• بررسي بازار خودروهاي وارداتي و صادراتي در جهان

نگاهی به بزرگترین بازار خودروهای وارداتی و بیشترین میزان صادرات خودرو

بررسی بازار خودروهای وارداتی و صادراتی در جهان

28 آبان 1401 13:22

شرکت‌های خودروسازی مرتباً در حال برنامه‌­ریزی برای حضور در بازارهای جدید یا انعقاد توافق با مسئولان کشورهای مختلف هستند. البته برخی کشورهای جهان نیز با اعمال تعرفه‌­های بازرگانی و مالیات‌های گوناگون، سعی می­‌کنند از صنایع داخلی حفاظت کنند.

آمریکا بزرگترین بازار خودروهای وارداتی

در چنین شرایطی، ایالات متحده آمریکا در مقام دومین بازار خودروی جهان و البته دومین کشور خودروساز، وضعیت جالبی دارد. براساس پژوهشی که توسط یکی از متخصصان موسسه JATO، یعنی Felipe Munoz انجام شده، آمریکا در مقایسه با دو بازار اصلی دیگر خودرو یعنی اروپا و چین، به خودروهای وارداتی بیشتر روی خوش نشان می­‌دهد.

در سال گذشته، 15.05 میلیون دستگاه خودروی سبک در ایالات متحده به فروش رسیده که 59 درصد یا 8.84 میلیون دستگاه از آن‌ها در همین کشور تولید شده است. اما سال گذشته در اروپا 14.2 میلیون دستگاه خودرو به فروش رسیده که 78 درصد یا 10.79 میلیون دستگاه از آن‌ها در همین منطقه تولید شده است.

سهم خودروهای وارداتی در چین حتی کمتر از اروپاست، چراکه از 24.47 میلیون دستگاه خودرویی که در سال 2021 در بزرگترین بازار خودروی جهان به فروش رسیده، 95 درصد یا 23.37 میلیون دستگاه در همین کشور تولید شده است.

سبقت اسپانیا از آلمان در صادرات خودرو

یکی از اسامی جالب توجه در میان تولیدکنندگان اروپایی، اسپانیاست. این کشور توانسته 1.76 میلیون دستگاه خودروی صفر کیلومتر ساخت خود را به سایر کشورهای اروپایی صادر کند. آلمان با صادرات 1.64 میلیون دستگاه خودرو به کشورهای اتحادیه اروپا، در رتبه دوم قرار گرفته است، هرچند که از نظر وسعت بازار و جایگاه صنعت خودروسازی، مقام اول اروپا را در اختیار دارد.

خودروهای آلمانی موفق به کسب سهم 34 درصدی از بازار خودروی جهان شده‌­اند، درحالی‌که این رقم در اتحادیه اروپا بدون احتساب آلمان به 43 درصد می‌­رسد.

عملکرد ضعیف انگلیس، ایتالیا و فرانسه در صادرات خودرو

با وجود وضعیت ناخوشایند صنعت خودروسازی بریتانیا، این کشور موفق به صدور 1.07 میلیون دستگاه خودرو به سراسر جهان شده، که بسیار بیشتر از رقم 840 هزار دستگاه مربوط به ایتالیا است. خودروسازان بریتانیا در سال 2021، 37 درصد از محصولات خود معادل با 393 هزار دستگاه خودرو را در خارج از اروپا و 44 درصد را هم در اروپا به فروش رسانده‌­اند.

فرانسه در سال 2021 موفق به تولید 1.59 میلیون دستگاه خودرو شده است، اما در صادرات آن‌ها چندان موفق نبوده چراکه تنها 150 هزار دستگاه از آنها را در خارج از اتحادیه اروپا به فروش رسانده است. ایتالیا با وجود تولید نزدیک به نصف فرانسه، 156 هزار دستگاه از آنها را به خارج از اروپا ارسال کرده است. وقتی این ارقام را با عملکرد سایر کشورها مقایسه کنید، معلوم می­‌شود که خودروسازان ایتالیا و فرانسه علیرغم پیشینه طولانی، حضوری کمرنگ در بازار جهانی دارند.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران