• تعرفه واردات خودروهاي 10 هزار دلاري چقدر است؟

تسهیلات آسان برای ورود خودروهای اقتصادی

تعرفه واردات خودروهای 10 هزار دلاری چقدر است؟

30 مرداد 1401 14:36

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع مجلس، درباره آیین‌نامه واردات خودرو و تعرفه آن، توضیحاتی را ارائه داد‌. طبق گفته‌های وی، آیین‌نامه واردات خودرو قرار است در هیئت دولت تصویب شود.

تعرفه واردات برای خودروهای زیر 10 هزار دلار، کمتر از 20% است.براساس ماده4 در طرح ساماندهی صنعت خودرو، اگر این آیین‌نامه تصویب شود، واردات خودرو نیز اجرا می‌شود. تعرفه‌های واردات همانند گذشته است. برای خودروهای زیر 10 هزار دلار، تعرفه‌های گمرکی ورودی زیر 20 درصد است و این موضوع تسهیل‌بخشی در زمینه واردات است؛ زیرا بهای تمام‌شده محصول کم‌تر می‌شود و به نفع قشر متوسط و پایین است.

وی افزود بخاطر این که توان رقابت کالاهای ایرانی پایین نیاید و بتوانند با محصولات مشابه خارجی رقابت کنند، معمولا با تعرفه واردات خودرو تنظیم‌گری از سوی وزارت صمت اعمال می‌شود. زمانی که خودرو وارداتی به بازار بیاید، مردم شرایط آن‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که محصول داخلی یا خارجی بخرند. البته خودروهای داخلی موجود، زیر 10 هزار دلار هستند که باید با کالاهای مشابه خارجی خود مقایسه شوند.

آقای جدی معتقد است که اگر واردات خودرو تا حدودی سبب کاهش قیمت‌های بازار شود و حاشیه قیمت‌ها حذف شده و به قیمت اصلی خودروها نزدیک شود، کارخانه‌ها تولیدات خود را افزایش می‌دهند و وضع بازار منطقی‌تر خواهد شد؛ اما اگر قیمت‌ها نشکند، حاشیه بازار بماند و تولید خودروسازی افزایش نیابد، مردم قطعا مشکل پیدا خواهند کرد. هرچه عرضه از محل تولید داخلی و واردات افزایش یابد، به همان میزان هم قیمت‌ها می‌شکند.

وی افزود دولت باید سبب افزایش تولید شود و در بخش واردات زودتر ورود کند. قطعا اگر اولین محموله وارد شود، بخشی از این افزایش قیمت‌ها و حاشیه قیمت‌ها خواهد شکست؛ زیرا بعضی از افزایش قیمت‌ها در حاشیه بازار روانی است. این مسئله ناشی از آن است که مردم نمی‌دانند خودرویی وارد می‌شود یا باید با همین وضعیت بسازند؛ اما اگر وضعیت کنونی تغییر کند، قطعا مردم و بازار هم عکس‌العمل نشان خواهند داد.

پیش بینی قیمت خودرو

در مقاله پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401 عوامل مختلفی را با هم موشکافی می‌کنیم که هر کدام می‌توانند بر یک یا چند «بخش از بازار» اثر بگذارد و باعث کاهش قیمت خودرو یا حتی افزایش قیمت خودرو شوند.

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران