آمار تلفات جاده ای و تصادفات رانندگی ایران

آمار تصادفات رانندگی ایران در 1401

تلفات تصادفات عراق نصف ایران و آمار تصادفات 3.5 برابر ایران

دی 1401: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور، اظهار کرد در کشور عراق چیزی تحت عنوان گواهینامه رانندگی وجود ندارد و هرکسی که رانندگی بلد باشد از خودرو استفاده می‌کند‌. تصادفات عراق ۳.۵ برابر ایران است اما کشته‌های تصادفات عراقی‌ها نصف ایرانی‌ها بوده و این موضوع تنها به دلیل خودروهای ایمن است. در واقع همه 3 عامل انسان، راه و وسیله را دخیل در تصادفات می‌دانند، اما باید بدانیم که 5 عامل دخیل در تصادفات است؛ مدیریت و آموزش نیز باید به 3 عامل دیگر اضافه شود. سیاست‌گذاری‌ها، نقش‌ها و تامین منابع را در قانون لحاظ کرده‌اند، اما کافی نیست. در قانون پیش‌بینی شده است شورای عالی ایمنی به ریاست رئیس جمهور برگزار شود. 

وی افزود سالانه در تصادفات بیش از 17 هزار نفر جان خود را از دست می دهند. اگر یک نفر در تصادفات جان خود را از دست بدهد، 8.3 میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌شود. 

سهم عابرین پیاده در تصادفات 

دی 1401: سرهنگ شریفى، رئیس مرکز اطلاع‌رسانى پلیس راهور تهران، می‌گوید که طبق بررسی‌ تصادفات عابرین پیاده در ۸ ماه اخیر، 43 درصد از تصادفات فوتی به عابرین پیاده بازمی‌گردد. 25 درصد از تصادفات جرحی، مجدد به عابرین پیاده بازمی‌گردد. در واقع عابرین پیاده نیز تکالیف و وظایفی دارند و در قانون کامل به این موضوع اشاره شده است که رعایت نکردن ایمنی از سوی عابرین، این عدد را رقم زده است. 

وی افزود با بررسی‌ها می‌توان بیش‌ترین زمان و مکان تصادفات عابرین پیاده را مشخص کرد‌. از ساعت ١٢ شب تا ساعت 4 صبح، 15 درصد و از ساعت 4  تا 8 صبح که هوا کم‌کم روشن می شود، 15 درصد از تصادفات عابرین اتفاق می‌افتد. بنابراین حدود 40 درصد از تصادفاتی که برای عابرین پیاده روی می‌دهد، در زمان‌های تاریکی هوا است. 

افزایش 14 درصدی تلفات در سال 1401

آذر 1401: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا، اعلام کرد ۳۴ درصد تصادفات در راه‌های اصلی اتفاق می‌افتد. ۷۵ درصد تلفات جانی تصادفات نیز در این مسیرها صورت می‌گیرد. موضوع تصادفات بسیار مهم است و هشت دستگاه از جمله وزارت راه ، بهداشت و کشور نقش جدی در آن دارند.  پلیس مسئول پیشگیری از تصادفات نیست، بلکه گفت مسئول رسیدگی به تصادفات است. امروزه 51 درصد از تصادفات در دم فوتی دارند و باید نقش سازمان‌های دخیل در این امر بررسی شود. البته 43 درصد از فوتی‌های تصادفات در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند. 6 درصد از فوتی‌های تصادفات در حین انتقال جان خود را از دست می‌دهند که این موضوع امکان دارد به دلیل نبود بالگرد و آمبولانس و یا دور بودن مراکز درمانی باشد. همچنین در هفت ماهه سال 1401، تعداد فوتی‌ها 14 درصد افزایش یافته است که در ۱۲ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. مجروحین تصادفات نیز 21 درصد افزایش یافته‌اند. با فوت هر نفر در تصادفات، حدود هشت میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کشور ضرر وارد می‌شود. در برخی از مسیرها همچون مسیرهای شمالی، 83 درصد جانباختگان عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت هستند و باید به این موضوع توجه شود. 

بر اساس گفته‌های وی، افزایش 14 درصدی فوتی‌ها تحلیل شده و سه برنامه وجود دارد. اگر با همین روند پیش برویم، پیش‌بینی 20 هزار جان باخته تا پایان سال داریم و به هشت سال گذشته باز خواهیم گشت. اگر توجه شود و اقدامات لازم در حد توان حداقل انجام شود، می توان آمار جانباختگان را حدود 16 هزار نفر حفظ کرد. تا این لحظه هیچ تغییر جدی در کیفیت و ایمنی خودروهای مونتاژ و تولید داخل دیده نشده است.  

وی از دولت و مجلس، برنامه کوتاه مدت جدی اثربخش و پایدار در موضوع خودرو را خواستار شد. در موضوع واردات نیز اگر بنا به واردات خودرو هندی است، همان پراید تولید شود بهتر است. آنچه که باعث نگرانی بوده، این است که هنوز 60 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد. همچنین 33 درصد تصادفات در جاده‌ها واژگونی است که مهم‌ترین عامل آن خستگی و خواب‌آلودگی و عدم توجه به جلو است. همچنان 2 هزار و 852 نقطه حادثه‌خیز در کشور وجود دارد که برخی از آن‌ها بسیار کشنده است‌. شدت تصادفات در جاده بسیار بالا است. همچنین در شهرها هزار و 938 نقطه‌حادثه خیز وجود دارد. تا این لحظه هیچ اتفاقی در زمینه ایمن‌سازی جاده‌ها صورت نگرفته و وزارت راه می‌گوید که با الگوی ریاضی نقاط ناایمن را شناسایی می‌کند. اما در حالی که این موارد به الگوی ریاضی احتیاجی ندارد. 10 سال در برخی نقاط مدام حوادثی رخ داده که نشان می‌دهد آن یک نقطه ‌حادثه‌ساز است و باید رفع شود. 

الزامی شدن نصب حفاظ ایمنی کامیون

آذر 1401: سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، درباره تصادفات خودرو سواری با کامیون‌ها گفت که خودرو هنگام برخورد به زیر کامیون کشیده می‌شود و آسیب‌دیدگی را افزایش می‌دهد. به همین خاطر در راستای کاهش جانباختگان حوادث رانندگی، تدبیر جدیدی برای این دسته از کامیون‌ها اتخاذ شده و آن الزام نصب حفاظ ایمنی است. این طرح از اول دی ماه 1401 اجرا خواهد شد. 

وی اشاره کرد که این موضوع در کمیسیون ایمنی راه‌ها نیز به تصویب رسیده است. کامیون‌های مذکور باید از یک حفاظ ایمنی استفاده کنند که در صورت وقوع تصادف، از هدایت خودروی سواری به زیر کامیون جلوگیری شود. برآوردها نشان می‌دهد که از مجموع حدود 400 هزار دستگاه کامیون موجود در کشور، تقریباً 180 هزار دستگاه نیاز به نصب حفاظ ایمنی دارد که این موضوع از چندین ماه قبل به آنان اعلام شده است. 

بر اساس گفته‌های سردار حسینی، حدود سه ماه است که در مقابل پاسگاه‌های پلیس‌راه این موضوع دائما به رانندگان کامیون‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود. لازم است تا سایر مسئولان نیز در این زمینه همراهی لازم را داشته باشند. برای مثال، وزارت صمت باید مراکز مجاز نصب حفاظ ایمنی را تعیین و معرفی کند. ماموران پلیس راهور نیز این کامیون‌ها را رصد می‌کنند. 

وی خاطرنشان کرد که این موضوع در جدول جرایم موجود نیست. در چنین مواردی باید از طریق وزارت کشور درخواست کرد که مبلغ و کد جریمه تصویب و تعریف شود، که در خصوص نصب حفاظ ایمنی کامیون‌ها نیز مکاتبات و مراحل قانونی در جریان است و تصمیمات بعدی اطلاع‌رسانی خواهد شد. در صورت تصویب کد و مبلغ جریمه، کامیون‌های فاقد این حفاظ، حتما جریمه نیز خواهند شد. 

پیش بینی کاهش تلفات در طی 10 سال

آذر 1401: پیام معینی، مدیر گروه مطالعات حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، گفت سالیانه به طور میانگین نزدیک به 60 نفر فوتی و 20 هزار تصادف منجر به جرح در تهران به ثبت می‌رسد که ضررهای اقتصادی و اجتماعی را برای شهر به دنبال دارد. 

بر اساس گفته‌های وی، تاکنون در هیچ یک از شهرهای کشور برنامه مصوب و چارچوب خاصی برای اقدام و زمینه‌سازی درخصوص ترافیک وجود نداشته است. طرح مطالعاتی این گروه، چارچوب برنامه عملیاتی را برای ایمن‌سازی ترافیکی و ارتقا ایمنی در بازه 10 ساله در دستور کار قرار داده است. هدف این است که در پنج سال اول، تلفات 40 درصد و تا پایان ده سال، 60 درصد کاهش پیدا کند. در مرحله دوم طرح نیز هدف این است که تصادفات جرحی 25 درصد کاهش یابد. این طرح در مرحله سوم پیش‌بینی کرده که تصادفات مربوط به عوامل و نیروهای شهری و همچنین تصادفات ناشی از نقص راه را به صفر برساند. این برنامه تهیه شده و در فرآیند تصویب در شورای عالی ترافیک قرار دارد و برنامه مورد نظر می‌تواند به عنوان سند بالادستی مورد استفاده قرار بگیرد. 

وی افزود که درباره ایمنی ترافیک، دوره‌ای و سلیقه‌ای عمل شده و موارد تفکیک نشده بود. اقدامات در این راستا به اداره کل مهندسی ایمنی ترافیک خلاصه شده و در معاونت‌های ترافیک مناطق محدود بوده است. در طرح مطالعاتی ایمنی ترافیک، تقسیم وظایف صورت گرفته و از یک ایمن‌سازی ساده فراتر است. پلیس راهور و اداره کل مهندسی ایمنی ترافیک و مشاور طرح در این راستا مشارکت دارند.  

آقای معینی اظهار کرد تا امروز معیار مشخصی برای شناسایی نقاط پرتصادف شهری وجود نداشته است. این حوزه مورد مطالعه گروه قرار گرفته و بر اساس آن شعاع 150 متری بزرگراهی و شعاع 50 متری در معابر غیر بزرگراهی در نظر گرفته‌ شده است. معابر بر اساس 6 امتیاز به عنوان نقاط پرتصادف معرفی می‌شوند که این امتیاز به گونه‌ای است که هر تصادف جرحی یک امتیاز و هر تصادف فوتی معادل سه تصادف جرحی محسوب می‌شود و به عدد 6 می‌رسد. سعی شده تا تصادفات جرحی پیش فرض قرار گیرد؛ چراکه ممکن است به دلیل اینکه تصادفات فوتی به طور خاص رخ می‌دهد، گمراه کننده باشد و پس از تصویب طرح، بازه 10 ساله آغاز می‌شود و قرار بر این است هر 6 ماه یکبار پایش شود. 

8 درصد تصادفات به دلیل تغییر مسیر ناگهانی رخ می‌دهد

آبان 1401: سرهنگ فائزه‌ سادات صالحی، رئیس اداره تصادفات و مهندسی منطقه یک پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد یکی از دلایل اصلی تصادفات در شهر تهران، حرکت نکردن بین خطوط و تغییر مسیرهای ناگهانی است. در ماده 119 آیین‌نامه رانندگی ذکر شده‌ که رانندگان همواره موظف هستند در بین خطوط ترافیکی ترسیم‌شده حرکت کنند و اگر قصد تغییر مسیر دارند، با روشن ‌کردن راهنما دیگر رانندگان را از تصمیم خود آگاه کنند. البته برخی معابر نیز فاقد خط‌کشی هستند که در در این شرایط تغییر مسیر و انحراف به طرفین ممنوع است، مگر در شرایط نیاز که با استفاده از راهنما انجام می‌شود. 

بر اساس گفته‌های وی، در هفت ماهه اول سال جاری، ۸ درصد از علل اصلی تصادفات در تهران، مربوط به تغییر مسیر ناگهانی بوده است. شاید این عدد درصد بالایی نباشد اما در میان علل اصلی تصادفات، رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌ است. به همین خاطر، پلیس دستور داده‌ که دوربین‌هایی در جناغی بزرگراه‌ها برای برخورد با این تخلف نصب شود. رانندگان باید پیش از رسیدن به جناغی، مسیر خود را مشخص کنند و از تغییر مسیر ناگهانی بپرهیزند. اولین علت تغییر مسیر ناگهانی، بی‌توجهی به همه مقررات رانندگی و عجله و شتاب بی‌مورد است. این عجله در وقوع درصد قابل توجهی از تصادفات موثر است. برخی مواقع نیز موانع موجود در محورها سبب تغییر مسیر می‌شود. برای مثال پیاده و سوار کردن مسافر در برخی معابر، سبب تغییر مسیر ناگهانی دیگر رانندگان می‌شود. 

سرهنگ صالحی افزود اگر فردی قصد جابجایی خط یا تغییر مسیر دارد، نباید به یک‌باره و با سرعت آن را انجام دهد. در واقع حرکت باید به صورت مورب و با زاویه کم انجام شود. راننده باید به آینه‌های جانبی دقت کند و با سرعت مناسب تغییر مسیر دهد.  

وی به امکانات موجود در برخی خودروهای روز دنیا برای جلوگیری از حوادث ترافیکی مربوط به تغییر مسیر اشاره کرد و گفت متاسفانه خودروهای داخلی کشور ما مجهز به این امکانات نیستند. 

شناسایی 3392 نقطه حادثه‌خیز در کشور

آبان 1401: سردار حسن مومنی، رئیس پلیس راه راهور فراجا، در نشست شورای راهبری تصادفات استان مرکزی اظهار کرد تعداد ۳۳۹۲ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های کشور شناسایی شده است. یک هزار نقطه تاکنون اصلاح شده و رفع نقاط دیگر نیز در حال انجام است. از این تعداد نقاط حادثه‌خیز، یک هزار و 585 نقطه پرتصادف و یک هزار و 800 نقطه نیز دارای تصادف است. اولویت رفع نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های پرتصادف کشور است  استان‌های فارس، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمان و سیستان‌وبلوچستان، بیش‌ترین تعداد فوتی در تصادف را دارند و تدابیر ویژه‌ای در راستای کاهش میزان تصادفات و فوتی‌ها در این استان‌ها اندیشیده شده است. 

بر اساس گفته‌های وی، بیش از 60 درصد سوانح رانندگی در 30 کیلومتری شهرها موجب شکل‌گیری پویش «60 - 30» با هدف پیشگیری و کاهش سوانح رانندگی شده که این مهم باید با تعامل و هم‌افزایی حوزه راهداری و شهرداری با یک مدیریت هدفمند انجام شود. طبق مصوبه کمیسیون ایمنی راه، 188 هزار  خودرو کامیون و کامیونت که عمر آن‌ها بیش از پنج سال است، از ابتدای دی‌ماه سال جاری در راستای کاهش تصادفات و سرعت خودروها، به حفاظ جانبی مجهز می شوند و در مرحله بعدی، این اقدام در خصوص تریلی‌ها، اجرایی خواهد شد. در واقع 18 درصد فوتی‌های تصادفات جاده‌‌ای، بر اثر برخورد با خودروهای سنگین است.  

رئیس پلیس راه راهور فراجا افزود بیش‌ترین میزان تصادفات در ساعات 16 الی 24 رخ می‌دهد. ارائه پیام‌های ترافیکی و هشداری در تابلوهای تبلیغاتی و ایجاد شیارهای لرزنده عرضی برای رفع خستگی و خواب آلودگی رانندگان، در راستای کاهش تصادفات و میزان فوتی‌ها بسیار موثر است. در ضمن، مقرر شده که با رانندگان خودروهای متخلف شناسایی شده توسط دوربین‌های کنترل سرعت، بلافاصله مقابل نزدیک‌ترین پاسگاه‌ها برخورد و اعمال قانون شود. این اقدام بازدارندگی بالایی در کاهش تصادفات دارد و اکنون بسترهای لازم در این خصوص فراهم است. 

طبق گفته‌های وی، بخشی از علت بروز تصادفات جاده‌ای، سرعت بالا، سبقت، توجه نکردن به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی و بخش دیگر به ایمن نبودن خودرو و استاندارد نبودن راه‌ها مرتبط است. بیش‌ترین آمار تصادفات منجر به فوت در سطح کشور در سال گذشته، مربوط به مهرماه بود؛ در حالی که امسال این روند در مهرماه کاهش‌یافته و امید است که تا پایان سال نیز میزان تصادفات و فوتی‌ها کاهش یابد. 

وی درباره استان مرکزی گفت حجم تصادفات منجر به فوت در گردنه زالیان در این استان بسیار بالاست و در این جاده 26 کیلومتری، در هفت ماه نخست امسال، 31 نفر جان خود را از دست دادند و بخش عظیمی این حوادث ناگوار به ایمنی جاده‌ها مربوط است.  نیاز است اعتبارات مناسبی در راستای خط‌کشی معابر، نصب نیوجرسی و رفع مشکلات آسفالت جاده‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط جذب و تامین شود تا شاهد کاهش تصادفات در جاده‌های استان مرکزی باشیم. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز گفت که 70 درصد فوتی‌های برون شهری استان مرکزی مربوط به پلاک‌های غیربومی است و بیش‌ترین فوتی‌های برون شهری نیز مربوط به عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت است که افزایش و تقویت شبکه پیاده‌راهی باید در اولویت اقدامات مدیریت شهری قرار گیرد.

رئیس پلیس‌راه استان مرکزی اظهار کرد تعداد فوتی‌های امسال در جاده‌های اصلی استان 27 درصد، بزرگراهی 25 درصد و جاده‌های فرعی نیز 22 درصد افزایش یافته و نقاط  پرحادثه استان ساوه به همدان، ساوه به تهران، بوئین زهرا، خمین و الیگودرز است که امسال 10 نفر جان خود را از دست دادند. در سال ۱۴۰۱ میزان فوتی‌ها 21 درصد و جرحی 12 درصد در تصادفات درون شهری افزایش و در مجموع میزان فوتی‌ها در حوزه راه و راهور 43 درصد افزایش یافته است. 41 درصد افزایش فوتی مربوط به عابران پیاده، راکبان موتور سیکلت 40 درصد و 18 درصد رانندگان و سرنشینان خودرو بوده است.  

خسارت 5.5 میلیاردی تصادفات فوتی

آبان 1401: سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز کنترل ترافیک فراجا، اعلام کرد که هر حادثه رانندگی و تصادف فوتی، ۵.۵ میلیارد تومان خسارت مستقیم و غیرمستقیم به کشور وارد می‌کند. این میزان خسارت برابر ۷ درصد تولید ناخالص ملی است.  

بر اساس آمار موجود و گفته‌های وی، ۵۱ درصد کشته‌های تصادفات رانندگی در لحظه، ۶ درصد در حین انتقال به بیمارستان و ۴۳ درصد هم در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند‌. ۳۰ درصد تصادفات کشور در جاده‌ها رخ می‌دهد. ۷۰ درصد کشته‌ها و تلفات ناشی از حوادث رانندگی در جاده‌ها و به دلیل بالا بودن سرعت است. از تعداد ۱۶۷ هزار و ۸۸۷ کشته تصادفات سال گذشته، تنها ۳ هزار راننده مقصر و عامل تصادفات بودند و بقیه افراد بی‌تخلف در لحظه حادثه بودند. 

آقای شیرانی درباره وضعیت ترافیک گفت که مدیریت ترافیک نقش مهمی در کنترل آن دارد و امروزه با استفاده و بهره‌گیری از تجهیزات و سامانه‌های پیشرفته دنیا انجام می‌شود. وسعت جاده‌های کشور ۲۵۰ هزار کیلومتر است که با استقرار نیروی انسانی، تیم‌های نظارتی و گشتی غیرقابل کنترل است و باید از ابزار‌های نظارتی، دوربین‌های ثبت تخلف، پهپاد‌های پلیس و... استفاده شود. در حال حاضر در جاده‌های کشور علاوه بر استقرار تیم‌های کنترل نامحسوس و فعال بودن دوربین‌های ثبت تخلف در همه محور‌های اصلی کشور، دوربین‌های کنترل متوسط سرعت نیز برقرار و فعال است. 

آمار تلفات جاده‌ای کشور، با جنگ‌های اروپا قابل قیاس است

مهر 1401: رئیس بیمه مرکزی، در همایش تجلیل از نمونه‌های ترافیکی بارومسافر که در شهرک آزمایش برگزار شد، اعلام کرد که آمار متوفیان و مصدومان حوادث جاده‌ای و ترافیکی بالا است و تقریبا با تلفات جنگ‌های اروپا قابل مقایسه است. البته در گذشته این آمار بیش‌تر بوده و اکنون با تلاش دستگاه‌های مسئول، این آمار پایین‌تر آمده است. حدود 17 هزار کشته و بیش از 360 هزار مصدوم آمار تکان‌دهنده‌ای است‌. در چهارماهه اول سال نیز تعداد متوفیان 11 درصد افزایش داشته و تعداد مصدومین نیز 20 درصد بیش‌تر شده است. 

وی افزود صنعت بیمه در امنیت و آرامش مردم سهمی دارد. اصلی‌ترین هدف صنعت بیمه، القای آرامش و اطمینان به آحاد مردم است. صنعت بیمه حوزه‌های مختلفی دارد. برای مثال بیش از 40 درصد پورتفوی حق بیمه مربوط به بیمه شخص ثالث است. 

کاهش 50 درصدی تلفات با ابزارهای امداد و نجات بیش‌تر

شهریور 1401: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا، در اولین سمپوزیوم ملی قرارگاه مدیریت و کاهش تلفات حوادث ترافیکی، آمار تصادفات در کشور را اعلام کرد.

بر اساس گفته‌های وی، سالانه بیش از 17 هزار جانباخته و 300 هزار مصدوم وجود دارد. علاوه بر خسارت‌های مالی، خسارت‌های معنوی نیز به خانواده‌ها وارد می‌شود که از بین مصدومان 20 درصد دچار قطع نخاع می‌شوند. لازم به ذکر است که از سال 1385 تاکنون، آمار تلفات تصادفات از 28 هزار به 16 هزار کشته کاهش یافته است.

سردار هادیانفر افزود که تقریبا 51 درصد جانباختگان، در تصادف اولیه جان خود را از دست می‌دهند و 49 درصد نیز پس از وقوع حادثه تلف می‌شوند. وی تاکید کرد که 32 دستگاه در کاهش تصادفات نقش جدی دارند و برخی از آن‌ها از این موضوع غافل هستند. در این میان، هفت دستگاه نقش مستقیم و اصلی دارند. هلال احمر جزئی از این هفت دستگاه است و رسیدگی آن‌ها به موقع انجام می‌شود.

وی معتقد است که اگر ابزارهای امداد و نجات و بالگرد‌ها زیاد شوند و توزیع بر اساس نقاط حادثه‌خیز باشد، 50 درصد کشته‌های تصادفات کاهش می‌یابند.

آمار پرتصادف ترین خودروهای ایران

شهریور 1401: آقای مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی، خبر داده که خودروی پراید از سال‌های 1395 تا 1400، با تشکیل بیش از هفت هزار پرونده بیمه، به تنهایی 41% پرونده‌های بیمه را به خود اختصاص داده و در صدر فهرست خسارت‌های بیمه‌ای قرار گرفته است. نکته جالب دیگر درباره آمار تصادفات پراید، افزایش نقش آن در حوادث رانندگی است طوریکه تعداد پرونده‌هایی که در سال 1400، خودروهای پراید در آنها مقصر حادثه بوده‌اند، نسبت به سال 1395 بیش از 193% افزایش داشته است.

