در طول سالهای متمادی، شورولت کوروت به عنوان خودروی اسپرت آمریکایی با قیمت مناسب و عملکرد متوسط شناخته میشد، اما با معرفی نسل هشتم این خودرو در سال 2020 اوضاع تاحدی فرق کرده است.
برای نخستین بار، پیشرانه در بخش میانی بدنه قرار گرفت درحالیکه طراحی کابین، قدرت 455 اسببخاری پیشرانه در نسخه پایه و قیمت پایه 60 هزار دلار، شورولت کوروت C8 را به گزینهای هیجانانگیز بدل کرد. به همین دلیل، این خودرو از طرف نشریه موتورترند به عنوان خودروی اسپرت برتر سال 2020 انتخاب شد.
اما اکنون که شورولت کوروت Z06 با افزایش قدرت پیشرانه و قطعات اضافی برای بهبود آیرودینامیک بدنه همراه شده، وضعیت چگونه است؟
در جریان آزمایشی که توسط موتورترند برگزار شده، شورولت کوروت C06 توانسته عملکردی سریعتر از تمام خودروهای حاضر در بررسی به ثبت برساند. دستیابی به سرعت صد کیلومتر برساعت در مدت تنها 2.8 ثانیه، تنها با مکلارن 765LT قابل مقایسه است که قیمتی به مراتب گرانتر از این خودرو دارد.
صدای پیشرانه 5.5 لیتری 8 سیلندر، از لحظه استارت جلب نظر میکند. این موتور که در دورگیری سریع به خودروهای ایتالیایی شباهت دارد، لقب نیرومندترین پیشرانه V8 تنفس طبیعی در تاریخ صنعت خودروسازی را دریافت کرده است. پیشرانه مذکور میتواند 670 اسببخار قدرت و 623 نیوتنمتر گشتاور را در دورشمار 8.400 و 6.300 دوربردقیقه ارائه کند.
نصب پیستونهای آلومینیومی و شاتونهای تیتانیومی، به ترتیب 8 و 21 درصد از وزن پیشرانه کم کرده، درحالیکه زاویه 180 درجهای اتصال میللنگ و سیستم اگزوز جدید که از میانه بخش عقب بیرون آمده، بازدهی آن را افزایش داده است.
وجود گرمکن و تهویه صندلیها به همراه دکمه OnStar برای درخواست کمک در مواقع اضطراری، کابین شورولت کوروت Z06 را به فضایی راحتتر از قبل تبدیل کرده است. با انتخاب حالت Tour، راحتی سیستم تعلیق برای رانندگی روزمره تنظیم میشود درحالیکه در حالت Track با وجود افزایش سفتی تعلیق، بازهم از آسایش سرنشینان کاسته نخواهد شد.
شورولت کوروت Z06 با تایرهای میشلن پایلوت اسپرت 4S، با خط ترمز 30 متر از سرعت صد کیلومتر برساعت به توقف میرسد.
با سفارش پکیج Z07، رینگهای فیبرکربن با 18.5 کیلوگرم کاهش وزن به ارزش 9.995 دلار و تایرهای پایلوت اسپرت Cup 2Rs به خودرو اضافه میشود که طول خط ترمز را به 28.9 متر کاهش میدهد. مجموعه قطعات آیرودینامیک فیبرکربن به ارزش 8.995 دلار نیز باعث تولید نیروی رو به پایین 333 کیلوگرمی در سرعت 298 کیلومتر برساعت خواهد شد.
چسبندگی زیاد شورولت کوروت C8 به جاده با تحمل شتاب جانبی 1.16 جی و البته تقسیم وزن به نسبت 40 به 60 روی محورهای جلو و عقب، باعث القای احساس اطمینان به راننده خواهد شد. سامانه PTM یا مدیریت کشش پرفورمنس نیز به افزایش پایداری خودرو در عین حس راحتی سرنشینان، یاری میرساند.
مصرف سوخت شورولت کوروت Z06 در حالت شهری، 19.6 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده که در شرایط مشابه، کمی بیشتر از مصرف 16.8 و 18 لیتری مکلارن 765LT و لامبورگینی هوراکان است. البته با سفارش پکیج Z07 برای کوروت، مصرف بزرگراه و ترکیبی این خودرو به ترتیب به 12.37 و 16.8 لیتر خواهد رسید.
قیمت پایه شورولت کوروت Z06 از 110,290 دلار آغاز شده و تا 138,175 دلار افزایش مییابد. حتی گرانترین نسخه از این خودروی آمریکایی، از پورشه 911 GT3 و مکلارن 765LT با قیمت پایه به ترتیب 172,450 و 389,700 دلار، به مراتب ارزانتر است، درحالیکه عملکردی در حد مکلارن ارائه میکند.
اکنون میتوان دریافت چرا شورولت کوروت Z06 توانسته است، تاج بهترین خودروی اسپرت جهان در سال 2022 را از پورشه 911 GT3 برباید.
خودروهای برتر 2023 از نگاه موتور ترند
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motortrend.com