• بررسي آمار فروش شاسي بلندها در دنيا

بررسی آمار فروش محبوب‌ترین کلاس خودرویی

آیا محبوبیت شاسی بلندها رو به کاهش است؟

9 اسفند 1401 15:15

قطعا مهم‌ترین دلیل توانایی مقابله صنعت خودرو با بحران‌های چند سال اخیر، شاسی‌بلندها هستند. شاسی‌بلندها به محبوب‌ترین خودروها در سراسر جهان تبدیل شده‌اند. آن‌ها از خودروهای الکتریکی و پیکاپ‌‌ها نیز محبوب‌تر هستند. اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که آیا این خودروها تا ابد محبوب می‌مانند و یا تهدیداتی متوجه آن‌هاست؟

شاسی‌بلندها 45 تا 46 درصد فروش خودروهای سواری را به خود اختصاص داده‌اند. اما رشد سریع این خودروها می‌تواند توسط قوانین سختگیرانه مربوط به آلودگی و وزن تهدید شود.شاسی‌بلندها در سال 2021 به طور تقریبی 42 درصد کل فروش جهانی خودروهای جدید (به جز خودروهای تجاری سبک) را به خود اختصاص دادند. مصرف‌کنندگان در سراسر جهان تقریبا 31.9 میلیون دستگاه شاسی‌بلند خریداری کرده‌اند که نسبت به سال 2020، رشد 13 درصدی را نشان می‌دهد. این میزان رشد، عدد شگفت‌انگیزی محسوب می‌شود. سایر خودروها از کلاس A تا F، یک درصد و پیکاپ‌ها 3 درصد رشد داشته‌اند.

دلایل رشد فروش شاسی‌بلندها کاملا مشخص شده است؛ ارائه محصولات گسترده، شامل کراس‌اورهای کوچک (A) تا شاسی‌بلندهای لوکس (F) با انواع پیشرانه‌های احتراق داخلی و الکتریکی.

در سال گذشته، داده‌های اولیه نشان می‌دهد که شاسی‌بلندها 45 تا 46 درصد فروش خودروهای سواری را به خود اختصاص داده‌اند. افزایش چشمگیر فروش این خودروها در کشورهایی مانند هند، آلمان، بریتانیا، مکزیک، اندونزی، ترکیه، مالزی، ویتنام، آفریقای جنوبی، تایلند و فیلیپین، مشاهده شده است. از طرفی، درخواست برای این خودروها در ایالات متحده (دومین بازار بزرگ جهان) 7 درصد کاهش یافت. در کشور چین نیز درخواست برای شاسی‌بلندها 2 درصد افت پیدا کرد و به 10.4 میلیون دستگاه رسید.

بررسی آمار فروش شاسی بلندها در دنیا

رشد سریع این خودروها می‌تواند توسط قوانین سختگیرانه مربوط به آلودگی و وزن تهدید شود. البته خودروهای شاسی‌بلند به میزان قابل توجهی از نظر آلایندگی بهبود یافته‌اند، اما از آن جایی که به طور کلی خودروهای سنگینی محسوب می‌شوند، به موتورهای حجیم‌تری نیاز دارند.

طبق اطلاعات و داده‌های آلایندگی JATO، تمامی خودروهای شاسی‌بلند، به جز لوکس‌ها، در اروپا و بین سال‌های 2020 تا 2021، با کاهش میانگین آلایندگی مواجه بوده‌اند. البته باید توجه داشت که آن‌ها به طور میانگین 107.9 گرم در کیلومتر CO2 تولید می‌کنند که نسبت به خودروهای شهری، خودروهای کوچک، کامپکت و حتی اجرایی، بالاتر است. این خودروها به ترتیب 76.9، 97.7، 97.6 و 100.8 گرم در کیلومتر co2 تولید می‌کنند.

بررسی آمار فروش شاسی بلندها در دنیا

اگر این اختلاف آلایندگی ادامه یابد، دولت‌هایی مانند دولت اروپا، می‌توانند شاسی‌بلندها را به دلیل آلایندگی و فضای اشغالی آن‌ها جریمه کنند. زیرا یک خودروی شاسی‌بلند، نسبت به سایر خودروها بزرگ‌تر و سنگین‌تر است.

یکی از تهدیدات جدی برای تقاضای خودروهای شاسی‌بلند، مالیات آن است که به سودآوری خودروسازان آسیب می‌زند.  علاوه‌براین شاسی بلندها به سرمایه‌گذاری بالای خودروسازان نیاز دارند تا از موتورهای احتراقی به الکتریکی برسند. این سرمایه‌گذاری زمانی محقق می‌شود تا شاسی‌بلندهای بنزینی و دیزلی خوب فروش بروند. اما آیا دولت‌ها متوجه این موضوع کلیدی هستند؟

جدیدترین اخبار خودروها را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران