• گواهينامه موتورسيکلت بدون آزمون

بیش از 6.5 میلیون موتورسوار گواهینامه ندارند

گواهینامه موتورسیکلت بدون آزمون و یک روزه (گواهینامه آسان موتور)

4 اردیبهشت 1403 12:28

بیش از 6.5 میلیون موتورسوار گواهینامه ندارند

اردیبهشت 1403: سرهنگ احمد کرمی اسد، رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا، درباره صدور یک روزه گواهینامه از سوی پلیس راهور اعلام کرد بر اساس شرایط موجود در کشور، ما تصمیم گرفتیم فرایند صدور گواهینامه موتورسیکلت را تسهیل ببخشیم و در واقع مقرر شد گواهینامه‌های موتورسیکلت طی مدت یک روزه صادر شود. این گواهینامه بر اساس مصوبه هیئت وزیران صادر می‌شود و فرآیند خاصی دارد، از جمله اینکه فرد باید در دوره های آموزشی ثبت نام و شرکت کند. پس از گذراندن دوره، افراد باید در آزمون شرکت کنند، در واقع اینطور نیست که برخی تصور کنند حتما در عرض یک روز گواهینامه دریافت می‌کنند، بلکه افراد باید آموزش‌ها را به درستی فرا گرفته و در آزمون‌ها نیز نمره لازم را اخذ کنند.

وی افزود در بررسی‌های پلیس مشخص شد که بیش از 6.5 میلیون موتورسیکلت سوار در کشور ما، فاقد گواهینامه هستند و هنگامی که از سوی پلیس مورد سوال قرار می‌گیرند؛ مدرکی برای ارائه پلیس ندارند. به همین دلیل نیز از تیرماه سال گذشته طرح صدور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت به صورت آزمایشی اجرا شد و مشکلات آن به مرور زمان رفع شد و در حال حاضر نیز درحال اجراست. این طرح مختص افرادی است که موتورسیکلت دارند اما گواهینامه ندارند. سایر افراد بدون موتورسیکلت نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند و باید در 210 مرکز آموزشی سراسر کشور ثبت نام کنند. اما اگر موتورسیکلت به نام پدر خانواده باشد؛ فرزند می‌تواند در این طرح شرکت کند  .متقاضیان دارای شرایط می‌توانند با مراجعه به سایت «آموزشگاه موتورسیکلت ایرانیان» به صورت خود معرف در این سامانه آن ثبت نام کنند و احراز هویت به صورت سیستمی انجام می شود. سپس افراد باید مدارک و مشخصات موتورسیکلت را وارد کنند. پس از انجام تمام مراحل، پیامکی برای متقاضی ارسال می‌شود مبنی بر اینکه تا 24 ساعت آینده پلیس، به آنها شرایط را اطلاع خواهد داد.

سرهنگ کرمی گفت همکاران ما اصالت موتورسیکلت را می‌سنجند و پس از تائید این مدارک، برای متقاضی مجددا پیامک ارسال می‌شود که شما مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید و اکنون باید هزینه این گواهینامه را پرداخت کنید. هزینه های آموزش، آزمون و صدور گواهینامه نزدیک به دو میلیون تومان بود اما این رقم به صورت استانی اعلام می‌شد و هر استان با سایر استان ها متفاوت است اما در این طرح ما تنها 570 هزار تومان دریافت می‌کنیم و این رقم متغییر نیست. پس از پرداخت هزینه، فرد نسبت به موقعیت مکانی خود، در یک آموزشگاه برای شرکت در دوره آموزشی شرکت می‌کند. ما در کشور 210 آموزشگاه آموزش موتورسیکلت داریم که از این تعداد بالغ بر 180 مرکز در این طرح شرکت کرده‌اند.

وی افزود زمانی که فرد برای شرکت در دوره آموزشی به آموزشگاه مراجعه می‌کند؛ پزشک نیز در محل حضور دارد و اگر سلامتی فرد تائید شود؛ در آموزش ها شرکت می‌کند، در واقع ما تمام مراحلی را که در گذشته طی چندین روز به طول می‌انجامید در یک روز و در یک مجموعه جمع‌آوری کرده‌ایم. افرادی که در این طرح شرکت می کند مهارت کافی درباره راندن موتورسیکلت را دارند. آموزش ها نیز بر اساس توانایی‌های فردی است؛ اگر فرد توانایی کامل داشته باشد؛ کفایت آموزشی صادر می شود و فرد برای آزمون به افسر آزمون معرفی می‌شود. اگر فرد نیاز به آموزش بیشتر داشته باشد باید در دوره های آموزشی شرکت کند. آزمون آئین نامه در این طرح شفاهی است تا سرعت بالاتری داشته باشد. همچنین در صورت قبولی در آزمون آئین نامه، فرد برای آزمون عملی اقدام می‌کند و در نهایت می‌تواند یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیرد. در نهایت نیز 24 ساعت بعد از قبولی در آزمون اطلاعات برای پلیس ارسال شده و در کمترین زمان گواهینامه برای فرد متقاضی چاپ و ارسال می شود.

هزینه دریافت گواهینامه یک روزه چقدر است

آذر 1402: سردار سیدتیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور، در جدیدترین مصاحبه خود با خبرگزاری ایسنا، درباره طرح گواهینامه آسان موتورسیکلت، که از پاییز 1402 اجرایی شده است، نکات تازه‌ای را بیان کرده که خلاصه آنرا در ادامه می‌خوانید:

1. گواهینامه آسان موتوردر کدام استان‌ها اجرا می‌شود؟

سردار حسینی: در حال حاضر طرح گواهینامه آسان موتورسیکلت در استان‌های سمنان و آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل و کردستان و تهران و کرمانشاه و همدان و قم و قزوین و البرز مرکزی و گلستان و گیلان و زنجان و ایلام و کردستان و خراسان شمالی و خراسان رضوی و خراسان جنوبی و هرمزگان و بوشهر اجرا می‌شود. تلاش ما بر این است که با تهیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز این طرح به زودی در تمامی استان‌ها و تمامی شهرستان‌های کشور اجرا شود.

2. ثبت نام گواهینامه یک روزه موتورسیکلت چگونه است؟

سردار حسینی: گام اول این است که فرد متقاضی بالای 18 سال سن داشته و موتورسیکلت به نامش باشد. پس از آن باید به وبسایت iranianmotorco.ir مراجعه کرده و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. البته ساکنان تهران باید حتما کدپستی تهران داشته باشند در غیر این صورت نمیتوانند ثبت نام کنند. پس از آن سامانه زمان و محل مراجعه را به متقاضی اعلام می‌کند. در تمام مراحل مراجعه حضور همراه داشتن کارت ملی مساله مهمی است.

3. آیا واقعا صدور گواهینامه موتور یک روزه است؟‌

سردار حسینی: وقتی می‌گوییم گواهینامه یک روزه، یعنی فرد قادر به قبول شدن در مراحل آزمون باشد و پرونده‌اش هم تکمیل باشد. از لحظه‌ای که متقاضی در آزمون عملی قبول شود و مدارک را هم به همان شکل و شیوه سیستمی تکمیل کند، ما هم در همان روز برایش گواهینامه را صادر و از طریق آدرس پستی برایش ارسال می‌کنیم.

خب حالا اگر فردی اصلا مهارت موتورسواری نداشته یا نقص مدرک داشته باشد، به این فرد که نمی‌توان یک روزه گواهینامه داد. به عبارت بهتر اگر فردی بگوید من آیین‌نامه را بلد هستم و رانندگی با موتورسیکلت را هم بلدم، می‌تواند از یک صبح تا ظهر گواهینامه موتورسیکلت را دریافت کند.

4. هزینه‌ دریافت گواهینامه یک روزه موتور چقدر است؟

سردار حسینی: هزینه این طرح بیشتر از پنجاه درصد ارزان‌تر از حالت عادی تقاضای گواهینامه موتور سیکلت است.

5. آیا به روش قدیمی هم می‌توان گواهینامه موتورسیکلت گرفت؟

سردار حسینی: روش قدیمی همچنان وجود دارد و اتفاقا افراد فاقد موتورسیکلت باید با همان روش برای دریافت گواهینامه اقدام کنند. افرادی که دارای موتورسیکلت باشند هم می‌توانند با همان روش قدیمی و چند روزه نسبت به دریافت گواهینامه اقدام کنند.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 80 هزار نفر با همین شیوه گواهینامه موتورسیکلت را یک روزه دریافت کرده‌اند، گفت: در پایان مراحل از متقاضیان نظر خواهی می‌شود و جالب است بدانید که بیش از 80 درصد شرکت‌کنندگان از این طرح راضی بوده و بالغ بر 60 درصد از این افراد نیز آن را بسیار عالی توصیف کرده‌اند.

طرح گواهینامه یک روزه موتورسیکلت دائمی نیست

آذر 1402: سرهنگ احمد کرمی اسد، رییس مرکز صدور گواهینامه راهور، اعلام کرد طرح صدور گواهینامه یک روزه موتورسیکلت دائمی نیست و از شهروندان درخواست می‌شود تا برای دریافت گواهینامه خود هر چه سریع‌تر اقدام کنند. اجرای طرح اخذ گواهینامه آسان و یک روزه موتورسیکلت که از هفته فراجا در مهرماه اعلام شده همچنان در حال اجرا است.

وی توضیح داد اخذ گواهینامه آسان و یک روزه در ۱۷ استان کشور شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، تهران، سمنان، تبریز، زنجان، قزوین، قم، کردستان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، مرکزی، ویژه غرب، ایلام و کردستان در حال اجرا است که تلاش‌ها برای تعمیم و اجرای سراسری آن به کل کشور در حال انجام است. ۱۲ میلیون موتور سیکلت سوار داریم که ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از آنها فاقد گواهینامه هستند. این طرح برای این است که کسانی موتور سیکلت دارند و فاقد گواهی نامه هستند در این طرح گواهینامه دار شوند. هزینه دریافت گواهینامه در این طرح یک سوم شده است و موتورسیکلت سواران می‌توانند تنها با پرداخت ۵۷۰ هزار تومان گواهینامه دریافت کنند.

وی افزود ۴۴ هزار  و ۲۷۲ نفر متقاضی در مراحل مختلف دریافت گواهینامه هستند و همچنین ۲۶ هزار و ۴۵ نفر از موتورسیکلت سواران گواهینامه را دریافت کرده‌اند. بیشترین تعداد متقاضی دریافت گواهینامه موتورسیکلت از استان تهران است. ۹ هزار نفر متقاضی از استان تهران در انتظار نوبت‌اند. شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت iranianmotorco.ir و یا با جست‌وجوی عنوان «آموزش موتورسیکلت ایرانیان» ثبت نام خود را انجام دهند و پس از احراز هویت به صورت هوشمند انجام می‌شود؛ متقاضی در این مرحله پس انتخاب استان برای دریافت خدمات آموزشگاه را انتخاب کند که پس از انتخاب به صورت سیستم به درگاه بانکی ارجاع داده می‌شوند.که بعد از طی مراحل تاریخ و ساعت مراجعه برای متقاضی نمایش داده می‌شود.

سرهنگ کرمی اسد گفت هنگام مراجعه سلامت جسمانی افراد توسط پزشک مربوطه کنترل می‌شود و همچنین ۲ آزمون نظری و عملی اخذ می‌شود و که پس از قبولی در آزمون نظری می‌توانند در آزمون عملی شرکت کنند که تمام این مراحل دریک روز انجام می‌شود. از شهروندان درخواست می‌شود تا برای دریافت گواهینامه خود هر چه سریع‌تر اقدام کنند و از این طرح آسان سازی دریافت گواهینامه یک روزه استفاده کنند زیرا این طرح دائمی نیست.

گسترش طرح گواهینامه یک روزه در کل کشور تا دو ماه آینده

آذر 1402: سردار سید کمال هادیانفر، رییس پلیس راهور فراجا، در خصوص طرح یک روزه گواهینامه موتورسواران اظهار کرد این طرح در 17 استان کشور در حال اجرا است و نزدیک به 50 هزار نفر از امتیاز گواهینامه یک روزه بهره‌مند شدند.

وی افزود هر آموزشگاهی در هر استان که اعلام آمادگی کند این طرح به آن شهر اضافه می‌شود. بنا داریم تا 2 ماه آینده کل 32 استان کشور را تحت پوشش قرار دهیم و 6 میلیون و 800 هزار دارنده موتورسیکلت که گواهینامه ندارند و به دلیل نداشتن گواهینامه بیمه نمی‌توانند بگیرند تحت پوشش این طرح قرار بگیرند. هنگامی که این طرح در 32 استان اجرایی شود اطلاع رسانی گسترده انجام می‌شود تا همه دارندگان موتورسیکلت سریع‌تر مراجعه و از این طرح بهره مند شوند. طبق مصوبه وزارت صمت اخذ گواهینامه موتورسیکلت 1 میلیون 770 هزار تومان است ولی در این طرح 60 درصد کاهش هزینه داشته ایم و فرایند طولانی چندماه را یک روز کاهش دادیم و افراد با 570 هزار تومان می‌توانند گواهینامه دریافت کنند.

وی همچنین گفت که وزیر اقتصاد هم ابلاغ کرد که هزینه بیمه شخص ثالث کاهش پیدا کند و هم جرایم گذشته بخشوده شود تا افراد بعد از دریافت گواهینامه از بیمه شخص ثالث هم بهره‌مند شوند.

اجرا شدن طرح گواهینامه یک روزه در 15 استان

مهر 1402: سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا، اعلام کرد طرح اخذ گواهینامه آسان و یک روزه در 15 استان کشور از جمله تهران، سمنان، تبریز و… در حال اجرا است. تلاش‌ها برای تعمیم و اجرای سراسری این طرح به کل کشور نیز در حال انجام است.

وی توضیح داد کسانی که در این طرح شرکت می‌کنند باید خودشان موتورسیکلت داشته باشند. 12 میلیون موتور سیکلت سوار وجود دارد که بیش از 6 میلیون از آن ها فاقد گواهینامه هستند. بنابراین دارا بودن شرایطی که برای دریافت گواهینامه در قانون قید شده الزامی است؛ از جمله داشتن 18 سال تمام، سلامت و روحی و جسمی و همچنین قبولی در آزمون‌ها و دارا بودن موتورسیکلت. این طرح برای این است که مالکان موتور سیکلت فاقد گواهینامه، در این طرح گواهینامه دار شوند. افراد می‌توانند با مراجعه به سایت ایرانیان که بعد افتتاح این طرح لینک در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد ثبت نام کنند و اجرای این طرح دائمی است.

وی در خصوص تجلیل از رانندگان قانون مدار گفت در بحث طلایه داران و تجلیل از رانندگان قانون مدار بر این اساس است که رانندگان حداقل در 2 سال اخیر جرایم و تخلف انجام نداده باشند. همچنین این طرح شامل همه رانندگان موتور سوار خودرو شخصی ناوگان‌های عمومی بار و مسافر می‌شود.

اجرای طرح گواهینامه یک روزه موتورسیکلت

مهر 1402: سردار منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا، اظهار کرد در حال حاضر 12 میلیون موتورسیکلت در کشور داریم که متاسفانه راکبان حدود شش میلیون و 700 هزار دستگاه موتورسیکلت فاقد گواهینامه هستند. در همین راستا نیز طرح گواهینامه آسان موتورسیکلت را در دستورکار قرار دادیم.

وی توضیح داد این طرح در 15 استان کشور از جمله تهران اجرا شده است. در این طرح گواهینامه به مدت یک روز و با نصف قیمت به فرد متقاضی اعطا می‌شود. البته فرد باید تمام مراحل مربوط به دریافت گواهینامه و آزمون‌های آن را پشت سر بگذارد، اما ما تمام این فرآیند را در یک روز قرار دادیم. شرط مهم دیگر این است که فرد متقاضی مالک موتورسیکلت باشد، البته خرید قولنامه‌ای و ... هم ایرادی ندارد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی، طرح گواهینامه آسان و یک روزه موتورسیکلت طی روزها و هفته‌های آینده در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

آیا موتورسیکلت بدون نیاز به گواهینامه وجود دارد؟

مرداد 1402: گسترش استفاده از موتورسیکلت به عنوان وسیله نقلیه کارآمد و همچنین تفریحی باعث شده که برخی برای بازاریابی و فروش بیشتر مدعی شوند برخی از انواع این موتورسیکلت به خصوص اسکوترهای برقی که شکل موتور داشته اما از توان کمتری برخوردار هستند برای راندن نیازمند گواهینامه نیست. اما راندن موتورسیکلت در تمامی کشورها نیازمند دریافت گواهینامه توسط راکبان است. قوانین راهنمایی و رانندگی در جمهوری اسلامی استثنا از دیگر نقاط دنیا نیست. طبق ماده (1) آیین‌نامه صدور انواع گواهینامه رانندگی و همچنین ماده (2) آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی کشور، داشتن پلاک و گواهینامه برای تمامی وسایل نقلیه الزامی است.

بنابراین تمام موتورهای انژکتوری، کاربراتوری، گازی و برقی با هر اندازه حجم موتور، جزو وسایل نقلیه به حساب می‌آیند و مطابق قانون، نخستین شرط رانندگی با انواع موتورسیکلت، کسب تجربه از طریق گذراندن دوره‌های آموزشی و در نهایت گرفتن گواهینامه است؛ پس اگر به سن 18 سال رسیده و به سبب علاقه یا هر دلیل دیگری می‌خواهید سوار موتورسیکلت شوید، بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به دریافت گواهینامه موتورسیکلت اقدام کنید.

سردار حمیدی، رئیس پلس راهور تهران بزرگ، توضیح داد به طور کل چیزی به نام موتورسیکلت فاقد نیاز به گواهینامه نداریم و تمامی راکبان باید دارای گواهینامه رانندگی باشند. هر نوع وسیله نقلیه دارای نیروی محرکه غیر انسانی برای تردد نیازمند گواهینامه رانندگی هستند. طبق قانون هر نوع وسیله نقلیه دارای نیروی محرکه غیر انسانی، چه به صورت برقی و چه به صورت بنزینی و دیگر سوخت‌ها، برای تردد نیازمند گواهینامه رانندگی هستند. طبق دستور العملی جلوی تبلیغات در این موضوع گرفته شده و به تمامی این فروشندگان اخطار لازم داده شده است.

وی از مردم خواست تا فریب این تبلیغات را نخورده، زیرا در صورت استفاده بدون گواهینامه توسط پلیس متوقف خواهند شد. چنین ادعایی که برای موتورسیکلت های برقی نیاز به گواهینامه نیست در هیچ کشوری مصداق نداشته و قوانین رانندگی برای وسائل نقلیه دارای نیروی محرکه مکانیکی در همه کشورها یکسان است.

جزئیات طرح دریافت یک روزه گواهینامه موتورسیکلت

خرداد 1402: سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور، طرح ارائه یک روزه گواهینامه موتورسیکلت توضیح داد در حال حاضر این طرح در سمنان به شکل پایلوت اجرا شده است؛ طی یکی دو هفته آتی این طرح در تبریز هم اجرا می‌شود و پس از آن با رفع نواقص و مشکلات سامانه، به شکل سراسری در کشور به مرحله اجرا می‌رسد.

وی افزود طبق آمارهای پلیس راهنمایی و رانندگی، شش میلیون و 800 هزار نفر در کشور از موتورسیکلت استفاده می‌کنند، اما فاقد گواهینامه موتورسیکلت هستند. اگر با همین روال عادی و جاری بخواهیم کاری کنیم که این افراد گواهینامه موتورسیکلت دریافت کنند، بیش از 40 سال زمان لازم است. به همین دلیل نیز طرح ارائه یک روزه گواهینامه موتورسیکلت طراحی شد. دلایلی که منجر به عدم دریافت گواهینامه موتورسیکلت از سوی موتورسیکلت سواران شده شامل مشکلاتی مانند گرانی، طولانی شدن فرآیند دریافت گواهینامه و ... است.

سردار هادیانفر درباره اینکه چه کسانی می‌توانند یک روزه گواهینامه موتورسیکلت خود را دریافت کنند، گفت متقاضیان باید توجه داشته باشند که تنها افراد دارای موتورسیکلت که موتورسیکلتی به نام خود داشته باشند، می‌توانند در این طرح شرکت کنند. در واقع افراد فاقد موتورسیکلت باید با همان سیر و مراحل قدیمی نسبت به دریافت گواهینامه خود اقدام کنند. اما اگر فردی دارای موتورسیکلت باشد، می‌تواند در طرح دریافت یک روزه گواهینامه موتورسیکلت مشارکت کند.

