ظاهرا سوزوکی تصمیم دارد با معرفی نخستین محصول کامل برقی، فاصله خود با رقبا را جبران کند. این خودروساز ژاپنی در جریان نمایشگاه Auto Expo که در پایتخت هند برگزار شده، کانسپت eVX را به نمایش گذاشته و از تولید آن در سال 2025 خبر داده است.
سوزوکی ضمن خودداری از اعلام مشخصات فنی eVX، از آن به عنوان ترکیبی از هویت بیراههنورد برند سازنده با ویژگیهای خودروهای برقی امروزی یاد کرده است.
طراحی سوزوکی eVX کانسپت
سوزوکی eVX یک شاسیبلند جمعوجور با گلگیرهای عضلانی و بیرونزدگیهای کوتاه بدنه در جلو و عقب است، که در نمای جلو به محصولات جدید این برند شباهت دارد.
طول، عرض و ارتفاع سوزوکی eVX به ترتیب 4.3، 1.8 و 1.6 متر اعلام شده است، که این خودرو را هم اندازه با نسل فعلی سوزوکی SX4 نشان میدهد، هرچند که فاصله بین محورها با 10 سانتیمتر افزایش به 2.7 متر رسیده است.
مشخصات فنی سوزوکی eVX کانسپت
براساس اعلام برخی منابع، سوزوکی eVX براساس نسخه سادهسازی شده از پلتفرم ماژولار e-TNGA تویوتا شکل گرفته، اما طراحی Evx کاملاً توسط متخصصان ماروتی سوزوکی انجام شده است.
چند روز پیش، سوزوکی از امضای قرارداد با شرکت کانادایی Inmotive برای ساخت گیربکس دو سرعته مخصوص خودروهای برقی خبر داد، که در محصولات آینده سوزوکی نصب خواهد شد. البته هنوز مشخص نیست که ثمره این همکاری در نسخه تولیدی eVX نیز نصب شود یا خیر.
آنطور که شایعات تایید نشده خبر میدهد، مجموعه باتری eVX هم توسط بیوایدی و در دو ظرفیت 40 یا 60 کیلووات ساعت تامین خواهد شد. شعاع حرکتی در نسخه مجهز به باتری 60 کیلووات ساعت، 550 کیلومتر اعلام شده است. البته این رقم براساس استاندارد هندی MIDC اندازهگیری شده، که نسبت به WLTP (استاندارد اروپا) و EPA (استاندارد آمریکا) از سختگیری کمتری برخوردار است.
برنامه تولید سوزوکی eVX کانسپت
مدیرعامل سوزوکی یعنی توشیهیرو سوزوکی، با اشاره به eVX به عنوان نخستین محصول راهبردی برقی این برند، از ادامه تعهد سوزوکی به ساخت محصولات اقتصادی و پاک خبر داده است.
شاسیبلند برقی سوزوکی در سال 2025 و در دو نسخه دیفرانسیل-جلو و چهارچرخ محرک عرضه خواهد شد. علاوه بر بازار هند، سوزوکی قصد دارد eVX را به کشورهای اروپا و آسیا هم ارسال کند، ضمن اینکه احتمال عرضه تحت برند تویوتا را هم نمیتوان نادیده گرفت.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد