نظر وزارت صمت درباره افزایش قیمت محصولات ایران خودرو
خرداد 1404: محمدصادق مفتح، جانشین وزیر صمت در امور بازرگانی، در واکنش به اعلام قیمت خودرو توسط شرکت ایران خودرو با ارسال نامه ای برای مدیرعامل سازمان بورس تاکید کرد قیمت اعلامی توسط ایران خودرو از نظر وزارت صمت محل ایراد است.
در این نامه، تاکید شده فرایند تنظیم قیمت پس از طی مراحل کارشناسی باید توسط وزارت صمت ابلاغ شود. نامه به شرح زیر است:
«جناب آقای صیدی
مدیرعامل محترم سازمان بورس و اوراق بهادار
با سلام و احترام:
بازگشت به نامه شماره ۱۴۰۴۴۸۰۸۲ مورخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ مدیرعامل محترم شرکت ایران خودرو مبنی بر اعلام قیمتهای جدید محصولات مبتنی بر مصوبه هیئت مدیره آن شرکت به استحضار میرساند بر اساس مفاد مندرج در ماده ۳ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری (مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت به همراه اصلاحات بعدی آن) فرایند تنظیم قیمت ، پس از بررسیهای کارشناسی میباید با ابلاغ وزارت صمت، صورت پذیرد و برای عرضه کننده خودرو لازم الاجراست.
با توجه به اینکه فرایند قانونی اعلام قیمت طی نشده لذا قیمت اعلامیه در نامه فوق الاشاره شرکت ایران خودرو از نظر این وزارتخانه محل ایراد است.
شایان ذکر از بر اساس بند ۴ مصوبه ۴۰۳۰۲ مورخ ۲۴ دی ۱۴۰۳ مشعربه:
مقرر گردید هرگونه اعلام قیمت جدید توسط دستگاههایی که طبق قانون اختیار خدمتگزاری محصولات و یا خدمات را دارند منوط به موافقت و تایید ستاد تنظیم بازار باشد. موضوع اصلاح قیمت شرکتهای تولیدی خودروساز داخلی طرح، تصویب و در حال تهیه شدن مراحل ابلاغ میباشد. لذا ضروری است تا طی شدن مراحل قانونی فوق جهت جلوگیری از ایجاد اضرار به سهامداران محترم اقدامات لازم را معمول فرمایید.»
لیست قیمت جدید این خودرو را در مقاله افزایش قیمت ایران خودرو مطالعه نمایید.
ابطال ضوابط قیمتگذاری دستوری توسط دیوان عدالت
خرداد 1404: دیوان عدالت اداری قوه قضاییه، ضوابط قیمت گذاری خودرو توسط وزارت صمت و سازمان حمایت را باطل اعلام کرد. بر این اساس، حکم اجراییه رای ابطال ضوابط برای وزارت صمت، سازمان حمایت در مورد قیمت گذاری با اعلام ضمانت اجرای استنکاف مبنی بر انفصال از خدمات دولتی وزیر صمت ابلاغ شد. در حکمی که از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده، آمده است:
«به موجب دادنامه شماره ٥٨١٣٥٧ مورخ ١٤۰٤/۰٣/۰٦ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری الف بند 2 صورتجلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده مورخ 21/4/1382 سازمان حمایت از مصرف کنندگان که بر اساس آن کلیه اختیارات و وظایف مجمع در اساسنامه موصوف به جز تعیین خط مشی، تغییر در سرمایه، تصویب بودجه و ترازنامه به رئیس مجمع عمومی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان (وزیر بازرگانی وقت) تفویض شده است از تاریخ تصویب ابطال شد.
ضوابط قیمت گذاری کالاهای تولید داخل ابلاغی مورخ 25/5/1389 وزیر بازرگانی و رئیس مجمع سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و ضوابط قیمت گذاری کالاهای تولید داخل ابلاغی به شماره 92317٤ مورخ ٨/٦/١٤۰٢ وزیر صنعت معدن و تجارت از تاریخ تصویب ابطال شد.
لذا مقرر است ضمن رعایت مفاد رای مذکور در مصوبات بعدی و فرایندهای اداری، نسبت به اجرای دادنامه و ابلاغ آن به واحدهای تابعه جهت اجرا مطابق ماده 109 قانون دیوان عدالت اداری اقدام و نتیجه اقدامات انجام شده را به همراه مستندات مربوطه حداکثر ظرف مدت یکماه از تاریخ ابلاغ به این شعبه ارسال نمایید. بدیهی است عدم اقدام موجب اعمال ماده 112 قانون دیوان عدالت اداری و انفصال از خدمات دولتی خواهد شد.»

حل مشکل قیمتگذاری خودرو تا پایان خردادماه
خرداد 1404: حامد عاملی، معاون صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صمت ، در حاشیه برگزاری بیستمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو و در چارچوب همایش بینالمللی صنعت خودرو و قطعهسازی ایران (IIAC) اعلام کرد حل مسأله قیمتگذاری خودرو نیاز به یک سری پیش نیازها دارد، مخصوصا اینکه 29 نهاد در مورد خودرو تصمیم میگیرند. با بخشی از این نهادها مکاتبه شده است. مکاتبه با دیگر نهادها نیز ادامه دارد و مسأله قیمتگذاری خودرو در همین خرداد امسال حل خواهد شد.
عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایرانخودرو، خطاب به وی گفت شما حتی پنج نهاد را هم نمیتوانید بابت قیمتگذاری خودرو قانع کنید. وی با اشاره به اینکه 21 اردیبهشت ماه به وزارت صمت اعلام کردهایم با قیمتهای فعلی، خودرو نمیفروشیم، افزود با این حال 20 روز از این نامهنگاری گذشته و وزارت صمت هیچ پاسخی به ما نداده است. ما نیازمند سرمایه گذاری خارجی نداریم و باید بستر رو برای حفظ سرمایه داخلی فراهم کنیم. مسیر توسعه صنعتی در هر کشوری از صنعت خودرو می گذرد. با ادامه این وضع اگر سازمان حمایت می خواهد در قالب این دستورالعمل ها برای ما قیمت تعیین کند ما خودروها را در بورس کالا میفروشیم.
وی تاکید کرد اگر وضعیت فعلی ادامه پیدا کند و سیاستهای مخرب خصوصاً در حوزه قیمتگذاری اصلاح نشوند، ایرانخودرو نیز ممکن است به سرنوشتی همچون کارخانه ارج دچار شود. ما از آذرماه سال گذشته تاکنون با افزایش 64درصدی نرخ ارز روبهرو بودهایم. در حالیکه هزینه تولید به شکل تصاعدی در حال افزایش است، ما مجبور به فروش محصولات با قیمتهای ثابت هستیم. این وضعیت نهتنها باعث افزایش زیان انباشته شده، بلکه بدهی ما به قطعهسازان را نیز به سطحی نگرانکننده رسانده است. از ابتدای واگذاری به بخش خصوصی، طراحی دو پلتفرم جدید را آغاز کردیم اما ادامه این مسیر نیاز به سرمایهگذاری جدی دارد. صنعتی که هر روز در حال ضرر دادن است، نمیتواند سرمایهگذار جذب کند. هیچ ضمانت نامه ای نداریم همه رو قبلا بابت ضمانت داده اند اینکه می گوییم نمی توانیم بفروشیم به دلیل تولید ضرر ده است.
افزایش قیمت خودروهای ثبتنامی همان گرانفروشی است
اردیبهشت 1404: محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، اعلام کرد اگر در قراردادهای فروش خودرو قید شده است که قیمت قطعی است، خودروساز اجازه ندارد به بهانههای مختلف از مشتری، وجه اضافه دریافت کند و هر نوع افزایش قیمت بعدی گران فروشی محسوب میشود. اگر در قرارداد قید شده باشد که قیمت در زمان تحویل مشخص میشود، در این صورت خودروساز میتواند زمان تحویل قیمت نهایی را اعلام کند.
