• ب‌ام‌و 730li مدل 2020
  • ب‌ام‌و 730li مدل 2020
  • ب‌ام‌و 730li مدل 2020
  • BMW 730li 2020 Review
  • BMW 730li 2020 Review
  • ب‌ام‌و 730li مدل 2020
  • ب‌ام‌و 730li مدل 2020
  • BMW 730li 2020 Review
  • ب‌ام‌و 730li مدل 2020
  • BMW 730li 2020 Review
  • ب‌ام‌و 730li مدل 2020

هفتِ جادویی

تست و بررسی ب‌ ام‌ و 730li مدل 2020

12 بهمن 1400 16:26

عدد عجیبی است این هفت. از آدم هفت خط و هفت قلم آرایش گرفته تا عجایب هفت‌گانه و هفت خان رستم. از هفت شهر عطار و هفت بار طواف کعبه گرفته تا هفت روز هفته و هفت طبقه بهشت و جهنم. از سفید برفی و هفت کوتوله گرفته تا هفت سین و البته ب‌ام‌و سری هفت!

ب‌ام‌و سری 7 از کجا آمد؟

اگر بگوییم ب‌ام‌و سری 7 آمد تا جواب مرسدس S کلاس را بدهد، آن‌وقت باید اقرار کنیم که آئودی A8 هم آمد تا جواب سری 7 را بدهد. شاید کمی اغراق‌آمیز به نظر بیاید ولی نمی‌توان از این موضوع گذشت که یکه‌تازی S کلاس در دهه 70، کابوس خیلی از شرکت‌ها بود. سری 7 که سال 1977 آمد نه فقط شلیکی به سوی رقیب، بلکه نشانه جسارت و جرات ب‌ام‌و هم به حساب می‌آید.

سری 7 از همان ابتدا نشان داد که لیاقت لقب پرچم‌دار را دارد. از طرفی تنها محصول سواری ب‌ام‌و که نسخه مستقل M-Power ندارد، همین سری 7 است. بیمربازها شمشیر درنیاورید. خودمان می‌دانیم که الان سری یک M پاور هم نداریم ولی M1 بالاخره یک بار در تاریخ شرکت تولید شده بود ولی هیچ‌وقت چیزی به اسم M7 نداشتیم. این سری تقریباً از نسل دومش در ایران هست تا ششمین نسل آن.

ب‌ام‌و 730li مدل 2020

امروز خیلی روی تاریخچه زوم نمی‌کنیم. می‌خواهیم یک‌راست برویم سراغ فیس‌لیفت آخرین نسل یعنی کد G11 که میزبان امروز ما هم از همین خانواده است. گفتیم میزبان چون راستش را بخواهید بنا به دلایلی، امروز خیلی برنامه تست و این‌ها را نمی‌شد برگزار کنیم. همین که راست و ریس شد از نزدیک با شاهکار 2020 سری 7 برخورد کنیم، از سرمان هم زیاد است.

بررسی طراحی ب‌ام‌و 730li مدل 2020

باواریایی‌ها طوری نسخه‌های جدید سری 7 را می‌سازند که آدم فکر می‌کند مدل بعدی، دیگر از این زیباتر نمی‌شود. اگرچه فرمت طراحی کلی به زبان گرافیکی نسل جدید وفادار است ولی با فیس‌لیفت 2020 (که همین خودرو باشد) شاهد غلیظ‌تر شدن میکاپ این سدان رؤیایی هستیم. از کجا شروع کنیم؟

جلوپنجره های ب‌ام‌و 730li مدل 2020

خُب بگذارید همین اول کاری دست بگذاریم روی جنجالی‌ترین بخش این خودرو؛ جلوپنجره. چیزی که تبدیل به محل اصلی دعوای موافقان و مخالفانش شده. داستان واقعاً بیخ پیدا کرده بود. حتی کار به بیانیه رسمی هم کشید. خود ب‌ام‌و می‌گوید هدف از این ساختار عریض و طویل، جلوه‌گری بیشتر در چشم مشتری بوده است. درباره بزرگ بودن جلوپنجره سری 7 جدید همین بس که ابعادش نسبت به ویرایش قبلی 40 درصد بیشتر شده است. جلوپنجره ب‌ام‌و در تمام تاریخ، امضای ثابت آن بوده است. چیزی که اغلب از آن به اسم Kidney (کلیه) یاد می‌شود. ولی راستش را بخواهید آنچه اینجا می‌بینیم بیشتر شبیه قفسه سینه است تا کلیه. مخالفان می‌گویند، می‌ترسیم هفت هشت ده سال دیگر، سری 7 فقط یک جلوپنجره باشد که زیرش چهارتا چرخ نصب شده.

به اصل بحث برگردیم. داشتیم می‌گفتیم که سری 7 جدید طوری همه‌چیز تمام است، که انگار شرکت قصد دارد تولید آن را متوقف کند. یعنی اینطوری روی آن سنگ تمام گذاشته است. ب‌ام‌و در نسل پنجم کمی حال و هوای عضلانی کردن این فوق لوکس به سرش زد و سراغ الگوهای برجسته و درشت رفت؛ اما در نسل ششم شاهد هستیم که فلسفه اصلی این نوع خودروها یعنی خطوط نرم و در عین حال کشیده، بار دیگر تکرار شده است. به خصوص روی نسخه فیس‌لیفت که برخی از اصلاحات آیرودینامیک را هم تجربه می‌کند. چراغ‌های زاویه‌دار با اخمی فروخورده، چهره‌ای پخته و باصلابت به 730 ما بخشیده‌اند. تغییر فرم دریچه‌های زیر سپر و اضافه شدن فریم کروم دور آن، نه فقط بحث هواگریزی را بهبود بخشیده بلکه حالت فریبنده‌ای نیز به آن بخشیده است.

طراحی نمای عقب ب‌ام‌و 730li مدل 2020

در نمای عقب، به‌وضوح شاهد هستیم که ب‌ام‌و جلوی خودش را گرفته و سعی کرده تا از ریل اصلی خارج نشود؛ یعنی همان چراغ‌های مستطیلی که حالا کمی باریک‌تر، کمی شیک‌تر و کمی مدرن‌تر شده‌اند. آن پایین یک ورق براق و بزرگ و سرتاسری را می‌بینیم که در دو طرف خود، محل قرارگیری اگزوزها را فراهم کرده است. راستش را بخواهید، این چیزی نبود که انتظارش را داشتیم. چون لوله اصلی اگزوز آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید بزرگ نیست. نه خیلی، ولی ب‌ام‌و تا حدودی از تکنیک اگزوزهای فِیک برای این قسمت استفاده کرده است. با همه این مسائل باید اعتراف کرد که در این نما، تجسم خیره‌کننده‌ای از شیک بودن با درون‌مایه ماجراجویی به تصویر کشیده شده است.

داخل کابین که نه، داخل این قصر باید میکروسکوپ دست بگیرید و ریزه‌کاری‌های کهکشانی را با دقت بررسی کنید. اینجا انگار یک روح آلمانی در گوشتان می‌گوید که ببین مجلل و نجیب‌زاده یعنی چی. اصلاً هدف سری 7 همین است؛ تشریفات تا مرز جنون، رفاه تا حد مرگ. آدم اینجا کلمه کم می‌آورد. چقدر بگوییم باشکوه، چقدر بگوییم زیبا؟ انگار حتی اکسیژنی هم در اتمسفر اینجا هست، برق می‌زند. هم‌هچیز آن‌قدر شیک و ترتمیز است که ما آدم‌های معمولی مدام نگران این هستیم که نکند چیزی را کثیف کنیم یا روی چیزی خط بیندازیم.

کابین و امکانات ب‌ام‌و 730li مدل 2020

با اینکه مقابلمان یکی از شاهکارهای هستی قرار دارد ولی ب‌ام‌و با خونسردی تمام پای اصالتش مانده است؛ یعنی آنچه به چشم می‌آید آشنا است. شرکت کاسه کوزه را برای یک مدل جدید به هم نریخته. جانمایی تقریباً همان چیزی است که پیش‌تر روی نسخه قبل از فیس‌لیفت دیده بودیم، ولی با حس و حال مدرن‌تر. فرمان همان الگوی سنتی را دارد، ولی با شکل مدرن‌تر. دسته‌دنده شبیه همان چیزی است که روی سری 3 جدید بودیم ولی با هندسه مدرن‌تر.

بررسی تجهیزات و آپشن‌های ب‌ام‌و 730li مدل 2020

عادل فردوسی‌پور همیشه وقتی داشت یک مسابقه را در لیگ خودمان گزارش می‌کرد، با یک پاس سالم هم به وجد می‌آمد. ولی وقتی در گزارش یک بازی لالیگا، طرف یک پاس 30 متری با کات بیرون پا می‌داد که از بین 7 نفر هم می‌گذشت، حیرت نمی‌کرد حتی چیزی نمی‌گفت. درواقع عادل‌خان غیرمستقیم داشت به این بحث اشاره می‌کرد که از «چه کسی» باید «چه انتظاری» داشته باشیم.

اشراف‌زاده‌ها می‌گویند یک اتفاق ساده در دنیای معمولی می‌تواند خیلی خاص باشد ولی یک اتفاق ویژه در دنیای خواص، خیلی معمولی است (جمله سنگین بود، دوباره خوانده شود!). به همین دلیل است که ما همیشه از وجود مون‌روف روی خودروهای معمولی کلی تعریف می‌کنیم، ولی نباید از حضور صندلی با چرم دست‌دوز و داشبورد با چوب گردو روی این 730 شگفت‌زده شویم. چون این فلسفه یک خودروی سگمنت F است. اگر غیر از این باشد، بیراه رفته‌ایم. اگر روی سیستم نورپردازی 7 رنگ این ب‌ام‌و قفل کنیم، ندید بدید بازی درآورده‌ایم. اگر ذوق کنیم که این خودرو اتوپارک دارد، کلاً به ب‌ام‌و توهین کرده‌ایم.

صندلی های ردیف عقب ب‌ام‌و 730li مدل 2020

همه اینها را گفتیم، خُب؟ ولی این لامصب یک چیزهایی دارد که واقعاً باعث تنگی دریچه میترال می‌شود. راستش را بخواهید کل داستان ملاقات امروز ما مربوط به همین بخش آپشن‌های سری 7 مدل 2020 است. اولاً که باید از این جمله ب‌ام‌و ترسید که گفته بود فیس‌لیفت جدید این خودرو با «سطح رفاهی بیشتر» تولید شده است. می‌دانید وقتی خود شرکت چنین چیزی بگوید، یعنی چی؟ یعنی ریموت کنترلی که با آن می‌توانید خودرو را به آرامی عقب و جلو ببرید. این برای مواقعی که می‌خواهیم ماشین را در جای تنگ پارک کنیم، کاربرد دارد. یا مثلاً فکر کنید دارید دنبال جای پارک می‌گردید. خود ب‌ام‌و جاهای خالی که رد می‌شوید را بررسی می‌کند که آیا می‌توانید ماشین را آنجا بگذارید یا خیر. فرض کنید هوش مصنوعی یکی دو محل پارک را به شما اطلاع داد ولی شما باز هم به راه خود ادامه دادید. حالا اگر جلوتر جای پارک نبود چه کنیم؟ نگران نباشید سیستم Reverse Assistant به شما کمک می‌کند که به‌صورت دنده‌عقب و کاملاً خودکار به آخرین جای پارک مناسب برگردید. این سیستم 50 متر آخر پیموده شده را در حافظه‌اش نگه می‌دارد ولی یادتان باشد نباید از 40 کیلومتر برساعت بیشتر بروید.

تا این لحظه هرچه از نمایش 360 درجه شنیده‌اید و دیده‌اید فراموش کنید. اغلب فکر می‌کنیم یک تصویر پانورامای به هم چسبیده که دور و اطراف ماشین را نشان می‌دهد، خیلی هنر است. یا در بهترین سناریو فناوری Bird’s Eye داریم که نمایی شبیه به آنچه یک پرنده از بالا می‌بیند روی نمایشگر پخش می‌شود؛ اما روی ب‌ام‌و 730li مدل 2020 یک سیستم هوشمند 360 درجه وجود دارد که به معنی واقعی کلمه 360 درجه است؛ یعنی شما یک تصویر سه‌بعدی حقیقی از بدنه خودرو با مختصات دقیق جغرافیایی را خواهید دید، که اتفاقاً می‌توانید با گزینه‌های مختلف و یا حتی لمس کردن، دورتادور خودرو را نگاه کنید. یک چیزی مثل گاراژ نید فور اسپید.

نورپردازی داخلی 7 رنگ شاید خیلی شگفت‌انگیز نباشد ولی اینکه بتوانیم میزان این رنگ‌ها را کم و زیاد کنیم، خیلی جالب است. سفارشی‌سازی روی سیستم گرم‌کن و سردکن صندلی هم وجود دارد؛ یعنی اینطوری نیست که مثلاً گرم کردن صندلی 4 درجه داشته باشد. شما روی یک صفحه لمسی می‌توانید دمای دلخواه خودتان را با دقت سانتی‌گراد تنظیم کنید. قبلاً هم روی سری 5 وکیوم در را دیده بودیم که البته اسم اصلی‌اش Soft Close است. یک بازوی مکانیکی که چهار در خودرو را خودش کیپ می‌کند.

نمایشگر پشت فرمان ب‌ام‌و 730li مدل 2020

خیلی از خودروهای جدید نمایشگر تمام دیجیتالی پشت فرمان دارند، ولی نمایشگر پشت فرمان 730 یک چیزی مثل انیمه ژاپنی است. فانتزی و سرگرم‌کننده. حواستان موقع رانندگی نباشد، محو جلوه‌های ویژه‌اش می‌شوید. حرف از نمایشگر دیجیتالی شد، پس باید سراغ نمایشگر اصلی برویم. یک صفحه معقول 10 اینچی که قرار نیست مثل تازه به دوران رسیده‌ها، در قد و قواره تلویزیون باشد. بعد از مدت‌ها رابط کاربری بسیار ساده‌ای روی آن نصب شده که البته هنوز هم برای آنهایی که با منوی ب‌ام‌و آشنایی ندارند، کمی پیچیده است ولی در نسخه بعد از فیس‌لیفت، سیستم‌عامل جدید به‌شدت نرم‌تر شده. البته در مواقعی مثل نقشه‌خوانی و بررسی وضعیت آب و هوا که به اینترنت نیاز است، یک لَگ کوتاه احساس می‌شود. با این حال هنوز هم قابلیت اجرای فرمان با حرکت دست جلوی آن (مثل زیاد و کم کردن صدا) وجود دارد. آن پایین جالیوانی با گرم‌کن و یک شارژ وایرلس هم دیده می‌شود. غیر از پورت USB معمولی پورت Type C هم هست.

بیایید درباره حجم صدایی که سیستم صوتی هارمن کاردون آن تولید می‌کند، حرف نزنیم که مرده را زنده می‌کند.

امکانات استثنایی ب‌ام‌و 730li مدل 2020

آپشن‌های قسمت جلوی ب‌ام‌و 730li مدل 2020 در مقایسه با جادوی عقب آن، حکم داشبورد L90 را دارد. قبل از اینکه بیشتر توضیح بدهیم، بگذارید یک چیز جالب بگوییم. ب‌ام‌و سری 7 جدید حدود 30 هزار دلار آپشن، لوازم و تجهیزات اضافی دارد. از این عدد فقط 13 هزار دلار آن مخصوص قسمت عقب است.

در این بخش ب‌ام‌و فقط می‌خواهد شما به هیچ‌چیز دیگری غیر از استراحت فکر نکنید. صندلی که نه، سرنشینان عقب روی دو تخت پادشاهی لم می‌دهند. ب‌ام‌و آن‌قدر روی جنس چرم صندلی‌ها حساس بوده که قفل ایزوفیکس صندلی کودک را درون یک محفظه با زیپ قرار داده است. روبرویمان یک نمایشگر لمسی و در قسمت وسط سی‌دی پلیر، پورت HDMI و چندتا پورت USB دیگر هم می‌بینیم.

کنترلر سرنشینان ردیف عقب ب‌ام‌و 730li مدل 2020

اینکه فضای پای قسمت عقب عالی شده یکی از همان چیزهایی است، که نباید برایمان خاص باشد. خودرویی در این قد و قواره باید هم چنین Leg Room بزرگی داشته باشد. ولی اینکه ردیف عقب 730 واقعاً حالتی به اسم خواب دارد، وحشتناک است. با فعال کردن آن، صندلی راننده یا شاگرد تا انتها جلو می‌رود، یک لبه از پشت صندلی بیرون می‌آید و شما می‌توانید قشنگ دراز بکشید و پایتان را روی لبه جلویی بگذارید؛ اما بخش طوفانی آپشن‌های عقب، تبلتی است که بین دو صندلی قرار گرفته. شما می‌توانید روی آن محل ماساژ و قدرت ماساژور را تعیین کنید.

نمی‌گوییم که این حجم از آپشن به درد مشتریان آمریکایی و اروپایی نمی‌خورد، ولی راستش را بخواهید ب‌ام‌و این ریخت‌وپاش را بیشتر برای مشتریان چینی و شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج‌فارس تدارک دیده تا بتواند چشم پولدارهایشان را کور کند. دلیلش این است، که اصلاً این خودرو در امارات رونمایی شد و اینکه 40 درصد از فروش سری 7 فول‌آپشن لانگ در بازار چین است.

بررسی مشخصات فنی ب‌ام‌و 730li مدل 2020

تغییر پیشرانه برای یک فیس‌لیفت خیلی معقول نیست. آن هم بلوک‌های مدرن سری B48 که حالا حالاها ماندنی هستند. قلب 730 امروز ما الزاماً قوی‌ترین 2 لیتری توربوی دنیا نیست، ولی می‌تواند مدعی یکی از بهترین‌های این خانواده باشد. 255 اسب‌بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور خروجی قابل قبولی برای مدل پایه سری 7 هستند. منظور از مدل پایه این است که ب‌ام‌و در لیست فروش خود یک نسخه 6.6 لیتری V12 هم داشت که 602 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد.

گیربکس ب‌ام‌و 730li مدل 2020

به هر حال، تمام توان پیشرانه توسط یک جعبه‌دنده 8 سرعته به‌صورت RWD به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. حتی با اینکه مصرف سوخت این خودرو حدود 5.8 لیتر در هر 100 کیلومتر (به‌صورت میانگین) ثبت شده است، ولی باز هم طبق یک سنت قدیمی، باک سوخت آن حجیم و معادل 78 لیتر ظرفیت دارد؛ اما با این وجود، سنت همیشگی خودروهای لوکس-اسپرت آلمانی یعنی محدود کردن سرعت نهایی روی 250 کیلومتر برساعت مثل قبل است.

برای خودرویی که در حالت استاندارد خود (بدون لحاظ کردن ویرایش LWB) طولی 5098 میلی‌متری دارد، وزن خالص نزدیک به 1.8 تنی با آن همه تجهیزات خیلی هم متعارف است. پس با این اوصاف ثبت شتاب صفر تا صد 6.2 ثانیه‌ای را باید یک شاهکار تلقی کنیم. ب‌ام‌و می‌گوید در بخش اعظمی از شاسی این خودرو فیبر کربن به کار برده تا هم مقاومت و ایمنی افزایش پیدا کند و هم جرم مؤثر کاهش. شاید به همین دلیل است که گفته می‌شود روی سقف این خودرو می‌توان تا 100 کیلوگرم بار قرار داد. فکرش را بکنید روی 730 از این بقچه‌های بزرگ چهارخونه ببندیم و با خانواده راهی مسافرت بشویم.

تایرهای جلوی آن 245.40 میلی‌متری و تایرهای عقبش 275.35 میلی‌متری هر دو جفت 20 اینچی هستند. راستی این را هم بگوییم و تمام؛ فضای صندوق‌عقب این خودرو خیلی بزرگ‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود، دقیقاً 675 لیتر. این فریزرهای صندوقی فروشگاه‌ها را دیده‌اید که درونشان بستنی و مرغ و گوشت و کالباس و این چیزها می‌گذارند، این‌ها 650 لیتر حجم دارند!

تست و بررسی ب‌ام‌و 730li مدل 2020

تجربه رانندگی با ب‌ام‌و 730li مدل 2020

اول بحث خیلی تلویحی و چراغ خاموش گفتیم که داستان امروز ما، در قالب تست و بررسی نمی‌گنجد. چرایش بماند برای بعد، بیاید به قرار ملاقاتمان برسیم. در سنگین ب‌ام‌و 730li نمادی از صلابت آن است، که به آرامی باز می‌شود و به آرامی بسته. استارت که می‌زنید، چراغ‌های عقب با نمایشی نفس‌گیر روشن می‌شوند. اگزوز پرطنین آن نفسی تازه می‌کند و پشت آمپر دیجیتالی‌اش دنیای مدرن را برایتان به تصویر می‌کشد. اگر احساس می‌کنید روی صندلی‌های فوق آرگونومیک آن چندان احساس راحتی ندارید، پس دکمه کفی زیر زانو را بزنید تا از لبه صندلی، یک بالشت بیرون بیاید.

یادتان باشد که این یک خودروی هوشمند است. پس یا باید همه‌چیز را به عهده هوش مصنوعی بگذارید یا اینکه با مسئولیت خودتان، همه‌چیز را به عهده بگیرید. مثلاً شما می‌توانید هنگام حرکت میزان حساسی سیستم نقطه کور و حتی محل‌هایی که نیاز به هشدار دارید را تعیین کنید. بهتر بگوییم، از طریق رابط کاربری انتخاب می‌کنید که حسگر نقطه کور سمت راست خودرو با 50 درصد حساسیت خود کار کند و حسگر نقطه کور سمت چپ با 70 درصد. این داستان برای ترافیک‌های سنگین حسابی به کار می‌آید.

ترمز اضطراری در ب‌ام‌و 730li مدل 2020 حقیقتاً که اضطراری است. مرکز الکترونیکی این خودرو مفهوم انسان عابر پیاده را تشخیص می‌دهد و پیش از آنکه بجنبید و ترمز بگیرید، خودش وارد عمل می‌شود.

تنظیمات ب‌ام‌و 730li مدل 2020

اگر وارد بازی تنظیم و سفارشی‌سازی این خودرو بشوید، باید مثل اسکویید گیم تا آخرش بروید. چون که شما حتی میزان سفتی فنربندی، افزایش دور موتور، پایداری، هوشیاری نسبت به اطراف و البته آپشن‌های ایمنی را هم می‌توانید تغییر بدهید. پس در غیر اینصورت بگذارید خود ب‌ام‌و همه‌چیز را کنترل کند.

در تست و بررسی ب‌ام‌و 730li مدل 2018 فرصت بیشتری داشتیم، اما در ملاقات با این خودرو و در همان فرصت رانندگی کوتاه هم می‌شد متوجه شد با چه شخصیت درخشانی روبرو هستیم. شاید گفتنش خوب نباشد ولی گاهی اوقات همین لباس زیباست، نشان آدمیت!

عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
alinasrollahi 1400/11/15
آقای حدادی عالی بود . زمان خوندن این متن ضربان قلبم بالا رفت ای کاش بررسی هاتون ویدیویی می شد
پاسخ
0
0
3
MNA 1400/11/13
دمت گرم اقای حدادی.خیلی عالی نوشتین ادم لذت میبره
پاسخ
0
0
1
Hossien 1400/11/12
واقعا آدم لذت میبره از خوندن مطلب سایت باما،مخصوصا اگر آقای حدادی نوشته باشه
پاسخ
0
0
2