• خدمات پس از فروش ايران خودرو و سايپا

دومین نمایندگی مشترک دو خودروساز افتتاح شد

اتحاد ایران خودرو و سایپا

19 آذر 1401 12:28

دومین نمایندگی مشترک دو خودروساز افتتاح شد

آذر 1401: ایران‌خودرو و سایپا، راهبردها و رويكردها در موضوعات مختلف، از جمله توليد و عرضه خودرو، را همسو کرده و موفق شدند از ابتدای سال جاری تا تاریخ 16 آذرماه، 800 هزار دستگاه خودرو عرضه کنند. این تعداد از مجموع عرضه سال گذشته عبور کرده است. 

دومین نمایندگی مشترک سایپا و ایران‌خودرو افتتاح شد و مدیرعامل شرکت سایپا در مراسم افتتاحیه آن گفت اتحاد دو خودروساز در چند ماه اخیر فواید زیادی برای جامعه و مشتریان به همراه داشته و پس از ۴۰ سال این حرکت مشترک آغاز شده است. علاوه بر اتحاد در قطعه‌سازی و نمایندگی‌های مشترک، مردم شاهد تولید خودروهای مشترک این دو شرکت نیز خواهند بود. بزرگ‌ترین مزیت این اتحاد استراتژیک، کاهش قیمت تمام‌شده، افزایش کیفیت و تحویل به موقع محصولات است. 

افتتاح دومین نمایندگی مشترک ایران خودرو و سایپا

وی افزود در حوزه تحویل خودرو در حال حاضر و از ابتدای سال تاکنون، گروه سایپا 360 هزار دستگاه خودرو تحویل داده و 40 هزار دستگاه نیز در فرآیند تحویل و بارگیری است‌. و گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز 420 هزار خودرو از محصولات خود را تحویل داده و 40 هزار دستگاه هم در فرآیند تحویل است که به صورت مشترک رکورد تحویل سال گذشته شکسته شد. 

مدیرعامل ایران‌خودرو نیز اظهار کرد در آینده از این قبیل‌ برنامه‌ها و همکاری‌های مشترک، به دفعات دیده خواهد شد. یکی از محورهای اصلی این اتحاد استراتژیک، اقدامات مشترک در زمینه فروش و خدمات پس از فروش است. این اتحاد یک موضوع ملی برای دو گروه است که در ابعاد مختلف از جمله خدمات پس از فروش، لجستیک، تحقیقات، قوای محرکه، فعالیت مشترک قطعه‌سازی و ... تعریف شده است. 

لازم به ذکر است که نمایندگی ۵۰۴۲ ایران‌خودرو که دارای مساحتی حدود ۱۲ هزار متر مربع است و از این پس با استقرار نمايندگی سايپا در اين محل، خدمات به محصولات دو شركت ايران‌خودرو و سايپا ارائه خواهد شد. این نمایندگی تا پیش از این، ظرفیت پذیرش روزانه ۸۰ دستگاه خودرو را داشت که با توسعه سالن‌های پذیرش محصولات سایپا این ظرفیت به روزانه ۱۲۰ دستگاه خودرو افزایش یافته است و در مرحله اول، به محصولات ایکس ۱۰۰ و ایکس ۲۰۰ گروه سایپا و در فاز دوم به محصولات جدید شاهین و شاهین CVT خدمات ارائه خواهد شد. برای ایجاد دسترسی بهتر برای مشتریان در منطقه باقرشهر، این نمایندگی به صورت مشترک برای محصولات دو خودروساز ادامه فعاليت خواهد داد. در محوطه این نمایندگی در كنار انبار قطعات يدكی ايران‌خودرو، انباری برای قطعات يدكی محصولات سايپا نيز ايجاد شده است که دسترسی مشتریان به قطعات یدکی را تسهیل می‌کند. 

افتتاح نمایندگی مشترک ایران خودرو و سایپا

آبان 1401: به دنبال اتحاد استراتژیک دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا، نخستین مرکز فروش و خدمات پس از فروش مشترک دو خودروساز، با حضور مدیران عامل آن‌ها، قائم‌مقام توسعه و تولید ایران‌خودرو و مدیرعامل ایساکو، افتتاح شد و شروع به فعالیت کرد. 

مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو در این مراسم به موارد زیر اشاره کرد: 

  • صنعت خودرو با این اتحاد استراتژیک به بلوغ و تکامل می‌رسد.
  • اتحاد دو خودروساز، شرایط را برای توسعه و ارائه خدمات بهتر در تمام حوزه‌های تولید و خدمات پس از فروش فراهم خواهد کرد.
  • در گام بعدی، نمایندگی مرکزی ایران‌خودرو در باقرشهر آماده ارائه خدمات به محصولات شرکت سایپا خواهد بود و همچنین برای تکمیل زنجیره خدمات پس ازفروش، استفاده از ناوگان امدادی دو خودروساز در شبکه اجرا می‌شود.
  • توسعه موتور سه استوانه، یکی از تفاهم‌نامه‌های این اتحاد است و در چند ماه آینده، شاهد تولید این موتور خواهیم بود. شرکت تامین، توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایران‌خودرو و سایپا به‌صورت مشترک تاسیس خواهد شد.
  • حضور موثر در بازارهای داخلی و تامین نیاز دیگر خودروسازان و از همه مهم‌تر صادرات قوای محرکه به بازارهای خارجی از جمله اهداف ترسیم شده است.
  • قطعه‌سازان ایران‌خودرو و سایپا برای تولید قطعات مشترک مشارکت می‌کنند و شش تفاهم‌نامه برای تولید قطعات مشترک امضا شده که در مرحله نخست شرکت‌های مهرکام پارس و پلاسکو کار سایپا به تولید قطعات اقدام خواهند کرد.
  • اولین دستاورد این اقدام، ارائه خدمات مناسب فروش در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مشتریان است و با ادغام لجستیک ایران‌خودرو و سایپا، خدمات بهتر ارائه می‌شوند‌.
  • اتحاد دو خودروساز بزرگ کشور در شرایط فعلی، الگوی خوبی برای اقتصاد و صنعت کشور است.
  • با توجه به هزینه‌های سربار و متغیر، میزان تولید، سفارش‌گذاری و انباشت تقاضا، با این اتحاد، شاهد کاهش هزینه‌ها در تولید خواهیم بود. 
افتتاح نمایندگی مشترک ایران خودرو و سایپا

محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، نیز در ادامه مراسم افتتاحیه، به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتحاد استراتژیک بین دو خودروساز و استفاده از تمام منابع دو طرف، با هدف افزایش رضایتمندی مشتریان است.
  • به منظور کاهش هزینه‌های سربار تعمیرگاه‌ها، چندین مرکز ارا‌ئه خدمات پس از فروش دو شرکت ادغام خواهند شد.
  • این اتحادها در تمام دنیا و بین خودروسازان مطرح، برای استفاده بهینه از منابع یکدیگر، مرسوم است.
  • برای خودرو شاهین پلاس، قوای محرکه تارا نصب شده و مراحل کالیبراسیون آن انجام شده است‌. تست تصادف آن باقی مانده که باید خارج از کشور انجام شود.
  • دو خودروساز در حال تولید خودرو اقتصادی به صورت مشترک هستند و در خصوص قوای محرکه این محصول هم به صورت مشترک در حال تامین و تولید هستند.
  • اتحاد استراتژیک باعث می‌شود تا هزینه‌های مشتری در حوزه خدمات پس از فروش کم شود‌ و هزینه‌های خودروسازی در زنجیره تامین نیز کاهش یابد. در نتیجه باعث افزایش رضایت مشتری خواهد شد.
  • اولین مرکز مشترک خدمات پس از فروش محصولات دو خودروساز در نمایندگی مرکزی شماره ۲ سایپا، واقع در سه راه آذری، ابتدای خیابان قزوین، با ۱۶ هزار متر مربع وسعت و ۱۴ هزار متر فضای مسقف آغاز به کار کرد و در فاز اول هزار و ۳۰۰ مترمربع بخش تعمیرات و ۸۵۰ متر مربع به انبار قطعات و پذیرش برای محصولات شرکت ایران‌خودرو تخصیص داده شد که شامل ۲۲ ایستگاه کاری است. 

محصولات ایران خودرو و سایپا به صورت مشترک حمل می‌شوند

آبان 1401: شرکت ایسیکو، متولی حمل و نقل و لجستیک گروه صنعتی ایران‌خودرو، برای نخستین بار محصولات ایران‌خودرو و سایپا را به صورت مشترک از تهران به نمایندگی‌های مختلف سراسر کشور، حمل کرد. در واقع تفاهم‌نامه‌ای بین ایران‌خودرو و سایپا در زمینه حمل محصولات این دو خودروساز به امضا رسیده است‌. نخستین محموله مشترک آن‌ها از تهران به نمایندگی‌های شهرهای اردبیل، ارومیه و مشهد ارسال شد. 

طبق گفته‌های مدیرعامل ایسیکو، این توافق به منظور حمل بهتر و سریع‌تر محصولات تولیدی دو خودروساز ایجاد شده است. علاوه بر حمل خودرو، طرح‌های دیگری مانند حمل قطعات یدکی و بدنه برای سایت‌های تولیدی و نمایندگی‌های مجاز دو خودروساز نیز در دستور کار قرار دارد. این طرح، مزایای متعددی مانند کاهش هزینه‌های حمل، افزایش سرعت تحویل و استفاده بهینه از ظرفیت‌های خالی ناوگان لجستیک را در بر دارد‌. 

وی افزود که در حال حاضر، ایسیکو محموله‌های سایپا یدک را نیز حمل می‌کند و با توجه به این‌که ناوگان لجستیک ایران‌خودرو ظرفیت و توان حمل جاده‌ای خیلی خوبی دارد، از امکانات لازم برای حمل خودروهای سایپا برخوردار است. در مقابل، ایران‌خودرو نیز افزون بر امکانات ریلی خود از ظرفیت‌های ناوگان ریلی سایپا برای حمل محصولاتش استفاده خواهد کرد. 

امضای تفاهم‌نامه همکاری و گام بزرگ برای اتحاد استراتژیک

مهر 1401: نشست امضای شش تفاهم‌نامه همکاری ایران‌خودرو و سایپا، مصادف با هفته وحدت، به میزبانی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو برگزار شد.

در این مراسم، تفاهم‌نامه‌های همکاری بین شرکت‌های زیرمجموعه سایپا و ایران‌خودرو به امضای مدیران عامل این شرکت‌ها رسید و در حضور مدیران عامل گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران‌خودرو مبادله شد.

شرکت مهرکام پارس ایران‌خودرو با شرکت پلاسکوکار سایپا، شرکت درخشان ساز ایران‌خودرو با شرکت پلاسکوکار سایپا، شرکت ریخته‌گری چدن ایران‌خودرو با شرکت مالیبل سایپا، شرکت ریخته‌گری آلومینیوم ایران‌خودرو با شرکت مالیبل سایپا، شرکت حمایت گستر ایران‌خودرو با شرکت لیزینگ رایان سایپا و شرکت مهرکام پارس ایران خودرو با شرکت سایپاآذین، تفاهم نامه های همکاری را امضا و مبادله کردند.

اهداف اصلی توسعه همکاری‌های سایپا و ایران خودرو شامل تولید اقتصادی محصولات و قطعات از طریق پوشش ظرفیت مازاد شرکت‌ها، توسعه هسته‌‌های اکتساب فناوری در زنجیره ساخت، تامین قطعات، تجهیزات و خدمات در صنعت خودرو، مدیریت و بهره‌‌برداری بهینه استفاده از منابع با هدف کاهش هزینه‌های تمام شده، ارتقای فناوری‌های عملیاتی تولید و به اشتراک گذاشتن تجارب و ظرفیت‌های مهندسی و افزایش عمق ساخت داخل محصولات و قطعات با هدف افزایش کیفیت و کاهش ارزبری عنوان شده است.

رویکرد تعاملی مدیران عامل دو خودروساز بزرگ مبنی بر ترسیم نقشه راه برای همکاری‌های مشترک، باعث شده است تا عواملی مانند استفاده از ظرفیت‌های دو خودروساز، کاهش قیمت تمام‌شده بر مبنای ارتقای کیفیت محصولات و قطعات، تکمیل زنجیره تامین و تولید و هم‌گام‌سازی با تکنولوژی‌های پیشرفته مورد تاکید مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا قرار گیرد.

مدیرعامل ایران‌خودرو معتقد است که در شرایط فعلی، شکل‌گیری این اتحاد بین دو خودروساز یک گام بزرگ در راستای سیاست‌های کلان اقتصادی کشور به شمار می‌رود و به عبارتی سرآغاز تحول در حوزه کیفیت، کاهش قیمت تمام‌شده و تنوع محصول در صنعت خودرو خواهد بود. وی افزود اتحاد استراتژیک ایران‌خودرو و سایپا که هدف و آرزوی دیرین صنعت خودرو کشور بوده، ریل‌گذاری صحیح در مسیر توسعه این صنعت است و باید با برنامه‌ریزی درست هر روز بر استحکام و کیفیت این اتحاد افزود و با چابک‌سازی بسیاری از ساختارهای صنعت خودرو، هم‌گام با خودروسازان بزرگ دنیا حرکت کرد.

بر اساس گفته‌های مدیرعامل ایران‌خودرو، شکل‌گیری این اتحاد استراتژیک طی سال‌های گذشته به عنوان حلقه مفقوده در صنعت خودرو بلاتکلیف بوده است. اتحاد در اهداف و برنامه‌های توسعه، مسیر برون‌رفت از مشکلات و کمبودهای موجود است. در زمینه قوای محرکه، لجستیک، دفاتر خارج از کشور و خدمات پس از فروش اقدامات مهمی شکل گرفته و این موضوع نشان از ایجاد فرهنگ مشارکت در خودروسازان کشور است. در شرایط توسعه فضای رقابتی در صنعت خودرو جهان، دو خودروساز بزرگ کشور بدون اتحاد استراتژیک و ایجاد زمینه‌های همکاری مشترک، نمی‌توانند بقای خود در بازارهای داخلی و منطقه‌ای را تضمین کنند. هر دو خودروساز به عنوان سرمایه‌های ملی متعلق به مردم هستند و اهداف و استراتژی‌های مشترکی را دنبال می کنند.

مدیرعامل سایپا در این نشست گفت در راستای سیاست وزارت صمت دو خودروساز از ابتدا به صورت متحد با هم حرکت کردند و این اتحاد نتایج خوبی داشته است. یکی از این نتایج، این بوده که میزان هجمه ها به دو خودروساز کاهش اساسی داشته و آرامش در دو مجموعه حکم‌فرما شده است. آن‌چه باعث این آرامش در صنعت خودرو شده حاصل عواملی نظیر، سیاست‌گذاری بسیار حرفه‌ای وزارت صمت و تلاش‌های شبانه روزی همه کارکنان و مدیران دو خودروساز داخلی است. در حال حاضر هیچ خودرو ناقصی در کف پارکینگ‌های دو خودروساز وجود ندارند؛ در حالی که در ابتدای فعالیت‌مان در سایپا و ایران خودرو، بیش از ۱۶۰ هزار خودرو ناقص وجود داشت و شورای پول و اعتبار هم کمکی به خودروسازان نکرد؛ ولی امروز وضعیت نقدینگی سایپا و ایران‌خودرو نسبتا مناسب است.

وی افزود که امروزه بیش از ۳۰۰ درصد مراجعه مردم به نمایندگی‌ها کاهش یافته است؛ زیرا با عبور مستقیم محصولات، خودروها با کیفیت مناسب در اختیار مردم قرار می‌گیرند. همچنین اتحاد بین دو خودروساز منجر به افزایش کیفیت در تامین و تولید قطعات و محصولات می‌شود.

ایجاد نمایندگی مشترک از پاییز 1401

مدیرعامل شرکت ایساکو، اخیرا از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک نمایندگی مشترک ایران‌ خودرو و سایپا، بصورت آزمایشی ظرف یک ماه آینده خبر داده است‌. سایپا نیز خبر را تائید کرده و گفت که با احداث نمایندگی مشترک، خدمات به خودروهای سواری، نیمه‌سنگین و سنگین تعلق می‌گیرد.

استفاده از ظرفیت نمایندگی در شهرهایی که یکی از خودروسازان حضور ندارد، نیز در دستور کار قرار گرفته.مدیران‌ عامل هر دو شرکت، در نشستی به مذاکره پرداختند و نهایتا طبق هدف‌گذاری دو خودروساز بزرگ کشور، عملیات یک ماه آینده آغاز خواهد شد. این برنامه با هدف کاهش هزینه، ایجاد دسترسی بهتر و سریع‌تر برای مشتریان‌ و افزایش بهره‌وری ظرفیت‌ها و امکانات دو خودروساز دنبال خواهد شد. در مرحله بعد، ایجاد مدیریت مشترک در نمایندگی‌های دو خودروساز که دارای مالکیت مشترک باشند، در دستور کار قرار خواهد گرفت. استفاده از ظرفیت نمایندگی هر یک از خودروسازان در شهرهایی که خودروساز دیگر نمایندگی ندارد، نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در جلسه مشترک میان مدیران‌عامل دو خودروساز هدف‌گذاری شد.

برای تسریع در اجرای مفاد تفاهم میان سایپا و ایران‌خودرو، آیین‌نامه‌ها، فرآیندها و دستورالعمل‌های مربوط به شبکه خدمات پس از فروش، حتی‌الامکان به اشتراک درخواهد آمد تا نحوه پذیرش و خدمت‌دهی به مشتریان با سهولت بیشتری صورت گیرد؛ به همین خاطر، کمیته مشترکی متشکل از معاونت‌های بازاریابی و فروش و مدیران عامل شرکت‌های خدمات پس از فروش دو خودروساز، طرح پیشنهادی برای رسیدن به اهداف ترسیم شده و نحوه یکسان‌سازی فرآیندها و دستورالعمل‌های اجرایی را ارائه خواهند کرد.

یکی دیگر از موضوعات مورد بحث نشست مدیران عامل سایپا و ایران‌خودرو، ادغام شبکه لجستیک بود‌. در این زمینه نیز کمیته مشترک دو شرکت، نحوه به اشتراک‌گذاری امکانات و ظرفیت‌های حوزه لجستیک در  بخش حمل خودرو، بررسی شده و طرح پیشنهادی لازم ارائه خواهد شد. شرکت ایسیکو، به عنوان محل اصلی اجرای این طرح انتخاب شده تا حمل خودرو با هدف کاهش هزینه‌ها به صورت مشترک با سایپا لجستیک برنامه‌ریزی و اجرا شود.

ادغام ظرفیت‌های موجود در دفاتر سایپا و ایران‌خودرو در خارج از کشور نیز از جمله محورهای مطرح شده در این نشست بوده است. بر این اساس، مقرر شد تا دفاتر دو خودروساز در یکی از کشورهای منطقه به عنوان نخستین محل اجرای اتحاد استراتژیک ایران‌خودرو و سایپا در خارج از مرزها، با مدیریت مشترک به فعالیت خود ادامه دهد. این اقدام نیز تاثیر قابل توجهی در هزینه‌های مدیریت دفاتر خارج از کشور خواهد داشت.

کمیته مشترک خرید، برای خرید کالا و قطعات دو خودروساز فعالیت خود را با جدیت دنبال خواهد کرد تا براساس اقدامات این کمیته، تصمیمات برای خرید از شبکه تامین و سازندگان نیز به صورت مشترک و با هدف کاهش هزینه تولید صورت گیرد. بهینه‌سازی امکانات موجود در سایت‌های تولیدی سایپا و ایران‌خودرو در خارج از کشور نیز از دیگر محورهای مورد بررسی بود که در این زمینه نیز کمیته مشترکی، طرح تحقق اهداف تعیین شده را در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه خواهد داد.

دیدگاه کاربران