• تايرهاي بدون‌هواي گودير براي ماهنورد

بازگشت به ماه کلید خورد

تایرهای بدون‌هوای گودیر برای خارج از زمین

9 مرداد 1401 11:04

شرکت تایرسازی گودیر - Goodyear - می‌خواهد به ماه برود. این شرکت تایرهای بدون هوای ماه‌نورد پروژه آرتمیس که حاصل همکاری لاکهیدمارتین و جنرال‌موتور است را تأمین خواهد کرد.

مدیر فناوری گودیر: «هرچیزی که از ساخت تایر برای فضای سخت ماه یاد می‌گیریم به ما کمک می‌کند تا تایرهای بدون هوای بهتری را برای خودروهای روی زمین بسازیم.»گودیر مدت‌هاست که روی تایرهای بدون هوا کار می‌کند، ازجمله تست‌هایی ویژه که برای حضور روی خاک ماه انجام می‌شود. طرح نهایی این پروژه باید بتواند تا سال‌ها روی سطح خشن و پر از دهانه ماه کار کند. به‌علاوه دما در آنجا می‌تواند در شب‌ها از منفی 120 درجه سردتر و در روزها از مثبت 120 درجه سانتی‌گراد نیز گرم‌تر شود.

کریس هلسل معاون ارشد عملیات جهانی و مدیر فناوری گودیر می‌گوید: «هرچیزی که از ساخت تایر برای فضای سخت ماه یاد می‌گیریم به ما کمک می‌کند تا تایرهای بدون هوای بهتری را برای خودروهای روی زمین بسازیم.»

ماه‌نوردها بخش از پروژه‌های سفر به ماه در طول ماموریت‌های آپولو 15، آپولو 16 و آپولو 17 بودند. این وسایل‌نقلیه فقط چند کیلومتر دورتر از محل فرود حرکت کردند اما راه سریع‌تری برای فضانوردان به‌منظور حرکت روی ماه فراهم کردند. ماه‌نورد جدید لاکهیدمارتین و جنرال‌موتورز قرار است طی چند سال خدمت، مسیری بسیار دورتر را پیمایش کند. لاکهیدمارتین قصد دارد این وسیله نقلیه را با فروش به شرکت‌های تجاری و سایر آژانس‌های فضایی که می‌خواهند به ماه سفر کنند، تجاری کند.

ماهنورد لاکهید مارتین و جنرال موتورز

تا این لحظه پروژه ماه‌نورد جنرال‌موتورز موسوم به Lunar Terrain Vehicle را تنها در قالب رندرهای گرافیکی دیده بودیم. این وسیله‌نقلیه با طراحی ساده و بخش پایینی صاف فضایی برای دو نفر به اضافه یک صفحه مخصوص بار که در پشت آن تعبیه شده را فراهم کرده است. پروژه آرتمیس با هدف بازگرداندن انسان به ماه است، البته هنوز تا اجرای نهایی آن چند سالی باقی مانده. چراکه این برنامه قرار است در ابتدا با آزمایش‌های بدون سرنشین آغاز شود. شرکت فضایی SpaceX در حال توسعه کاوشگر جدید خود به منظور اجرای این پروژه بزرگ است.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.


قیمت جدید انواع لاستیک

نحوه ثبت نام لاستیک‌ دولتی و شرایط خرید تایر دولتی با نرخ مصوب، قیمت شرکتی انواع لاستیک بارز و همچنین قیمت روز انواع تایرهای ایرانی و تایرهای خارجی پرفروش بازار کشورمان را در مجموعه مقالات منتخب زیر بخوانید:

دیدگاه کاربران