تعرفه واردات خودرو

تعرفه واردات خودرو در سال 1401

افزایش درآمد حاصل از واردات خودرو در سال 1402

اسفند 1401: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1402 ، بند الحاقی 12 تبصره 6 لایحه را به تصویب رساندند. طبق این بند، درآمد پیش‌بینی شده برای ردیف 110402 ( حقوق ورودی خودرو) مبلغ سه هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

یکی از نمایندگان در این باره تاکید کرد که موضوع افزایش تعرفه یا عوارض ورودی خودرو نیست؛ بلکه درآمد مربوط به واردات خودرو 3 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند. به دنبال این مصوبه واردات خودرو افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین به هیچ وجه این مصوبه در خصوص افزایش قیمت خودرو یا تعرفه ورودی نیست.

معافیت آمبولانس‌ فوریت‌های اجتماعی از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی

اسفند 1401: نمایندگان مجلس در روز 7 اسفندماه، به بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور پرداختند. نمایندگان در این جلسه با بند م تبصره 6 لایحه موافقت کردند. طبق این بند، واردات آمبولانس فوریت‌های اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور در سال 1402 از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است. همچنین واردات خودروی آمبولانس توسط سازمان اورژانس کشور، هلال احمر و بنیاد شهید و امور ایثارگران و دانشگاه‌های علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی کشور در سال 1402 از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است.

تعرفه واردات خودرو در سال 1402

بهمن 1401: براساس برخی اسناد منتشر شده، جدول جدید تعرفه واردات خودرو، به تصویب هیئت دولت رسیده است:

»» مصوبه تعرفه جدید واردات خودرو ««

تعرفه واردات خودرو برحسب قیمت خودرو و همچنین براساس حجم موتور خواهد بود. البته نرخ‌های اعلام شده بصورت علی‌الحساب بوده چراکه تعرفه نهایی، براساس اختلاف قیمتی است که در زمان عرضه خودروها در بورس کالا، بدست می‌آید:

قیمت FOB خودرو حجم موتور تعرفه واردات*
کمتر از 10 هزار یورو کمتر از 1200 سی‌سی 6 درصد
کمتر از 10 هزار یورو بیش از 1200 سی‌سی 11 درصد
بیشتر از 10 هزار یورو کمتر از 1500 سی‌سی 21 درصد
بیشتر از 10 هزار یورو 1500 تا 2000 سی‌سی 31 درصد

*نرخ تعرفه بصورت علی‌الحساب اعلام شده است.

درآمد دولت از تعرفه واردات در سال 1402

دی 1401: روز چهارشنبه، 21 دی‌ماه 1401، رئیس جمهور رئیسی به مجلس رفت و لایحه بودجه سال 1401 را به مجلس تقدیم کرد. یکی از مواردی که در این لایحه به چشم می‌خورد، افزایش درآمد دولت از محل عوارض واردات خودروهای سواری است. درحالیکه درآمد دولت از عوارض واردات خودرو در سال 1401 معادل 10 میلیارد تومان بود، اما برای سال 1402 معادل 50 میلیارد تومان اعلام شده است.

همچنین در لایحه بودجه 1402، درآمد حاصل از اخذ عوارض از تولید و واردات وسائط نقلیه با رشد 85 درصدی به 40 میلیارد تومان رسیده است. این عدد در لایحه بودجه سال 1401، تنها 6 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود.

نحوه تعیین قیمت خودروهای وارداتی

دی 1401: امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، درباره خودروهای وارداتی گفت که اعداد در نظر گرفته شده به‌ عنوان حقوق ورودی خودروهای واردتی، تعرفه واردات، سود واردکننده که متغیر است و البته تعرفه واردات بسته به قیمت خودرو است. باقی‌مانده قیمت مستلزم این است که چقدر رقابت روی تابلو بخورد تا کشف قیمت شود. 

وی افزود خودروهای وارداتی در چند رده قیمتی وارد خواهند شد. کم‌ترین تعرفه از حقوق ورودی مربوط به خودروهای در رده قیمتی زیر ۱۰ هزار یورو است. حقوق گمرکی برای همه خودروها چهار درصد ثابت است (چه خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو و چه خودروهایی که سقف قیمتی ۲۰ هزار یورو را دارند). اما سود بازرگانی متغیر است و کم‌ترین میزان برای خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو است. به طور مثال برای یک خودروی ۸۰۰۰ یورویی، ۱۰ درصد حقوق ورودی است، ۱۰ تا ۱۵ درصد سود بازرگان است که وارد می‌کنند و باقی آن بسته به این است که چقدر رقابت روی تابلو بخورد تا کشف قیمت شود. 

تعرفه شناور واردات خودرو از رانت جلوگیری می کند

آذر 1401: الله وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره تعرفه واردات خودرو گفت اگر  درصد قطعی برای تعرفه گمرکی تعیین شود درست نیست؛ زیرا ‌اگر مبلغ پایین باشد، رانت ایجاد می‌شود و اگر مبلغ بالا باشد، مشکلات دیگری ایجاد خواهد شد. بنابراین شناور بودن تعرفه حقوق گمرکی دارای مزیت است. از آن جایی که خودروها قرار است در بورس کالا به فروش برسند، درصد سود بازرگانی یا عوارض گمرکی معقول برای آن بگذارند تا ‌قیمت تمام شده‌ای مشخص شود. 

وی افزود مثلا اگر خودرویی وارد شود، قیمت آن 150 میلیون تومان می‌شود و معادل این خودرو در داخل، 200 میلیون تومان است. بنابراین خودروساز داخلی مجاب می‌شود که خودرویی را در همین سطح و ارزان‌تر و اقتصادی‌تر ارائه کند. این اختلاف قیمتی در بورس نقد می‌شود و بر اساس قانون به خزانه دولت واریز خواهد شد. یعنی برای واردکننده سود مشخص در نظر می‌گیرند و مازاد آن باید به خزانه دولت واریز شود که در این صورت قیمت کنترل شده و رانت نیز ایجاد نمی‌کند. 

تعرفه واردات خودروهای چینی به ایران

آبان 1401: براساس اسناد منتشر شده از گمرک ایران، این سازمان طی نامه‌ای که در تاریخ 21 آبان‌ماه به مدیران کا گمرکات کشور ابلاغ کرده است، ارزش گمرکی انواع خودروهای سواری، خودروهای سنگین، ماشین‌آلات راهسازی و همچنین موتورسیکلت‌ها را اعلام کرده است.

»» بخشنامه ارزش گمرکی وسایل نقلیه (PDF) ««

تمامی وسایل نقلیه حاضر در بخشنامه فوق، از مدل‌های 2020 یا 2021 یا 2022 هستند. اما نکته جالب توجه در این لیست، اعلام ارزش برخی از خودروهای چینی است که توسط خودروسازان ایرانی، به مونتاژ می‌رسند:

مدل سال قیمت FOB واحد
آمیکو آسنا توربو MT 2020 120,000 یوآن
آمیکو آسنا توربو AT 2020 133,000 یوآن
آمیکو آسنا MT 2020 108,000 یوآن
اینزودز باری 2021 57,706 یوآن
ام‌وی‌ام X22 اتومات 2021 67,500 یوآن
ام‌وی‌ام X22 دستی 2021 59,500 یوآن
ام‌وی‌ام X22 پرو 2021 81,000 یوآن
ام‌وی‌ام X33S 2020 78,813 یوآن
ام‌وی‌ام X33S توربو 2020 84,000 یوآن
ام‌وی‌ام X55 پرو 2022 111,000 یوآن
ام‌وی‌ام 315 پلاس 2020 65,000 یوآن
اف‌ام‌سی 511 اتومات 2020 57,729 یوآن
اف‌ام‌سی 511 دستی 2020 46,877 یوآن
بنز اسپرینتر 316 2020 255,000 لیر
جک J4 2020/2021 64,900 یوآن
جک S5 توربو 2000 2020/2021 124,500 یوآن
جک S5 توربو 1500 2021 125,750 یوآن
جک S3 2020/2021 84,300 یوآن
چری آریزو5 برقی 2022 211,000 یوآن
چری آریزو5 توربو 2021 87,000 یوآن
چری تیگو5 توربو 2020 102,000 یوآن
دایون Y5 2021 14,691 یورو
دیگنیتی پرایم 2020 14,197 یورو
دیگنیتی پرایم 2022 118,576 یوآن
راین R3 2021 8,210 دلار
ریسپکت پرایم 2021 82,700 یوآن
کاپرا 2 2020/2021 84,650 یوآن
کی‌ام‌سی T8 2020/2021 104,750 یوآن
کی‌ام‌سی K7 2020/2021 141,250 یوآن
لاماری ایما 2021 113,208 یوآن
لوکسژن U6 2020 133,385 یوآن
لیفان X70 2020 81,977 یوآن
فیدلیتی 5 نفره 2020 97,740 یوآن
فیدلیتی 7 نفره 2020 98,875 یوآن
فونیکس آریزو6 پرو 2022 113,000 یوآن
فونیکس تیگو7 پرو 2021 121,000 یوآن
فونیکس تیگو8 2021 129,000 یوآن
فونیکس تیگو8 پرو 2021 139,000 یوآن
فونیکس تیگو8 پرو مکس 2022 165,000 یوآن
مکث موتور کلوت دستی 2021 96,641 یوآن
مکث موتور کلوت اتومات 2021 106,641 یوآن
مکث موتور تیارا 2022 101,000 یوآن
هایما S5 گیربکس AT6 2021 79,000 یوآن
هایما S5 گیربکس AT6 2022 91,000 یوآن
هایما S7 2020 104,000 یوآن

*لیست فوق، براساس اعلام گمرک گردآوری شده است.

تعرفه شناور چیست؟

شهریور 1401: سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، در حاشیه اختتامیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو، توضیح داد که تعرفه‌های خودرو به صورت شناور و در یک محدوده باز تعریف شده است و بستگی دارد که خودرو به چه صورتی فروخته شود. برای این‌که رانتی برای یک واردکننده ایجاد نشود، سازوکاری تعریف شده که پس از واردات خودرو، به صورت پیش‌فرض و علی‌الحساب یک سود بازرگانی پیش‌بینی می‌شود و متقاضی خودرو را وارد می‌کند. پس از این خودرو در بورس کالا عرضه شود، و فرض کنید که اگر به قیمت 400 تا 500 میلیون به فروش برسد، سود مناسب و عادله‌ای را سازمان حمایت تعیین خواهد کرد. اگر خودرو به طور فرضی 500 میلیون تومان به فروش برسد و 450 تومان قیمت واقعی و 50 میلیون تومان را سود در نظر بگیریم، در این شرایط سود بازرگانی به نحوه‌ای شناور تعیین می‌شود که آن قیمت 450 میلیون تومان حاصل شود. اگر قیمت خودروهای وارداتی در بازار بیش از آن چیزی باشد که آن خودرو در خارج از کشور دارد، این مابه‌التفاوت در قالب سودبازرگانی به خزانه دولت واریز می‌شود تا هیچ سو‌‌‌ءاستفاده و رانتی برای واردکنندگان ایجاد نشود.

تعرفه ارزان‌تر برای خودروهای کم‌مصرف

خرداد 1401: براساس ماده 1 از قانون ساماندهی بازار خودرو، مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف کرده تا تعرفه واردات خودرو در سال 1401 را با سه معیار زیر اعلام کند:

  • حجم موتور
  • میزان مصرف سوخت
  • میزان آلایندگی

با اینکه وزارت صمت، هنوز نحوه تعیین عوارض گمرکی واردات خودرو را اعلام نکرده اما به نظر می‌رسد خودروهایی که مصرف‌ کمتری دارند، با قیمت تمام‌شده کمتری نیز وارد بازار کشورمان خواهد شد.

تعرفه واردات خودرو در سال 1401

اردیبهشت 1401: دولت اظهار می‌دارد که هدفش تنظیم بازار خودرو است؛ به همین خاطر به دنبال واردات خودروهای اقتصادی بوده و پس از آن نیز تعرفه را کاهش داده است. طبق پیشنهاد وزارت صمت به هیئت وزیران، سود بازرگانی 41 درصدی واردات خودروهای هزار تا دو هزار سی‌سی به 28 درصد و سود خودروهای کم‌تر از هزار سی‌سی نیز به یک درصد کاهش یافته است. لازم به ذکر است که به تعرفه‌های ذکر شده 4 درصد حقوق ورودی نیز تعلق می‌گیرد و بنابراین به 32 و 5 درصد می‌رسند. قیمت ارز مرجع در گمرک اکنون برابر 23 هزار تومان است.

تعرفه واردات خودرو 1401
احمد نعمت بخش؛ دبیر انجمن خودروسازان

دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرده که تعرفه واردات خودرو نباید کم‌تر از تعرفه واردات قطعات و مواد اولیه باشد؛ زیرا محصولی نهایی و کامل است. بنابراین یا در تعرفه 5 درصدی خودروهای کم‌تر از هزار سی‌سی تجدید نظر شود و یا تعرفه واردات قطعات تعدیل شود. لازم به ذکر است که تعرفه واردات قطعات نیز به 10 درصد کاهش یافته است؛ اما دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید که با توجه به نرخ جدید ارز مرجع در گمرک، قیمت‌ها افزایش می‌یابند. وی از وزارت صمت درخواست کرد تا در تعیین تعرفه خودرو تجدید نظر شود‌.

وقتی خودروهای اقتصادی، لوکس می‌شوند

اردیبهشت 1401: هنوز تکلیف واردات خودرو مشخص نیست؛ اما باید در تعرفه واردات نیز بازنگری شود. در واقع تعرفه‌ها به گونه‌ای تعیین شده‌اند که خودرویی معمولی را به لوکس تبدیل می‌کنند.

اواخر سال گذشته باخبر شدیم که تعرفه واردات خودرو در سال جاری بین 40 تا 75 درصد خواهد بود؛ در واقع این تعرفه بر اساس حجم موتور تعیین می‌شود. با اعمال چنین تعرفه‌ای، قیمت بسیاری از خودروها به دو برابر قیمت جهانی‌ می‌رسد.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، با اشاره به این که تعرفه CBU، CKD و SKD هنوز مشخص نیست، اظهار داشت که به احتمال زیاد مبنا در حال تغییر است؛ اما باید منتظر مصوبه دولت جدید ماند.

محمدرضا نجفی‌منش، کارشناس صنعت خودرو، نیز معتقد است که میزان تعرفه واردات خودرو بر اساس چیزی است که دولت استخراج کرده است. بنابراین، تعیین تعرفه تنها به دولت بستگی دارد. 

بر اساس گفته‌های علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، دولت اختیاردار تعیین تعرفه واردات خودرو است و امیدواریم این تعرفه به گونه‌ای تنظیم شود که قیمت خودروهای خارجی خیلی گران‌تر نشوند. وی افزود که اکنون بالاترین میزان تعرفه واردات برابر 85 درصد است؛ بنابراین، دولت می‌تواند با بازنگری نرخ تعرفه، کاهش قیمت خودرو و ارتقا کیفیت خودروهای داخلی را ایجاد کند. 

آقای جدی با ذکر مثالی وضعیت بازار خودرو کشور را توضیح داد؛ وی گفت که اگر تعرفه واردات را برای خودرویی با قیمت یک میلیارد تومان، 90 درصد اعمال کنیم، باز هم 2 میلیارد تومان گران‌تر در بازار معامله می‌شود.

عوارض سال جدید چند درصد است؟

اردیبهشت 1401: حالا که اخبار واردات خودرو در سال 1401 بیش از پیش شنیده می‌شود، شاید برای برخی‌ها این سوال پیش بیاید که در صورت آزادسازی مشروط، تعرفه خودروهای وارداتی چقدر خواهد بود؟

برای جواب دادن به این سوال، باید به آخرین صحبت‌های آقای صالحی‌نیا، معاون وزیر و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، رجوع کنیم که در زمستان 1400 گفته بود: تعرفه پیشنهادی برای واردات خودرو را حداکثر تا تاریخ 15 بهمن‌ماه هر سال، به دولت پیشنهاد می‌دهیم و دولت نیز آنرا تصویب می‌کند.

اما چون امکان واردات خودرو در سال 1400 وجود نداشت، تغییری در تعرفه واردات نیز صورت نگرفته و بنابراین تعرفه واردات خودرو در سال 1401 فعلا تغییری نکرده است. بر همین اساس، خودروهای هیبریدی و برقی، کمترین تعرفه را داشته و مابقی خودروها نیز براساس حجم موتورشان، تعرفه‌گذاری خواهند شد و احتمالا دولت، همان تعرفه 40 تا 75 درصدی را اعمال می‌کند.

تعرفه واردات خودرو در سال 1400

اسفند 1400: آقای دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ضمن اشاره به واردات بیش از 780 هزار خودرو به کشور از سال 1378 تا به امروز، می‌گوید تعرفه واردات خودرو، درحال حاضر تفاوتی نکرده و همچون سابق است.

بنابراین تعرفه واردات خودروهای زیر 1500 سی‌سی معادل 55%، تعرفه واردات خودروهای 1500 تا 2500 سی‌سی معادل 75% و تعرفه واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی نیز معادل 95% است.


اخبار واردات خودرو

آخرین اخبار واردات خودرو، قوانین و شرایط جدید واردات ماشین به ایران، طرح آزادسازی واردات خودرو برای تنظیم بازار و همچنین جدیدترین تصمیمات مجلس برای واردات خودرو و نظر شورای نگهبان برای واردات را در مقاله اخبار واردات خودرو مطالعه کنید.

اخبار واردات موتورسیکلت

آخرین اخبار تردد موتورسنگین، واردات موتورسنگین در ایران، واردات موتورسیکلت با سهمیه ورزشکاری فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی را در مقاله واردات موتورسنیگن در ایران مطالعه کنید.

تاریخچه واردات خودرو به ایران

موضوع واردات خودرو، امری ناآشنا نیست و در همین سه دهه اخیر، بارها شاهد آزادسازی، اعمال محدودیت و یا ممنوعیت واردات خودرو بوده‌ایم که برای هر یک از این اقدامات توضیحات و توجیه‌های متعددی ذکر می‌شود. اما داستان واردات خودرو به ایران از کجا شروع شد و چه اتفاقات مهمی در تاریخ معاصر کشورمان پیرامون آن رخ داده است؟ در مقاله تاریخچه واردات خودرو به ایران، باما همراه باشید تا نگاهی جامع به دوره‌های مختلف واردات خودرو به کشورمان داشته باشیم.

پیش بینی قیمت خودرو

در مقاله پیش بینی قیمت خودرو عوامل مختلفی را با هم موشکافی می‌کنیم که هر کدام می‌توانند بر یک یا چند «بخش از بازار» اثر بگذارد و باعث کاهش قیمت خودرو یا حتی افزایش قیمت خودرو شوند.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما