سخت‌گیری استرالیایی‌ها بلای جان خودروهای جدید

عملکرد ضعیف ام جی 5 در تست ANCAP

25 آذر 1402 17:25

برنامه ارزیابی خودروهای جدید استرالیا (ANCAP) از سال 1993 تاکنون در حال برگزاری تست تصادف برای تشخیص ایمنی خودروهاست. میتسوبیشی اکسپرس در سال 2021، به اولین خودرویی تبدیل شد که نتوانست هیچ امتیازی در این بررسی کسب کند. البته حالا می‌­توان نام دو خودروی دیگر یعنی ام جی 5 و ماهیندرا اسکورپیو را هم در کنار ون ساخت میتسوبیشی قرار داد.

ام جی 5 در تریم پایه، حتی از کمربندهای ایمنی پیش‌­کشنده هم محروم مانده است، درحالی‌که تریم گران‌تر، این ویژگی را فقط برای صندلی‌های جلو ارائه می‌کند. در این تریم از پایش نقطه کور و دستیار حرکت بین خطوط هم خبری نیست، درحالیکه عملکرد ترمز اضطراری خودکار هم محدود شده است.

به همین دلایل، ایمنی سرنشینان ردیف جلوی ام جی 5 برای سرنشینان بزرگسال و کودکان به ترتیب 37 و 58 درصد اندازه‌گیری شده است. امتیاز ایمنی حفاظت از عابران پیاده 42 درصد اعلام شده، درحالی‌که این خودرو در بخش فناوری دستیار ایمنی، به امتیاز بسیار کم 13 درصد اکتفا کرده است.

خودروی شاسی­ مستقل ساخت هند یعنی ماهیندرا اسکورپیو هم نتوانسته نتیجه بهتری را به ثبت برساند.

ایمنی سرنشینان ردیف جلو در ماهیندرا اسکورپیو برای سرنشینان بزرگسال و کودکان به ترتیب 44 و 80 درصد ثبت شده، درحالی‌که امتیاز ایمنی حفاظت از عابران پیاده 23 درصد اعلام شده است. عملکرد ماهیندرا اسکورپیو در بخش فناوری دستیار ایمنی به حدی ضعیف بوده که این خودرو در این مورد، هیچ امتیازی کسب نکرده است.

بد نیست بدانید که ماهیندرا اسکورپیو در استرالیا به صورت شش نفره و در نیوزیلند با ظرفیت 7 نفر به فروش می‌­رسد.

اکنون این پرسش مطرح می­‌شود که چگونه ماهیندرا اسکورپیو در سال قبل، موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه جهانی NCAP شده است، اما حالا بدون دریافت هیچ ستاره­ای، آزمایش ANCAP را ترک می‌­کند.

دلیل این اختلاف به تفاوت رویکرد این دو بررسی برمی­‌گردد چراکه موسسه جهانی NCAP بیشتر بر ایمنی بدنه خودروها تاکید دارد درحالی‌که ANCAP به ایمنی فعال در پیشگیری از تصادف، توجه می­‌کند.

خانم کارلا هوروگ مدیر ANCAP معتقد است که نتایج ضعیف ام جی 5 و ماهیندرا اسکورپیو در تست جدید این موسسه، نشان می­‌دهد که حتی بسیاری از خودروهای جدید هم می­‌توانند ناایمن باشند.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران