رسانههای روسی به تازگی از برنامه جدی شرکت ایران خودرو برای حضور در بازار روسیه خبر دادهاند. مدتی پیش اخباری مبنی بر برنامه این شرکت ایرانی برای استفاده از ظرفیت شرکت مسکوویچ انتشار یافت، که البته بعدا تکذیب شد اما به نظر میرسد که ایران خودرو قصد دارد از مسیری دیگر، قدم به روسیه بگذارد.
نشریه خودرویی naavtotrasse.ru که به تحلیل این خبر پرداخته، اعتقاد دارد که علیرغم عدم آشنایی مشتریان روس با برند ایران خودرو، این شرکت میتواند محصولات خود را تحت برندهای روسی عرضه کرده و در تیراژ محدود به فروش برساند، همچون یک خودروساز چینی به نام JAC که در آینده نزدیک، محصولات خود را تحت برند روسی مسکوویچ عرضه خواهد کرد.
Naavtotrasse از آفتاواز به عنوان شریک احتمالی ایران خودرو یاد کرده، سازنده خودروهای برند لادا که پس از خروج رنو از روسیه، در وضعیت نامطلوبی بسر میبرد، اما عرضه خودروی سدان ایران خودرو دنا با نام لادا گرانتا و ایران خودرو تارا با نام لادا پریورا، میتواند معاملهای سودمند برای هر دو طرف باشد. از یکسو لادا به انتظار طولانی مدت مشتریان برای عرضه نسل جدید لادا گرانتا و لادا پریورا پاسخ داده و از طرف دیگر، برند ایرانی هم میتواند از یافتن یک بازار جدید صادراتی خرسند باشد.
بررسی حضور دنا پلاس (لادا گرانتا) در روسیه
Naavtotrasse این برنامه را خالی از اشکال هم نمیداند. نخستین ابهام در مسیر عرضه دنا پلاس، تامین پیشرانه آن است که البته به نظر میرسد همان نمونه 1.7 لیتری تنفس طبیعی با 105 اسببخار موجود در بازار ایران، مورد استفاده قرار گیرد. البته دنا پلاس در ایران با پیشرانه توربوشارژ هم به فروش میرسد که میتواند برای مشتریان روس، بیشتر هیجانانگیز باشد.
این نشریه روس همچنین سیستم تعلیق دنا با طراحی مکفرسون در جلو که براساس پلتفرم پژو 405 توسعه یافته را نیز مناسب مسیرهای کشور روسیه توصیف کرده است. دنا در بازار ایران، 16 سانتیمتر از سطح زمین فاصله دارد، اما در نسخه بازار روسیه، این عدد به 17 سانتیمتر افزایش خواهد یافت.
طول 4.559 متری لادا گرانتا 2022-2023 (دنا پلاس) هم به وضوح بزرگتر از لادا گرانتای فعلی با 4.28 متر طول است که میتواند به معنای فضای بسیار بیشتر کابین باشد.
دنا پلاس در ایران با دو یا چهار کیسه هوا، تهویه مطبوع، سیستم صوتی با چهار بلندگو و شیشههای برقی عرضه شده که در نسخه توربوشارژ، با دوربین عقب، مسیریاب و سانروف همراه میشود. البته با توجه به شرایط جوی روسیه، به نظر میرسد که گرمکن تمام صندلیها و فرمان، جزء مهمترین تغییرات این خودرو باشد.
بیشتر بخوانید:
نشریه Naavtotrasse به امکان داخلیسازی قطعات و امکانات رفاهی دنا پلاس در روسیه اشاره کرده است. شباهت تقریبی دنا به یکی از محصولات قدیمی آفتاواز یعنی لادا پریورا که مدتی پیش از خط تولید کنار رفته نیز به عنوان یکی از مزایای عرضه این خودروی ایرانی در روسیه اعلام شده است. درواقع متخصصان این نشریه اعتقاد دارند که سبک طراحی دنا شامل چراغهای بزرگ و خطوط زاویهدار در بخشهای مختلف همچون جلوپنجره و شیشههای جانبی، با سبک طراحی محصولات لادا هماهنگی دارد.
این نشریه روسی هم از زمان عرضه لادا گرانتا 2022-2023 در بازار روسیه اظهار بیاطلاعی کرده ولی در عین حال از زمان 7 الی 10 ماهه موردنیاز برای مطابقت این خودرو با شرایط روسیه، خبر داده است. بنابراین میتوان دریافت که این خودروی ایرانی احتمالا از نیمه دوم سال 2023 به مشتریان روسی معرفی شود.
بررسی حضور تارا (لادا پریورا) در روسیه
با تشدید تحریم صنعت خودروسازی روسیه، اکنون توجه برخی رسانههای این کشور به صنعت خودروی ایران جلب شده است. مثلاً naavtotrasse.ru در مقالهای دیگر، از ایران خودرو تارا به عنوان گزینهای مناسب برای عرضه به عنوان نسل جدید لادا پریورا یاد کرده است.
نویسنده مقاله naavtotrasse.ru پیشنهاد کرده که در صورت ورود ایرانخودرو تارا به روسیه، این خودرو با نام لادا پریورا 2022 یا 2023 عرضه شود. لادا پریورا 2022-2023 میتواند در فاصله بین مدلهای گرانتا و وستا قرار گیرد و تنوع محصولات شرکت آفتاواز را افزایش دهد بدون آنکه این خودروساز روس، متحمل هزینههای سنگین طراحی و توسعه شود.
در صورت مونتاژ تارا در روسیه، پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با 106 اسببخار قدرت، گزینهای منطقی است چراکه شریک روسی میتواند گیربکس سازگار با این پیشرانه را تامین کند.
نویسنده روسی همچنین به اصالت فرانسوی پلتفرم تارا اشاره کرده و اعتقاد دارد که نمونه بازار روسیه احتمالاً در مواردی همچون ارتفاع بدنه مورد بازبینی قرار گیرد و به گرمکن فرمان و صندلیهای جلو، آینههای جانبی و شیشه جلو مجهز خواهد شد. البته نمایشگر لمسی، تهویه مطبوع، سیستم صوتی و برخی تجهیزات ایمنی به صورت استاندارد در لادا پریورا جدید موجود خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
براساس مقاله naavtotrasse.ru، ایرانخودرو تارا در ایران با قیمت 1.16 میلیون روبل (19.245 دلار) به فروش میرسد، اما نسخه مونتاژی این خودرو را میتوان در روسیه با قیمت کمتر از یک میلیون روبل عرضه کرد.
براساس اعلام ایرانخودرو، تارا در سال 2023 به روسیه وارد میشود، اما باید منتظر ماند و دید که آیا ایدههای مطرح شده درباره عرضه این خودرو تحت برند روسی نیز محقق میشود یا خیر.
سختیهای حضور ایران خودرو در بازار روسیه
به اعتقاد کارشناسان روسی، اضافه شدن مالیات واردات به قیمت خودروهای ایرانی، آنها را از دور رقابت خارج میکند بنابراین بهتر است که خودروسازان ایرانی به سراغ برندهای روسی رفته و محصولات خود را تحت این برندها مونتاژ کنند تا قیمت نهایی هم کنترل شود. آنها همچنین به عدم آشنایی مردم روسیه با برندهای ایرانی اشاره دارند و اضافه نمودهاند که در سالهای گذشته، خریداران خودروهای ایرانی در روسیه از کیفیت این محصولات چندان رضایت نداشتهاند.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : naavtotrasse.ru