تسهیلات ویژه پلیس برای رانندگان خوب !

انواع رنگ گواهینامه رانندگی (سفید، نقره ای و طلایی)

11 آبان 1402 08:17

امتیازات انواع رنگ گواهینامه رانندگی

آبان 1402: سرهنگ احمد کرمی‌اسد، رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور، با اشاره به ارائه طرح رنگ‌ بندی گواهینامه به دولت، می‌گوید بر اساس ماده 7 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، امتیاز خاصی در اختیار رانندگان قانون‌مدار تعلق نمی‌گیرد اما در صورت تصویب طرح رنگ بندی گواهینامه در مجلس و شورای نگهبان، بسته‌های تشویقی در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت.

گواهینامه سفید، همان کارت پایه است که به ازای هر روز امتناع از تخلف رانندگی، امتیاز به دارنده آن تعلق می‌گیرد و پس از آن زمینه برای ارتقا به کارت نقره‌ای فراهم می‌شود. افرادی که دارای کارت سفید هستند (و به تازگی وارد این طرح می‌شوند)، فقط می‌توانند از تخفیف 5 درصدی بیمه‌ها استفاده کنند. ضمن اینکه اعتبار گواهینامه سفید نیز تنها 2 سال است.

اما گواهینامه نقره‌ای، متعلق به رانندگان با «عملکرد خیلی خوب» است که ضمن بهره‌گیری از تخفیفات مختلف، به عنوان پلیس نامحسوس نیز می‌توانند با نیروی انتظامی همکاری کرده و تخلفات رانندگی شهروندان را گزارش کنند. اعتبار گواهینامه نقره‌ای 5 سال بوده و امتیازات آن عبارتند از:

. تخفیف 5 درصدی عوارض آزادراه
. تخفیف 5 درصدی عوارض سالانه شهرداری
. تخفیف 10 درصدی بیمه نامه
. تخفیف 10 درصدی معاینه فنی
. تخفیف 15 درصدی هزینه نقل و انتقال
. خدمات ویژه امداد خودرو
. بازرس نامحسوس

دارندگان گواهینامه نقره‌ای نیز با رعایت کامل قوانین، به صورت روزانه امتیاز مثبت کسب کرده که پس از ثبت در سیستم و گذشت 2 سال به جرگه دارندگان گواهینامه طلایی تحت عنوان «رانندگان عالی» می‌پیوندند. اعتبار گواهینامه طلایی 10 سال بوده و برای این گروه از رانندگان نیز امتیازات زیر درنظر گرفته شده است:

. تخفیف 10 درصدی عوارض آزادراه
. تخفیف 10 درصدی عوارض سالانه شهرداری
. تخفیف 20 درصدی بیمه نامه
. تخفیف 20 درصدی معاینه فنی
. تخفیف 20 درصدی هزینه نقل و انتقال
. خدمات ویژه امداد خودرو
. بازرس ویژه
. تخفیف هتل‌ها، مراکز تفریحی، اقامتی و رفاهی
. اولویت استخدام در دستگاه‌های دولتی به عنوان «راننده»

گواهینامه طلایی و نقره‌ای برای قانونمداران

اردیبهشت 1402: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور، از ارائه پیشنهاد پلیس راهور برای رنگبندی گواهینامه ‌های رانندگی به دولت خبر داد و گفت بر اساس این پیشنهاد که در کمیسیون زیربنایی دولت درحال بررسی است، اگر راننده‌ای رانندگی درستی داشته باشد بعد از مدتی گواهینامه‌اش از سفید به نقره‌ای ‌ مدتی بعد از نقره‌ای به طلایی تبدیل می‌شود.

وی افزود این طرح در واقع یک سرمایه اجتماعی برای راننده است ویکی از تسهیلاتی که در آن پیش‌بینی شده، امکان تخفیف در جرایم و حتی حذف شدن برخی از جرائم برای دارندگان گواهینامه طلایی یا نقره‌ای است. این موارد به طور سیستمی رصد شده و هنگامی که زمان ارتقای گواهینامه فرا برسد، دارنده گواهینامه فراخوان شده و مثلاً گواهینامه سفید از وی دریافت و گواهینامه نقره‌ای به او داده می‌شود. امید است تا این طرح به زودی اجرا شود.


اخبار گواهینامه رانندگی در ایران

آخرین خبرها درباره ثبت نام گواهینامه رانندیگ، نحوه استعلام گواهینامه، شرایط دریافت گواهینامه موتورسیکلت، چگونگی دریافت گواهینامه یک روزه موتور، مدارک لازم برای اخذ گواهینامه بین المللی و تفاوت انواع رنگ گواهینامه را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

. استعلام گواهینامه رانندگی
. گواهینامه بین المللی خودرو
. جریمه رانندگی بدون گواهینامه
. گواهینامه آسان موتورسیکلت

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

دیدگاه کاربران
smt 1402/8/12
به جای اینکه رنگبندی گواهینامه درست کنید تشویق کنید رانندگانی که سابقه گواهینامه خوبی دارن گواهینامه پایه ۳به پایه ۲ تبدیل
پاسخ
0
0
0