کاهش اثر تحریم‌های جهانی با خودروهای ایرانی؟

تارا و دنا با لوگوی لادا در روسیه

14 شهریور 1401 16:13

رسانه­‌های روسی به تازگی از برنامه جدی شرکت ایران خودرو برای حضور در بازار روسیه خبر داده‌­اند. مدتی پیش اخباری مبنی بر برنامه این شرکت ایرانی برای استفاده از ظرفیت شرکت مسکوویچ انتشار یافت، که البته بعدا تکذیب شد اما به نظر می‌­رسد که ایران خودرو قصد دارد از مسیری دیگر، قدم به روسیه بگذارد.

نشریه خودرویی naavtotrasse.ru که به تحلیل این خبر پرداخته، اعتقاد دارد که علیرغم عدم آشنایی مشتریان روس با برند ایران خودرو، این شرکت می‌­تواند محصولات خود را تحت برندهای روسی عرضه کرده و در تیراژ محدود به فروش برساند، همچون یک خودروساز چینی به نام JAC که در آینده نزدیک، محصولات خود را تحت برند روسی مسکوویچ عرضه خواهد کرد.

Naavtotrasse از آفتاواز به عنوان شریک احتمالی ایران خودرو یاد کرده، سازنده خودروهای برند لادا که پس از خروج رنو از روسیه، در وضعیت نامطلوبی بسر می‌برد، اما عرضه خودروی سدان ایران خودرو دنا با نام لادا گرانتا و ایران خودرو تارا با نام لادا پریورا، می‌تواند معامله‌­ای سودمند برای هر دو طرف باشد. از یکسو لادا به انتظار طولانی مدت مشتریان برای عرضه نسل جدید لادا گرانتا و لادا پریورا پاسخ داده و از طرف دیگر، برند ایرانی هم می­‌تواند از یافتن یک بازار جدید صادراتی خرسند باشد.

بررسی حضور دنا پلاس (لادا گرانتا) در روسیه

Naavtotrasse این برنامه را خالی از اشکال هم نمی‌­داند. نخستین ابهام در مسیر عرضه دنا پلاس، تامین پیشرانه آن است که البته به نظر می­‌رسد همان نمونه 1.7 لیتری تنفس طبیعی با 105 اسب‌­بخار موجود در بازار ایران، مورد استفاده قرار گیرد. البته دنا پلاس در ایران با پیشرانه توربوشارژ هم به فروش می‌رسد که می‌­تواند برای مشتریان روس، بیشتر هیجان­‌انگیز باشد.

این نشریه روس همچنین سیستم تعلیق دنا با طراحی مک­‌فرسون در جلو که براساس پلتفرم پژو 405 توسعه یافته را نیز مناسب مسیرهای کشور روسیه توصیف کرده است. دنا در بازار ایران، 16 سانتی‌متر از سطح زمین فاصله دارد، اما در نسخه بازار روسیه، این عدد به 17 سانتی‌متر افزایش خواهد یافت.

دنا پلاس لادا گرانتا 2023
دنا پلاس - لادا گرانتا 2023

طول 4.559 متری لادا گرانتا 2022-2023 (دنا پلاس) هم به وضوح بزرگتر از لادا گرانتای فعلی با 4.28 متر طول است که می‌­تواند به معنای فضای بسیار بیشتر کابین باشد.

دنا پلاس در ایران با دو یا چهار کیسه هوا، تهویه مطبوع، سیستم صوتی با چهار بلندگو و شیشه‌­های برقی عرضه شده که در نسخه توربوشارژ، با دوربین عقب، مسیریاب و سانروف همراه می­‌شود. البته با توجه به شرایط جوی روسیه، به نظر می‌­رسد که گرمکن تمام صندلی‌ها و فرمان، جزء مهمترین تغییرات این خودرو باشد.

بیشتر بخوانید:

نشریه Naavtotrasse به امکان داخلی‌سازی قطعات و امکانات رفاهی دنا پلاس در روسیه اشاره کرده است. شباهت تقریبی دنا به یکی از محصولات قدیمی آفتاواز یعنی لادا پریورا که مدتی پیش از خط تولید کنار رفته نیز به عنوان یکی از مزایای عرضه این خودروی ایرانی در روسیه اعلام شده است. درواقع متخصصان این نشریه اعتقاد دارند که سبک طراحی دنا شامل چراغ‌های بزرگ و خطوط زاویه­‌دار در بخشهای مختلف همچون جلوپنجره و شیشه­های جانبی، با سبک طراحی محصولات لادا هماهنگی دارد.

این نشریه روسی هم از زمان عرضه لادا گرانتا 2022-2023 در بازار روسیه اظهار بی‌اطلاعی کرده ولی در عین حال از زمان 7 الی 10 ماهه موردنیاز برای مطابقت این خودرو با شرایط روسیه، خبر داده است. بنابراین می‌­توان دریافت که این خودروی ایرانی احتمالا از نیمه دوم سال 2023 به مشتریان روسی معرفی شود.

بررسی حضور تارا (لادا پریورا) در روسیه

با تشدید تحریم صنعت خودروسازی روسیه، اکنون توجه برخی رسانه‌­های این کشور به صنعت خودروی ایران جلب شده است. مثلاً naavtotrasse.ru در مقاله‌ای دیگر، از ایران‌ خودرو تارا به عنوان گزینه‌­ای مناسب برای عرضه به عنوان نسل جدید لادا پریورا یاد کرده است.

نویسنده مقاله­ naavtotrasse.ru پیشنهاد کرده که در صورت ورود ایران‌خودرو تارا به روسیه، این خودرو با نام لادا پریورا 2022 یا 2023 عرضه شود. لادا پریورا 2022-2023 می‌­تواند در فاصله بین مدل‌های گرانتا و وستا قرار گیرد و تنوع محصولات شرکت آفتاواز را افزایش دهد بدون آن‌که این خودروساز روس، متحمل هزینه­‌های سنگین طراحی و توسعه شود.

تارا لادا پریورا 2023
تارا - لادا پریورا 2023

در صورت مونتاژ تارا در روسیه، پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با 106 اسب‌­بخار قدرت، گزینه‌­ای منطقی است چراکه شریک روسی می‌­تواند گیربکس سازگار با این پیشرانه را تامین کند.

نویسنده روسی همچنین به اصالت فرانسوی پلتفرم تارا اشاره کرده و اعتقاد دارد که نمونه بازار روسیه احتمالاً در مواردی همچون ارتفاع بدنه مورد بازبینی قرار گیرد و به گرم‌کن فرمان و صندلی‌های جلو، آینه­‌های جانبی و شیشه جلو مجهز خواهد شد. البته نمایشگر لمسی، تهویه مطبوع، سیستم صوتی و برخی تجهیزات ایمنی به صورت استاندارد در لادا پریورا جدید موجود خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

براساس مقاله­ naavtotrasse.ru، ایران‌خودرو تارا در ایران با قیمت 1.16 میلیون روبل (19.245 دلار) به فروش می­‌رسد، اما نسخه مونتاژی این خودرو را می‌­توان در روسیه با قیمت کمتر از یک میلیون روبل عرضه کرد.

براساس اعلام ایران‌خودرو، تارا در سال 2023 به روسیه وارد می­‌شود، اما باید منتظر ماند و دید که آیا ایده‌­­های مطرح شده درباره عرضه این خودرو تحت برند روسی نیز محقق می­‌شود یا خیر.

سختی‌های حضور ایران خودرو در بازار روسیه

به اعتقاد کارشناسان روسی، اضافه شدن مالیات واردات به قیمت خودروهای ایرانی، آن‌ها را از دور رقابت خارج می­‌کند بنابراین بهتر است که خودروسازان ایرانی به سراغ برندهای روسی رفته و محصولات خود را تحت این برندها مونتاژ کنند تا قیمت نهایی هم کنترل شود. آن‌ها همچنین به عدم آشنایی مردم روسیه با برندهای ایرانی اشاره دارند و اضافه نموده‌اند که در سال‌های گذشته، خریداران خودروهای ایرانی در روسیه از کیفیت این محصولات چندان رضایت نداشته‌­اند.

دیدگاه کاربران
mojtaba459 1402/5/17
مملکت ما با مشکل نبود خودرو مواجهه که نتیجش میشه افزایش قیمت خودرو اونوقت مردم خودمونو ول کردن چسبیدن به اجنبی نمیدونم مردم سوگولی روسیه ژنشون از چیه که ارجحیت دارن نسبت به ما مردم ایران
پاسخ
0
0
0
Mrreza 1401/6/16
الان ما پژو می‌سازیم مگه لوگو رو عوض میکنیم و لوگو ایران خودرو میزنیم که اونا لوگو رو عوض کردن! یکی از جذابیت های تارا و دنا برای روس ها لوگو، به قول خودشون کله اسب بود. و همینطور هایما
پاسخ
0
0
0