودرها و  حتی قابلیت حرکتی خودروهای اسپرت نیز هستند.

پس از کاهش تعداد نامزدهای دریافت عنوان پیکاپ برتر سال 2022 از نگاه نشریه موتورترند به 4 مدل، در نهایت یکی از این خودروها توانست با اختلاف تنها یک رای، تاج برتری را بر سر گذارد.  اما پیش از آن‌که به معرفی پیکاپ برتر بپردازیم، بد نیست به سایر فینالیست‌­ها نیز نگاهی داشته باشیم پس «باما» همراه شوید.

فینالیست‌های پیکاپ برتر 2022 موتورترند

فورد ماوریک 2022

فورد ماوریک به عنوان یک پیکاپ میان­‌سایز، از ساختار مستقل از شاسی محروم مانده و روی پلتفرم مشترک با مدل‌های برانکو اسپرت و اسکیپ ساخته شده است. این خودرو به صورت استاندارد با پیشرانه‌ای به قدرت 191 اسب­‌بخار و جعبه‌دنده e-CVT عرضه می­‌شود، اما امکان سفارش پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ با 250 اسب‌­بخار قدرت و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک هم فراهم است. این محصول در دو نوع دیفرانسیل-جلو و چهارچرخ محرک به فروش می­‌رسد.

تجهیزات کامل و قابلیت‌های کاربردی همچون محفظه بار به طول 1.37 متر، ظرفیت 680 کیلوگرمی حمل بار، قابلیت نصب وسایلی همچون دوچرخه و ظرفیت یدک­‌کشی 0.9 تن در مدل هیبرید و 1.8 تن در نسخه توربوشارژ، از مهمترین نکات قابل توجه درباره فورد ماوریک است.

جی­‌ام­‌سی هامر EV پیکاپ

کمتر خودرویی را می‌­توان یافت که همچون هامر با سرنوشتی پر فراز و نشیب روبرو شده باشد. طراحی این خودرو در عین وفاداری به اصول موردانتظار از برند هامر، با موارد تازه‌­ای همچون قابلیت جدا کردن سقف همراه شده است.

حالت حرکت خرچنگی (CrabWalk)، سامانه دستیار راننده سوپر کروز و بازهم طراحی جالب بدنه، هامر EV پیکاپ را بیشتر به یک نمونه آزمایشی شبیه ساخته است.

هیوندای سانتاکروز 2022

هیوندای سانتاکروز در بسیاری موارد با فورد ماوریک مقایسه شده است، ولی هنوز در پشت سر این خودرو قرار می­‌گیرد. البته نباید فراموش کرد سانتاکروز نخستین تجربه هیوندای در رده پیکاپ است، درحالی‌که فورد یکی از خودروسازان بسیار باتجربه در این بخش است.

پیشرانه 2.5 لیتری این خودرو با 191 اسب‌­بخار قدرت به جعبه‌دنده 8 سرعته خودکار متصل شده است، اما پیشرانه توربوشارژ با 281 اسب‌­بخار قدرت و گیربکس 8 سرعته دوکلاچه خودکار هم قابل سفارش است.

ریویان R1T، پیکاپ برتر 2022

از زمان معرفی تسلا مدل S به عنوان خودروی برتر سال 2013، علاقمندان پیکاپ به عنوان پرفروش‌­ترین رده خودرو در آمریکا در طی 40 سال گذشته، برای معرفی نمونه­‌های برقی در این کلاس انتظار می­‌کشیدند. ریویان R1T را می­‌توان پاسخی به این انتظار دانست؛ خودرویی که مولفه‌­های یک پیکاپ مدرن را بازتعریف کرده و بازیگران صنعت خودرو و مصرف­‌کنندگان را به بازنگری اساسی در انتظارات خود از یک پیکاپ مجبور کرده است.

ریویان R1T پیکاپ برتر سال 2022

به نظر داوران موتورترند تنها محصول این شرکت یعنی R1T، شاخص‌ترین پیکاپ برقی موجود در بازار است. طراحی ظاهری آن فدای قابلیت‌­های کاربردی نشده، ظرفیت یدک‌کشی و باربری آن قابل مقایسه با پیکاپ‌های بزرگتر از خودروسازان باتجربه بوده و پیشرانه آن نیز بدون تولید آلاینده فعالیت می­‌کند.

اجازه دهید شش عامل کلیدی که باعث موفقیت این خودرو شده را مرور کنیم.

طراحی مناسب ریویان R1T

در شکل­‌گیری ریویان R1T، تعادل مناسبی بین عناصر خلاقانه و تناسبات طراحی برقرار شده است. اگر عناصر نورانی خطی شکل در جلو و عقب بدنه را حذف کنید، این خودرو به سایر پیکاپ­‌های متداول شباهت دارد. در فضای داخلی هم ارتباطی مناسب بین طراحی بسیار مدرن و ساده با قطعات باکیفیت و صندلی­‌های راحت برقرار شده است، که حسی مشابه با خودروهای گران‌تر را به سرنشینان منتقل می‌­کند. حضور چندین نمایشگر شاید برای بسیاری از علاقمندان خودرو خوشایند نباشد ولی به نظر می‌­رسد در دوران فعلی باید با آن کنار آمد.

ریویان R1T پیکاپ برتر سال 2022

مهندسی برتر ریویان R1T

نصب باتری­‌ها و موتورهای برقی در سازه خودرو و بین چرخ‌ها، از دو دهه پیش مورد توجه بوده، ولی ریویان به بهترین شکل از این قابلیت استفاده کرده است. نصب موتور روی هریک از چرخ‌ها نیز امکان دیگری است، که تقسیم مناسب گشتاور و پایداری برای عبور از انواع مسیرها را به همراه دارد.

ریویان R1T پیکاپ برتر سال 2022

سیستم تعلیق مستقل با کمک­‌فنرهای بادی، فنرهای فعال، ظرفیت حمل 800 کیلوگرم بار، توان یدک‌­کشی 5 تن که در آزمایش موتورترند به 4 تن رسیده و شعاع حرکتی 500 کیلومتر، از دیگر نکات قابل توجه در طراحی مهندسی این خودرو است.

صرفه اقتصادی ریویان R1T

متوسط آلایندگی کربنی ریویان R1T در چرخه شهر و بزرگراه برابر با 70 گرم در مایل اعلام شده، که از برخی خودروها بیشتر است اما با توجه به ظرفیت حمل بار و یدک­‌کشی این خودرو، بسیار خوب به نظر می­‌رسد.

قابلیت­‌های کاربردی ریویان R1T

ساخت یک پیکاپ برقی از مرحله صفر، امر بسیار سختی بوده که طراحان R1T به خوبی از پس انجام آن برآمده‌­اند. فناوری، تجربه خوشایند رانندگی و کیفیت قطعات این خودرو داوران موتورترند را تحت تاثیر قرار داده است، ضمن ­این‌که مواردی همچون میز تاشو و آشپزخانه سفری نیز به همراه این خودرو عرضه می­‌شود.

ریویان R1T پیکاپ برتر سال 2022

ارزش ریویان R1T در برابر رقم پرداختی

ریویان R1T حتی در مقایسه با رقیبان فینالیست خود نیز بسیار ارزشمند به نظر می‌­رسد. ظرفیت حمل بار و یدک­‌کشی این خودرو حتی از هامر EV پیکاپ هم بیشتر بوده و کیفیت سواری و طراحی داخلی بهتری هم ارائه می­‌کند. هرچند شتاب محصول هامر بسیار بیشتر است، اما قیمت گران‌تر آن را هم نمی­‌توان نادیده گرفت.

ایمنی ریویان R1T

ریویان R1T پیکاپ برتر سال 2022

از هشدار برخورد روبرو و ترمز خودکار اضطراری گرفته تا دستیار رانندگی بزرگراه، فهرست تجهیزات ایمنی فعال و غیرفعال ریویان R1T بسیار گسترده است و اکثر موارد آن به صورت استاندارد عرضه می­‌شود که در کمتر خودرویی با این قیمت در دسترس است. کامپیوتر مرکزی تمام جوانب بدنه و حتی صورت راننده را زیرنظر دارد.

شرکت ریویان با عرضه R1T نه تنها به خودروسازان و طراحان روش جدیدی برای ساخت و طراحی پیکاپ نشان داده، بلکه می‌­تواند نظر آن‌دسته از مشتریان که قبلاً برنامه‌­ای برای خرید یک پیکاپ نداشتند را جلب کند.

دیدگاه کاربران