آمار پرونده خسارت بیمه از سال 1395 تا 1400
رتبه مدل تعداد پرونده
1 پراید 7000 مورد
2 405 4210 مورد
3 سمند 1806 مورد
4 پارس 1725 مورد
5 206 1519 مورد
6 پیکان 1006 مورد

*جدول فوق، براساس آمارهای صندوق بیمه است.

آمار تصادفات رانندگی در بهار 1401

تیر 1401: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور، در نشست خبری روز 21 تیرماه به آمارهای فراجا در سال 1400 اشاره کرد. بر اساس این آمار، در سه ماهه اول سال 4 هزار و 214 نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند. در حالی که در سه ماهه اول سال 1401 تعداد جان‌باختگان تصادفات به 3 هزار و 953 هزار نفر رسید که کاهش 6 درصدی را نشان می‌دهد.

سردار هادیانفر؛ رئیس پلیس راهور ناجا

طبق گفته‌های سردار هادیانفر، 62 درصد جان‌باختگان در سن کار هستند و 62 درصد تصادفات در 12 استان فارس، سیستان‌وبلوچستان، کرمان، اصفهان، خراسان‌ رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی و غربی، تهران بزرگ، مازندران، مرکزی و گیلان رخ داده است. سایر آمارهای تصادفات رانندگی در بهار 1401 به شرح زیر هستند:

1- حدود 73 درصد جان‌باختگان تصادفات در جاده‌های کشور است. در حالی که تنها 25 درصد تصادفات در جاده‌ها رخ می‌دهد. این بدان معناست که نسبت تصادف به تعداد جان‌باختگان 3.5 برابر است.

2- در تصادفات درون شهری، 68 درصد تصادفات در محورهای اصلی و 19 درصد محورهای فرعی و در تصادفات برون شهری 60 درصد محورهای اصلی، 35 درصد فرعی و 5 درصد روستایی هستند.

3- حدود 34 درصد تصادفات در جاده‌ها، مربوط به واژگونی است.

4- حدود 61.5 درصد خودروهای سواری، 25.5 درصد موتورسیکلت‌ها و 6.5 درصد وانت، 5.5 درصد کامیون‌ها و یک درصد مسافربری‌ها، تصادف می‌کنند.

5- حدود 90 درصد خودروهای داخلی و مونتاژ داخلی در تصادفات فوتی و جرحی می‌دهند و 10 درصد خودروهای وارداتی فوتی و جرحی می‌دهند. همچنین 24 درصد فوتی‌ها در نقاط حادثه‌خیز اتفاق می‌افتد.

ثبت بیشترین آمار تصادفات تهران در بزرگراه ها

تیر 1401: سرهنگ رابعه جوانبخت، کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد که 43 درصد از آمار متوفیان حوادث و تصادفات شهر تهران در بزرگراه‌های تهران اتفاق می‌افتد. در واقع این تصادفات جایی رخ می‌دهند که رانندگان احتمال حضور عابرین پیاده را نمی‌دهند. عابرین پیاده نباید در بزرگراه‌ها تردد کنند؛ اما متاسفانه آن‌ها به صورت ناایمن تردد می‌کنند و 43 درصد تصادفات را رقم می‌زنند.

آمار تصادفات رانندگی
آمار تصادفات رانندگی تهران

طبق گفته‌های وی، دو گروه در تصادفات تاثیرگذارند؛ کودکان و افراد میان‌سال و مسن. برخی سالمندان به دلیل شرایط جسمی، تعلل در حرکت دارند و همین موضوع سبب حوادث می‌شود‌. برخی ساعات روز، مانند صبح زود، نور و انعکاس آن طوری است که عابرین به خوبی دیده نمی‌شوند. رانندگان باید افراد را به خوبی شناسایی کنند و عابرین پیاده نیز باید در محلی قرار بگیرند که توسط راننده به صورت کامل قابل تشخیص باشند. رعایت این موضوع می‌تواند تصادفات را به‌شدت کاهش دهد.

سرهنگ جوانبخت افزود که ترددهای عرضی ناایمن، یکی از عوامل بروز تصادفات عابرین پیاده است؛ در حالی که تمامی امکانات برای تردد عابر نصب و اجرا گردیده است. عابرین پیاده باید از پل‌های مخصوص عابرین تردد کنند. یکی از صحنه‌های دردناک که بسیار دیده می‌شود، عبور فرد پیاده از عرض بزرگراه و ایجاد حوادث ناگوار است، در حالی که در همان محل، پل مکانیزه و تمامی امکانات آماده تردد عابر از پل بوده است.

وی گفت هنگامی که پلیس در چنین حوادثی حاضر می‌شود، علت‌های وقوع حادثه را بررسی می‌کند‌. در تصادفاتی که عابر پیاده‌ در فاصله 50 تا 150 متری یک پل تردد عابرین حضور داشته و تردد عرضی را انتخاب کرده، شخص عابر پیاده مقصر است. سرهنگ جوانبخت در پایان صحبت‌های خود به عابرین پیاده توصیه کرد که از گذرگاه‌ها و پل‌های ایمن برای تردد استفاده کنند و با انتخاب خود، حوادث را کاهش دهند.

آمار تصادفات ایران بیشتر از استاندارد جهانی

اردیبهشت 1401: محمد بخارائی، رئیس  هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور، بیان کرد که میزان تصادفات جاده‌ای در کشور، 20 درصد بیش‌تر از استانداردهای جهانی است. تعداد تلفات تصادفات جاده‌ای نیز روزانه به 45 نفر رسیده است. وی تاکید کرد که مهم‌ترین عامل آن عامل انسانی بوده و پس از آن، تولید خودروهای بی‌کیفیت و نا ایمنی جاده‌های کشور است.

طبق آمارها، سالانه بیش از 17 هزار نفر در جاده‌ها کشته می‌شوند و مسئولان معتقدند که 70 درصد این تصادفات مربوط به عامل انسانی است. 25 درصد از تصادفات نیز مربوط به موتورسواران است، که باید در زمینه فرهنگ‌سازی و ارتقا ایمنی، اقدامات لازم صورت گیرد. آقای بخارائی اعلام کرد که سه سند بالادستی برای افزایش ایمنی و ارتقای ایمنی راه‌ها تهیه شده، که دو سند آن در هیئت دولت و یک سند هم در کمیسیون ایمنی راه‌ها به تصویب رسیده است.

بیشترین تلفات تهران برای عابرین پیاده

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران، در شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد که طبق آمار، فوتی‌های تصادفات شامل 41 درصد عابران پیاده، 38 درصد راکب موتورسیکلت، 8 درصد سرنشینان خودرو، 7 درصد راننده خودرو، 6 درصد سرنشین موتورسیکلت بوده، در حالی که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی نرخ مرگ و میر در سطح جهانی، عابران پیاده و دوچرخه‌سواران 26 درصد از کل فوتی‌ها و استفاده‌کنندگان از وسایل نقلیه موتوری دو و سه چرخ 28 درصد دیگر را شامل می‌شوند.

آمار تلفات رانندگی در تهران
آمار تلفات رانندگی در تهران

طبق گفته‌های آقای تشکری هاشمی، علت اصلی تصادفات در شهر تهران نیز با سهم 6.47 درصد، مربوط به عدم توجه به جلو گزارش شده است؛ همچنین بیش‌ترین آمار تصادفات فوتی شهر تهران بر حسب نوع معبر محل تصادفات مربوط به بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی است.

تعداد تصادفات جرحی شهر تهران، 165 هزار و 84 فقره در سال 1399 گزارش شده که بیش‌ترین آمار فوتی در این سال به ترتیب مربوط به مناطق 4، 15، 19 و 5 بوده است.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) درباره تصادفات جاده‌ای در سال 2018، تعداد سالانه تلفات رانندگی در جاده‌ها 1.35 میلیون نفر بوده به طوری که هر 24 ثانیه یک نفر در جاده‌های جهان کشته می‌شود.

آمار تصادفات رانندگی در نوروز 1401

فروردین 1401: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور کشور، آمار تلفات تصادفات نوروزی را 838 نفر اعلام کرده بود. اما اکنون آمار تازه‌تری از سوی سازمان پزشکی قانونی منتشر شده، که حاکی از مرگ هزار و 101 نفر است. این آمار مربوط به بازه زمانی 25 اسفند 1400 تا 15 فروردین 1401 بوده است. این آمارها نشان می‌دهند که تعداد 787 مرد و 314 زن جان باخته‌اند. لازم به ذکر است که 800 نفر در محورهای برون‌شهری، 231 نفر در مسیرهای درون‌شهری، 60 نفر در مسیرهای روستایی و ... جان خود را از دست دادند.

این گزارش نشان می‌دهد که به طور متوسط روزانه 55 نفر در حوادث رانندگی نوروزی جان باخته‌اند. اما سال گذشته این عدد به 49 نفر می‌رسید. بنابراین تلفات امسال 11.9 درصد رشد داشته است.

بیش‌ترین آمار فوتی ثبت شده برای روز پنجم فروردین است که برابر 80 نفر بوده و کم‌ترین آن با آمار 25 نفر، مربوط به 14 فروردین‌ماه است. پزشکی قانونی تاکید کرده که این آمار اولیه تلفات است و آمار قطعی در نیمه دوم اردیبهشت منتشر خواهد شد.

کاهش تلفات رانندگی در نوروز 1401

فروردین 1401: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور، در نشست خبری روز 21 فروردین‌ماه درباره سفرهای نوروزی بیان کرد، که سفرها امسال افزایش چشمگیری داشتند و در مجموع بیش از 86 میلیون و 715 هزار تردد بین استانی در این ایام ثبت شد. بیش‌ترین تردد مربوط به روز پنجم فروردین‌ماه بود که بیش از 5 میلیون و 293 هزار تردد ثبت شد.

62 درصد شهروندان تهرانی به سفر رفتند و پس از آن استان‌های البرز، خراسان رضوی، فارس و مازندران بیش‌ترین خروجی مسافر را داشتند. کم‌ترین میزان سفرها نیز مربوط به استان‌های ایلام و خراسان جنوبی بوده است.

طبق گفته‌های سردار هادیانفر، بیش‌ترین ورودی‌های مسافر برای استان‌های مازندران، گیلان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، خوزستان و هرمزگان ثبت شده و کم‌ترین ورودی‌ها را نیز استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویر احمد، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی داشتند.

وی افزود که طرح نوروزی پلیس از دهم اسفندماه در شهرها و از 25 اسفند در جاده‌ها آغاز شد و بیش از 76 هزار نفر از دستگاه‌های مختلف در اجرای آن نقش داشتند.

آمار تصادفات رانندگی در نوروز 1401

طبق گفته‌های سردار هادیانفر، متاسفانه امسال به ازای هر ساعت 1.6 نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند، که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. بر اساس آخرین آمار، 838 نفر در تصادفات نوروزی جان باختند. این آمار نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش یافته است. وی به ترددهای بین شهری نیز اشاره کرد و تعداد آن‌ها را 509 میلیون تردد اعلام کرد. در ادامه نیز افزود که تلفات حوادث رانندگی نوروزی تا 1542 نفر پیش‌بینی می‌شد.

طبق گفته‌های سردار هادیانفر، 53 درصد از کل تصادفات فوتی در استان‌های سیستان وبلوچستان، فارس، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان، مرکزی و خوزستان رخ می‌دهد.

در حوادث رانندگی نوروزی، 70 درصد سواری‌ها، 20 درصد موتورها، 6 درصد وانت‌ها، 4 درصد کامیون‌ها و یک درصد اتوبوس‌ها نقش داشتند. وی درباره تصادفات نوروزی توضیح داد که 35 درصد آن‌ها واژگونی بوده و علت اصلی آن‌ها خستگی و خواب‌آلودگی، عدم توجه به جلو و ... بوده است. 54 درصد تصادفات نیز در 30 کیلومتری شهرها رخ داده است.

سردار هادیانفر درباره آمار پر تصادف‌ترین خودروها گفت که 86 درصد خودروها تولید داخل و 14 درصد خارجی بودند که در این میان، خودروهای پژو، پراید و سمند بیش‌ترین تصادفات جرحی و فوتی را ثبت کرده‌اند.

آمار تلفات رانندگی در 10 ماهه 1400

اسفند 1400: سازمان پزشکی قانونی به افزایش تلفات و مصدومان حوادث رانندگی در 10 ماهه سال جاری اشاره کرد و افزود که تعداد کشته‌ها 11.5 درصد و تعداد مصدومان 15.1 درصد رشد پیدا کرده است. در سال جاری 11 هزار و 543 مرد و 2806 زن در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

طبق آمار منتشر شده، 9811 نفر در محورهای برون شهری، 3491 نفر در مسیرهای درون شهری، 842 نفر در مسیرهای روستایی و 205 نفر در سایر مسیرها جان باخته‌اند.

استان فارس با 1170، استان تهران با هزار و سیستان‌و‌بلوچستان با 967 فوتی، بیش‌ترین تلفات را داشته‌اند. از طرفی، استان‌های ایلام با 111، کهگویه‌و‌بویراحمد با 190 و چهارمحال‌و‌بختیاری با 197 کشته، کم‌ترین تلفات را ثبت کرده‌اند. از میان مصدومانی که به سازمان پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند نیز تعداد 196 هزار و 141 مرد و 73 هزار و 644 زن بوده‌اند.

تنها در دی‌ماه سال جاری تعداد 1207 نفر در حوادث رانندگی جان باخته‌اند، که نسبت به دی‌ماه سال گذشته حدود 9.4 درصد رشد داشته است. تعداد مصدومان دی‌ماه نیز نسبت به سال گذشته با افزایش 29.1 درصدی مواجه بوده است.

هشدار پلیس برای جلوگیری از تصادفات آخر سال

اسفند 1400: سرهنگ احسان مومنی، رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، ضمن اشاره به افزایش تردد خودروها و عابران پیاده در روزهای پایانی سال، بیان کرد که آمار تصادفات در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که پنج روز پایانی سال، تصادفات منجر به فوت افزایش یافته‌اند؛ به طوری که در هر روز، 3 نفر از شهروندان (اغلب عابر پیاده و یا موتورسوار) جان خود را از دست داده‌اند‌.

او از مردم خواست که در این روزهای پر تردد، به نکات و هشدارها توجه کنند. در ادامه نیز افزود که رانندگان با آرامش و حوصله بیش‌تری رانندگی کنند و از پارک کردن وسیله نقلیه خود در مکان‌های ممنوعه و به صورت دوبله خودداری کنند.

سرهنگ مومنی توصیه کرد که شهروندان برای سفرهای درون شهری خود تا حد امکان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. عابران پیاده نیز باید با دقت از معابر عبور کنند و حتما از گذرگاه‌های ویژه عابر پیاده استفاده شود.

موتورسیکلت‌سواران نیز باید از حمل بارهای نامتعارف و عبور از خطوط ویژه و محل‌های ممنوعه خودداری کنند.

آمار سوانح رانندگی در 7 ماهه 1400

آذر 1400: اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که آمار تلفات حوادث رانندگی سیری صعودی داشته و در هفت ماه اول سال، نسبت به همین مدت در سال گذشته، 9.2 درصد افزایش یافته است. طبق این آمار، بیش از 10 هزار نفر در هفت ماه اول سال جان باختند که حدود 8 هزار نفر از این تعداد مردها و مابقی نیز زن‌ها بودند.

استان‌های فارس با 827، تهران با 706 و سیستان‌و‌بلوچستان با 667 فوتی، بیش‌ترین تعداد قربانی را ثبت کردند. در عوض، استان‌های ایلام با 80، کهگیلویه و بویراحمد با 145 و قم با 147 فوتی، کم‌ترین آمار تلفات را از آن خود کردند.

طبق این گزارش، بیش‌ترین تلفات رانندگی، به تصادفات برون شهری تعلق دارد؛ به طوری که حدود 6.9 هزار نفر از آمار ذکر شده، در جاده‌های برون شهری جان باخته‌اند. این تعداد نسبت به هفت ماه نخست سال گذشته، 11.2 درصد افزایش یافته است. پس از آن، محورهای درون شهری با حدود 2.4 هزار نفر و جاده‌های روستایی با 644 فوتی، بیش‌ترین آمار را از آن خود کردند.

تعداد مصدومان حوادث رانندگی نیز افزایش یافته و به بیش از 188 هزار نفر رسیده است. این آمار نسبت به هفت ماه نخست سال گذشته، 8.8 درصد رشد داشته است. از این تعداد، حدود 138 هزار نفر مرد و 50 هزار نفر زن بودند. بیش‌ترین آمار مصدومان حوادث رانندگی با حدود 21 هزار نفر، مربوط به استان تهران و کم‌ترین تعداد مصدومان با حدود یک هزار نفر، به استان ایلام مربوط می‌شود.

ماه مهر، بی‌مهرترین ماه سال شد؛ حدود یک هزار نفر از آمار ذکر شده، مربوط به ماه مهر است که نسبت به سال گذشته، 7.6 درصد افزایش یافته است. همچنین بیش‌ترین میزان تلفات، مربوط به روزهای 12 و 22 مهر است (به ترتیب 73 و 70 نفر) که علت آن روزهای تعطیل و افزایش سفرها بوده است.

هر دقیقه یک تصادف در تهران

آبان 1400: سرهنگ رازقی (معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ) خبر داده که در شهر تهران با حدود 9 میلیون نفر جمعیت، روزانه حدود 1700 تصادف رخ می‌دهد. به عبارت دیگر در تهران، در هر یک دقیقه، یک تصادف اتفاق می‌افتد. سرهنگ رازقی همچنین گفته که تعداد موتورسیکلت‌های درحال تردد در تهران را معادل 4.2 میلیون دستگاه برآورد کرده و گفته که این تعداد، تقریبا معادل تعداد خودروهای شماره‌گذاری در تهران است. به همین دلیل نیز پلیس، توجه ویژه‌ای به کاهش تصادف موتورسیکلت‌ها و کاهش آمار فوتی در این نوع تصادفات دارد.

آمار تصادفات رانندگی در 5 ماهه اول 1400

مهر 1400: براساس گزارش پزشکی قانونی کشور، در پنج ماهه اول 1400 متاسفانه آمار تلفات تصادف خودروها، با رشد 11 درصدی همراه بوده است. خلاصه این گزارش که مربوط به آمار تصادفات رانندگی تا پایان مردادماه 1400 است، را در ادامه بخوایند:

1- در این مدت، بیش از 7 هزار نفر در تصادفات، جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت مشابه سال 1399 که 6.3 هزار نفر بود، افزایش 11.1 درصدی داشته است. از این تعداد، بیش از 5600 نفر از جان‌باختگان، مردها بوده‌اند.

2- در این مدت، استان‌ فارس با 553 نفر، استان خراسان رضوی با 471 نفر و استان تهران با 469 نفر، بیشترین میزان فوتی‌ها را داشتند.

3- در این مدت، استان‌ ایلام با 56 نفر، استان کهگیلویه و بویراحمد با 90 نفر و استان قم با 98 نفر، کمترین میزان فوتی‌ها را داشتند.

4- در این مدت، بیش از 127 هزار نفر از مصدومین حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال 1399، افزایش 9 درصدی داشته است. حدود 94 هزار نفر از این مصدومان، مردها بوده‌‌اند.

آمار بالای تصادفات موتورسیکلت در تهران

شهریور 1400: سرهنگ زینی‌وند (رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران) درباره تصادف تهران در چهار ماهه اول 1400، آمارهای جالبی را ارائه کرده که خلاصه آنها به شرح زیر است:

1- بیشترین تصادفات تهران در مناطق 6 و 10 و 20 رخ می‌دهند.
2- پنجاه و چهار درصد تصادفات در بزرگراه‌ها رخ می‌‌دهند.
3- عدم توجه به جلو با 41% و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه با 30% بیشترین علل تصادفات در تهران هستند.
4- حدود 47% تصادفات برای موتورسیکلت‌ها، 36% تصادفات برای عابران پیاده و 18% تصادفات نیز برای خودروها رخ داده است.

بیشترین دلیل تصادف خودرو در تهران چیست؟

مرداد 1400: سرهنگ همه‌خانی (معاون آموزش و فرهنگ ترافیک تهران) گفته که علت بیشترین تصادفاتی که در تهران رخ می‌دهند، «عدم توجه رانندگان به جلو» است. وی همچنین خبر داده که بیشتر تصادفات در تهران، برای عابرین و موتورسواران رخ می‌دهد.


استعلام بیمه شخص ثالث

قوانین جدید بیمه حوادث راننده، نرخ و حق بیمه شخص ثالث امسال، شرایط استفاده از بیمه ثالث و نحوه استفاده از تخفیف بیمه شخص ثالث، مقاله بیمه شخص ثالث خودرو را مطالعه کنید.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

از اسفندماه 1399، قانون انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، تغییر مهمی کرده طوری که از این به بعد، تخفیف بیمه شخص ثالث روی «پلاک خودروها» لحاظ می‌شود و در سابقه راننده باقی می‌ماند و دیگر، ارتباطی به خودرو ندارد. جزییات کامل درباره این قانون جدید و همچنین شرایط جدید انتقال تخفیف بیمه نامه را در مقاله انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث مطالعه کنید.

جریمه بیمه شخص ثالث

قیمت جریمه بیمه ثالث، جریمه نداشتن بیمه نامه شخص ثالث، نرخ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت و آخرین اخبار تمدید بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث را در مقاله جریمه بیمه شخص ثالث مطالعه کنید.

استعلام بیمه بدنه خودرو

برای اطلاع از آخرین قوانین بیمه بدنه خودرو، شرایط خرید بیمه بدنه خودرو و نحوه استعلام بیمه بدنه ماشین، مقاله بیمه بدنه خودرو را مطالعه کنید.

افت قیمت خودرو پس از تصادف

فرض کنید با یک خودروی ژاپنی 500 میلیونی تصادف می‌کنید و گلگیر راننده، آسیب می‌بیند. طبق اعلام نظر کارشناس بیمه، هزینه صافکاری و رنگ خودروی شما مثلا 10 میلیون تومان می‌شود؛ اما آیا واقعا آسیبی که به خودروی ژاپنی وارد شده، در حد همان 10 میلیون است؟! در این شرایط، چیزی به اسم افت قیمت خودرو پیش می‌آید که اگر به فکر آن نباشید، ممکن است ضرر و زیان زیادی را متحمل شوید. در مقاله دریافت خسارت افت قیمت خودرو، نکات جالبی را پیرامون این موضوع مهم، پیدا می‌کنید.

راهنمای خرید خودرو تصادفی

خودرو تصادفی در ایران، آنقدر اما و اگر دارد که هر کسی حاضر نیست ریسک خریدنش را به جان بخرد. ولی با این حال اگر روزی مجبور به خریدن خودرو تصادفی شدید، باید چند نکته طلایی را بدانید، تا خرید مطمئن‌تری را تجربه کنید. در مقاله نکات خرید خودرو تصادفی، درباره همین نکات مهم و حیاتی صحبت کرده‌ایم.

قیمت خودرو متعارف در تصادفات

اگر تصادفی برای خودرو نامتعارف پیش آید، بیمه خسارت آن خودرو را بر اساس قیمت گران‌ترین خودروی متعارف پرداخت می‌کند. در مقاله قیمت خودرو متعارف، نکات جالبی را درباره تفاوت خودرو متعارف و نامتعارف و همچنین درباره نحوه محاسبه قیمت خودروی متعارف، پیدا می‌کنید.

بعد از تصادف خودرو چه کنیم

مهم‌ترین کارهایی که بعد از تصادف خودرو باید انجام داد، شرایط گرفتن کروکی پلیس در تصادف و نحوه جابجا کردن خودرو بعد از تصادف رانندگی را در مقاله «بعد از تصادف خودرو چه کنیم» مطالعه کنید.

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما

1 دیدگاه

zahrafrz(90 روز پیش)

با این میزان ترافیک چرا انقدر تصادفات زیاد شده؟!