وی تاکید کرد سازمان حمایت مصرف کنندگان باید به موضوع گرانفروشی خودروسازان ورود کند و تخلفات خودروسازان را به سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کند تا پرونده گرانفروشی تشکیل و رسیدگی شود. همچنین خریداران نیز میتوانند به عنوان شاکی خصوصی از شرکتهای واردکننده یا تولیدکننده، به سازمان تعزیرات حکومتی شکایت کنند تا به موضوع رسیدگی و با متخلفان برخورد قضایی شود.
بیانیه سازمان حمایت درباره قیمت خودروهای وارداتی
اردیبهشت 1404: سازمان حمایت اعلام کرد به خریداران خودروهای وارداتی به منظور اجتناب از هرگونه تبعات و مشکلات بعدی صرفاً نسب به خرید خودروهایی اقدام نمایند که قیمت آنها از سوی مراجع ذی صلاح قانونی تعیین می گردد و عرضه آنها نیز از طریق سامانه یکپارچه انجام میشود.
سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص عدم حذف قیمت گذاری خودروهای وارداتی بیانیه داد. قاسم پالوج، مدیرکل بازرسی و مبارزه با قاچاق کالاهای سرمایهای این سازمان، اظهار کرد با توجه به درج خبر "حذف قیمت گذاری خودروهای وارداتی" توسط برخی از خبرگزاری ها و با استناد به مکاتبه این سازمان اعلام می گردد، دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری شورای رقابت اشاره به الزاماتی مانند ارائه مستندات جهت قیمتگذاری و فروش در سامانه یکپارچه برای عرضه کنندگان خودرو و شرایطی مانند نداشتن پلاک انتظامی فعال برای متقاضیان ثبت نام و خرید خودرو (طرف تقاضا) دارد.
وی افزود این شورا در جلسه 730 مورخ 21/12/1403 موضوع اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، خودروهای وارداتی را از شمول دستورالعمل فوق الذکر و در نتیجه الزامات و شرایط ذکر شده مستثنی نموده است. ستاد تنظیم بازار در جلسه مورخ 17/1/1404 با توجه به اهمیت و حساسیت خودروهای وارداتی و تاثیر آن بر بازار خودرو و سطح عمومی قیمتها، کلیه واردکنندگان خودروهای سواری بنزینی و هیبریدی را مکلف نمود جهت قیمتگذاری خودرو مستندات مربوطه را به جهت بررسی سازمان حمایت ارائه و پس از تائید کارگروه تنظیم بازار عملیاتی گردد.
وی تاکید کرد این خودروها از طریق سامانه یکپارچه مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت عرضه می شوند. مکاتبه سازمان حمایت به منظور تاکید بر رعایت تصمیمات ستاد تنظیم بازار از منظر قیمت گذاری و شبکه فروش (عرضه در سامانه یکپارچه) از سوی عرضه کنندگان خودروهای وارداتی مشمول بوده است.
آقای پالوج گفت لازم به ذکر است در مصوبه 17/1/1404 ستاد تنظیم بازار اشارهای به شروطی مانند پلاک انتظامی فعال نشده است، لذا این محدودیتها در هنگام ثبت نام و خرید این قبیل خودروها برای متقاضیان لحاظ نخواهد شد. به کلیه مصرف کنندگان و خریداران خودروهای وارداتی تاکید می گردد به منظور اجتناب از هرگونه تبعات و مشکلات بعدی صرفاً نسب به خرید خودروهایی اقدام نمایند که قیمت آنها از سوی مراجع ذی صلاح قانونی تعیین می گردد و عرضه آنها نیز از طریق سامانه یکپارچه صورت می پذیرد.
رشد عجیب قیمت خودروها در 7 سال اخیر
دی 1403: بر اساس گزارشی که مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی منتشر کرده، مقایسهای بین قیمت خودروهای وارداتی، مونتاژی و تولیدی در شهریور 1396 و مرداد 1403 انجام شده که نشاندهنده رشد شدید قیمتها است. به گزارش خبرگزاری فارس، این روند نشاندهنده تأثیر مستقیم نوسانات تولید، واردات و شرایط اقتصادی بر قیمت خودروها در بازار است.

کاهش قیمت برخی از خودروهای وارداتی
آذر 1403: مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، از کاهش قیمت برخی محصولات نسبت به آنچه که در اطلاعیه و سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی اعلام شده است، خبر داد.
وی در این باره توضیح داد با پیگیریهای وزیر صمت، و با همراهی شرکتهای واردکننده و همکاری سایر دستگاههای ذیربط، در این مرحله عرضه خودروهای وارداتی، شرکتهای جدیدی با برندهای متعددی حضور پیدا کردند. اما نکته مهم و متمایز این عرضه اخیر این است که با این همکاری و همراهی که صورت گرفت قیمت نهایی بسیاری از خودروها (به ویژه خودروهای با برند تویوتا) با کاهش خوبی مواجه خواهند شد و علی رغم افزایش نرخ ارز قیمت نهایی مصرفکننده پایینتر خواهد آمد. البته این موضوع مشمول همه خودروها نخواهد شد و تنها برخی از این برندهای عرضه شده در این مرحله، مشمول این تخفیف خواهند شد. علت آن این است که شرکتها توانستهاند از شرکتهای عرضهکننده دریافت کنند .
وی افزود راهبرد کشور و دولت بر این اساس است که در آینده بسیار نزدیک، صرفاً شرکتهایی بتوانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند که بتوانند از منابعی، خودرو را وارد کنند که قیمت ارزی آن خودرو نسبت به سایر تامین کنندهها، پایینتر باشد؛ در حقیقت تنها به شرکتهایی که بتوانند با قیمت پایینتر خودرو بیاورند، ارز داده میشود تا زمینه رقابت فراهم شده و به تنظیم بازار کشور نیز کمک قابل توجهی خواهد کرد که این موضوع بزودی اجرایی خواهد شد.
به گزارش ایسنا، وی همچنین اشاره کرد کاهش جدی ارزش گمرکی خودروها در راه هست. در حال حاضر برای برخی خودروها قیمت نهایی کاهش پیدا میکند، اما در آینده نزدیک اکثر قریب به اتفاق قیمتهای ارزی در سامانه گمرک اصلاح خواهد شد و قیمت پایین خواهد آمد.
انتشار لیست قیمت جدید سایپا و ایران خودرو
آبان 1403: طبق دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری شورای رقابت و تصمیمات اتخاذ شده و محاسبات صورت گرفته، قیمت اصلاح شده محصولات خودروسازان بزرگ ابلاغ شد. سایپا و ایران خودرو، در اطلاعیههای جداگانه، لیست قیمت جدید خود را منتشر کردند.

شرکت ایران خودرو اعلام کرد که اصلاح قیمت محصولات ایرانخودرو پس از گذشت بیش از یک سال از آخرین تاریخ تعیین قیمتهای فروش این شرکت به مرحله اجرا رسید.

به گزارش عصر خودرو، جزئیات و نکات افزایش قیمت شرکتهای سایپا و ایران خودرو به شرح زیر است:
1. به حواله هایی که تکمیل وجه کامل انجام داده شده افزایشی تعلق نمی گیرد.
2. به حواله های تا موعد آذر افزایش تعلق نمی گیرد.
3. حواله های پیش فروش زمستان ایران خودرو طبق مصوبه شورا به واریز اولیه افزایش قیمت نمی خورد و فقط به واریزی دوم افزایش قیمت میخورد.
4. حواله های سایپا طبق مصوبه شورا چون به آن ها سود شرکت تعلق می گیرد به کل مبلغ خودرو افزایش قیمت هم تعلق می گیرد.
5. حواله های موعد دی، بهمن و اسفند مشمول افزایش قیمت می شوند.
6. حواله هایی که درگاه بسته بوده و هیچ واریزی نداشته اند به قیمت جدید فراخوان واریز ارسال می شود.
احتمال خروج خودرو از قیمتگذاری دستوری
آبان 1403: روح الله عباسپور، عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد با توجه به آزادسازی واردات خودرو و نرخ گذاری آزاد مواد اولیه، خودرو نیز باید از شمول قیمت گذاری دستوری خارج شود. یکی از موضوعاتی که اغلب وزرای صمت برای اخذ رای اعتماد از مجلس بر آن تاکید می کنند، حذف قیمت گذاری دستوری است.
وی توضیح داد همان طور که مواد اولیه تولید خودرو مانند مس، فولاد و پلیمر با نرخ آزاد توسط قطعه سازان داخلی تهیه می شود، بنابراین فروش خودرو نیز به عنوان محصول نهایی نباید دستوری باشد. هنگامی که قانون واردات خودرو را تصویب و واردات خودرو به کشور را آزاد می کنیم، خودروساز داخلی نیز باید سود خود را از طریق فروش خودرو در حاشیه بازار دریافت کند که در رقابت با واردات خودروهای خارجی بتواند ادامه حیات داده و به رشد اشتغال زایی در کشور کمک کند.
درخواست برای افزایش قیمت 80 درصدی خودروها
آبان 1403: احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان، در نامهای خواستار افزایش قیمت خودروهای داخلی شده است.
وی در نامهای به معاون اول رئیس جمهور، خواستار افزایش قیمت کارخانهای ایران خودرو و سایپا شده است. در این نامه تاکید شده که با افزایش ۸۰ درصدی قیمتها تازه به قیمت تمام شده میرسیم. همچنین ضرر ماهانه این دو خودروساز حداقل دو هزار میلیارد تومان است. بدهی آن ها به قطعه سازان از یکصد هزار میلیارد گذشته است.
هیچ تصمیمی درباره تغییر قیمت خودرو اتخاذ نشده است
شهریور 1403: پس از آن که اخباری با عنوان تایید قیمتهای جدید خودرو توسط معاون اول رئیس جمهور منتشر شد، اکنون معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر معاون اول رئیس جمهور ضمن تکذیب این خبر، اطلاعیهای را منتشر کرد . اطلاعیه دفتر محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور، به شرح زیر است:
«درج چنین اخباری حکایتگر عدم اطلاع از سازوکارهای تصمیم گیری در دولت میباشد. کما اینکه موضوع مورد ادعای این خبرگزاری در مورد اصلاح قیمت خودرو تحت عنوان «ابلاغیه سیاست گذاری در خصوص قیمت گذاری برخی از خودروهای سواری» در حال رسیدگی در کمیسیون مربوطه و دبیرخانه هیات دولت می باشد و هنوز در هیات وزیران مطرح نشده است و هیچگونه تصمیم گیری در این خصوص در دولت صورت نگرفته است.»
خودروسازان میتوانند سالی دو بار افزایش قیمت دهند
خرداد 1403: احمد آقایی، سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت، درباره دلیل افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو در فهرست خردادماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته توضیح داد این قیمتها مربوط به امسال نیست و در واقع قیمتهای جدیدی است که قبل از سال 1403 و در نیمه دوم سال گذشته اعلام شده بود. بنابراین قیمتهای اعلامی در نیمه دوم سال گذشته توسط سازمان حمایت محاسبه و به تایید شورای رقابت رسیده است. البته قیمت هایما در فهرست مذکور مربوط به امسال است اما قیمت محصولاتی مانند سورن و پژو و سایر محصولات مربوط به قبل است.
وی افزود که مدیرعامل ایران خودرو درباره این قیمتها گفته که قیمتها جدید نیست، ضمن اینکه قیمت این محصولات توسط سازمان حمایت محاسبه شده، به تایید شورای رقابت رسیده و ابلاغ شده است.
آقایی توضیح داد در نیمه دوم سال قبل قیمت بسیاری از خودروها افزایش یافت و این افزایش قیمتها نیز مربوط به همان زمان است ضمن اینکه براساس دستورالعمل خودرویی شورای رقابت تمام شرکتهای خودروسازی براساس صورتهای مالی 6 ماهه باید اصلاح قیمت داشته باشند و حداقل سالی دو بار میتوانند افزایش قیمت داشته باشند. قیمت خودرو براساس دستورالعمل شورای رقابت، فرمول قیمت خودرو براساس قانون تعیین ثبیت قیمتها، محاسبه توسط سازمان حمایت و ابلاغ توسط وزارت صمت صورت میگیرد.
وی تاکید کرد قیمتهای اعلامی مربوط به خرداد نیست. قیمت خودرو از سایت خودروسازان مشاهده شود.
نویسنده : مریم سادات نوری
منبع : باما