نگاهی به مراحل و مشکلات

بررسی بازسازی خودروهای کلاسیک در ایران

23 دی 1400 18:14

در سراسر جهان بازسازی خودروهای کلاسیک یکی از مواردی است که به طور جدی مورد بحث متخصصان و علاقمندان در این زمینه است. بازسازی خودروهای کلاسیک اصول و قواعدی دارد که در صورتی که رعایت نشوند، حاصل کار ممکن است تنها دور ریختن پول و هدر رفت زمان و زحمات فراوانی باشد. در ایران به طور خاص به خاطر مسائل متعدد، این روزها بازسازی خودروهای کلاسیک بسیار مطرح شده و به همین بهانه نگاهی کوتاه داریم به مراحل کلی و البته معضلات و کاستی‌های این عرصه در کشورمان.

از «کاردار» خریدن تا «جمع کردن»

با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای دست دوم به ایران، خودروهای کلاسیک نیز امکان وارد شدن به کشورمان را ندارند. به همین جهت حفظ، نگهداری و بازسازی خودروهای کلاسیک موجود اهمیت دو چندانی دارد. با وجود آن که بسیاری از خودروهای کلاسیک موجود در ایران به نحوی در طول زمان بازسازی شده‌اند، اما بسیاری از این بازسازی‌ها اصولی و باکیفیت لازم نبوده و نیازمند بازبینی و یا بازسازی کلی هستند. علاوه‌براین بسیاری از خودروهای موجود نیز اصلا بازسازی نشده‌اند و یا مدت‌هاست در صف بازسازی رها شده‌اند.

پیش از خرید یک خودروی کلاسیک، وارسی کلی و دقیق آن اهمیت بالایی دارد. هر خودروی خاص ممکن است نقاط ضعف فنی، ظاهری و یا ساختاری مختلفی داشته باشد که آگاهی از آن‌ها نیازمند تحقیقات کاملی است. پس از یادگیری در مورد عیوب رایج در یک مدل خاص، باید این نقاط ضعف در خودروی مورد نظر به طور دقیق بررسی شوند تا در صورت وجود، وضعیت کلی خودرو تعیین شود. اگر یک خودرو در زمینه خاصی دچار مشکلاتی است که رفع آن‌ها نیازمند بودجه‌ای سنگین و خارج از عهده خریدار است، به شما پیشنهاد می‌کنیم از خریدتان صرف نظر کنید.

پس از خرید خودرو، باید لیستی دقیق از ایرادهای موجود، قطعات لازم و البته امور مورد نیاز برای بازسازی اصولی جمع‌آوری شود. پس از آن باید با متخصصینی در زمینه بازسازی و رفع این موارد صحبت کنید تا هزینه کلی بازسازی خودرو برآورد شود. مرحله بعدی تهیه لوازم مورد نیاز برای بازسازی است که این قطعات ممکن است تزئینی و یا فنی باشند. متاسفانه در سال‌های اخیر بسیاری از قطعات در ایران نایاب شده‌اند و برای تهیه آن‌ها باید به مراجع و منابع خارجی رجوع کرد.

همزمان با تهیه قطعات، باید بازسازی فنی آغاز شود. پس از آن که بخش قابل توجهی از قطعات خریداری شدند، می‌توان این بخش را شروع کرد و به طور همزمان باید لیست قطعات مورد نیاز اصلاح شود، چرا که ممکن است برخی عیوب جدید در حین بازسازی شناسایی شوند. در این بازه به تدریج باید به موازات کارهای فنی، بخشی از بازسازی ظاهری نظیر صافکاری و سپس نقاشی خودرو نیز در اولویت قرار گیرند. پس از تکمیل بخش تزئینی و فنی، این دو بخش به هم می‌رسند و اصطلاحا خودرو «جمع می‌شود». حال نوبت خورده کارهایی است که اکثرا به رفع عیوب جزئی، نواقص و البته تکمیل موارد فوق خلاصه می‌شود.

نواقص و معضلات بازسازی خودروی کلاسیک

محدودیت‌ها در زمینه بازسازی خودروهای کلاسیک را باید به دو دسته «تکنیکی» و «قانونی» طبقه‌بندی کرد.

همان‌طور که گفته شد، این روزها قطعات خودروهای کلاسیک در ایران بسیار کمیاب شده‌اند. به همین دلیل باید نبود قطعه فابریک اصلی را بزرگ‌ترین مشکل تکنیکی در حین بازسازی خودروها دانست. قیمت بالای قطعات و البته اصلی نبودن آن‌ها در همین راستا مشکلات دیگری هستند که علاقمندان سالیان سال است با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

مورد بعدی را باید تعداد کم و یا حتی نبود متخصصین «کار بلد» در زمینه خودروهای کلاسیک دانست. متاسفانه در آشفته بازار خودروهای کلاسیک ایران افراد متعددی هستند که توسط بسیاری «استاد» و «پیشکسوت» خطاب می‌شوند، اما اطلاعات و سواد علمی و کافی ندارند و اگر هم دانشی دارند ناقص و بیشتر تجربی است. بدین ترتیب انتخاب استادکار خبره و تعمیرکار متخصص را باید یکی دیگر از بایدهای بازسازی خودرو کلاسیک دانست.

یکی دیگر از محدودیت‌های تکنیکی در زمینه بازسازی خودروهای تاریخی، نبود تجهیزات کافی و البته مدرن در زمینه بازسازی خودرو در بسیاری از تعمیرگاه‌های کشور دانست. وجود تجهیزات و سیستم‌های به روز شده و البته دقیق، به بالا رفتن کیفیت بازسازی خودرو کمک شایان ذکری می‌کند.

اما در طرف دیگر داستان محدودیت‌های قانونی دیده می‌شوند. در سال‌های اخیر سختگیری‌ها پیرامون تغییر مشخصات خودروها نظیر رنگ، موتور، اتاق و البته شماره شاسی به شدت افزایش یافته است. این سختگیری‌ها با آن که در بیشتر موارد به حفظ اصالت خودروها کمک می‌کنند، اما در برخی موارد به ضرر کسانی هستند که مشغول بازسازی خودرو هستند. گرفتن مجوز برای بازگرداندن رنگ خودرو به رنگی که در حقیقت رنگ اصلی بوده و یا مواردی از این دست از جمله این محدودیت‌ها هستند. محدودیت دیگر را باید پلاک قدیم دانست. بسیاری از خودروهای تاریخی ایران به دلایلی نتوانسته‌اند پلاک ملی اخذ کنند و به همین دلیل مشکلاتی در زمینه تردد دارند که به تازگی با صدور پلاک تاریخی، تا حد خوبی این مورد رفع و رجوع شده است.

در پایان کار باید گفت که با وجود تمامی مشکلات و معضلات در زمینه بازسازی خودروهای کلاسیک، در صورتی که خودرویی مناسب براساس بودجه خودتان انتخاب کنید و بازسازی اصولی آن را به دست شخصی متخصص و دلسوز بسپارید و از موانع و محدودیت‌های فنی و قانونی آگاه باشید، حاصل کار بسیار شیرین و دلچسب خواهد بود. در پایان از آقای تیمور ریشار جهت همکاری برای عکاسی از کارگاه بازسازی خودروهای کلاسیک، کمال تشکر را داریم.

نویسنده : حامد معتمدی

منبع : باما

دیدگاه کاربران
MehdiKazemi 1402/6/19
سلام . دوست عزیز . هزینه ی بازسازی ارتباط نزدیکی با ارائه کار بدون عیب دارد . پس بسیار بجا معرفی کردی ایشون را . چون مبالغی که به ایشون میدن میشه کار خوب انجام داد . نه مشتری من که میگه سر وته کار با ۱۵۰ امکانش هست .
پاسخ
0
0
0