در سال 2017، جنسیس G90 به علت طراحی ظاهری و عدم استفاده از نوآوری فنی، نتوانست نظر داوران را جلب کند. نسخه بروزرسانی شده از این خودرو در سال 2020 هم با اشکالاتی در پیشرانه 8 سیلندر و طراحی کابین مواجه شد.
اما ظاهراً اوضاع تغییر کرده چراکه جنسیس با عمل به توصیههای کارشناسان، توانسته به جایگاهی برسد که 30 سال پیش، لکسوس با مدل LS400 به آن رسید و رقبایی مهم همچون نسل جدید مرسدسبنز S کلاس، نسل جدید بامو سری 7 و آئودی A8 را به دردسر انداخت.
طراحی و امکانات جنسیس G90
طراحی بدنه جنسیس G90 با مواردی همچون جلوپنجره که تبدیل به امضای جنسیس شده یا فرم دوخطی چراغهای جلو و عقب، قابل توجه است.
در فضای کابین جنسیس G90 هم با طرحی متناسب و کاربردی مواجه هستیم، که جزئیاتی قابل توجه همچون فرم اهرم تعویض دنده و کلید چرخان کنترل نمایشگر مرکزی را به همراه دارد. انتخاب صحیح مواد و توجه به جزئیات، به ایجاد حال و هوای بهتر یاری رسانده است.
مثلا صدای راهنما به نحوی کنترل شده که برای سرنشینان آزاردهنده نباشد، یا نورپردازی آبی و موسیقی ملایم که برای آسایش سرنشیان عقب پیشبینی شده است.
حتی در تریم e-SC، امکان بازشوی برقی درهای جلو و عقب با فشردن یک دکمه فراهم شده است، که مشابه آن را در رولزرویس فانتوم مشاهده کردهایم. سیستم صوتی Bang & Olufsen، محفظه استرلیزه UV-C در کنسول عقب، چهار برنامه ماساژ صندلیها و زیرپایی صندلی عقب سمت راست، از دیگر موارد قابل اشاره در کابین جنسیس G90 است.
قابلیت Mood Curator هم به 4 حالت برنامهریزی شده مجهز است، که در هریک، مواردی شامل نورپردازی داخلی، تهویه، سانروف، ماساژور صندلیها، میزان صدای سیستم صوتی و موقعیت پردههای عقب را تنظیم میکند.
تمام این موارد به همراه سیستم تعلیق بادی با دوربین اسکن مسیر و کمکفنرهای قابل تنظیم به خصوص در حالت Chauffeur که نرمی کمکهای عقب را افزایش میدهد، جنسیس G90 را به یکی از راحتترین سدانهای لوکس جهان تبدیل کرده است.
البته عدم وجود مواردی همچون گرافیک سه بعدی در نمایشگر پشت آمپر(برخلاف جنسیس G80) و نمایشگر سرنشینان عقب و همچنین عدم پشتیبانی سیستم اطلاعات سرگرمی از اپل کارپلی و اندروید اتو بیسیم، ممکن است برخی مشتریان را ناراضی کند.
کروزکنترل تطبیقپذیر به دستیار تعویض خط خودکار و قابلیت جداسازی دست از فرمان مجهز شده و فرمانپذیری چرخهای عقب هم مانور با این سدان بزرگ را آسانتر کرده است.
مشخصات فنی جنسیس G90
جنسیس G90 در نسخه پایه به پیشرانه 3.5 لیتری 6 سیلندر توئین توربو مجهز است، که در محصولات دیگر این برند شامل جنسیس G80، جنسیس GV70 و جنسیس GV80 هم نصب میشود.
اما نسخه مجهز به سوپرشارژر همین پیشرانه با 11 اسببخار قدرت و 30 نیوتنمتر گشتاور بیشتر، جایگزین پیشرانه 8 سیلندر Tau شده و نیروی خود را به تمام چرخها انتقال میدهد. در این مورد هم شاید برخی مشتریان از حذف پیشرانه 8 سیلندر چندان خوشنود نباشند.
مصرف سوخت جنسیس با وجود کاهش نسبت به مدل قبلی، همچنان از مرسدس S500 4Matic بیشتر است، هرچند این عامل معمولا برای مشتریان خودروهای لوکس چندان اهمیتی ندارد. یکی دیگر از عوامل برتری مرسدس بر جنسیس، تنوع پیشرانه و تریمهای قابل انتخاب است.
ایمنی جنسیس G90
جنسیس G90 فعلاً توسط NHTSA بررسی نشده است، اما موسسه بیمهای ایمنی بزرگراه، بالاترین امتیاز یعنی Top Safety Pick+ را به این سدان کرهای اعطا کرده است. این خودرو در تمام زمینهها بالاترین امتیاز را کسب کرده به جزء پیشگیری از برخورد با عابرپیاده و راحتی اتصال صندلی کودک که امتیاز «قابل قبول» را به دست آورده است.
قیمت و وضعیت بازار جنسیس G90
آن طور که در سایت motortrend.com قیمت پایه جنسیس G90 برابر با 99,795 دلار تعیین شده است، که با سفارش پکیج e-SC به 101,295 دلار افزایش مییابد.
به اعتقاد کارشناسان موتورترند، جنسیس G90 توانسته 90 درصد از امکانات رفاهی، راحتی و هویت اشرافی مرسدسبنز S کلاس را با قیمت بسیار ارزانتر ارائه نماید. البته به علت اعتبار کمتر برند جنسیس در نزد مشتریان خودروهای لوکس، افت قیمت در نمونههای کارکرده کاملاً قابل انتظار است.
به هرحال به نظر میرسد جنسیس در سومین تلاش برای بروزرسانی G90، موفق شده آن را به رقیبی جدی برای پادشاه خودروهای لوکس یعنی مرسدسبنز S کلاس تبدیل کند.
خودروهای برتر 2022 از نگاه موتور ترند
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motortrend.com