• صادرات خودرو ايران

لاکی کرنسی، نماینده سایپا در روسیه و بلاروس

صادرات خودرو ایران در سال 1402

19 آذر 1402 14:17

لاکی کرنسی، نماینده سایپا در روسیه و بلاروس

آذر 1402: شرکت لاکی کرنسی، تنها نماینده رسمی سایپا در بازار روسیه و بلاروس، محسوب می‌شود و فرایند اخذ مجوز صادرات خودروهای سایپا به این دو بازار در مراحل پایانی است.

گروه خودروسازی سایپا، در راستای سیاست های دولت سیزدهم مبنی بر توسعه روابط اقتصادی، صنعتی و تجاری با کشـورهای همسـایه، همکاری های خود را با کشـورهای آسیای میانه به ویژه بازارهای روسیه و بلاروس عملیاتی کرده و در بهمن ماه سال گذشته با شرکت های بست موتورز روسیه و لاکی کرنسی بلاروس قرارداد توزیع محصول امضا و اقدام برای انجام این مهم آغاز شد.

پس از گذشت چند ماه و به دلیل تعلل شرکت بست موتورز روسیه در اجرای مفاد و تعهدات قرارداد فی‌مابین، همکاری سایپا با شرکت مزبور به حالت تعلیق درآمد، اما همکاری با شرکت لاکی کارنسی همچنان ادامه داشته و در این مدت تمامی اقدامات لازم اعم از ارسال خودرو، همولوگیشن محصولات، حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، حضور در نمایشگاه خودرو مینسک و دیگر اقدامات مرتبط، با شرکت لاکی کرنسی بلاروس به عنوان تنها نماینده رسمی سایپا در بازارهای روسیه و بلاروس به خوبی انجام شده و در حال انجام است.

نمونه‌ محصولات در تابستان ۱۴۰۲ برای بازاریابی و همولوگیشن محصول و حضور نمایندگان سازمان استاندارد کشور بلاروس در سایپا در مهرماه سال جاری جهت ارزیابی آزمایشگاه های تست خودرو سایپا، فرآیند اخذ مجوز صادرات در مراحل پایانی بوده و به محض دریافت مدارک، ارسال خودروهای صادراتی به بازارهای مزبور در ماه های آتی آغاز خواهد شد.

به رغم حضور قبلی خودروسازان صاحب نام دنیا و نیز برندهای متعدد چینی در این بازار و شرایط رقابتی خاص، مطالعات و برنامه‌ریزی های استراتژیک لازم در خصوص جایگاه قیمتی محصولات شاهین، کوییک و ساینا در مقایسه با رقبا صورت گرفته و چشم انداز مثبت مورد نیاز حاصل شده است.

صادرات 90 هزار دستگاهی کوییک به روسیه 

شهریور 1402: محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، در سومین روز نمایشگاه اتومبیلتی مسکو، به موارد زیر اشاره کرد:

  • در سال 1401 و همزمان با نخستین حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی، هنوز شرکای روسی سایپا انتخاب نشده بودند؛ بر این اساس بر مبنای تحقیقات، خودروی شاهین در معرض نمایش قرار داده شد.
  •  طی یک سال گذشته با بیش از 10 شریک تجاری وارد مذاکره شدیم که از بین آن ها دو شریک انتخاب شدند.
  •  امسال نیز خودروی کوییک از سوی شرکای روسی آورده شده است.
  •  این شرکا تحلیل کرده‌اند که کوییک و ساینا خودروهایی با مصرف سوخت مناسب، خانوادگی کوچک و درون شهری هستند که می‌توانند قابلیت رقابت داشته باشند. اکنون شرکای چینی با خودروهایی در کلاس C و D وارد بازار روسیه می‌شوند، اما ما در کلاس B وارد شدیم و تنها رقیب ما شرکت لادای روسیه است. با مقایسه انجام شده با رقبا، همچنین سطح کیفی و ایمنی خودرو، تحلیل شرکا این است که می‌توانیم در این بازار موفق شویم.
  • در بازار روسیه 90 هزار قرارداد جاری داریم که منتظر اخذ تاییدیه‌های استاندارد است و بین 5 تا 6 ماه به طول انجامیده است. به نظر می‌رسد تاییدیه‌ها تا یک ماه دیگر صادر شود که در این صورت صادرات ما آغاز خواهد شد.
  • صادرات 90 هزار دستگاه خودرو یاد شده برای مدت سه سال خواهد بود که در سال نخست 20 هزار دستگاه و بقیه در دو سال دیگر صادر می‌شوند.
  • طی روزهای 31 مرداد و 1 شهریورماه 1402، 2 مرکز فروش و خدمات پس از فروش شرکای تجاری ما در مسکو و یک مرکز در بلاروس افتتاح شد. این نمایندگی‌ها پیش از این خدمات پس از فروش شرکت‌های هوندا و هیوندای را انجام می‌دادند، اما پس از تحریم‌ها و خروج آن ها از روسیه برای محصولات سایپا خدمات رسانی خواهند کرد.
  • تصمیم جدی برای این بازار پس از صادرات خودرو کامل (CBU)، حرکت به سمت مونتاژ خودرو است که در این زمینه طی صحبت با شریک تجاری‌مان، مقدمات کار در حال فراهم شدن است.
  • اکنون شریک تجاری ما با یکی از دو کارخانه موجود در این کشور تفاهم نامه‌ای به امضا رسانده تا بتوانیم قطعات را به صورت SKD ارسال کنیم تا در بلاروس مونتاژ شود.
  • در این صورت و انجام مونتاژ کاری، هزینه‌های گمرکی و همچنین هزینه‌های از رده خارج کردن خودروهای فرسوده برای همه کشورهایی که بلاروس با آن ها اتحادیه گمرکی دارد کاهش خواهد یافت.
  • در این اتحادیه گمرکی به‌ازای هر خودرویی که از گمرک عبور می‌کند 2 هزار دلار بابت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده دریافت می‌شود و 25 درصد نیز هزینه گمرکی دارد.
  • به‌محض آغاز مونتاژ خودروها، 25 درصد یاد شده به پنج درصد کاهش یافته و 2 هزار دلار مذکور نیز حذف خواهد شد. بر این اساس، خودروی ساینا که در بلاروس با پنج درصد سود نمایندگی‌ها و هفت درصد خدمات پس از فروش، خودرویی 13 هزار و 100 دلاری است، با کاهش سه هزار دلاری (با احتساب کاهش یک‌هزار دلار هزینه حمل از ایران به بلاروس) به خودروی 10 هزار دلاری تبدیل می‌شود و از نظر قیمتی بی‌رقیب خواهد شد.

برنامه صادرات 20 هزار دستگاهی تارا به روسیه

مرداد 1402: علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو، در نخستین روز از نمایشگاه بین المللی اتومبیلیتی 2023 مسکو اعلام کرد سال گذشته در همین نمایشگاه، خودرو تارا با استقبال خوبی از سوی روس‌ها مواجه شد. با تحویل 120 دستگاه خودرو تارا به شریک تجاری ایران‌خودرو در روسیه، استانداردهای سختگیرانه این کشور اخذ و این خودروها شماره گذاری شد. تارا خودرویی است که از سوی مردم روسیه با اقبال خوبی مواجه شده و حتی خبرنگاران متعهد روسی نیز این خودرو را تایید کرده‌اند و می‌تواند با توجه به هوای سرد روسیه عملکرد خوبی داشته باشد.

وی افزود اکنون برای صادرات سالانه ۲۰ هزار دستگاه خودرو تارا به روسیه برنامه ریزی می‌شود و با توجه به بررسی‌های کارشناسی انجام شده، این هدف امکان‌پذیر است. با توجه به ابلاغیه دولت مبنی بر تامین ارز از مسیر صادرات، این مهم در گروه صنعتی ایران خودرو در وهله نخست با صادرات خودرو پیگیری خواهد شد و امیدواریم با سفر قریب‌الوقوع مسئولان سازمان ملی استاندارد ایران به روسیه و انجام توافقات، این مهم اجرایی شود.

آقای عظیمی صادرات 11 هزار دستگاه خودروی سمند در گذشته به این کشور را یادآوری کرد و گفت استفاده کنندگان از سمند همچنان طرفدار این خودرو هستند؛ اما یک دخالت سیاسی و همچنین برخی مشکلات نظیر عدم تامین کافی قطعات و ارائه خدمات پس از فروش، سبب کاهش صادرات شد. با توجه به آن تجربه، پیش از ورود تارا در تیراژ زیاد به بازار روسیه، به طور حتم چند نمایندگی خدمات پس از فروش در این کشور راه‌اندازی خواهد شد. مسکو شهر بسیار گرانی است و ما به دنبال آن نیستیم که محوریت کار عرضه تارا را در مسکو قرار دهیم. بلکه به دنبال عرضه و فروش آن در استان‌ها و مناطق مختلف دیگر روسیه هستیم که تقاضا برای آن وجود دارد.

وی همچنین توضیح داد مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، تا پایان سال کیفیت تولید در ایران‌خودرو افزایش خواهد یافت و به دنبال آن هستیم تا به شرط حذف قیمت‌گذاری دستوری، تارا با کیفیت ممتاز تولید کنیم. برنامه‌ریزی‌هایی برای کاهش هزینه‌های تولید و مدیریت مالی پروژه‌ها در نظر گرفته شده و اگر این دو کار انجام شود، با توجه به نزدیکی روسیه به کشورمان و پایین بودن هزینه‌های حمل و نقل، در مقایسه با رقبا می‌توانیم محصولی قابل رقابت ارائه کنیم. گرچه دولت روسیه پس از جنگ اوکراین استانداردهای خودرویی را کاهش داده، اما ما به دنبال آن هستیم تا استانداردسازی یکسانی بین دو کشور ایجاد کنیم. بسیاری از استانداردهای خودرویی که در ایران رعایت می‌شود، هیچ الزامی برای آن ها در روسیه وجود ندارد.

در نمایشگاه اتومبیلیتی امسال، 32 شرکت ایرانی، شامل شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا، 2 شرکت بازرگانی و همچنین 28 شرکت قطعه ساز، حضور دارند که متراژی بالغ بر یک هزار و 800 متر مربع فضای نمایشگاهی را به خود اختصاص داده‌اند. علاوه‌ بر روسیه، نمایندگان شرکت‌هایی از جمهوری اسلامی ایران، چین، کره جنوبی،هند، ترکیه، بلاروس، هنگ کنگ، بلاروس، مجارستان، آلمان، اندونزی، ایتالیا، قزاقستان، مکزیک، امارات متحده عربی، لهستان، سنگاپور، تایلند، تایوان و ازبکستان در این نمایشگاه بین‌المللی حضور یافته‌اند. برای مدیران و فعالان صنعت خودرو ایران در این نمایشگاه، برگزاری نشست‌های تخصصی با خودروسازان و قطعه‌سازان دیگر کشورها، حضور در نشست مشترک با انجمن‌های صنعت خودرو و قطعه‌سازی روسیه و بازدید از خطوط تولید و دیدار با مدیران صنایع خودروسازی روسیه پیش‌بینی شده است.

سایپا 1000 دستگاه خودرو به ونزوئلا فرستاد

مرداد 1402: اولین محموله 1000 دستگاهی محصولات سایپا به کشور ونزوئلا، اواخر سال گذشته صادر شد. پس از استقبال مردم این کشور، دومین محموله صادراتی به صورت CBU (خودروی کامل) به کشور ونزوئلا صادر شد.

در خردادماه سال جاری، 1000 دستگاه خودرو، شامل 700 دستگاه کوییک ST‌ معمولی  و 300 دستگاه ساینا S و همچنین 6 کانتینر قطعات یدکی، به کشور ونزوئلا فرستاده شد. گروه خودروسازی سایپا در راستای گسترش بازارهای صادراتی و افزایش سهم بازار، سفارش‌های دریافتی را به سرعت پاسخ می‌دهد. لذا در صادرات دومین محموله، از زمانی که گروه خودروسازی سایپا، سفارش خودروی کشور ونزوئلا را دریافت کرد تا زمان حرکت کشتی به سمت کشور یاد شده، ‌فاصله کوتاه 20 روزه وجود داشت. جهت حمل دریایی دومین محموله صادراتی به بازار استراتژیک ونزوئلا، با برنامه ریزی‌های انجام شده و تلاش و همکاری کارکنان گروه سایپا، بارگیری 256 کانتینر در کشتی در مدت 10 روز انجام شد.

قیمت کوییک و شاهین در بازارهای صادراتی

تیر 1402: محمد علی تیموری، مدیرعامل سایپا، خبر داد که در یک ساله گذشته، تولیدات روزانه سایپا به 1050 دستگاه رسیده بود که 92 درصد آن ها نیز ناقص بود و به پارکینگ می‌رفت. یعنی 87 هزار خودروی ناقص با متوسط یک سال و نیم کف پارکینگ بود. علاوه بر این شاهد مشکلات کیفیت و نقدینگی هم بودیم. 17 هزار میلیارد تومان پول کف پارکینگ ها بود. اقتصاد مقاومتی تنها راه در این شرایط است و باید هزینه‌های خرید را کاهش داد. در همین راستا سایپا سال گذشته 2500 میلیارد تومان، بدون تغییر منبع کاهش خرید داشته است. اقتصاد دنیا رقابتی است و می‌توان با افزایش کیفیت، قیمت کمتر خرید.

وی درباره کیفیت گفت خودرویی مثل شاهین که روی پلتفرم یاریس توسط یک شرکت خارجی با هزینه سایپا طراحی شده، تبدیل به خودرویی که مرده در داخل عرضه می‌کردیم. اما امروز شاهین از مردگی درآمده، استقبال عمومی از آن بیشتر شده و مردم به خاطر بی کیفیتی به نمایندگی‌ها مراجعه نمی‌کنند. تولید روزانه سایپا به 2222 دستگاه رسیده است. نفوذ برخی کمپانی‌های خارجی در برخی ارکان ها به قدری زیاد است که هر روز شرکت‌های داخلی را زمینگیر می‌کنند تا وارد اقتصاد جهانی نشوند.

طبق گفته‌های آقای تیموری، اکنون هر دستگاه خودروی شاهین 11 هزار دلار درب کارخانه به روسیه فروخته و در بازار روسیه 19 هزار دلار عرضه می‌شود. همچنین خودرو  کوئیک به ونزوئلا 7000 دلار درب کارخانه فروخته می‌شود، 3000 دلار به خاطر حمل و نقل و 4000  دلار از سوی گمرک دولت ونزوئلا دریافت می‌شود و در نهایت این خودرو به قیمت 15 هزار و 200 دلار در بازار ونزوئلا عرضه می‌شود. پس به راحتی می‌توانیم این خودروها را در بازارهای جهان عرضه کنیم. به دلار هم پول می‌گیریم. بعد از 9 سال کمپانی را هم در ونزوئلا راه‌اندازی و برای صادرات 200 هزار دستگاه خودرو به این کشور قرارداد بستیم.

کارخانه ونیراتو توسط سایپا در ونزوئلا راه‌اندازی شد

خرداد 1402: محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، به همراه رئیس جمهور و هیئت سیاسی و اقتصادی كشور به امريكاي لاتين سفر کرده و درباره دستاوردهای گروه خودروسازی سایپا در روزهای اول سفر به ونزوئلا، توضیحاتی را ارائه داده است:

  • قبل از آغاز سفر، تفاهم نامه ای با دولت ونزوئلا برای تولید و صادرات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری طی ۵ سال منعقد شد.
  • مقرر شده که در فصل جدید همکاری ها، کارخانه خودروسازی ونیراتو با مدیریت طرف ایرانی احیا شود. کارخانه خودروسازی ونیراتو با مشارکت ۳۶ درصدی شرکت توسعه صنایع خودرو (با سهام داری ایران‌خودرو و سایپا) و ۶۴ درصدی مؤسسه ونزوئلائی کورپیونسا (وابسته به وزارت صنایع و تولید ملی ونزوئلا) در سال ۸۵ تأسیس شد و فعالیت آن تا سال 1394 ادامه داشت و بعد از آن تا سال 1400 كارخانه ياد شده غيرفعال بود. اما با توجه به رايزني هایي كه دولت سيزدهم در راستاي احياي روابط با كشورهاي امريكاي لاتين انجام داد، از سال ۱۴۰۱ همکاری های مشترک مجدد آغاز شد. ظرفیت تولید این مجموعه سالانه ۳۰ هزار دستگاه در سه شیفت کاری است.
  • تا ماه های آينده ۲هزار دستگاه از محصولات گروه خودروسازی سایپا به ونزوئلا صادر می شود.
  •  شبکه خدمات پس از فروش محصولات سايپا در شهرهای اصلی کشور ونزوئلا فعال شده است. پيش از اين، گروه خودروسازی سايپا 8 نمايندگی خدمات پس از فروش داشت كه فعاليت آن متوقف شده بود. توسعه شبکه خدمات پس از فروش گروه سایپا در کشور ونزوئلا از دیگر اقداماتی است که در ماه های آینده در این کشور دوست، انجام می شود.
  • بر اساس مذاكرات صورت گرفته با دولت ونزوئلا، پيشنهاد شد كه با مديريت گروه خودروسازي سايپا، در يكي از كارخانه هاي غيرفعال اين كشور كه پيش از اين توليدكننده خودروهاي تجاري، كار، ون و سواری بود، مجددا اين نوع خودروها توليد شود و تامين مالی اين پروژه استراتژيک از محل اعتبارات دولت ونزوئلا خواهد بود كه در نهايت با موافقت طرفين قرارداد، فعال سازی كارخانه ونزوئلا با حضور رئيس جمهور و وزير صنايع و تولید ملی اين كشور امضا شد. این شرکت بعد از گذشت 9 سال در بخش تولید سواری راه اندازی و با مدیریت سایپا شروع به تولید خودروی سواری می کند.
  • صادرات خودروهای کامل و قطعات منفصله به ونزوئلا از دیگر برنامه هایی است که گروه خودروسازی سایپا در دستور کار خود قرار داده است و قرار است خط تولید خودروی تجاری، توسط گروه سایپا راه اندازی و دراختیار سایپا قرار گیرد.
  • بر اساس مذاکرات انجام شده، قرار است در ماه های پیش رو با استفاده از توان مهندسی که در صنعت قطعه سازی کشور وجود دارد، در توسعه صنعت قطعه سازی ونزوئلا مشارکت کنیم و همچنین بخشی از نیاز کشور مانند رینگ آلومینیومی را از آن محل (در ونزوئلا تولید و به ایران ارسال شود) تامین کنیم.

خط تولید سایپا در ونزوئلا از سال ۱۳۹۴ متوقف شده بود و با سفر رییس‌جمهور کشور به آمریکای لاتین، راه‌اندازی مجدد این خط تولید در ونزوئلا مورد توافق قرار گرفت. دولت سیزدهم درصدد است سرمایه‌های راکد را به جریان بياندازد تا شاهد ارزآوری برای کشور باشیم. در سال‌های اوج روابط ایران و ونزوئلا توافق شد که کشورمان برای تولید خودروهای سمند و پراید در ونزوئلا سرمایه گذاری کند. در همین راستا شرکت مشترکی به نام ونیراتو (Venirauto) تأسیس شد و نام «تورپیال» برای پراید انتخاب و مونتاژ این خودرو در کاراکاس پایتخت ونزوئلا شروع شد. در مجموع از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ (به مدت ۹ سال) ۱۱ هزار و ۶۰۵ دستگاه تورپیال در این کشور تولید شد که مشتمل بر پنج هزار و ۱۶۵ دستگاه پراید ۱۴۱ (تا پایان سال ۹۰) و تعداد ۶ هزار و ۴۴۰ دستگاه پراید ۱۳۲ (از سال ۱۳۹۰ به این سو) بوده است. در سال ۱۴۰۱ صادرات یک هزار دستگاه ساینا و کوییک تولیدی گروه خودروسازی سایپا به این کشور آمریکای لاتین در دستور کار قرار گرفت و تا پایان امسال نیز یک‌هزار دستگاه دیگر از این دو خودرو راهی بازار ونزوئلا خواهد شد.

صادرات محصولات ایران خودرو به عمان 

خرداد 1402: در جریان سفر پادشاه عمان به ایران، تفاهم‌نامه مشترک همکاری ایران خودرو با عمان در زمینه صادرات و فعال سازی شبکه فروش و خدمات پس از فروش در حضور سرپرست وزارت صمت ایران و وزیر صنعت، تجارت و سرمایه‌گذاری عمان به امضا رسید.

این تفاهم نامه توسط علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، و محمد بن عبدالحسین باقر، رییس طرف عمانی در شورای مشترک بازرگانان عمان و ایران، به امضا رسید. بنابراین فصل نوینی از همکاری های صنعتی و خودرویی دو کشور گشوده خواهد شد.

تفاهم نامه صادرات ایران خودرو به عمان

در تفاهم نامه مشترک، صادرات محصولات گروه صنعتی ایران خودرو به کشور عمان و بازارهای ثالث در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده است تا علاوه بر فعال سازی شبکه فروش و خدمات پس از فروش، راه اندازی خط تولید محصولات ایران خودرو در کشور عمان با درنظر گرفتن توجیه اقتصادی، مطالعه و امکان سنجی صورت پذیرد.

جلسات کارشناسی برای عملیاتی سازی تفاهم نامه و انعقاد قرارداد میان ایران خودرو و عمان به صورت مستمر ادامه خواهد داشت تا در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به توسعه همکاری ها اقدام شود.

آمار صادرات خودرو و قطعات در سال 1401

اردیبهشت 1402: طبق آخرین آمار صادرات خودرو در سال 1401، تا تاریخ 20 اسفندماه سال گذشته، 37 میلیون و 800 هزار دلار خودرو صادر شده است که نسبت به 19 میلیون دلار سال 1400، رشد 96.3 درصدی را نشان می‌دهد. بیش‌ترین حجم خودروی صادراتی نیز مربوط به دنا و تارا بوده است.

در این بازه زمانی 13 میلیون دلار قطعه صادر شده که نسبت به سال 1400 که 7 میلیون دلار بوده، حکایت از رشد 89.9 درصدی دارد. بنابراین در مجموع ارزش صادرات خودرو و قطعه کشور در سال 1401 بیش از 51 میلیون دلار بود که در مقایسه با سال 1400 رشد 96.1 درصدی را نشان می‌دهد.

آخرین وضعیت سایت‌های تولیدی خودروسازان ایرانی در کشورهای خارجی نشان می‌دهد که شرکت ایران خودرو سایت فعال در کشورهای آذربایجان با ظرفیت تولید 10 هزار دستگاه در سال در صورت تکمیل خط، سنگال با ظرفیت تولید 10 هزار دستگاه در سال و عراق با ظرفیت متغیر دارد. همچنین سایت‌های این شرکت در کشورهای سوریه و ونزوئلا غیرفعال است. شرکت سایپا نیز دو سایت فعال در کشورهای عراق و تونس دارد که ظرفیت تولید در عراق 20 هزار دستگاه در سال و ظرفیت تولید در تونس 5 هزار دستگاه در سال عنوان شده است. همچنین سایت‌های این شرکت در کشورهای الجزایر، ونزوئلا و سوریه غیرفعال است.

بررسی آخرین وضعیت قراردادها و تفاهم نامه‌های خودرویی نیز نشان می‌دهد که خودروسازان ایرانی قرارداد 17 میلیون دلاری برای صادرات 4080 دستگاه قطعات منفصله با کشور عراق، قرارداد 10 میلیون دلاری برای صادرات قطعات خودرو و خدمات با کشور تونس و قرارداد 15 میلیون دلاری برای صادرات قطعات منفصله با کشور الجزایر دارند. قرارداد با کشور سوریه برای ازسرگیری صادرات قطعات منفصله نیز به دلیل تغییر قوانین سوریه متوقف شده است.

در بخش تفاهم نامه نیز خودروسازان ایرانی تفاهم نامه‌ای با کشور بلاروس برای صادرات خودروهای سواری به ارزش 3 میلیارد دلاری، با کشور روسیه برای صادرات محصولات سواری در قالب CBU به ارزش 18 میلیون دلار، با کشور آذربایجان برای همکاری مشترک در سطح SKD (با ایران خودرو) به ارزش 3 میلیارد دلار و با کشور ونزوئلا برای صادرات 200 هزار دستگاه خودروی سواری به ارزش 2 میلیارد دلار امضا کرده‌اند. همچنین طبق اعلام وزارت صمت در بخش همکاری‌های خارجی قراردادی با نماینده جدید در کشور ارمنستان به منظور توسعه بازار در آن کشور منعقد شده است. صادرات قطعات ریخته‌گری به مشتریان جدید در کشورهای ترکیه، بلاروس و کشورهای اروپایی و توسعه سبد محصولات ریخته‌گری به قطعات صادراتی شامل انواع قطعات صنعتی چدنی، قطعات خودروهای سبک و سنگین، قطعات تزئینی و قطعات نیروگاهی نیز عملیاتی شده است.

برنامه صادرات 45 هزار دستگاهی سایپا به روسیه

اردیبهشت 1402: سایپا عرضه محصولات خود را به روسیه، از ماه ژوئن آغاز می‌کند. طبق گزارش‌ها، سایپا قرار است طی سه سال آینده 45 هزار خودرو به ارزش 450 میلیون دلار به روسیه تحویل دهد. ایران خودرو نیز اکنون در حال گذراندن مراحل خود برای صادرات به روسیه است.

روزنامه ایروستیا اعلام کرده که نمایندگی‌های خودرو در سراسر روسیه کمبود موجودی خودرو با قیمت متوسط دارند. نمانیدگی‌های روسی فولکس واگن، کیا، اشکودا، سیتروئن، اوپل ، رنو و هیوندای در حال حاضر بیش از 300 خودرو را در وبسایت خود عرضه می‌کنند؛ اما به گفته کارشناسان این برای تامین نیاز مردم کافی نیست.

نایب رئیس  اتحادیه ملی خودرو در روسیه گفته که سازوکار واردات که توسط مسکو پس از خروج برندهای غربی از این کشور اجرا می‌شود، می‌تواند انبارهای روسیه را پر کند و قیمت را متعادل کند. اما در عین حال از هزینه لجستیک و ترخیص گمرک گلایه کرده که به گفته آن‌ها می‌تواند هزینه واردات را پرهزینه کند.

تنها خودروسازان ایرانی نیستند که در بازار روسیه حضور می‌یابند؛ بلکه خودروسازان چینی هم توسعه بزرگی را در بازار روسیه آغاز کرده‌اند و انتظار می‌رود در سال جاری به سهم 60 درصدی از کل فروش در این کشور برسند. چین در سال گذشته بیش از 160 هزار خودرو به روسیه صادر و سهم خود را  در این بازار دو برابر کرد.

اولین محموله صادراتی ایران خودرو در ونزوئلا

فروردین 1402: پس از هشت سال، نخستین محموله صادراتی ایران خودرو به ونزوئلا رسیده است. 

صادرات ایران خودرو به ونزوئلا
صادرات ایران خودرو به ونزوئلا

گروه صنعتی ایران خودرو، با هدف گسترش بازارهای صادراتی، صادرات به ونزوئلا را در برنامه‌های خود قرار داد و با صادرات 2 هزار دستگاه تارا و دنا، به دنبال افزایش سهم بازار این کشور است. با توجه به سابقه عرضه محصولات ایران خودرو در این کشور، علاوه بر محصولات سواری، قرار است خودروهای تجاری سنگین و نیمه سنگین و همچنین قطعات و موتورسیکلت نیز در سبد صادراتی ایران خودرو به ونزوئلا افزوده گردد. 

ایران خودرو و سایپا آماده صادرات به روسیه

اسفند 1401: امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، از آمادگی ایران‌خودرو و سایپا برای صادرات خودرو به روسیه خبر داد و گفت که آن‌ها در حال دریافت مجوز در روسیه برای صادرات خودرو به این کشور در آینده هستند.

وی توضیح داد سایپا برای تامین 45 هزار خودرو مدل شاهین و کوئیک، با یک شرکت بلاروسی قرارداد امضا کرده است و این دو مدل خودرو به بازار روسیه نیز تحویل داده خواهند شد.

آقای قالیباف مشخص نکرده که سایپا مستقیماً خودروها را به روسیه ارسال می‌کند و یا از طریق بلاروس این صادرات را انجام خواهد داد. اما توضیح داده که به دلیل تحریم‌های غرب این خودروساز نیاز به شفاف‌سازی دارد.

وی افزود هیچ قرارداد مستقیمی بین خودروسازان ایرانی و روسیه وجود ندارد. مذاکرات با مسکو در حال انجام است و خودروها در انتظار صدور مجوز هستند.

تمرکز سایپا روی بازارهای صادراتی

اسفند 1401: مراسم امضا قرارداد همکاری گروه خودروسازی سایپا با شرکت  BM روسیه با حضور معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مدیرعامل شرکت BM روسیه، رئیس نمایندگی بازرگانی روسیه در ایران و جمعی از مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا در سازمان توسعه و تجارت ایران برگزار شد.

در این مراسم، علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران، اعلام کرد با حضور قدرتمند شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی اتوموبیلیتی مسکو، تفاهماتی به ارزش  700 میلیون یورو صورت گرفت که تعدادی از این تفاهم‌نامه‌ها با پیگیری، منجر به انعقاد قراداد همکاری بین شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز ایران و روسیه شد. امضا قرارداد همکاری گروه خودروسازی سایپا با شرکت BM  روسیه در همین راستا و جهت صادرات 45 هزار خودرو از شرکت سایپا به روسیه است که این قرارداد یک گام جدی برای همکاری‌های گسترده و بزرگ حوزه صنعت خودرو ایران و روسیه است. مبلغ قرارداد همکاری فی مابین دو شرکت سایپا و BM روسیه، 450 میلیون دلار است و فرصت خوبی است تا در بازار 20 میلیارد دلاری که زنجیره خودرو در روسیه دارد با خروج شرکت‌های اروپایی از این کشور سهم ایران را در صادرات خودرو و قطعات افزایش دهیم. این قرارداد یک گام اولیه همکاری دو کشور در حوزه خودرو است تا بتوان در قالب همکاری‌های جدید، محصولات مشترک شرکت سایپا با خودروسازان بزرگ روسی تولید شود.

محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، عنوان کرد با حمایت‌های سازنده سازمان توسعه تجارت ایران، گروه خودروسازی سایپا توانسته قرارداد همکاری در خصوص صادرات سه محصول سواری شاهین، کوییک و ساینا و همچنین خودرو تجاری نیسان با کاربری‌های مختلف یخچال‌دار و آتش‌نشانی با سطح کیفیت مطلوب با شرکت BM منعقد کند. گروه سایپا تلاش کرده تا با افزایش سطح کیفی محصولات خود، سهم بازار داخلی و خارجی خود را افزایش دهد و رشد 300 درصدی کیفیت محصولات گروه سایپا گام بزرگی در صنعت خودرو ایران است که با همت و تلاش متخصصان این مجموعه صورت گرفته است. شرط اصلی برای صادرات محصولات، کیفیت بالا است و زمانی می‌توان صادرات مناسب و اقتصادی داشت که در بالاترین سطح کیفی خودروهای خود را  در بازار عرضه کنیم.

وی افزود شرکای آن‌ها در روسیه، دو خودروساز بزرگ این کشور هستند که در شرایط تحریم تعطیل شده و گروه سایپا این آمادگی را دارد که تیم مهندسی و فنی خود را به آن کشور اعزام کند تا خطوط تولید را به‌روز و امکان تولید خودرو و عرضه در بازار روسیه را فراهم کند. بازار روسیه، بازاری بسیار گسترده و بزرگ است و خودروهای گروه سایپا با قیمت مناسب جهانی، این امکان را دارد تا سهم بازار خود را افزایش دهد و حضور پررنگی در این کشور داشته باشد.

براساس گفته‌های وی، گروه خودروسازی سایپا در حوزه صادرات  در ابتدا روی بازار ونزوئلا تمرکز داشت که خوشبختانه موفق شده تا اولین  محموله هزار دستگاهی را تحویل دهد و همچنین 2 هزار دستگاه خودرو بعدی صادراتی به کشور ونزوئلا در حال نقل و انتقال ارزی و تحویل است. سایپا به جای تنوع بازار، تلاش کرده تا با تمرکز روی بازارهای هدف سهم بازار صادراتی خود را افزایش دهد. بازار صادراتی دوم گروه سایپا، کشور روسیه است که تلاش می‌شود تا با گسترش تولید، عرضه محصولات گروه سایپا در این کشور انجام شود. دو بازار ونزوئلا و روسیه دو بازار اصلی صادراتی گروه سایپا است که برنامه‌های خوبی برای توسعه همکارهای بیش‌تر در این کشورها در دستور کار است.

الکساندر استپانوف، مدیرعامل شرکت BM روسیه، گفت این شرکت در این قرارداد علاوه بر فروش محصولات گروه سایپا، در حوزه خدمات پس از فروش به عنوان نماینده شرکت سایپا در کشور روسیه فعالیت خواهد کرد. در مرحله اول از گروه سایپا 20 هزار دستگاه خودرو سواری شاهین، کوییک و ساینا و خودروی تجاری نیسان پادرا و وانت 151 در بازار روسیه عرضه خواهد شد. محصولات گروه خودروسازی سایپا کیفیت و قیمت مناسبی دارد و بازار روسیه بستر خوبی برای حضور خودروسازان ایرانی است تا با همکاری‌های بیش‌تر بتوان برندهای جدیدی تولید و به بازار عرضه کرد.

خودروهای ایرانی مورد تایید روسیه نیست

بهمن 1401: روابط عمومی وزارت صنایع و بازرگانی روسیه اعلام کرده که یکی از شرط‌های اصلی واردات خودرو از هر کشوری از جمله ایران، آن است که این خودروها مورد تأیید وزارت صنایع باشند و تاکنون خودروهای تولید ایران از این تأیید برخوردار نشده‌اند. ضمنا این وزارتخانه افزود که که هیچ درخواستی برای تأیید خودروهای ایرانی دریافت نکرده است.

این در حالی است که قبل‌تر، سفیر روسیه در تهران گفته بود که ایران‌خودرو در نظر دارد تا پایان ماه مارس 2 هزار دستگاه خودرو به روسیه صادر کند و شرکت سایپا هم در حال مذاکره برای صادرات 20 هزار دستگاه خودرو به روسیه است.

صادرات ایران خودرو به ونزوئلا پس از هشت سال وقفه

بهمن 1401: صادرات شرکت ایران‌خودرو به ونزوئلا، پس از ۸ سال از سر گرفته شد. محموله دو هزار دستگاهی محصولات این خودروساز، شامل تارا و دنا، بارگیری و آماده شده است.

مدیرعامل ایران‌خودرو، اولویت در صادرات را ارزش افزوده و سودآوری می‌داند. وی در این باره توضیح داد اهداف حوزه صادراتی ایران‌خودرو تعداد و تنوع خودروها نیست؛ بلکه اولویت اصلی، ارزش افزوده و میزان سودآوری صادرات برای ذی‌نفعان ایران‌خودرو است. با توجه به تحقق نیافتن سودآوری شرکت در سال‌های گذشته در حوزه صادرات، مذاکره مجدد با بازارهای صادراتی مانند عراق و آذربایجان صورت گرفته است، به طوری که حجم فروش ایران‌خودرو به آذربایجان در سال آینده برابر با 50 درصد توان صادراتی سال‌های گذشته خواهد بود.

براساس گفته‌های وی، ونزوئلا یکی از کشورهای هدف ایران‌خودرو است. صادرات به روسیه نیز در دستور کار است. علاوه بر خودروهای سواری، محصولات سنگین و تجاری، قطعات و همچنین موتورسیکلت نیز در سبد صادراتی ایران‌خودرو وجود دارد. ترکمنستان نیز  یکی از بازارهای جدید محصولات ایران‌خودرو است، که به زودی در نمایشگاه خودرو این کشور حضور فعالی خواهد داشت.

امضای قرارداد صادرات محصولات سایپا به بلاروس و روسیه

بهمن 1401: مراسم امضای قرارداد صادرات محصولات گروه سایپا به کشورهای روسیه و بلاروس، با حضور معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، سفیر کشور بلاروس در جمهوری اسلامی ایران، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مدیرعامل شرکت LCC بلاروس و جمعی از مدیران گروه سایپا و صنعت خودرو در محل وزارت صمت برگزار شد. طبق این توافقنامه، در سال اول 10 هزار دستگاه، در سال دوم 15 هزار دستگاه و در سال سوم 20 هزار دستگاه از محصولات گروه سایپا به کشور بلاروس و روسیه صادر خواهد شد و همزمان در زمینه تولید مشترک در بلاروس همکاری‌‌ها ادامه خواهد داشت.

منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، گفت بلاروس خواهان فعالیت مجدد واحدهای صنعتی در آن کشور است‌. بخش اول موارد مطرح شده در این نشست اجرایی و عملیاتی می‌شود و امیدواریم که با کمک سفیر بلاروس، بخش دوم طی ماه‌های آینده آغاز شود. تبادل تجاری برای تکمیل زنجیره تأمین تولید مشترک اتوبوس به صورت جدی پیگیری خواهد شد تا به یک قرارداد و همکاری مشترک منجر شود.

سفیر کشور بلاروس نیز در این مراسم گفت همکاری‌های صنعتی بین دو کشور دارای چشم‌انداز بسیار خوبی است و مجموعه‌های صنعتی بلاروس و ایران در عرصه‌های مختلف داخلی و بین المللی رقیب یکدیگر نیستند بلکه همدیگر را تکمیل می‌کنند. پروژه تولید مشترک اتوبوس دارای دورنمای خوبی است و با تلاش‌های مشترک می‌توان به فرآیند و مرحله جدیدی رسید.

مدیرعامل سایپا نیز توضیح داد در بازارهای صادراتی از خودروهای کوییک و ساینا استقبال خیلی خوبی صورت گرفته و محموله هزار دستگاهی به کشور ونزوئلا و محموله‌هایی برای کشور عراق صادر شده و در حال صادرات است.

مدیرعامل شرکت LCC بلاروس و شریک تجاری گروه سایپا، از معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت بابت همکاری در صادرات محصولات سایپا قدردانی کرد و گفت نه تنها به فروش خودروهای CBU علاقه مندند، بلکه مایل‌اند تا خط تولید محصولات سایپا در کشور بلاروس راه اندازی شود.

صادرات 2 هزار دستگاهی ایران خودرو به روسیه

دی 1401: مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو، در مراسم تبیین توانمندی‌های بانوان گروه صنعتی ایران‌خودرو، درباره صادرات محصولات گفت برنامه صادرات 3500 دستگاهی به آذربایجان، برابر با 50 درصد کل خودروهایی است که طی چند سال اخیر به این کشور صادر شده است. خودرو دنا به سبد محصولات صادراتی افزوده شده و خودروهای تارا و سورن نیز به صورت مونتاژی به این کشور صادر خواهند شد. 

وی افزود صادرات خودرو به روسیه افزایش یافته است. تا پایان امسال حدود دو هزار دستگاه تارا و دنا به بازار روسیه صادر خواهد شد. در سال جاری، ایران‌خودرو با 21 شرکت از زیر مجموعه‌های خود در نمایشگاه خودرو مسکو حضور یافت و موفق به کسب توسعه بازار خوبی متعاقب حضور در این نمایشگاه شد. به ویژه در بخش مربوط به قطعات خودروهای سنگین و موتور، ایران‌خودرو می‌تواند به خوبی عمل کرده و حضور موثری در کشور روسیه داشته باشد. 

11 هزار کوییک برای صادرات به ونزوئلا نهایی شد

آذر 1401: مدیرعامل شرکت سایپا تاکید کرد که تولید صادراتی برای این شرکت بسیار بااهمیت است. وی همچنین افزود اقدامات مناسبی در حوزه صادرات صورت گرفته است‌. در سال جاری تاکنون ۱۱ هزار دستگاه کوییک برای صادرات به ونزوئلا نهایی شده و همچنین علی‌رغم توقف تولید پراید در داخل کشور، ۵ هزار دستگاه خودرو پراید به سفارش عراق در حال تولید است که باید در مدت چند ماه آینده تحویل شود. 

دومین محموله تارا اتوماتیک به ارمنستان رفت

آذر 1401: امیرعباس فرنودی، معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه صنعتی ایران‌خودرو، اعلام کرد که دومین محموله صادراتی این خودروساز، شامل خودرو تارا اتوماتیک، به کشور ارمنستان ارسال شد. 

بر اساس گفته‌های وی، قراردادهای جدید ایران‌خودرو با نماینده جدید کشور ارمنستان در اسفندماه سال گذشته منعقد شده و بر اساس آن، محموله اول خودروهای تولیدی این شرکت، شامل تارا اتوماتیک و دناپلاس اتوماتیک، اواخر شهریورماه سال جاری به این کشور ارسال شد. اقدامات مربوط به قرارداد با این کشور به تازگی آغاز شده و شرکت ایران‌خودرو برنامه توسعه بازار ارمنستان با سبد محصولات متنوع را در دستور کار دارد. 

تارا ایران خودرو

وی افزود چندین دستگاه از محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو تا بهار سال آینده به این کشور ارسال خواهد شد و در حال حاضر این محصولات شامل تارا اتوماتیک و دنا پلاس اتوماتیک است. برنامه گسترش شبکه خدمات پس از فروش نیز از برنامه‌ها و اهداف صادراتی ایران‌خودرو به ارمنستان است و این اقدام در راستای افزایش رضایت‌مندی مشتریان کشورهای مبدا صادراتی در خصوص ارائه خدمات بهتر و متنوع‌تر ایران‌خودرو در نظر گرفته شده است. این برنامه در آینده، علاوه بر کشور ارمنستان، شامل سایر کشورهای هدف صادراتی نیز خواهد شد. 

آقای فرنودی خاطرنشان کرد برنامه‌ریزی برای صادرات دو محصول ری‌را و TF21 برای همه بازارهای صادراتی صورت گرفته است‌ و پس از صنعتی‌سازی و تجاری شدن و تولید انبوه، این محصولات نیز آماده صادرات خواهند شد. در حال حاضر برای کشورهای عضو CIS شامل بازارهای روسیه، ارمنستان، بلاروس، ترکمنستان و آذربایجان، برنامه‌هایی در نظر گرفته شده که در حال پیشبرد هستند و در صورت نهایی شدن، اطلاع‌رسانی می‌شوند. 

اولین محموله سایپا به ونزوئلا ارسال شد

آبان 1401: اولین محموله صادراتی شرکت سایپا، با تعداد هزار دستگاه خودرو، با حضور مدیرعامل این خودروساز، وزیر حمل و نقل ونزوئلا و سفیر ونزوئلا در ایران، به این کشور ارسال شد. این محموله هزار دستگاهی، از خودروهای کوییک و ساینا تشکیل شد. 

این محموله هزار دستگاهی خودرو، بعد از دریافت کامل مبلغ خودروها و تسویه حساب با کشور ونزوئلا به این کشور ارسال می‌شود. در حوزه خدمات پس از فروش و قطعات یدکی هم قراردادهایی تنظیم شده و همراه خودروهای ارسالی، قطعات و لوازم مورد نیاز ارسال خواهد شد. 

وزیر حمل و نقل ونزوئلا در این مراسم اظهار کرد که مردم کشور ونزوئلا در نمایشگاه خودرو شرکت‌های ایرانی، از محصولات سایپا بسیار استقبال کردند. در نظرسنجی انجام شده نیز حدود 80 هزار درخواست خرید ثبت شده است. 

محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، نیز گفت که صادرات محصولات، ارزآوری مناسبی برای این شرکت در برخواهد داشت و تا پایان سال صادرات خودروهای گروه سایپا به عراق و ونزوئلا 40 میلیون دلار خواهد شد و در حوزه لوازم یدکی هم 10 میلیون دلار ارزآوری ایجاد می‌شود. این اولین بار است که محموله هزار دستگاهی از محصولات سایپا به کشور دیگری ارسال می‌شود که نشان‌دهنده استقبال خوب مردم کشور ونزوئلا از محصولات گروه سایپا است. 

وی افزود که در حال برنامه‌ریزی برای تولید و ارسال محموله 2 هزار دستگاهی بعدی هستند. در بدترین شرایط تحریم در شرکت سایپا، دو هزار خودرو به صورت روزانه تولید می‌شود که نشان از وجود توانمندی بالای این گروه خودروساز است. 

آقای تیموری امیدوار است علاوه بر این که خودروها به صورت کامل به کشور ونزوئلا صادر می‌شوند، بتوان خط تولیدی را نیز در این کشور ایجاد کرد تا تمام فرایند تولید بدنه و رنگ‌آمیزی در آن صورت پذیرد و حداقل 100 هزار دستگاه در سال تولید شود. امسال در گروه خودروسازی سایپا به صورت روزانه تمام زنجیره تامین، ‌زنجیره تولید و زنجیره خدمات پس از فروش بر اساس شاخص‌های کیفی کاملا نظارت و کنترل می‌شود. هر شرکت خودروسازی در دنیا بخواهد در زنجیره تامین سایپا قرار بگیرد، با توجه به توانمندی‌های موجود در این شرکت، می‌تواند در کم‌تر از 6 ماه محصولش را تولید و عرضه کند. وی اظهار امیدواری کرد که شرکت پارس خودرو، که این محصولات صادراتی در این شرکت تولید شده، تبدیل به قطب محصولات صادراتی سایپا شود. 

برنامه سایپا برای صادرات 50 میلیون دلاری

آبان 1401: محمدعلی تيموری، مديرعامل گروه سایپا، در نهمين همايش كيفيت گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد مسير صادرات خودرو به جهان، تولید خودرو باکیفیت است تا بتواند حضور در بازار جهانی را به دست آورد. باید از قطعات باکیفیت در محصولات استفاده شود. شعار شرکت سایپا، «بهترين كيفيت با بهترين سازنده» است كه بايد در همه فرآيندهای گروه از جمله تامين، كيفيت و توليد جاری شود. وی همچنین موارد زیر را متذکر شد:

  • هر شركتی باید برنامه‌ريزی كند تا تيمی كيفيت شكل بگيرد و به صورت ماهیانه بهترين تيم انتخاب و تشويق شود و اين رقابت مثبت به صورت مستمر در طول سال وجود داشته باشد، در آن صورت كيفيت ارتقا می‌يابد.
  • مركز مطالعات راهبردی سایپا بايد روندهای جهش صنعت خودرو در كشورهای مختلف را مطالعه و تحليل كند.
  • برای بازار جهانی باید برنامه‌ریزی شود. برای موفقیت، بايد خودرويی عرضه شود كه 5 سال گارانتی داشته باشد. علاوه بر این باید لوازم يدكی مربوطه ارسال شود تا مشتری منتظر عرضه قطعه موردنياز توسط نمايندگی نباشد.
  • راه رسيدن به سوددهی، كيفيت است. كيفيت در محصولات جاری و محصولات جديد باید به صورتی باشد كه محصولات جديد ايرادهای محصولات جاری را نداشته باشند.
  • هدف‌گذاری سایپا، ارتقا كيفيت محصولات جاری است. سپس تمام عيوبی كه در محصولات جاری وجود دارد نبايد در محصولات جديد مشاهده شود.
  • در چند ماه اخير، قراردادی با كشور ونزوئلا منعقد شد تا 200 هزار دستگاه خودرو كوييك به اين كشور عرضه شود. اين صادرات از دو جهت مهم است؛ اول اينكه اين تيراژ قابل توجه بوده و دومين ويژگی اين است كه درآمد فروش اين صادرات قبل از ارسال محصولات دريافت می‌شود كه اولين سری صادرات با تيراژ هزار خودروی كوييك به زودی به كشور ونزوئلا انجام می‌شود.
  • حجم صادرات گروه خودروسازی سایپا تا پايان امسال نزديك به 50 ميليون دلار خواهد بود.
  • در عراق نيز، پرايد 131 با 5 هزار و 200 دلار صادر خواهيم شد و به زودی صادرات 5 هزار دستگاه خودرو به كشور عراق آغاز می‌شود‌.
  • سیاست صادراتی سایپا، «بهترين كيفيت با بهترين سازنده و قطعه‌ساز» است.
  • مقرر شد پس از طراحی فرمان راست وانت نیسان، توسط شركت زامياد، تا چندماه آينده فرآيند صادرات این خودرو به كشور غنا آغاز شود.
  • در صورت صادرات وانت نيسان به كشور غنا در رده قيمتی 20 هزار دلار و با انجام بهبودهای فنی اين خودرو در زمينه افزايش قدرت حمل بار و گازسوز شدن آن توسط زامياد، اين خودرو در بازار كشور غنا با استقبال رو به رو خواهد شد.
  • در قبال 50 ميليون دلار صادرات تا پایان سال، سایپا می‌تواند 5 هزار دستگاه خودرو چانگان را وارد كند.
  • تجميع خودروهای تجاری در خصوص شركت خدمات فنی رخ داد كه 50 درصد سهام آن به سايپاديزل و 50 درصد ديگر سهامش به زامياد محول شده كه باعث افزايش سود در نمايندگی خودروهای تجاری خواهد شد. 

صادرات 3500 خودرو به آذربایجان تا سال آینده 

آبان 1401: مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، از سایت تولیدی آذرکرون در منطقه نفت‌چاله کشور آذربایجان بازدید کرد. 

وی راهکارهای رفع موانع موجود در توسعه صادرات و مونتاژ محصولات ایران‌خودرو در این سایت تولیدی را بررسی کرد و گفت که در سال‌های گذشته، هفت هزار دستگاه از محصولات ایران‌خودرو به این کشور صادر شده است. با رفع موانع و توسعه همکاری‌ها، طی یک سال آینده ۳۵۰۰ دستگاه خودرو، معادل ۵۰ درصد از صادرات کل سال‌های گذشته، به این کشور صادر خواهد شد. این خودروها شامل تارا اتوماتیک و دستی، دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک هستند. در حال حاضر سمند و دنا از خودروهای محبوب مردم آذربایجان هستند و تعداد زیادی از این محصولات در خیابان‌های این کشور به چشم می‌خورد.  

صادرات ایران خودرو به آذربایجان
صادرات ایران خودرو به آذربایجان

بر اساس گفته‌های وی، صادرات سودده مهم‌ترین محور تعاملات تجاری در سطح جهانی است و مهم‌ترین دستاورد سفر به آذربایجان و مذاکره، اصلاح قیمت محصولات و توافق بر قیمت مورد نظر ایران‌خودرو برای تحقق سودآوری در صادرات محصولات بوده است. فعالیت تجاری سودآور از منظر هیئت مدیره گروه صنعتی ایران‌خودرو بسیار مورد تاکید است و طبق رویکردهای فعلی ایران‌خودرو، نباید از ناحیه صادرات محصولات متضرر شود و مبنای فعالیت در این حوزه سودآوری مناسب و تامین منافع سهام‌داران است. 

احداث خط تولید در ارمنستان

مهر 1401: علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، اعلام کرد که خط تولید خودرو ایرانی در ارمنستان با هدف صادرات به کشورهای حوزه اوراسیا، ایجاد می‌شود‌. در واقع یک خودروساز ایرانی و یک سرمایه‌گذار از طرف ارمنستان اعلام آمادگی کرده‌اند و این موضوع از طریق وزارت اقتصاد ارمنستان و وزارت صمت ایران در حال پیگیری است. 

بر اساس گفته‌های وی، موافقت اولیه برای احداث خط تولید خودرو ایرانی در ارمنستان انجام شده که بر اساس این موافقتنامه، طرح توجیهی آن آماده می‌شود. در حوزه همکاری‌های خودرویی با ارمنستان، تهاتر انجام نمی‌شود. بخش خصوصی ارمنستان، خودرو را از ایران خریداری و در بازار این کشور عرضه می‌کند. خودروهای صادر شده به ارمنستان محصول شرکت ایران خودرو هستند و تاکنون 200 دستگاه خودرو به ارمنستان سفارش‌گذاری شده و در مرحله نخست صادرات خودرو به صورت آزمایشی بوده است و باید منتظر نتایج ماند‌. 

وی افزود در روند صادرات، شبکه خدمات پس از فروش و در دسترس بودن قطعات اهمیت دارد؛ بنابراین با هماهنگی بخش خصوصی ارمنستان مقرر شد بعد از ارسال تعداد مشخص‌شده در مرحله نخست، شاهد افزایشی شدن روند صادرات خودرو به این کشور باشیم. 

تفاهم‌نامه سایپا و کشور ونزوئلا

مهر 1401: طی مراسمی با حضور وزیر حمل و نقل کشور ونزوئلا در شرکت سایپا، تفاهم‌نامه‌ تولید مشترک خودرو در ونزوئلا به امضا وزیر حمل و نقل این کشور و مدیرعامل سایپا رسید. 

محمد علی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، گفت در فاز اول این همکاری، خودروهای سایپا به صورت کامل (CBU) به کشور ونزوئلا ارسال می‌شوند و در ادامه و با هماهنگی بین دو طرف، خط تولید شرکت ونیراتو فعال خواهد شد و خودروها به صورت SKD مونتاژ می‌شوند. 

وی امیدوار است که با انجام این موضوع در کشور ونزوئلا علاوه بر تامین خودرو برای مردم، اشتغال هم رونق گیرد. او در ادامه نیز از تصمیم دولت ونزوئلا جهت انجام این همکاری تشکر کرد. 

وزیر حمل و نقل ونزوئلا بیان کرد همکاری‌هایی از قبل با شرکت سایپا وجود داشته و آن‌ها به دنبال تجدید این همکاری‌ها هستند. این موضوع با تولید خودروهای مدرن و به‌روز برای مردم ونزوئلا انجام می‌شود و این محصولات می‌توانند نظر مردم را جلب کنند. این تفاهم‌نامه سرآغاز همکاری‌های جدید با سایپاست. بعد از سفر رئیس جمهور ونزوئلا در چند ماه گذشته به ایران، مقرر شد همکاری ها به صورت مستحکم تر از گذشته بین دو کشور ادامه پیدا کند و بر این اساس ونزوئلا می تواند به عنوان مصرف کننده خودروهای سایپا باشد. 

وی افزود در جریان برگزاری نمایشگاه خودروهای ایرانی در کشور ونزوئلا، استقبال خیلی خوبی از خودروهای ایرانی شد؛ به نحوی که نظرسنجی صورت گرفت و مشخص شد که 62 هزار نفر، متقاضی خرید محصولات ایرانی هستند و این نشان‌دهنده علاقمندی مردم ونزوئلا به محصولات ایرانی و خودروهای گروه سایپا است. سایپا می‌تواند مشتریان خاص خود را در ونزوئلا داشته باشد و تلاش دارند که این کشور علاوه بر تولید خودروها در داخل کشور، به هاب منطقه‌ای برای صادرات محصولات گروه سایپا تبدیل شود و با توجه به کیفیت محصولات، سایپا می‌تواند در کشورهای منطقه آمریکای لاتین، جایگاه خوبی پیدا کند. در این خصوص ونزوئلا به عنوان پل ارتباطی برای سایر کشورهای منطقه امریکای لاتین محصولات سایپا را ارسال می‌کند. 

طبق این تفاهم‌نامه، سایپا در مرحله اول، هزار خودرو به صورت CBU از محصولات خود را به این کشور ارسال خواهد کرد و تا پایان سال، 2 هزار خودرو دیگر نیز به این کشور ارسال می‌شود. در ادامه همکاری با ارسال خودرو به صورت SKD و مونتاژ در کارخانه ونیراتو کشور ونزوئلا، خط تولید این کارخانه هم فعال و خودروهای گروه سایپا تولید خواهد شد. 

مونتاژ خودروهای ایرانی در ونزوئلا

شهریور 1401: رئیس‌جمهور ونزوئلا، در نمایشگاه علمی، فناوری و صنعتی ایران و ونزوئلا در پایتخت این کشور، بیان کرد  تولید چهار خودرو ایرانی، موجب صرفه‌جویی اقتصادی مردم می‌شود؛ زیرا برای پیمودن هر صد کیلومتر، تنها هفت لیتر سوخت نیاز است.

بر اساس گفته‌های وی، چهار مدل خودور ایرانی از طریق شرکت «بِنیراَئوتو» (Venirauto) مونتاژ خواهند شد؛ این خودروها با قیمت بین 12 تا 16 هزار دلار فروخته می‌شوند‌. وی معتقد است که باید از فرصت حضور مدیران قدرتمندترین شرکت‌های ایران در حوزه‌های علمی، فناوری و صنعتی، استفاده کرد. در وهله نخست واردات تجهیزات همودیالیز به ونزوئلا و در مرحله بعدی ساخت آن‌ها آغاز می‌شود‌.

رئیس‌جمهور ونزوئلا بر قدرتمند بودن بازار این کشور تاکید کرد و تمایل خود را برای انتقال فناوری و دانش به منظور راه‌اندازی و ساخت یک شهرک صنعتی نیز اعلام کرد. همچنین از اعزام نوجوانان ونزوئلایی به ایران، در چارچوب یک توافق دوجانبه به منظور شرکت در دوره‌های آموزشی علمی و فناوری خبر داد.

نمایشگاه علمی، فناوری و صنعتی ایران و ونزوئلا، در تاریخ 14 تا 18 سپتامبر (23 تا 27 شهریور) در پایتخت ونزوئلا برگزار می‌شود و  هدف آن، تقویت و توسعه همکاری‌ها و تبادل اطلاعات بین دو کشور است.

رئیس روابط عمومی شرکت ونزوئلایی کیم‌بیوتِک گفت که نهادهای دولتی ونزوئلا مرتبط با حوزه سلامت و توسعه تحقیقات علمی، امیدوارند که این رویداد امکان ایجاد اتحادهای استراتژیک بین دو کشور را فراهم کند.گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در ونزوئلا، فرصت مناسبی برای نشان دادن آخرین دستاوردها به شرکت‌های کشور میزبان و سایر علاقه‌مندان خواهد بود.

صادرات خودرو به ارمنستان

شهریور 1401: مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌ خودرو به ارمنستان سفر کرده و در این سفر، قراردادی در راستای توزیع محصولات ایران‌ خودرو در این کشور، تنظیم و منعقد شد. با وجود هماهنگی‌های صورت گرفته، اجرای فرآیندهای سفارش‌گذاری، تولید خودروهای درخواستی و دریافت وجوه مربوط از مشتری، اولین محموله محصولات راهی ارمنستان شد. این محموله حاوی هشت دستگاه خودرو تارا و دنا اتومات به همراه قطعات یدکی مورد نیاز برای خدمات پس از فروش، است.

هم‌زمان با صادرات محصولات، نمایندگی ایران‌خودرو در ارمنستان نیز در قالب فضایی نمایشگاهی و مرکز ارائه خدمات پس از فروش در ایروان، مطابق استانداردهای ایران‌خودرو، تجهیز شده تا ارائه خدمات به مشتریان تسهیل شود.

با ورود مجدد محصولات ایران‌خودرو به بازار ارمنستان، شرایط ورود به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا مهیا شده است. لازم به ذکر است که علاوه بر محصولات سواری، صادرات وانت آریسان دو و سایر توانمندی‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو در مجموعه‌هایی نظیر ایساکو و ایران‌ خودرو دیزل نیز از اهداف صادراتی به کشور ارمنستان و سایر بازارهای صادراتی محسوب می‌شود.

آغاز صادرات خودرو از سال 1402

شهریور 1401: سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، توضیحاتی را درباره صادرات خودرو ارائه کرد. وی در این باره گفت که یک برنامه 4 ساله برای صنعت خودرو طراحی شده که طبق آن، از سال 1402 اقدامات لازم برای صادرات خودرو آغاز می‌شود. بنابراین، امسال تمرکز روی بازار داخلی است و صادرات کمتر از 20 هزار دستگاه خواهد بود. برنامه‌های مربوط به صادرات خودرو، سال آینده اجرایی خواهند شد.

برنامه صادرات خودرو ایران تا سال 1404

دی 1400: دولت نهم، دوازده سال پیش، استراتژی‌ای را برای صنعت خودرو تا افق 1404 تعیین کرد که هیچ‌گاه عملی نشد. اکنون دولت سیزدهم قصد دارد بندهای جدیدی را به عنوان برنامه راهبردی صنعت خودرو اجرا کند که شامل 9 پروژه تحولی است‌. البته لازم به ذکر است که دو بند آن‌ها که مربوط به تولید 3 میلیون دستگاه خودرو تا سال 1404 و صادرات 33 درصد تولید می‌شود، مشترک است. با توجه به وضع تحریم‌ها و کمبود قطعات، چنین برنامه‌هایی بلندپروازانه به نظر می‌رسند. 

»» برنامه تولید سالانه خودرو تا 1404 ««

بر اساس جدول وزارت صمت، ارزش افزوده صنعت خودروسازی از سال 1401 تا 1404 به میزان 5 درصد رشد می‌کند، اما تحقق آن دشوار است. طبق این برنامه، مقرر شده که تا سال 1404، حداقل 10 محصول جدید به سبد محصولاتی خودروسازان اضافه شود. علاوه بر آن، صادرات 900 هزار دستگاه خودرو تا سال 1404 نیز در دستور کار قرار گرفته است.


اخبار واردات خودرو به ایران

جزییات آیین نامه جدید واردات خودرو، شرایط انتخاب واردکنندگان جدید خودرو، قیمت خودروهای وارداتی به ایران و زمان ورود خودروهای خارجی به ایران را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

اخبار تولید خودرو در ایران

آخرین وضعیت تولید خودرو در ایران به همراه آمارهای تفکیکی از تولید ماهانه ایران خودرو، تولید ماهانه سایپا، تولید ماهانه پارس خودرو و همچنین تولید ماهانه زامیاد را در مقالت منتخب زیر مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران
MIRA 1401/6/23
یه نمایندگی نداریم خودمون ازش خودرو بخریم بعد صادر میکنند؟ کشور دیوانه ها همینجاست
پاسخ
0
0
0