براساس گفته‌های وی، دریافت یک روزه گواهینامه، بسته به فرد متقاضی دارد. در این طرح تمام اقدامات از برگزاری آزمون آئین‌نامه، آزمون عملی، معاینات پزشکی و ...  در طول یک روز ارائه می‌شوند. اما به هرحال فرد متقاضی نیز باید مهارت لازم را داشته و امتیاز کافی را کسب کند. اگر فردی تمام این آزمون‌ها و معاینات را به درستی پشت سر بگذارد، ظرف مدت یک روز تمام اقداماتی را که باید برای دریافت گواهینامه انجام دهد، انجام داده است. در طرح ارائه یک روزه گواهینامه تمام اقدامات مربوط به دریافت گواهینامه انجام شده و ما بر اساس مرّ قانون کارها را انجام می‌دهیم، اما فرآیندها را کوتاه کرده‌ایم، تا بتوانیم این شش میلیون و 800 هزار موتورسوار فاقد گواهینامه ظرف مدت یک سال تا یکسال و نیم گواهینامه موتورسیکلت دریافت کنند.

وی افزود در طرح یک روزه هزینه‌ها حدود 60 درصد ارزان‌تر از رویه عادی دریافت گواهینامه است. این طرح حتما در کل کشور اجرا خواهد شد و فرمانده محترم فراجا نیز با اجرای آن موافقت کرده‌اند.

وی در پایان تاکید کرد ‌تمامی آموزشگاه‌های موتورسیکلت می‌توانند در اجرای این طرح مشارکت کنند.

آیا موتورهای پاکشتی گواهینامه و پلاک لازم دارند؟

خرداد 1402: سرهنگ علی محمدی، رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور، درباره شماره‌گذاری موتورسیکلت‌هایی که با نام «پاکشتی» در سطح کشورمان خرید و فروش می‌شوند، توضیح داد که این نوع موتورسیکلت‌ها توسط پلیس شماره‌گذاری می‌شوند و هیچ مشکل قانونی برای شماره‌گذاری پاکشتی، وجود ندارد.
وی تاکید کرد البته باید به این نکته دقت کرد که لازمه شماره‌گذاری یک وسیله نقلیه، برخورداری از اسناد مالکیتی است؛ یعنی هر فردی که سند مالکیت یک موتورسیکلت را داشته باشد، می‌تواند برای پلاک کردن این موتورسیکلت اقدام کند.
وی افزود برخی از افراد سودجو و کلاهبردار ادعا می‌کنند موتورهای پاکشتی نیازی به پلاک ندارند؛ اما طبق قانون، هر وسیله نقلیه‌ای که در شهر تردد می‌کند باید پلاک داشته باشد و خریداران دقت کنند که در دام این افراد نیفتند؛ چراکه اگر موتورسیکلت بدون پلاکی در شهر مشاهده شود، توقیف می‌شود.

علت اجرای دوباره طرح گواهینامه آسان موتورسیکلت

خرداد 1402: پلیس معتقد است رفتارهای سلبی مانند استفاده از «کفی» نمی‌تواند موتورسیکلت‌سواران را وادار به رعایت قوانین کند. پس باید به سمت برخوردهای ایجابی رفت. برخورد با آن‌ها باید به گونه‌ای باشد که فرد تاثیر لازم از آن جریمه را بگیرد و رفتار اشتباهش را اصلاح کند.

سردار تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور، در این باره و صدور گواهینامه آسان برای موتورسواران فاقد گواهینامه توضیح داد به ماموران پلیس راهور اعلام شده که اگر یک موتورسیکلت‌سوار، قوانین را رعایت می‌کرد و کلاه ایمنی هم داشت دیگر به بهانه بررسی مدارک او را متوقف نکنند.

وی به اجرای طرحی به نام «گواهینامه آسان برای موتورسیکلت‌سواران» اشاره کرد و گفت اکثر موتورسیکلت‌سوارانی که اقدام به گرفتن گواهینامه موتورسیکلت نمی‌کنند، دلیل این کار را هزینه زیاد و زمان بر بودن اخذ گواهینامه عنوان کرده‌اند؛ به همین دلیل سعی داریم تا با کمترین هزینه در یک روز، گواهینامه موتورسیکلت را به داوطلبان بدهیم.

در دهه‌های گذشته، مشابه همین طرح در سطح کشور در حال اجرا بود و متقاضیان گواهینامه موتورسیکلت، همزمان آزمون آیین‌نامه و شهری موتور را در یک روز می‌دادند و می‌توانستند گواهینامه خود را دریافت کنند. اما تقریبا از حدود 10 سال پیش به یک‌باره اجرای طرح صدور گواهینامه یک‌روزه موتورسیکلت متوقف شد و صدور گواهینامه موتورسیکلت به آموزشگاه‌های بخش خصوصی سپرده شد؛ متاسفانه در عمل شاهد این بودیم که با سپرده شدن صدور گواهینامه موتور به آموزشگاه‌های بخش خصوصی، فرایند اخذ گواهینامه هم بسیار پرهزینه و زمان‌بر و سخت شد.

سرانجام اجرای این تصمیم در پلیس منجر به استقبال سرد موتورسواران برای اخذ گواهینامه موتورسیکلت و باعث شد که طی این سال ها با انباشت موتورسواران فاقد گواهینامه مواجه  شویم به‌گونه‌ای که بنابر اعلام خود پلیس در حال حاضر 7 میلیون موتورسوار فاقد گواهینامه در سطح کشور وجود دارد. مسئله‌ای که حالا پلیس را مجاب کرده که به سراغ اجرای همان طرح قبلی، منتها با اسم جدید «طرح غدیر» کند.

اینکه چرا پلیس در دهه گذشته به یک‌باره تصمیم به توقف صدور یک‌روزه گواهینامه موتورسیکلت گرفت و حالا دوباره قصد اجرای همان طرح با اسم جدید غدیر را دارد، سؤالی است که از سردار حسینی پرسیده‌ شد. وی در پاسخ به این سؤال توضیح داد اداره کشور در این سده جدید با اداره کشور در 30 یا 40 سال پیش متفاوت است؛ ارائه خدمات هر دوره‌ای با توجه به شرایط موجود یک اقدام را می‌طلبد؛ بنابراین در هر زمان افراد سیاست‌گذار تلاش می‌کنند با هدف ارائه خدمت مناسب، بهترین شرایط را ایجاد کنند.

یک روزه ثبت نام کنید!

دی 1401: طرح دریافت گواهینامه آسان، بصورت آزمایشی در برخی از مناطق تهران، از سوی پلیس راهور درحال اجراست. موتورسوارانی که فاقد گواهینامه هستند، می‌توانند در یک روز گواهینامه خود را دریافت کنند. در این دوره امتحان آیین‌نامه حذف شده و هزینه گواهینامه موتورسیکلت نیز 60 درصد کاهش داده شده است؛ یعنی فردی که صبح مراجعه می‌کند، درصورت قبولی، تا غروب همان روز، گواهینامه‌اش صادر می‌شود.

سردار حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور، می‌گوید این طرح در حال اجراست و زیرساخت‌های آن وجود دارد؛ برای افرادی که در حال حاضر موتورسیکلت دارند و استفاده می‌کنند اما گواهینامه ندارند، طرح دریافت گواهینامه آسان درنظر گرفته شده است. موتورسواران با هزینه بسیار کمتر از چیزی که امروز بر اساس مصوباتی که وجود دارد، می‌توانند به مراکز مربوطه مراجعه کنند و اقدام به دریافت گواهینامه کنند، البته فعلا فقط در تهران این کار انجام می‌شود اما به‌زودی در مراکز استان‌ها هم فعال خواهد شد.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا گفت: هدف از این کار این است که موتورسواران بدون گواهینامه در شهر تردد نداشته باشند ؛ همچنین هزینه انجام چنین کاری، تنها 320 هزار تومان است.


اخبار گواهینامه رانندگی در ایران

آخرین خبرها درباره ثبت نام گواهینامه رانندیگ، نحوه استعلام گواهینامه، شرایط دریافت گواهینامه موتورسیکلت، چگونگی دریافت گواهینامه یک روزه موتور، مدارک لازم برای اخذ گواهینامه بین المللی و تفاوت انواع رنگ گواهینامه را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

. استعلام گواهینامه رانندگی
. گواهینامه بین المللی خودرو
. جریمه رانندگی بدون گواهینامه
. انواع رنگ بندی گواهینامه رانندگی

  •  
دیدگاه کاربران
Arashmosadeghifar 1402/12/5
گواهی نامه یکروزه ثبت نام کردم ایین نامه قبول شدم شهر افتادم الان بیش یک ماه هستش وقت نوبت دهی نمیده سایت که دوباره امتحان بدم چکار کنم ، لطفا راهنمایی کنید سپاس
پاسخ
0
0
0
ناشناس 1402/10/27
سلام من عینکی بودم ولی چشمم رو عمل کردم روگواهی نامه ماشینم زده با عینک برای موتور باید دوباره چشم پزشکی برم؟؟؟
پاسخ
1
0
0
سیاوشم 1402/11/8
بله سلامت چشمتون تایید میشه و شرط گواهینامه بدون عینک برداشته میشه
0
0
محمىرضا 1402/10/9
سلام ىوستان من ديروز 8 10 1402 موفق به دریافت گواهینامه از مرکز آزمون خلیج شدم یه سری نکات میگم امیدوارم به دردتون بخوره اول اینکه بعد ثبت نام تو سایت https: iranianmotorco.ir باید اطلاعاتتتون رو تکمیل کنید، خود سایت بهتون میگه چه مواردی نیاز هست که تکمیل کنید تا به مرحله کاردکس برسید، بعد از ثبت نام مشخصات موتور رو وارد می کنید تا احراز بشه وسیله نقلیه برای خودتون هست یا نه ، یک ساعتی زمان میبره حدودا یک اس ام اس براتون میاد بعد دوباره وارد سایت میشین تا روز و ساعت انتخاب کنید من خودم خلیج رو انتخاب کردم. روز آزمون رفتم ابتدا باید برید معاینه چشم ، حتما اگه عینکی هستید یا چشمتون ضعیفه عینک همراه خودتون ببرید چون سفت و سخت میگیرند و رد میکنند، همچنین میگن آستیناتو بزن بالا تا جای خط و خال رو چک کنند، اگه خالکوبی یا جای چاقو بدون گواهی پرشکی داشته باشید رد می کنند همون مرحله اول البته بگم برای بعضی ها رو چک نکردن ولی ممکنه قرعه به نام شما بیوفته به هر حال ، در ضمن یادتون نره گواهینامه ماشین اگه دارین ببرین چون اونجا ازتون گروه خونی می خوان اگه گواهینامه ماشین ندارین برین یه برگه بگیرین که گروه خونیتون رو نشون بده بعد اینکه قبول شدین باید برین برای آرمون آیین نامه ، ابتدا کد ملیتون و میگید به متصدی تا تایید کنه بعد باید وارد سایت بشین تا نوبت آیین نامه بگیرید. از همون سایتی که تو بالا نوشتم. بعد از اینکه نوبت گرفتین میرین برای آزمون آیین نامه یه دفترچس که ازتون تابلو میپرسن فقط بعد از اون میرین واسه آزمون عملی که سه تا مانعس میرین و بر میگردین فاصله بین مانع ها هم مناسب هست. در کل آیین نامه رو دو ساعت شب قبلش بخونین با سی جی هم یه دو ساعت روز قبل با فاصله مانع کم تمرین کنین حله. نه خیلی فک کنید آسونه نه خیلی فک کنید سخت یه چیز نرماله ، امیدوارم به دردتون خورده باشه
پاسخ
0
0
0
Qwerty 1402/10/7
ایا کسی که گواهینامه ماشین داره باید برای گواهینامه موتور هم ایینامه امتحان بده یا نه
پاسخ
2
0
0
ناشناس 1403/1/13
بله باید امتحان آیین نامه بده
0
0
ناشناس 1403/1/13
بله باید امتحان بده.
0
0
مرتضیج 1402/10/5
واقعا خسته شدم ۱ماهه دارم تو سایت میزنم برای ثبت نام هر بار ی مشکلی داره
پاسخ
0
0
0