ثبت نام پلاک تاریخی خودرو
دریافت شناسنامه بین‌المللی برای پیکان

ثبت نام پلاک پلاک تاریخی و پلاک گردشگری

اردیبهشت 1401: تیدو برسترس، رئیس فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی، به ایران سفر کرده تا شناسنامه بین‌المللی خودرو تاریخی را برای یک دستگاه پیکان ساخت ایران مدل سال 1349، صادر کند. این اولین بار است که خودرویی در ایران موفق به دریافت این شناسنامه می‌شود.

صدور شناسنامه بین‌المللی برای پیکان، با جشن 55 سالگی ساخت این خودرو در ایران مصادف شد. پس از آن نیز یک دستگاه خودرو ب‌ام‌‌و شناسنامه بین‌المللی خودرو تاریخی را دریافت کرد.

آقای تیدو برسترس در مراسم اعطای شناسنامه بیان کرد که پیکان پایه صنعتی شدن ایران بوده و ثبت آن بسیار مهم است. وی درباره خودرو ب‌ام‌و که موفق به دریافت شناسنامه شد، گفت که بازسازی این خودرو از طرف کارخانه ب‌ام‌و تائید شده و بسیار حرفه‌ای بازسازی شده است. چنین خودرویی بیانگر توانمندی ایرانی‌ها در این زمینه است.

بر اساس گفته‌های تیدو برسترس، این شناسنامه برای خودروهایی با عمر بیش از 30 سال صادر می‌شود و باید اصالت آن‌ها تائید شود و امکان حرکت داشته باشند. این خودروها جزء میراث فرهنگی محسوب می‌شوند و نباید به صورت روزمره تردد کنند. خودروهایی که دارای شناسنامه بین‌المللی خودرو تاریخی هستند، می‌توانند در مسابقات رالی بین‌المللی حضور یابند.

وی تاکید کرد شناسنامه صادر شده از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران، برای خودروهای تاریخی معتبر بوده و تائیدیه بین‌المللی دارد.

علاوه بر خودرو پیکان و ب‌ام‌و، فولکس‌واگن بیتل، رنجرور، ب‌ام‌و 2002، مرسدس یونیماگ، بنز  اس‌ال‌سی 450 و بنز 190، پلاک تاریخی دریافت کردند.

آقای ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نیز در این مراسم حضور داشت و بیان کرد که پیکان خاطرات چندین نسل را یدک می‌کشد و باید به عنوان میراث فرهنگی حفظ شود. وی درباره وضعیت بازار خودرو کشور گفت که خودروسازان نباید از واردات بترسند، بلکه محصولات خود را رشد دهند.

محمد حسین صوفی، رییس کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران، در این مراسم عنوان کرد که 85 کشور جهان عضو «فیوا» هستند که ایران عضو سی‌ام است و می‌تواند از مزایای این پلاک استفاده کند.

طرح پلاک جدید گردشگری

اردیبهشت 1401: سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری 2022 از ترویج سفرهای خارجی زمینی بین گردشگران داخلی و خارجی، به عنوان یکی از اولویت‌ها در حوزه گردشگری، یاد کرد.

آقای ضرغامی معتقد است که کمپرهای ایرانی بسیار خوب و با سلیقه ساخته شده‌اند و حتی برخی از آن‌ها در سطح جهانی هستند. بنابراین می‌توانند به یکی از ظرفیت‌های جذب گردشگر خارجی تبدیل شوند و باید در مسیری حرفه‌ای فعالیت کنند.

وی افزود که رایزنی‌هایی نیز با کشورهای همسایه صورت گرفته تا سفرهای زمینی میسر شوند. یکی دیگر از اقداماتی که به زودی در این راستا انجام خواهد شد، طرح پلاک جدید گردشگری ایران است.

 وزیر گردشگری بیان کرد که درباره پلاک جدید، نشستی با پلیس راهنمایی و رانندگی و هیئت اتومبیلرانی، در تاریخ 21 اردیبهشت‌ماه، برگزار می‌شود.

بر اساس گفته‌های وی، هدف از طرح پلاک گردشگری، سهولت سفرها برای هموطنان و گردشگران خارجی است.

شرایط تبدیل پلاک قدیمی به تاریخی چیست؟

آذر 1400: طبق بیانیه‌ کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، خودروهایی که بیش از 30 سال سن دارند، در صورت اصالت کالبدی و سلامت فنی، شامل دریافت پلاک تاریخی می‌شوند. مالکان وسایل‌نقلیه با شرایط ذکر شده، برای ثبت‌نام و دریافت پلاک تاریخی می‌توانند به سامانه اینترنتی www.taci.ir مراجعه کنند.

آقای درویشیان، مدیر حوزه اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، نیز تاکید کرد که از آغاز سال 1400 تا مهرماه، 72 دستگاه خودروی بالای 30 سال سن، برای بررسی و صدور شناسنامه ثبت نام شده‌اند که از این تعداد، 45 دستگاه نیز موفق به دریافت پلاک تاریخی و شناسنامه شده‌اند. در سال 1400 همچنین مجوز خروج موقت از کشور برای 898 دستگاه خودرو، زیر نظر کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی، صادر شد.


شرایط گرفتن پلاک تاریخی

طبق مصوبه هیئت وزیران در سال 1395، خودروهای کلاسیک موجود در ایران، به سه گروه مختلف دسته‌بندی شده‌اند:

1- خودروهای نفیس: یعنی خودروهایی که بیش از 50 سال از تولیدشان گذشته باشد.

2- خودروهای تاریخی: یعنی خودروهایی که بیش از 30 سال از تولیدشان گذشته باشد.

3- خودروهای ویژه: یعنی خودروهایی که به لحاظ ویژگی‌های فرهنگی، ارزشمند باشند.

خودروهای کلاسیک تنها به شرط سلامت بدنه، سلامت فنی و اصالت مدارک، در یکی از دسته‌بندی‌های فوق جای می‌گیرند.

شماره گذاری خودرو تاریخی

در صورتیکه خودرویی بعنوان «خودرو تاریخی» شناسایی شود، نیروی انتظامی موظف به تخصیص پلاک تاریخی و شماره‌گذاری این خودروست.

اسقاط خودرو پلاک تاریخی

اگر خودرویی قدیمی بعنوان خودرو پلاک تاریخی شناسایی شود، از رده‌ خارج کردن این خودرو یا اسقاط آن توسط اشخاص یا سازمان‌های مربوطه، غیرقانونی بوده و جرم تلقی می‌شود.

تردد خودروهای پلاک تاریخی

هرخودرویی که موفق به دریافت پلاک تاریخی می‌شود، اجازه تردد در معابر شهری را ندارد. اما تردد موردی آنها بصورت انفرادی یا گروهی، یا تردد آنها برای شرکت در نمایشگاه‌ها یا مراسم‌های مختلف، بلامانع است.

سایت ثبت نام پلاک تاریخی

به منظور جمع‌آوری اطلاعات و صیانت از خودروهای قدیمی، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران اقدام به تاسیس سامانه اینترنتی ثبت درخواست پلاک تاریخی به نشانی icvc.taci.ir نموده است. بنابراین تمامی درخواست‌ها باید از طریق این سایت، ثبت و پیگیری شوند.

همچنین دقت داشته باشید که ثبت نام در این سامانه، به معنی قطعی‌بودن دریافت پلاک تاریخی نیست. چراکه مدارک و مستندات متقاضیان، باید به تایید دبیرخانه و همچنین به تایید کارشناسان پلیس راهور برسند.

1- برای ثبت درخواست، ابتدا به سایت icvc.taci.ir مراجعه کنید.

2- به قسمت «ایجاد حساب کاربری» بروید و همانند تصویر زیر، اطلاعات لازم (نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره موبایل) را وارد کنید. سپس «نام کاربری/رمز عبور» برای شما تخصیص داده می‌شود. علاوه بر این، اطلاعات حساب کاربری به مشاره موبایل‌تان نیز پیامک خواهد شد.

3- اگر متقاضی دریافت پلاک هستید، از منوی سمت راست سایت، گزینه «درخواست پلاک وسیله نقلیه» را انتخاب کنید. همانند تصویر زیر، اطلاعات خودرو و همچنین اطلاعات مالک خودرو را باید وارد کنید.

4- بعد از چک کردن اطلاعات وارد شده در قسمت قبل، اگر از صحت اطلاعات مطمئن هستید، گزینه «تکمیل و ارسال» را کلیک کنید تا به مرحله بارگذاری تصاویر منتقل شوید. در مرحله «پیوست مدارک» باید تصاویر مدارک مالک وسیله نقلیه و همچنین مدارک وسیله نقلیه را آپلود کنید.

5- بعد از بارگذاری مدارک شناسایی، گزینه «تکمیل و ارسال» را کلیک کنید تا به مرحله بعدی، یعنی مرحله «پیوست تصاویر» منتقل شوید. در این قسمت باید حداقل 7 تصویر از نمای مختلف خودرو را بارگذاری کنید. این نماها عبارتند از:

  • عکس از جلوی خودرو
  • عکس از عقب خودرو
  • عکس از کابین خودرو
  • عکس از صندوق عقب خودرو
  • عکس از محفظه موتور خودرو
  • عکس از نمای جانبی خودرو (سمت راننده)
  • عکس از نمای جانبی خودرو (سمت شاگرد)

6- بعد از بارگذاری تصاویر خودرو، باید به مرحله «پرداخت مالی» بروید. در این مرحله لازم که هزینه ثبت نام اولیه را از طریق کارت‌های بانکی پرداخت نمایید.

7- بعد از پرداخت مبلغ ثبت نام، به آخرین مرحله، یعنی «تایید نهایی» منتقل می‌شوید. در این قسمت تمامی اطلاعات و تصاویری که در سایت وارد کرده‌اید، یکبار دیگر برای شما نشان داده می‌شود. اگر از صحت همه اطلاعات مطمئن هستید، گزینه «ارسال نهایی و دریافت کد رهگیری» را کلیک کنید. در اینجا ثبت نام شما به پایان رسیده و کد رهگیری برای شما نشان داده می‌شود.

8- بعد از پایان ثبت نام، از منوی سمت راست و از قسمت «لیست درخواست پلاک» می‌توانید آخرین وضعیت روند بررسی و ثبت نام‌تان را مشاهده کنید. همچنین از قسمت «وضعیت مالی» نیز می‌توانید لیست تراکنش‌های بانکی و وضعیت پرداختی‌ها را مشاهده کنید.

خروج خودرو تاریخی از کشور

خروج خودروهای پلاک تاریخی از ایران ممنوع بوده و فقط در صورت کسب مجوز و تاییدیه دبیرخانه و رعایت قوانین مربوطه، امکان‌پذیر است.

1- بررسی و تایید نهایی مجوز خروج از کشور، ممکن است تا دو هفته (یا کمتر یا بیشتر) نیز طول بکشد. پس اندکی صبور باشید!

2- مجوز خروج خودروهای تاریخی از ایران بصورت «موقت» است. بنابراین امکان خروج دایمی آنها وجود ندارد. بنابراین در صورتیکه خودروی موردنظر به کشورمان برنگردد، تبعات قانونی و قضایی ناشی از آن، برعهده مالک خودرو خواهد بود.

3- برای ثبت درخواست خروج خودرو پلاک تاریخی از کشور، همانند مرحله قبل باید انجام دهید. تنها با این تفاوت که بعد از ورود به «حساب کاربری» باید از منوی سمت راست، گزینه «درخواست مجوز خروج خودرو» را انتخاب کنید. سپس همانند تصویر زیر، باید اطلاعات لازم را وارد کنید. مابقی مراحل نیز درست مانند ثبت نام پلاک بوده و تفاوتی با آن ندارد.

در صورت داشتن هرگونه سوال درباره نحوه ثبت نام و درخواست پلاک تاریخی خودرو و همچنین نحوه دریافت مجوز خروج خودرو تاریخی از کشور می‌توانید وارد حساب کاربری‌تان شوید و از منوی سمت راست، گزینه «مرکز پیام» را انتخاب کنید و مطلب موردنظرتان را برای کارشناسان سامانه، ارسال کنید.

در پایان لازم به یادآوری است که دبیرخانه صیانت از وسایل نقلیه تاریخی در تهران، خیابان فیاض بخش، نبش کوچه جهانگردی، پلاک 33 واقع شده و شماره تماس آن نیز 02166749970 الی 4 است.

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما