• بيوک در صدر فهرست جي.دي پاور

به گزارش جی.دی پاور

بیوک در صدر فهرست رضایت مشتریان از خودروها

13 تیر 1401 17:30

در طول 36 سال گذشته، موسسه جی.دی پاور به مطالعه میزان رضایت افراد از خودروی جدید خود ظرف چند ماه ابتدایی مالکیت پرداخته است.

عملکرد جنرال موتورز در فهرست امسال بسیار جالب توجه بوده چراکه برند بیوک در رتبه اول قرار گرفته و سایر برندهای این خودروساز یعنی شورولت، جی‌ام‌سی و کادیلاک هم در میان ده برند برتر قرار گرفته­‌اند.با مرور فهرست امسال، می­‌توان دریافت که وضعیت چندان خوب نیست. البته این جمله بدان معنی نیست که خودروهای جدید از نظر کیفی افت کرده‌اند، بلکه عواملی جدید همچون افزایش قیمت‌ها و کاهش تجهیزات به علت مشکلات زنجیره تامین، به مشکلات قدیمی اضافه شده است.

یافته‌­های جدید جی.دی پاور برای سال 2022 که در 28 ژوئن انتشار یافته، خودروها را در 9 دسته‌­بندی شامل امکانات، نمایشگرها، دستیار رانندگی، قوای محرکه، صندلی‌ها، تهویه مطبوع، سیستم اطلاعات سرگرمی، طراحی ظاهری، طراحی کابین و تجربه رانندگی مورد بررسی قرار داده است.

نتایج پژوهش براساس 223 پرسش از مالکان خودروها حاصل شده و بر پایه تعداد مشکلات در صد نمونه از هر مدل، دسته‌­بندی شده که با حروف اختصاری PP100 معرفی می­‌شود.

180 ایراد در هر صد خودرو یا 180 PP100، به عنوان حد متوسط در فهرست امسال شناخته شده که 11 درصد از متوسط پارسال بالاتر بوده و بالاترین رقم در میان تمام مطالعات جی.دی پاور در طول سا‌ل‌های گذشته به شمار می­‌آید. هرچقدر این عدد افزایش یابد، وضعیت کیفی خودرو بدتر خواهد بود.

عملکرد جنرال موتورز در فهرست امسال بسیار جالب توجه بوده چراکه برند بیوک با 139 PP100 در رتبه اول قرار گرفته و سایر برندهای زیر چتر این خودروساز یعنی شورولت، جی‌ام‌سی و کادیلاک هم در میان ده برند برتر قرار گرفته­‌اند.

به نظر می‌­رسد که وضعیت کلی خودروسازان آمریکایی بهبود پیدا کرده است، چراکه دوج و فورد نیز به ترتیب در رتبه دوم و دهم این فهرست قرار دارند.

اسامی جنسیس، کیا، لکسوس و ب‌ام‌و نیز در میان ده برند برتر دیده می­‌شود درحالی‌که فولکس‌­واگن، آئودی، مازراتی، ولوو و کرایسلر در قعر جدول حضور دارند.

از آنجا که جی.دی. پاور خودروها را در رده سواری، شاسی‌­بلند، مینی­‌ون و پیکاپ و به صورت موردی نیز تحت بررسی قرار می‌­دهد، نام شورولت کوروت در جایگاه برتر به چشم می­‌خورد. هیوندای اکسنت به عنوان بهترین خودروی کوچک شناخته شده درحالی‌که کیا K3 (سراتو) در جایگاه برتر خودروهای جمع‌و‌جور قرار گرفته است.

شورولت مالیبو به عنوان بهترین خودروی میان­‌سایز شناخته شده درحالیکه ب ام و سری 7 در جایگاه برترین خودروی پرمیوم بزرگ حضور دارد.

در بخش پر رقابت خودروهای شاسی­‌بلند، دو نماینده ب ام و یعنی ب ام و X1 و ب ام و X3 در رده کوچک و جمع‌وجور، در رتبه اول قرار دارند درحالی‌که کادیلاک هم با دو نماینده یعنی کادیلاک XT6 و کادیلاک اسکالید در بخش میان­‌سایز و بزرگ پرمیوم حضور دارد.

اما گذشته از مدل‌های پرمیوم، شورولت ایکوناکس، نیسان مورانو و شورولت تاهو در رده شاسی­‌بلندهای کوچک، میان‌­سایز و بزرگ، رتبه اول را به خود اختصاص داده‌­اند.

بیوک انکور GX تنها نماینده از این برند است، که موفق به کسب رتبه برتر شده درحالی‌که سایر محصولات بیوک در رده پایین حضور دارند.

هوندا اودیسه در بخش مینی­‌ون به عنوان خودروی برتر شناخته شده است درحالی‌که شورولت سیلورادو و فورد رنجر هم به عنوان رتبه اول در میان پیکاپ‌های بزرگ و میان­‌سایز معرفی شده­‌اند.

دیدگاه کاربران