فاصله بین تسلا با سه خودروساز پرمیوم آلمانی در حال کاهش است. به نظر میرسد که حمایت دولتها از خودروهای برقی، به نفع شرکتی تمام شده که در مقایسه با خودروسازان آلمانی، چیزی بیشتر از یک تازه وارد نیست.
یکی از متخصصان صنعت خودروسازی به نام فلیپ مونوز که در موسسه JATO Dynamics فعالیت میکند، عملکرد تسلا را با این برندها مورد مقایسه قرار داده است.
موتور محرک تسلا
تسلا با فروش 1.31 میلیون دستگاه خودرو در سال 2022، برای نخستین بار در حیات خود از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرده و به باشگاه خودروسازان با تیراژ میلیونی قدم گذاشته است. افزایش 40 درصدی فروش نسبت به سال 2021 برای این برند آمریکایی کافی نیست، چراکه تسلا اکنون فروش 1.8 میلیون دستگاه را برای سال 2023 هدفگذاری کرده است.
بین سالهای 2018 تا 2021، مدل 3 به موتور محرک تسلا تبدیل شد و مشتریان اروپایی و چینی را با این برند آشنا کرد. اما از زمان معرفی مدل Y، فروش تسلا هرگز با کاهش روبرو نشده و این کراساور به موتور محرک برند تبدیل شده است.
رکود رقبای با تسلا
همزمان با رشد تسلا، سه برند پرمیوم آلمانی یعنی مرسدس بنز، آئودی و گروه ب ام و که سالها به عنوان سردمدار این بخش از بازار شناخته شدهاند، رکود و حتی کاهش فروش را تجربه میکنند.
مثلا گروه ب ام و، 2.4 میلیون دستگاه از محصولات خود با برندهای ب ام و، مینی و رولزرویس را در طول سال 2022 به فروش رسانده که 5 درصد کاهش نشان میدهد. این اتفاق به علت کاهش تقاضا در دو بازار اصلی این برند یعنی آلمان و چین رخ داده است.
البته مرسدس بنز با 5 درصد رشد، موفق به فروش 2.04 میلیون دستگاه خودرو شده که علت اصلی آن، استمرار استقبال از محصولات این برند در ایالات متحده است.
طبق معمول آئودی با 1.61 میلیون دستگاه فروش در جایگاه سوم قرار گرفته است. کاهش فروش شعبه این برند در چین، کاهش 4 درصدی فروش کلی را به همراه آورده است.
گسترش فعالیتهای تسلا
تسلا با افتتاح کارخانجات جدید در نقاط مختلف همچون آلمان و مکزیک، خود را برای تاثیرگذاری بیشتر بر صنعت خودروسازی جهان آماده میکند. پلتفرم جدید تسلا، آنها را برای تولید یک هاچبک یا کراساور برقی با ابعاد کوچک آماده میکند، علاوهبراین پیکاپ سایبرتراک در آینده نزدیک وارد خواهد شد.
البته برندهای پرمیوم آلمانی هم بیکار نماندهاند و قصد دارند با توسعه فناوری و عملکرد محصولات خود، تعداد بیشتری از مشتریان را جلب کنند. البته آمار فروش تجمعی مدلهای برقی از هر سه برند آلمانی آئودی، مرسدس بنز و ب ام و به 483,200 دستگاه میرسد که معادل با 37 درصد از کل فروش تسلا خواهد بود.
انتظار داریم که تا پایان سال 2023، فروش تسلا از آئودی عبور کند.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com