• کاميون کشنده شاکموتو X5000
  • کاميون کشنده شاکموتو X5000
  • کاميون کشنده شاکموتو X5000
  • کاميون کشنده شاکموتو X5000
  • کاميون کشنده شاکموتو X5000
  • کاميون کشنده شاکموتو X5000
  • کاميون کشنده شاکموتو X5000

با قلب 520 اسبی

بررسی کامیون کشنده شکموتو X5000 آرین دیزل

13 آبان 1402 18:30

بعد از حضور شکست خورده کشنده شاکمن در یک دهه پیش که در مطلب بررسی کامیون کشنده دنیز 430 به معرفی آن پرداختیم، حالا شاکمن با دستان پر و با محصولاتی قدرتمند و از طریق چندین عرضه کننده مجزا، وارد بازار کشورمان شده است که یکی از این شرکت‌ها، آرین دیزل است که کشنده SHACMOTO X5000 را عرضه می‌کند.

شاکمن یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای تجاری در کشور چین و دنیاست. این شرکت در سال 1968 تاسیس شده و در انواع رده‌های خودروهای تجاری نیز، محصولاتی را تولید و به بازارهای دنیا عرضه می‌کند. حضور شاکمن در کشورمان در اواسط دهه نود 1390 خورشیدی و توسط ایران خودرودیزل و با محصولی به نام دنیز اتفاق افتاد. کشنده‌ای که از بدنه مان سری F2000 بهره می‌برد و در آن زمان با 430 اسب بخار قدرت، از جمله کشنده‌های پر قدرت غیر اروپایی بازار به حساب می‌آمد. اما این کشنده که حضور آن همزمان با هوو A7 و فوتون H4 بود، نتوانست موفقیتی در بازار کسب کرده و بعد از فروش اندکی، کنار گذاشته شد.

در حال حاضر، محصولات شاکمن با نمایندگانی مثل آرین دیزل، ویرا دیزل و کامل دیزل در بازار ایران عرضه می‌شود و می‌توان گفت از دنیز تا محصولات فعلی این خودروساز، شاهد یک جهش بزرگ چه در عرصه طراحی و چه در بحث فنی و امکانات رفاهی هستیم.

طراحی ظاهری کشنده شکموتو X5000

طراحی این کشنده را نمی‌توان الگو گرفته و شبیه به کامیون دیگری دانست. هرچند که گرافیک و طرح چراغ‌های جلو، شباهت زیادی به ولوو FH نسل سوم دارد و این قضیه در کل نمای روبرویی، تا حدی نیز دیده می‌شود. اما در مقابل باید گفت که طراحی خارجی این کشنده، زیبایی برخی از چینی‌های جدید را نیز ندارد و در واقع با دقت در آن می‌توان دید که طرح کلی کابین کمی قدیمی است که از نمای جانبی می‌شود بیشتر به این قضیه پی برد.

اما باید اعتراف کرد که کلیت کابین به طرز ماهرانه‌ای، به روز شده است که در این میان، زیبایی آفتاب گیر بالای شیشه جلو در کنار آینه‌های جانبی که در قابی یکپارچه قرار گرفته‌اند، به همراه نمای روبرویی که بهتر از دیگر بخش‌هاست، طرحی قابل قبول ارائه می‌کند. ضمن اینکه پکیج کامل بادگیرهای سقفی، پشت اتاق و روی شاسی نیز به این زیباتر شدن، کمک شایانی خواهد کرد. البته که شیشه پشت اتاق که در کامیون‌های چینی هنوز نصب می‌شود، در این کشنده نیز وجود دارد که حتی ابعادی بزرگتر از دیگر کشنده‌های جدید به خود گرفته است.

در داخل اتاق نیز شاهد یک طراحی ساده و کاربردی هستیم. داشبورد شبیه به بعضی کامیون‌ها که دارای انبوهی از دکمه‌های بی‌استفاده و شلوغ هستند، نبوده و از این نظر، ساده‌تر از بسیاری از رقبای خودش هست. در وسط داشبورد، صفحه نمایش در نظر گفته شده برای استفاده سیستم مالتی‌مدیاست و در زیر آن، دکمه های مربوط به سیستم تهویه مطبوع قرار دارد که البته نمایشگر مالتی مدیا، برای تنظیم شیشه‌ها و آینه‌های جانبی، کنترل باد تایرها، بررسی خطاهای پیش آمده برای موتور، دوربین 360 و... نیز هست.

دسته دنده فقط یک اهرم کوچک در سمت راست فرمان است و ترمز دستی و ترمز تریلر نیز به سبک کشنده‌های قدیمی، در کنار صندلی راننده قرار دارد. صفحه نمایش پشت فرمان، ترکیبی از یک نمایشگر آنالوگ و دیجیتالی است و فرمان نیز، طرحی ساده دارد که برش پایین آن که به D کات شناخته می‌شود، جدا از زیباتر کردن آن، ورود و خروج راننده را از صندلیش، راحت‌تر می‌کند. داشبورد با دو رنگ بودنش و در عین طراحی ساده‌ای که دارد، زیباست اما وجود رنگ مشکی براق در بعضی قسمت‌ها، باعث به جا ماندن اثر انگشت روی آن می‌شود و خط و خش‌هایی که در آینده روی آن خواهد افتاد را بیشتر نمایش می‌دهد.

مشخصات کشنده شکموتو X5000

پیشرانه در هر خودرو تجاری از مهم‌ترین فاکتورهای مد نظر خریداران و مصرف کنندگان است. قدرت پیشرانه و عملکرد گیربکس برای افرادی که در مسیرهای کوهستانی تردد می کنند، اهمیت بیشتری داشته و از این نظر، می‌توان گفت نسل جدید خودروهای تجاری چینی با داشتن توان در محدود 500 اسب بخاری، در وضعیت خوبی قرار دارند. پیشرانه شکموتو X5000 از ساخته‌های کامنز چین است که با 6 سیلندر و 13 لیتر حجم و به کمک توربوشارژر و اینترکولر، توانی برابر با 520 اسب بخار با 2460 نیوتن متر گشتاور دارد و به کمک سیستم SCR که بر پایه پاشش مایع ادبلو است، به استاندارد آلایندگی یورو5 می‌رسد که قادر به ارتقا به یورو 6 نیز هست.

ماکزیمم خروجی این گشتاور در دور موتور 1100 تا 1300 است که می‌توان گفت کشش خوبی در دورهای پایین خواهد داشت. گیربکس در نظر گرفته برای این کشنده نیز از ساخت FAST بوده و به صورت اتوماتیک با سیستم AMT است. این گیربکس دارای 2+16 دنده است و صفحه کلاچ آن نیز، از نوع خشک با فنر دیافراگمی بوده که این ترکیب را در اکثر خودروهای سنگینی که دارای جعبه دنده اتوماتیک هستند، می‌توان دید.

نام خودرو کشنده شکموتو X5000

آرایش محوری

دو محور 2×4

تعداد سیلندر/ نوع موتور

6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت کامنز

حجم‏موتور / کد موتور

13 لیتر / ISZ520

استاندارد آلایندگی

یورو 5 + eev

حداکثر قدرت

520 اسب بخار در 1900 rpm

حداکثر گشتاور

2460 نیوتن متر در 1100-1300 rpm

قابلیت شیب روی

حداکثر 36 درصد

گیربکس

16+2 سرعته اتوماتیک ساخت FAST

ترمز کمکی

اینتاردر 5 مرحله ای گیربکس + ترمز موتور ساخت jacob

سیستم کلاچ

تک صفحه ای خشک با فنر دیافراگمی

سیستم فرمان

هیدرولیک

سیستم ترمز

عقب و جلو دیسکی خنک شونده

برنامه های کنترلی خودرو

ضد قفل ABS +ضد لغزش ASR +کنترل پایداری ESC+ ترمز اضطراری هوشمند +رادار خط خوان

باک سوخت

آلومینیوم به حجم 300+700 لیتر

طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر)

6350 / 2550 / 4000

فاصله محوری (میلیمتر)

3800

وزن خالص کشنده

6886 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص (مجاز)

44000 کیلوگرم

ظرفیت مجاز محور جلو / عقب

7.5 تن / 13 تن

سیستم تعلیق جلو/ عقب

فنر تخت پارابولیک با کمک فنر / 4 بالن هوا با تنظیم ارتفاع

سایز و نوع تایر

315-80R22.5 تیوبلس

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

از نکات مهم در خصوص این کشنده، وزن آن است که در حدود 6886 کیلوگرم بوده و می‌توان گفت در رده کشنده‌های سبک وزن قرار می‌گیرد. ضمن اینکه با فاصله محوری 3800 و طول 6350 میلیمتری، از برخی رقبای خود جمع و جورتر است. سیستم تعلیق محور عقب با چهار بالن است که دارای تنظیم خودکار ارتفاع در اثر بار زدن بوده و به همراه 4 بالن زیر کابین، سواری راحتی برای راننده به همراه دارد.

امکانات کشنده شکموتو X5000

کشنده‌های چینی نسل جدیدی که از حدود دو سال پیش به بازار کشورمان وارد می‌شوند، از نظر امکانات رفاهی و خصوصا ایمنی در وضعیت قابل قبولی قرار دارند و با داشتن یک سری امکانات نسبتا مشابه و برابر، از این نظر قابل مقایسه با کشنده‌های قدیمی چینی نیستند.

شکموتو 520 نیز با داشتن امکاناتی مثل ترمز اضطراری هوشمند AEBS به همراه ترمز ضد قفل ABS و سامانه کنترل پایداری  ESCو همچنین سیستم ضد لغزش ASR و به کمک ترمزهای دیسکی در هر دو محور، توان توقفی و ایمنی و پایداری بالایی در حین حرکت دارد. ضمن اینکه مثل دیگر محصولات جدید چینی، رادار خط خوان این کشنده نیز، می‌تواند از بروز خطر خروج از جاده در اثر خواب آلودگی راننده بکاهد.

این کشنده دارای ریتاردر موتور و 5 مرحله ای گیربکس است که امروزه از مهم‌ترین سیستم‌های کمک توقفی یک خودرو تجاری است. از دیگر امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو نیز باید به دوربین دید 360 درجه، سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS، بالابر برقی و دستی اتاق، تخت خواب راننده و شاگرد، صندلی بادی راننده به همراه گرم کن، بخاری درجا و کولر درجا، نمایشگر لمسی 10 اینچی به همراه کلیدهای کنترلی روی فرمان، کروز کنترل با هشدار سرعت غیر مجاز، تعلیق بادی محور عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع خودکار، تهویه مطبوع دستی، سنسور نور و باران، قفل دیفرانسیل محور عقب، خروجی 220 ولت در داخل کابین، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، چراغ‌های LED جلو به همراه چراغ روز با امکان تنظیم از داخل اتاق، پرده سراسری شیشه‌های کابین، تاخوگراف و... اشاره کرد.

شکموتو X5000 تا قبل از ورود کشنده هانوان P9 از شرکت کامل دیزل و با 560 اسب بخار قدرت، به عنوان قوی‌ترین کشنده چینی بازار ایران معرفی شد. این خودرو با ظاهری نسبتا ساده و با داشتن موتوری 520 اسب‌بخاری به همراه امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبول و قیمتی که در مقایسه با رقبا، منطقی به نظر می‌آید، می‌تواند یکی از بازیگران موفق این میدان شود. ضمن اینکه آرین دیزل از جمله عرضه‌کنندگان بزرگ خودروهای تجاری سبک در کشورمان است که تا امروز به خوبی عمل کرده و این قضیه می‌تواند در فروش اولین کشنده این شرکت نیز موثر باشد.

وضعیت ایمنی کشنده شکموتو X5000

این کشنده در بحث ایمنی و برنامه‌های کمکی راننده، در کنار برترین‌های بازار غیر اروپایی کشور قرار می‌گیرد. به نحوی که با داشتن امکاناتی مثل رادار خط خوان، ترمز اضطراری هوشمند و برنامه پایداری، ترمزهای دیسکی با ABS به همراه ریتاردر موتور و اینتاردر 5 مرحله‌ای گیربکس، دوربین 360، سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS و... جزو بهترین‌ها در بین محصولات چینی است. البته قابل ذکر اینکه این امکانات را می‌توان در تمام کشنده‌های جدید چینی نیز مشاهده کرد.

قیمت کشنده شکموتو X5000

در اواسط سال 1402، قیمت حدودی کشنده شکموتو در محدوده 5 میلیارد تومان اعلام شده است که آن را در جایگاهی بین کشنده‌های چینی ارزان‌تر و گران‌ترین کشنده‌های چینی بازار مثل دیما و کامل P9 قرار می‌دهد. برای اطلاع از قیمت روز کشنده شکوتو و نحوه فروش کشنده شکموتو، مقاله شرایط فروش شکموتو را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران