• قيمت سازي سودجويان در بازار خودرو

ساز و کار دستکاری قیمت خودرو

قیمت سازی سودجویان در بازار خودرو

4 مرداد 1401 13:50

شاید برای شما هم پیش آمده است که هنگام بررسی آخرین قیمت خودرو، به مدل هایی بربخورید که با وجود امکانات بیشتر نسبت به مدل‌های مشابه، قیمت کمتری دارند. پیشنهاد ما این است که اگر به عنوان مصرف کننده به این بازار نگاه می‌کنید، شک نکنید و تا قیمت‌ها پایین است، دست به خرید ببرید. اما مشکل اینجا شروع می‌شود که برخی سودجویان و دلالان بازار خودرو، به عمد اثراتی بر بازار می‌گذارند که بتوانند با خرید و احتکار این خودروها، سود بیشتری به جیب بزنند.

پایین آوردن قیمت خودرو از طریق رسانه ها

شاید به خاطر داشته باشید که هنگامی که محصولات پانورامای ایران خودرو به بازار معرفی شدند، ویدیوهایی در رابطه با مشکلات مونتاژ سقف، دست به دست می‌شد و تخریب علیه این خودروها آغاز شد.

پژو 207 پانوراما

در این میان، برای ما هم سوال پیش آمده بود که چطور ممکن است پژو 207 اتوماتیک پانوراما با 207 دنده دستی سقف فلزی، حدود 50 یا 60 میلیون تفاوت قیمت داشته باشد. پس از گذشت چند ماه، شاهد آن بودیم که قیمت 207 اتوماتیک پانوراما جهش ناگهانی داشت و تمام کسانی که تا روز پیش، با قیمت‌های قبل، آگهی می‌کردند، ناپدید شدند! امروز با نگاه کردن به آگهی‌های پژو 207 اتوماتیک سقف فلزی و پانوراما متوجه می شویم این خودرو در بازه قیمت 600 میلیون جا خوش کرده و خیال ارزان‌تر شدن ندارد.

ما با ارزان شدن ناگهانی این مدل‌ها کاری نداریم و به نظرمان هرکسی بتواند خودرویی را ارزان کند، لایق قدردانی است. مشکل از اینجا آغاز می‌شود که عده‌ای با تخریب عامدانه یک خودرو، قصد کاهش قیمت آن را دارند و زمانی که نظرها از این مدل باز می‌گردد، اقدام به جمع کردن خودرو و انحصار بر آن خودرو می‌کنند. انحصاری که خرید را برای بسیاری از هموطنان سخت می‌کند.

این تخریب از طریق برخی سایت‌های خبری و کانال‌های خبری تلگرام آغاز می‌شود. این رسانه‌ها در ازای دریافت مبلغی، مطالبی به عنوان رپورتاژ چاپ می‌کنند. تشخیص رپورتاژ، زمانی که یک نام تجاری در حال معرفی شدن است، اصلا سخت نیست. اما تصور کنید مطلبی عمومی درباره مشکلات یک خودرو چاپ شود. آنگاه این مطلب به همراه نام یک سایت یا کانال خبری به ظاهر معتبر، بدل به یک ادعای موثق می‌شود.

پژو 207 سقف قرمز

این اقدام اخیرا برای پژو 207 اتوماتیک MC (مولتی کالر) انجام شد. پس از انحصار 207 اتوماتیک توسط عده‌ای محدود، ورود این خودرو به بازار به مذاق برخی خوش نیامد و خطر شکستن انحصار توسط این مدل وجود داشت. تا جایی که دیده می‌شود برخی از همین به اصطلاح خبرگزاری‌ها، تیترهایی با عنوان سقوط قیمت این خودرو زدند و ویدیویی از این خودرو در صفحات اینستاگرامی مرتبط منتشر شد که از کیفیت رنگ این مدل انتقاد می‌شد، بدون اینکه هیچ کدام از مشکلات اشاره شده، در تصویر نشان داده شود. حال باید دید که قدم بعدی‌شان چیست، هجوم برای خرید این خودرو یا توزیع سریع خودروهای در دست برای رفع خطر ایجاد شده برای سرمایه‌شان.

در حال حاضر قیمت خودروی 207 اتوماتیک در جایگاهی قرار گرفته که از برخی مدل‌های در کلاس مشابه (که همیشه از این خودرو گران‌تر بوده‌اند)، پیشی گرفته است یا درحال پیشی گرفتن است. به عنوان مثال با توجه به برتری فنی و امکانات تارا اتوماتیک، این خودرو از 207 اتوماتیک پانوراما با گیربکس ناکارآمد 4 دنده، قیمت کمتری دارد. حتی می‌توان در بازار برلیانس H320  اتوماتیک را با قیمت بهتری پیدا کرد.

پیشنهاد ما برای مصرف کنندگان

در صورتی که به دنبال خودرویی در بازه قیمتی و کلاس به خصوصی هستید، هنگام مواجهه با اخبار فوق درنگ نکنید، برای بازدید یک نمونه از این خودرو قرار بگذارید و با چشمان خود مسائل را بررسی کنید. سپس با رصد کردن قیمت روز خودرو، روند قیمت آن خودرو را بررسی کنید و در کمینه قیمتی، اقدام به خرید کنید. اگر مصرف کننده هستید، مشخصا نگران فروش بلافاصله خودروی‌تان نخواهید بود و بی‌دردسر می‌توانید تا مدتی از خودرویی که در مقایسه با رقبا به قیمت‌تر بوده، استفاده کنید و احتمالا هنگام فروش هم آب‌ها از آسیاب افتاده است.

سایپا شاهین

در این میان، برخی اخبار واقعی هم وجود دارد، مشکلاتی که برای سیستم جرقه‌زنی شاهین G وجود داشت و باعث از کار افتادن خودرو و در مواردی آتش سوزی می‌شد. اما در این شرایط هم وقتی با مدلی تازه معرفی شده از سمت خودروسازان بزرگ طرف هستیم، می‌توان مطمئن بود که خودروساز با فراخوان‌هایی، این مشکلات را برطرف کند و در مدل‌های جدید به مرتفع کردن این نواقص برآید.

در نهایت باید اشاره کرد که به امکانات بی‌اهمیت الکترونیکی یک خودرو، چشم ندوزید و به دنبال برتری‌های فنی باشید. بهبودهای فنی‌ای که روی مدل‌های جدید ایجاد می‌شود، به مراتب ارزشمندتر از افزوده شدن یک نمایشگر چند میلیون تومانی است که در بازار هم قابل نصب است.

خرید خودرو از بورس کالا

نحوه دریافت کد بورس کالا برای خرید خودرو، راهنمای افتتاح حساب وکالتی برای بورس کالا، نحوه خرید ماشین و مراحل خرید خودرو از بورس، زمان عرضه خودرو در بورس کالا و نحوه قیمت گذاری خودرو در بورس را در مقاله تاریخ عرضه خودرو در بورس مطالعه کنید.

نویسنده : سیاوش رضایی

دیدگاه کاربران