به احتمال زیاد در طی چند روز گذشته، خبرهایی درباره رونمایی خودرویی به نام سیمرغ را در نمایشگاه خودرو ژنو 2023 مشاهده کرده باشید. این خودرو با عنوان «سوپراسپرت ساخت افغانستان» معرفی شده اما گذشته از عناوین و القاب، تا چه حد میتوان روی این خودرو حساب باز کرد؟
همین ابتدای امر باید توجه داشت که برخلاف آرس S1 یا SP Automotive Chaos، سوپراسپرت سیمرغ که با کد مادا 9 نیز شناخته میشود، صرفا یک طرح کامپیوتری نیست و میتواند به صورت مستقل در جاده حرکت کند. بنابراین با چیزی فراتر از تصورات یک طراح گرافیک مواجه هستیم. اما تنها در یکی از چندین فیلمی که سوپرکار سیمرغ را به تصویر کشیده، این خودرو با سرعت کم و دورموتور پایین در حال حرکت است، بنابراین نمیتوان درباره تکمیل بخش فنی آن اطمینان داشت.
برخی شایعات از قطعات سبک وزن کامپوزیت و شاسی فریم لولهای سوپرکار سیمرغ خبر میدهد. البته فیلم کوتاهی که 31 دسامبر در حساب کاربری انتاپ در یوتیوب انتشار یافته است، گیربکس دستی و پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری تویوتا کرولا را نمایش میدهد که کاملا استاندارد بوده و توانایی تولید 130 اسب بخار را دارد.
براساس اخبار پراکنده، روند طراحی سوپراسپرت سیمرغ به عنوان محصولی از استارتآپ انتاپ (ENTOP)، پنج سال به طول انجامیده است، هرچند که براساس اظهار بنیانگذار این استارتآپ یعنی محمدرضا احمدی، طراحی، تولید و سفارش پیشرانه مخصوص به این خودرو، بیش از 20 میلیون دلار هزینه داشته و به همین دلیل نیز تاکنون پیشرفتی در این زمینه، حاصل نشده است.
با تمام اینها، باید به این واقعیت توجه داشت که تاکنون افراد زیادی اقدام به ارائه طرحهایی جالب از خودروهای سوپراسپرت کردهاند با این امید که برای ساخت حتی یک یا دو نمونه از خودرو موفق به جلب سرمایه شوند، اما تعدادی بسیار اندک به آرزوی خود رسیدهاند. به اعتقاد کارشناسان carscoops.com، به نظر نمیرسد که پروژه سیمرغ دارای توانایی بالقوه برای ورود به خط تولید باشد، مخصوصا که افغانستان از نظر سیاسی و اقتصادی در شرایط خاصی قرار دارد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : carscoops.com