• جريمه رانندگي بدون گواهينامه

عدم تمدید هم جریمه دارد ؟!

جریمه رانندگی بدون گواهینامه 1402

27 شهریور 1402 14:28

جریمه عدم تمدید گواهینامه

شهریور 1402: هر فردی برای رانندگی نیازمند گواهینامه است و اگر خلاف این امر را انجام دهد، جرم محسوب شده و قانونگذار با آن برخورد می‌کند.

مطابق با ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی، هر فردی بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی و یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است، کند و همچنین هر کس به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد و رانندگی کند، برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون تومان و یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد برای بار دوم به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.

علاوه بر آن، در قانون مجازات اسلامی مجازات دیگری نیز برای رانندگی بدون گواهینامه تعیین شده و مطابق با ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورتی که راننده، بدون داشتن گواهینامه، رانندگی کند، وسیله نقلیه وی متوقف و راننده به مرجع قضائی معرفی می‌شود.

اگر راننده‌ای بدون تمدید گواهینامه رانندگی کند، به معنای نداشتن گواهینامه نیست. در صورت عدم تمدید گواهینامه، صرفاً قانون گذار حکم به پرداخت جریمه داده است.


اخبار گواهینامه رانندگی در ایران

آخرین خبرها درباره ثبت نام گواهینامه رانندیگ، نحوه استعلام گواهینامه، شرایط دریافت گواهینامه موتورسیکلت، چگونگی دریافت گواهینامه یک روزه موتور، مدارک لازم برای اخذ گواهینامه بین المللی و تفاوت انواع رنگ گواهینامه را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

. استعلام گواهینامه رانندگی
. گواهینامه بین المللی خودرو
. گواهینامه آسان موتورسیکلت
. انواع رنگ بندی گواهینامه رانندگی

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما

دیدگاه کاربران