• کاميونت آرنا پلاس ايران خودرو ديزل

نسخه ایرانی کامیونت فوتون

بررسی کامیونت آرنا پلاس ایران خودرو دیزل (آترین پلاس)

23 آذر 1402 18:00

یکی از متنوع‌ترین بخش‌های صنعت خودروسازی کشورمان، بخش کامیونت‌هاست که در آن با تنوع زیادی از محصولات چینی و اندکی از ساخته‌های ژاپنی و کره‌ای، روبرو می‌شویم. ایرانخودرودیزل با محصول خاور خود، روزگار طولانی به عنوان کامیونت ساز کشورمان شناخته می‌شد که بعدها با کامیونت هیوندای، نسل جدید کامیونت‌ها را به بازار کشورمان معرفی کرد. این شرکت در حال حاضر، کامیونتی به نام آرنا پلاس دارد که به‌نوعی نسخه ایرانی کامیونت فوتون است.

طراحی داخلی و خارجی کامیونت آرنا پلاس

این اولین بار نیست که کامیونت‌های فوتون در کشورمان عرضه می‌شوند و قبلاً نیز توسط سایپادیزل به بازار ایران راه پیدا کرده بودند. اما در همکاری جدید فوتون با خودروسازان کشورمان که چند سالی است این همکاری سهم ایرانخودرودیزل و بهمن نیز شده است، کامیونت فوتون Aumark E با نشان کله اسب ایرانخودرودیزل و البته به گفته مهندسین این شرکت، با شاسی جدید و بومی، با نام آرنا پلاس وارد بازار کامیونت‌های کشورمان شده است.

(عکس: اسب بخار)

طراحی کامیونت آرنا پلاس شباهت زیادی به دیگر کامیونت‌های هم‌وطنش در ایران دارد. حتی شیب شیشه‌های جانبی این خودرو را می‌توان در کامیونت دیما و کاما و فورس نیز دید. این شباهت‌ها در دیگر بخش‌های کامیونت‌های چینی نیز دیده می‌شود و می‌توان گفت، تمام آنها با داشتن برندهای مجزا اما انگار از الگوهای طراحی با تشابه بالایی استفاده می‌کنند.

نمای کلی این خودرو برای یک کامیونت ساده و قابل قبول است. گرافیک خشن چراغ‌های جلو و استفاده از قطعات کرومی شکل در جلوپنجره، نمای این خودرو را کمی از سادگی خارج کرده و زیباتر نشان می‌دهد. وجود چراغ‌راهنما روی درب کنار که در کامیونت‌های جدید چینی دیده می‌شود، یک حرکت مثبت برای افزایش ایمنی این خودرو در حین دور زدن‌هاست که باعث دید بهتر دیگر خودروها می‌شود. آینه‌های جانبی، هنوز هم مثل کامیونت‌های قدیمی، به‌صورت دو تکه و سوار بر یک پایه میله‌ای هستند که می‌توانست، طرح زیباتری داشته باشد. وجود بادگیر سقفی، هم به آیرودینامیک این خودرو کمک می‌کند و هم ظاهر آن را زیباتر کرده است.

(عکس: اسب بخار)

داشبورد این خودرو، ساده بوده و البته ارگونومی نسبتاً خوبی دارد. این طرح داشبورد برای علاقه‌مندان به خودروهای تجاری، آشناست چرا که قبلاً آن را با کامیونت فورس نیز تجربه کرده‌اند و دلیل وجود یک سری شباهت‌ها بین داشبورد این خودرو، هم‌ریشه‌بودن کامیونت فورس و آرناپلاس است که هر دو همان فوتون aumark هستند. البته در حال حاضر، فورس در مدل خواب‌دار و بدون خواب و در دو تناژ 6 و 8.5 تن عرضه می‌شود که آرناپلاس فعلاً فقط با تناژ 6 تن به بازار راه پیدا کرده است.

همان طور که گفته شد، داشبورد ساده و به دور از خطوط و طراحی هیجان‌انگیز و خاصی است. البته که این سادگی، هم آن را کاربردی می‌کند و هم رنگ کهنگی، دیرتر به روی آن می‌نشیند.

