عرضه اولین خودروی برقی از سال 2025

نیو کمپانی؛ اتحاد سونی و هوندا

14 اسفند 1400 16:53

معرفی خودروی Vision-S توسط سونی در نمایشگاه 2020 CES، امری بسیار غیرمنتظره بود. یک شاسی­‌بلند با نام Vision-S 02 هم در رویداد مشابه در اوایل 2022 رونمایی شد. برخلاف مرتبه اول، سونی نه تنها نیت خود برای خودروسازی را کتمان نکرد، بلکه براساس گزارش نشریه اتوموتیو نیوز، به صورت رسمی از آغاز جستجو برای یافتن یک در جهت ورود به این صنعت خبر داد.

اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، نخستین خودروی برقی ساخت نیو کمپانی در اوایل سال 2025 وارد بازار خواهد کرد.به نظر می­‌رسد که جستجوی سونی پایان یافته است، چراکه این برند ژاپنی از برنامه برای تاسیس یک شرکت مشترک با کمپانی هوندا خبر داده که با نام New Company و در جهت طراحی و تولید خودروهای پاک فعالیت خواهد کرد.

New Company تا پیش از پایان سال جاری آغاز بکار کرده و اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، نخستین خودروی برقی ساخت خود را در اوایل سال 2025 وارد بازار خواهد کرد.

هنوز نمی‌­توان قضاوت کرد که نخستین محصول این برند، شاسی­‌بلند یا سدان خواهد بود ولی هرچه باشد، روی پلتفرم طراحی شده توسط سونی و در تاسیسات هوندا تولید خواهد شد. این پلتفرم نه تنها برای خودروهای سدان و شاسی‌­بلند، بلکه برای انواع مینی‌­ون و سایر خودروها نیز قابل استفاده است.

البته سونی برای ساخت این دو خودروی کانسپت از برندهای مطرح فعال در صنعت خودروسازی همچون مگنا اشتایر، بوش، ZF، کانتیننتال، انویدیا و کوالکام یاری گرفته بود. بنابراین می‌­توان ادعا نمود که تجربیات کسب شده توسط متخصصان سونی، فراتر از دو خودروی کانسپت است.

خودروهای برقی سونی

هردو کانسپت ویژن S و ویژن S 02 به موتور برقی روی هریک از محورها مجهزند، که در کنار عملکرد چهارچرخ محرک، 536 اسب­‌بخار قدرت برای آن‌ها به ارمغان می­‌آورد. شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت نسخه سدان به ترتیب 4.8 ثانیه و 240 کیلومتر برساعت اعلام شده است.

احتمالاً این ارقام برای مدل شاسی‌­بلند کمتر باشد، چراکه برخلاف سدان چهار نفره، این خودرو برای حمل هفت سرنشین طراحی شده و وزن آن نیز با 130 واحد افزایش نسبت به مدل سدان، برابر با 2480 کیلوگرم است.

از جزئیات فنی درباره باتری این خودروها خبر نداریم ولی اعلام شده، که به منظور افزایش فضای کابین، در کف خودرو نصب شده است.

شاید خودروی برقی سونی همزمان با محصول اپل وارد بازار شود، خودرویی که خبر تولید آن در طی سال‌های گذشته همواره با اخبار ضد و نقیض همراه بوده است.

دیدگاه کاربران