تعرفه واردات خودرو در سال 1401

اردیبهشت 1401: دولت اظهار دارد که هدفش تنظیم بازار خودرو است؛ به همین خاطر به دنبال واردات خودروهای اقتصادی بوده و پس از آن نیز تعرفه را کاهش داده است. طبق پیشنهاد وزارت صمت به هیئت وزیران، سود بازرگانی 41 درصدی واردات خودروهای هزار تا دو هزار سی‌سی به 28 درصد و سود خودروهای کم‌تر از هزار سی‌سی نیز به یک درصد کاهش یافته است. لازم به ذکر است که به تعرفه‌های ذکر شده 4 درصد حقوق ورودی نیز تعلق می‌گیرد و بنابراین به 32 و 5 درصد می‌رسند. قیمت ارز مرجع در گمرک اکنون برابر 23 هزار تومان است.

دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرده که تعرفه واردات خودرو نباید کم‌تر از تعرفه واردات قطعات و مواد اولیه باشد؛ زیرا محصولی نهایی و کامل است. بنابراین یا در تعرفه 5 درصدی خودروهای کم‌تر از هزار سی‌سی تجدید نظر شود و یا تعرفه واردات قطعات تعدیل شود. لازم به ذکر است که تعرفه واردات قطعات نیز به 10 درصد کاهش یافته است؛ اما دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید که با توجه به نرخ جدید ارز مرجع در گمرک، قیمت‌ها افزایش می‌یابند. وی از وزارت صمت درخواست کرد تا در تعیین تعرفه خودرو تجدید نظر شود‌.

وقتی خودروهای اقتصادی، لوکس می‌شوند

اردیبهشت 1401: هنوز تکلیف واردات خودرو مشخص نیست؛ اما باید در تعرفه واردات نیز بازنگری شود. در واقع تعرفه‌ها به گونه‌ای تعیین شده‌اند که خودرویی معمولی را به لوکس تبدیل می‌کنند.

اواخر سال گذشته باخبر شدیم که تعرفه واردات خودرو در سال جاری بین 40 تا 75 درصد خواهد بود؛ در واقع این تعرفه بر اساس حجم موتور تعیین می‌شود. با اعمال چنین تعرفه‌ای، قیمت بسیاری از خودروها به دو برابر قیمت جهانی‌ می‌رسد.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، با اشاره به این که تعرفه CBU، CKD و SKD هنوز مشخص نیست، اظهار داشت که به احتمال زیاد مبنا در حال تغییر است؛ اما باید منتظر مصوبه دولت جدید ماند.

محمدرضا نجفی‌منش، کارشناس صنعت خودرو، نیز معتقد است که میزان تعرفه واردات خودرو بر اساس چیزی است که دولت استخراج کرده است. بنابراین، تعیین تعرفه تنها به دولت بستگی دارد. 

بر اساس گفته‌های علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، دولت اختیاردار تعیین تعرفه واردات خودرو است و امیدواریم این تعرفه به گونه‌ای تنظیم شود که قیمت خودروهای خارجی خیلی گران‌تر نشوند. وی افزود که اکنون بالاترین میزان تعرفه واردات برابر 85 درصد است؛ بنابراین، دولت می‌تواند با بازنگری نرخ تعرفه، کاهش قیمت خودرو و ارتقا کیفیت خودروهای داخلی را ایجاد کند. 

آقای جدی با ذکر مثالی وضعیت بازار خودرو کشور را توضیح داد؛ وی گفت که اگر تعرفه واردات را برای خودرویی با قیمت یک میلیارد تومان، 90 درصد اعمال کنیم، باز هم 2 میلیارد تومان گران‌تر در بازار معامله می‌شود.

عوارض سال جدید چند درصد است؟

اردیبهشت 1401: حالا که اخبار واردات خودرو در سال 1401 بیش از پیش شنیده می‌شود، شاید برای برخی‌ها این سوال پیش بیاید که در صورت آزادسازی مشروط، تعرفه خودروهای وارداتی چقدر خواهد بود؟

برای جواب دادن به این سوال، باید به آخرین صحبت‌های آقای صالحی‌نیا، معاون وزیر و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، رجوع کنیم که در زمستان 1400 گفته بود: تعرفه پیشنهادی برای واردات خودرو را حداکثر تا تاریخ 15 بهمن‌ماه هر سال، به دولت پیشنهاد می‌دهیم و دولت نیز آنرا تصویب می‌کند.

اما چون امکان واردات خودرو در سال 1400 وجود نداشت، تغییری در تعرفه واردات نیز صورت نگرفته و بنابراین تعرفه واردات خودرو در سال 1401 فعلا تغییری نکرده است. بر همین اساس، خودروهای هیبریدی و برقی، کمترین تعرفه را داشته و مابقی خودروها نیز براساس حجم موتورشان، تعرفه‌گذاری خواهند شد و احتمالا دولت، همان تعرفه 40 تا 75 درصدی را اعمال می‌کند.

تعرفه واردات خودرو چقدر است؟

اسفند 1400: آقای دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ضمن اشاره به واردات بیش از 780 هزار خودرو به کشور از سال 1378 تا به امروز، می‌گوید تعرفه واردات خودرو، درحال حاضر تفاوتی نکرده و همچون سابق است. بنابراین تعرفه واردات خودروهای زیر 1500 سی‌سی معادل 55%، تعرفه واردات خودروهای 1500 تا 2500 سی‌سی معادل 75% و تعرفه واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی نیز معادل 95% است.


اخبار واردات خودرو

آخرین اخبار واردات خودرو، قوانین و شرایط جدید واردات ماشین به ایران، طرح آزادسازی واردات خودرو برای تنظیم بازار و همچنین جدیدترین تصمیمات مجلس برای واردات خودرو و نظر شورای نگهبان برای واردات را در مقاله اخبار واردات خودرو مطالعه کنید.

اخبار واردات موتورسیکلت

آخرین اخبار تردد موتورسنگین، واردات موتورسنگین در ایران، واردات موتورسیکلت با سهمیه ورزشکاری فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی را در مقاله واردات موتورسنیگن در ایران مطالعه کنید.

تاریخچه واردات خودرو به ایران

موضوع واردات خودرو، امری ناآشنا نیست و در همین سه دهه اخیر، بارها شاهد آزادسازی، اعمال محدودیت و یا ممنوعیت واردات خودرو بوده‌ایم که برای هر یک از این اقدامات توضیحات و توجیه‌های متعددی ذکر می‌شود. اما داستان واردات خودرو به ایران از کجا شروع شد و چه اتفاقات مهمی در تاریخ معاصر کشورمان پیرامون آن رخ داده است؟ در مقاله تاریخچه واردات خودرو به ایران، باما همراه باشید تا نگاهی جامع به دوره‌های مختلف واردات خودرو به کشورمان داشته باشیم.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

برای اطلاع از اخبار روز خودرو، ایمیل خود را وارد نمایید

اطلاعات شما به درستی ثبت گردید
آخرین اخبار دنیای خودرو از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.
مشکلی رخ داده است لطفا چند لحظه بعد مجددا تلاش کنید