(عکس: دیزلیران)

داشبورد دارای دکمه‌های خالی زیادی است که تعدادی از این دکمه‌های بلااستفاده، به علت حذف امکانات و آپشن‌ها هستند و برخی از آنها نیز به مالک اجازه می‌دهد تا از آنها برای ادوات و وسایلی که خود اضافه می‌کند، استفاده نماید. البته خالی بودن جای درگاه USB که این روزها در تمام خودروهای تجاری دیده می‌شود، کمی جای تعجب دارد. همچنین در نسخه چینی این خودرو، قطع کن برق و سوخت نیز در وسط داشبورد قرار دارد که کاش در نسخه تولیدی کشورمان نیز، لحاظ شود.

مشخصات فنی کامیونت آرنا پلاس

آرنا پلاس هم مثل بسیاری از کامیونت‌های فعلی کشورمان از موتور 3.8 لیتری کامنز استفاده می‌کند. این پیشرانه در حال حاضر برای تعداد زیادی از کامیونت‌های تولیدی در بازار کشورمان استفاده می‌شود که البته، بازده خوبی نیز نسبت به حجمش دارد و از همه مهم‌تر اینکه، در حال حاضر با استاندارد آلایندگی یورو 5+eev نیز سازگار بوده و عرضه می‌شود.

این موتور چهارسیلندر توربو دیزل با کد Cummins ISF-3.8S-5154، حجمی برابر با 3.8 لیتر دارد و بالاترین قدرت تولیدی و گشتاور آن نیز به ترتیب برابر با 154 اسب بخار و 500 نیوتن متر است که این خروجی از طریق یک گیربکس 1+6 سرعته دستی به چرخ‌های عقب می‌رسد.

(عکس: اسب بخار)

فنربندی در عقب و جلو مثل دیگر کامیونت‌های موجود در کشور، از نوع تخت یا همان فنر شمش است و برای اتاق نیز، لاستیک‌های ضربه‌گیر در نظر گرفته شده است. وزن ناخالص آرنا پلاس در حال حاضر شش تن است که البته با توجه به وجود مدل‌های دیگر آن که در تناژهای 5.5 و 8.5 تن هستند، احتمال عرضه این خودرو در تناژهای بالاتر نیز وجود دارد. در حال حاضر، این خودرو با وزن خالص 2.9 تنی، در رده سبک‌وزن‌های کلاس شش تن قرار دارد. همچنین طول بلند شاسی آن که گفته می‌شود نمونه‌ای داخلی است، در رده بلندترین‌هاست که امکان حمل بار با طول زیاد را نیز به آن می‌دهد.

مشخصات فنی کامیونت آرنا پلاس
نام خودرو کامیونت آرنا پلاس دو محور 2×4

تعداد سیلندر/ نوع موتور

4 سیلندر خطی توربودیزل ساخت کامنز

حجم موتور (سی سی ) / کد موتور

3.8 لیتر / Cummins ISF-3.8 s 5154

استاندارد آلایندگی

یورو 5+eev

حداکثر قدرت

154 اسب بخار در 2600 rpm

حداکثر گشتاور

500 نیوتن متر در 1200-1900 rpm

حداکثر سرعت

110 کیلومتر در ساعت

گیربکس

6+1 سرعته دستی ساخت ZF

کلاچ

تک صفحه ای خشک

سیستم فرمان

هیدرولیک

سیستم ترمز

عقب و جلو دیسکی

ترمز کمکی

خفه کن اگزوز

باک سوخت

آلومینیوم به حجم 180 لیتر

وزن خالص کشنده

2900 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص مجاز

6000 کیلوگرم

حداکثر ظرفیت محور عقب / جلو

3800 / 2200 کیلوگرم

حداکثر توان بالا روی از شیب

37 درصد

شعاع گردش

8 متر

طول / عرض / ارتفاع

7200 / 2200 / 2338 ( میلیمتر )

فاصله محوری

3820 ( میلیمتر )

سیستم تعلیق جلو/ عقب

فنر تخت چند لایه با کمک فنر

سایز و نوع تایر

215/75R17.5  تیوبلس

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

آرنا پلاس در زمینه بخش ترمز، توانایی خوبی دارد. این خودرو در هر دو محور به ترمزهای دیسکی مجهز است و سیستم‌های ضد قفل ABS و ضدلغزش ASR به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD برای آن در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه این خودرو به سوپاپ تنظیم نیروی ترمز نیز مجهز هست که متناسب با وزن بار، نیروی ترمز را به چرخ‌ها اعمال می‌کند. ترمز کمکی آرنا پلاس نیز از نوع خفه کن اگزوز است که در دیگر کامیونت‌ها، از همین سیستم برای کمک به ترمزها استفاده می‌شود.

امکانات کامیونت آرنا پلاس

کامیونت‌ها دارای فضای چندانی برای راننده نیستند و همین موضوع، مشکلاتی را برای رانندگان در سفرهای طولانی ایجاد می‌کند. اما اضافه‌شدن نیم کابین به اتاق این خودروها که در بعضی مواقع به آن اتاق خواب‌دار هم گفته می‌شود، هم منجر به افزایش فضای داخلی تا حد زیادی می‌شود و هم امکان خواب راحت‌تری برای راننده فراهم می‌کند. آرناپلاس نیز یک کامیونت با کابین خواب‌دار است که این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان مسافت‌های طولانی‌تری را با راحتی بیشتر با آن طی کرد. چرا که امروزه، حجم زیادی از بارها توسط کامیونت‌ها در کشورمان جابه‌جا می‌شود.

(عکس: اسب بخار)

البته کاش برای کامیونت‌ها نیز مثل کامیون‌ها و کشنده‌ها، بخاری درجا به‌صورت اجباری و استاندارد بود تا ایمنی بیشتری برای رانندگان در زمان خواب داشته باشد. ضمن اینکه در فهرست امکانات این خودرو، خبری از رادار خط‌خوان و ترمز هوشمند اضطراری نیز نیست که امروزه در حال تبدیل‌شدن به امکانات استاندارد در کامیونت‌هاست. از دیگر امکانات رفاهی و ایمنی آرناپلاس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: دوربین 360 درجه که به سفارش مشتری نصب می‌شود، سوپاپ تخلیه آب مدار باد، چراغ روشنایی در روز، سیستم صوتی و تصویری، چراغ‌های مه‌شکن در جلو و عقب، آینه‌های جانبی برقی، گاردهای بغل و عقب، فیلتر آبگیر سوخت، شیشه‌بالابر برقی، بخاری و کولر، بادگیر سقفی، کروز کنترل، قفل مرکزی، آب‌گیر و روغن‌گیر مدار باد ترمزها و...

جمع بندی و نتیجه نهایی

در سال‌های اخیر، ایران‌خودرو دیزل سهم چندانی از بازار کامیونت در کشورمان نداشته و این در حالی است که خاور شناخته شده این گروه، معروف‌ترین کامیونت تاریخ خودروسازی کشورمان است که روزگاری تک‌وتنها در بازار حکمرانی می‌کرد. با این وجود، ایرانخودرودیزل با عرضه کامیونت هیوندای در دهه هشتاد شمسی، سهم خوبی از این بازار کسب کرد که بعد از گذشت چند سال و با آمدن رقبای چینی و ژاپنی، بازار خود را واگذار کرد. حالا امیدهای زیادی به موفقیت آرناپلاس وجود دارد که می‌توان از گستردگی شبکه خدمات و تعمیرات این شرکت نیز، به عنوان یک برگ برنده یاد کرد. حالا باید منتظر ماند و دید که در بازار و در مقابل رقبایی که تعداد آنها نیز کم نیست، چه عملکردی از این خودرو خواهیم دید.


شرایط فروش آرنا پلاس

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش کامیونت آرنا پلاس و طرح فروش نقدی کامیون آرنا پلاس، مقاله ثبت نام کامیون ایران خودرو دیزل را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران