حمله به اوکراین بلای جان خودروسازی روسیه

تولیدات کارخانه لادا متوقف شد

24 اسفند 1400 09:27

تحریم‌های سنگین مالی و حمل‌و‌نقل علیه روسیه، سبب شده تا صنایع مختلف و تولید در این کشور با مشکلات جدی مواجه و یا حتی متوقف شود‌. پس از حمله روسیه به اوکراین، شرکت‌های بسیاری از سراسر جهان فعالیت خود را در روسیه متوقف کردند و صنعت خودرو این کشور به طور جدی تحت تاثیر قرار گرفت. تقریباً تمامی خودروسازان اروپایی روسیه را ترک کردند و حتی کمپانی لادا نیز برای ادامه فعالیت خود با مشکل مواجه شده است.

این برند تحت مالکیت AvtoVAZ، تولید خود را در کارخانه Togliatti و Izhevsk، به دلیل عدم تامین قطعات مورد نیاز، متوقف کرده است. طبق گزارش جدیدی از Wall Street Journal، این برند تحت مالکیت AvtoVAZ، تولید خود را در کارخانه Togliatti و Izhevsk، به دلیل عدم تامین قطعات مورد نیاز، متوقف کرده است.

شرکت رنو 67.61 درصد از سهام AvtoVAZ را در اختیار دارد و متکی به کارخانه‌های خود در کشور رومانی است. بیش از 20 درصد قطعات لادا از خارج روسیه می‌آید که اکثر آن‌ها قطعات الکترونیکی هستند.

اما این تازه اول کار است و توقف‌های طولانی‌تری در انتظار آن‌هاست‌. براساس گزارشی از WSJ، یکی از اعضای سابق هیئت‌ مدیره AvtoVAZ گفته است که اگر تجارت متوقف شود، AvtoVAZ نیز متوقف می‌شود‌. این سخن به این دلیل است که لادا وابستگی شدیدی به قطعات وارداتی دارد.

اکنون هیچ بیانیه رسمی‌ای از سوی این شرکت منتشر نشده، اما رسانه‌های روسی ادعا می‌کنند که متن زیر از سوی شرکت است:

«در رابطه با بحران حال حاضر برای تامین قطعات الکتریکی مورد نیاز و برای جلوگیری از کاهش درآمد کارکنان، شرکت AvtoVAZ تصمیمات زیر را برای روند کاری کارخانه Togliatti و Izhevsk اتخاذ کرده است: 5 مارس 2022 روز تعطیلی کارخانه با پرداخت حقوق‌ها است. بازه زمانی 9 تا 11 مارس، دو سوم حقوق‌ها پرداخت می‌شود و روزهای بدون کار است.»

طبق اطلاعات MarkLines کمپانی لادا، با تحویل 22 هزار و 378 دستگاه، پر فروش‌ترین خودروساز روسیه در ماه فوریه امسال بود که نسبت به همین ماه در سال گذشته، 20.8 درصد کاهش داشته است.

رسانه‌های محلی گزارش می‌دهند که لادا گرانتا، پر فروش‌ترین مدل شرکت بوده و احتمالا تعداد تولید آن در ماه مارس کاهش خواهد یافت.

مترجم : مریم سادات نوری

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران