نخستین محصول شرکت تازه تاسیس SP با نام کامل Spyros Panopoulos Automotive، پس از مدتها انتظار معرفی شد. محصول این خودروساز یونانی که با نام Chaos (به معنای آشوب و هیاهو) رونمایی شده، بنابر ادعای سازنده در زمینه سریعترین پیمایش در 400 متر و بالاترین رقم حداکثر سرعت در پیست نوربورگرینگ رکورددار خواهد بود.
تیپها و مشخصات SP کِیآس
نیروی محرکه Chaos (با تلفظ کِیآس) از پیشرانه 10 سیلندر 4 لیتری توئین توربو تامین میشود، که نیروی خود را از طریق جعبهدنده 7 یا 8 سرعته دوکلاچه به تمام چرخها ارسال میکند. این موتور توسط مختصصان SP طراحی و بسیاری از قطعات اصلی آن با فناوری چاپ 3 بعدی و از جنس مواد گرانقیمت همچون منیزیم یا تیتانیوم ساخته شده است. در ساخت توربوشارژر دوتایی این خودرو نیز فیبرکربن، تیتانیوم، منیزیوم و سرامیک بکار رفته است.
نسخه Earth Version از این خودرو با وزن 1388 کیلوگرم، 2049 اسببخار قدرت و 1389 نیوتنمتر گشتاور در اختیار دارد و براساس اعلام سازنده میتواند ظرف 1.9 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد. شتاب صفر تا سیصد 7.9 ثانیه و زمان لازم برای پیمودن مسافت 400 متر نیز 8.1 ثانیه اعلام شده است. پیشرانه در این نسخه میتواند تا 11 هزار دور در دقیقه دوران کند.
نسخه Zero Gravity به عنوان مدل پرچمدار و با وزن 1272 کیلوگرم، 3065 اسببخار قدرت و 1984 نیوتنمتر گشتاور به راننده هدیه میکند و بنابر ادعای سازنده، از تمام خودروهای تک یا دو دیفرانسیل و حتی خودروهای مسابقهای فرمول یک نیز سریعتر خواهد بود. شتاب صفر تا صد و سیصد این نسخه به ترتیب 1.55 و 7.1 ثانیه است، درحالیکه زمان پیمایش مسافت 400 متر به 7.5 ثانیه کاهش مییابد. اگر این رقم صحیح باشد، بنابراین سوپراسپرت یونانی از رکورد 8.58 ثانیهای ریماک نورا عبور کرده است.
حداکثر سرعت این خودرو نیز 500 کیلومتر برساعت اعلام شده است، که حتی از رکورد 490.484 کیلومتر برساعت بوگاتی شیرون سوپراسپرت +300 نیز سریعتر خواهد بود. قرار است رویداد ثبت رکورد سرعت این خودرو ظرف یک تا دو سال آینده در پیست Ehra-Lessien و با حضور ردبول به عنوان حامی مالی برگزار شود.
طراحی بدنه SP کِیآس
چهره کِیآس تحت تاثیر خطوط مستقیم و حجمهای عضلانی طراحی شده است، اما ارتفاع از سطح زمین بسیار پایین به نظر میرسد. علاوهبراین با توجه به فاصله بسیار کم چرخها تا هلالی گلگیرها، جابجایی کمکفنرها هم احتمالاً بسیار کم خواهد بود. رینگهای خودرو در محور جلو و عقب به ترتیب 21 و 22 اینچی است و خروجی چهارگانه اگزوز نیز توسط چاپگر 3 بعدی تولید شده.
بنابر اعلام شرکت سازنده، طراحی آیرودینامیک این خودرو بهترین در صنعت بوده و نیروی وارد بر بدنه آن با خودروهای فرمول یک قابل مقایسه است.
طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورهای کِی آس به ترتیب برابر با 5.053، 2.068، 1.121 و 2.854 متر است، که طول بدنه این خودرو را تقریباً 8 سانتیمتر بیشتر از بامو سری 5 نشان میدهد.
شاسی مونوکوک از جنس زایلون، استفاده وسیع از قطعات چاپ 3بعدی در ساخت بدنه، اجزای تیتانیوم یا منیزیوم در سیستم تعلیق، و ترمزهای کربن سرامیک از دیگر ویژگیهای این خودرو بشمار میآید.
کابین و امکانات SP کِیآس
طراحی فضای کابین بسیار ساده ولی آیندهنگرانه انجام شده است و مواردی شامل دو نمایشگر در مقابل راننده و سرنشین و فرمان شاخ-مانند، جلب نظر میکند. در ساخت قطعات کابین نیز از فیبرکربن، زایلون، تیتانیوم، منیزیوم و آلکانترا استفاده شده است.
شرکت SP درباره حضور موارد دیگری همچون واقعیت افزوده، ارتباط 5G، شناسایی اثر انگشت، دستیار صوتی و دوربینهای شناسایی واکنشهای چهره راننده نیز سخن گفته است.
قیمت و برنامه تولید SP کِیآس
خودروساز یونانی قصد دارد در مجموع 20 دستگاه از کِیآس را با قیمت پایه 5.5 میلیون یورو (6.4 میلیون دلار) به فروش برساند. در صورت سفارش نسخه قدرتمندتر با تمام متریال خاص و فناوریهای مذکور در بالا، قیمت این خودرو به رقم باورنکردنی 12.4 میلیون یورو (14.4 میلیون دلار) خواهد رسید.
مسئولان SP Automotive اعلام کردهاند که نخستین نمونه از این خودرو به فروش رسیده و اوایل سال 2022 به مشتری تحویل داده خواهد شد.
برای آشنایی بیشتر با کِی آس باید تا رونمایی از این خودرو در پایتخت یونان ظرف چند ماه آینده صبر کنید. SP Automotive وعده داده که یک نمونه از این خودرو را در اختیار برنامه تلویزیونی تاپگیر قرار دهد.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : carscoops.com