بعد از تصادف خودرو چه کنیم

آذر 1400: اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که آمار تلفات حوادث رانندگی سیری صعودی داشته و در هفت ماه اول سال جاری، نسبت به همین مدت در سال گذشته، 9.2 درصد افزایش یافته است. طبق این آمار، بیش از 10 هزار نفر در هفت ماه اول سال جان باختند که حدود 8 هزار نفر از این تعداد مردها و مابقی نیز زن‌ها بودند.

استان‌های فارس با 827، تهران با 706 و سیستان‌و‌بلوچستان با 667 فوتی، بیش‌ترین تعداد قربانی را ثبت کردند. در عوض، استان‌های ایلام با 80، کهگیلویه و بویراحمد با 145 و قم با 147 فوتی، کم‌ترین آمار تلفات را از آن خود کردند.

طبق این گزارش، بیش‌ترین تلفات رانندگی، به تصادفات برون شهری تعلق دارد؛ به طوری که حدود 6.9 هزار نفر از آمار ذکر شده، در جاده‌های برون شهری جان باخته‌اند. این تعداد نسبت به هفت ماه نخست سال گذشته، 11.2 درصد افزایش یافته است. پس از آن، محورهای درون شهری با حدود 2.4 هزار نفر و جاده‌های روستایی با 644 فوتی، بیش‌ترین آمار را از آن خود کردند.

تعداد مصدومان حوادث رانندگی نیز افزایش یافته و به بیش از 188 هزار نفر رسیده است. این آمار نسبت به هفت ماه نخست سال گذشته، 8.8 درصد رشد داشته است. از این تعداد، حدود 138 هزار نفر مرد و 50 هزار نفر زن بودند. بیش‌ترین آمار مصدومان حوادث رانندگی با حدود 21 هزار نفر، مربوط به استان تهران و کم‌ترین تعداد مصدومان با حدود یک هزار نفر، به استان ایلام مربوط می‌شود.

ماه مهر، بی‌مهرترین ماه سال شد؛ حدود یک هزار نفر از آمار ذکر شده، مربوط به ماه مهر است که نسبت به سال گذشته، 7.6 درصد افزایش یافته است. همچنین بیش‌ترین میزان تلفات، مربوط به روزهای 12 و 22 مهر است (به ترتیب 73 و 70 نفر) که علت آن روزهای تعطیل و افزایش سفرها بوده است.

شرط جابجاکردن خودرو بعد از تصادف

آبان 1400: آقای مومنی (رئیس اداره تصادفات پلیس راهور) ضمن اشاره به هوشمندسازی سامانه‌های پلیس، گفته که افسران پلیس امکان تشخیص تصادفات ساختگی را با این سامانه‌ها دارند و می‌توانند استعلام‌های مربوط به راننده و مربوط به خودرو را انجام دهند و متوجه شوند آیا خسارتی که رخ داده، مربوط به همین تصادف بوده است یا خیر. با کمک همین روش، می‌توان از سواستفاده برخی رانندگان از خدمات بیمه نیز جلوگیری کرد.

آقای مومنی درباره جابجاکردن وضعیت خودروها در زمان تصادف نیز یادآوری کرده که طبق قانون، در تصادفاتی که فقط «خسارت مالی» دارند، خودروها پس از تصادف باید به سمت راست جاده منتقل شده و منتظر آمدن افسر پلیس بمانند. اما در تصادفاتی که با «جراحت یا فوت» همراه هستند، خودروها به هیچ وجه نباید جابجا شوند. آقای مومنی همچنین به رانندگان توصیه کرده که بعد از وقوع تصادف، از صحنه تصادف، عکس‌برداری یا فیلم‌برداری کنند تا در صورت نیاز، بتوان به آنها استناد کرد.

هر دقیقه یک تصادف در تهران

آبان 1400: سرهنگ رازقی (معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ) خبر داده که در شهر تهران با حدود 9 میلیون نفر جمعیت، روزانه حدود 1700 تصادف رخ می‌دهد. به عبارت دیگر در تهران، در هر یک دقیقه، یک تصادف اتفاق می‌افتد. سرهنگ رازقی همچنین گفته که تعداد موتورسیکلت‌های درحال تردد در تهران را معادل 4.2 میلیون دستگاه برآورد کرده و گفته که این تعداد، تقریبا معادل تعداد خودروهای شماره‌گذاری در تهران است. به همین دلیل نیز پلیس، توجه ویژه‌ای به کاهش تصادف موتورسیکلت‌ها و کاهش آمار فوتی در این نوع تصادفات دارد.

حذف کروکی کاغذی پلیس

مهر 1400: سرهنگ زارع (معاون فنی و مهندسی و خدمات ترافیکی پلیس راهور) خبر داده که با هدف هوشمندسازی پلیس، بزودی سامانه کروکی آنلاین راه‌اندازی شده و کروکی‌های کاغذی نیز بتدریج حذف می‌شوند. سرهنگ زارع همچنین یادآوری کرده که در تصادفاتی که فقط خسارت مالی دارند، رانندگان باید هرچه سریع‌تر باید مسیر تردد را بازگشایی کنند. ضمن اینکه در این نوع تصادفات، اگر خسارت وارد شده کمتر از 16 میلیون تومان (در سال 1400) باشد، برای مراجعه به بیمه و دریافت خسارت، نیازی به کروکی پلیس نیست.

آمار تصادفات رانندگی در 5 ماهه اول 1400

مهر 1400: براساس گزارش پزشکی قانونی کشور، در پنج ماهه اول 1400 متاسفانه آمار تلفات تصادف خودروها، با رشد 11 درصدی همراه بوده است. خلاصه این گزارش که مربوط به آمار تصادفات رانندگی تا پایان مردادماه 1400 است، را در ادامه بخوایند:

1- در این مدت، بیش از 7 هزار نفر در تصادفات، جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت مشابه سال 1399 که 6.3 هزار نفر بود، افزایش 11.1 درصدی داشته است. از این تعداد، بیش از 5600 نفر از جان‌باختگان، مردها بوده‌اند.

2- در این مدت، استان‌ فارس با 553 نفر، استان خراسان رضوی با 471 نفر و استان تهران با 469 نفر، بیشترین میزان فوتی‌ها را داشتند.

3- در این مدت، استان‌ ایلام با 56 نفر، استان کهگیلویه و بویراحمد با 90 نفر و استان قم با 98 نفر، کمترین میزان فوتی‌ها را داشتند.

4- در این مدت، بیش از 127 هزار نفر از مصدومین حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال 1399، افزایش 9 درصدی داشته است. حدود 94 هزار نفر از این مصدومان، مردها بوده‌‌اند.

آمار بالای تصادفات موتورسیکلت در تهران

شهریور 1400: سرهنگ زینی‌وند (رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران) درباره تصادف تهران در چهار ماهه اول 1400، آمارهای جالبی را ارائه کرده که خلاصه آنها به شرح زیر است:

  • بیشترین تصادفات تهران در مناطق 6 و 10 و 20 رخ می‌دهند.
  • 54 درصد تصادفات در بزرگراه‌ها رخ می‌‌دهند.
  • عدم توجه به جلو با 41% و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه با 30% بیشترین علل تصادفات در تهران هستند.
  • حدود 47% تصادفات برای موتورسیکلت‌ها، 36% تصادفات برای عابران پیاده و 18% تصادفات نیز برای خودروها رخ داده است.

بیشترین دلیل تصادف خودرو در تهران چیست؟

مرداد 1400: سرهنگ همه‌خانی (معاون آموزش و فرهنگ ترافیک تهران) گفته که علت بیشترین تصادفاتی که در تهران رخ می‌دهند، «عدم توجه رانندگان به جلو» است. وی همچنین خبر داده که بیشتر تصادفات در تهران، برای عابرین و موتورسواران رخ می‌دهد.

جابجایی خودرو بعد از تصادف الزامی است؟

تیر 1400: طبق قانون، در تصادفاتی که فقط خسارت مالی به همراه دارند، خودروها باید به منتهی الیه سمت راست جاده یا خیابان منتقل شوند. البته قبل از جابجا کردن خودروها، حتما باید از صحنه تصادف عکسبرداری کرده باشید. در چنین تصادفاتی، اگر راننده‌ها از انتقال خودروها به گوشه خیابان خودداری کنند، حتما توسط افسران پلیس راهور، مشمول جریمه رانندگی می‌شوند.

اما اگر به هر دلیلی، امکان انتقال یا جابجاکردن خودرو وجود نداشته باشد، راننده باید با کمک علایم ترافیکی، مابقی رانندگان را از وقوع تصادف خبردار کند. در جاده‌ها در فاصله 70 متری قبل از صحنه تصادف، باید با علایم ترافیکی، به بقیه هشدار دهید. اما اگر در آزادراه هستید باید در فاصله 100 تا 150 متری و اگر در سر پیچ‌ها هستید باید در فاصله 200 متری از صحنه تصادف، به بقیه راننده‌ها هشدار دهید.

در 1400 برای چه تصادفاتی کروکی لازم نیست؟

خرداد 1400: سرهنگ مومنی (رئیس اداره تصادفات پلیس راهور) گفته که برای سال 1400 در زمان بروز تصادف، اگر هر دو طرف بیمه شخص ثالث دارند و توافق دارند که مقصر حادثه کیست، در صورتیکه میزان خسارت وارده (به خودروی غیر مقصر) کمتر از 16 میلیون تومان (معادل 2.5% حداقل پوشش بیمه ثالث سال 1400) باشد، نیازی به کروکی پلیس نیست. بنابراین هر دو طرف می‌توانند به مرکز پرداخت خسارت بیمه فرد مقصر مراجعه کنند.

اما اگر میزان خسارت وارده، بیش از 16 میلیون تومان بود، ضمن اعلام به پلیس 110 باید منتظر باشند تا افسر برسد و کروکی تصادف را ترسیم کند.

عدم انطباق راننده و مالک خودرو برای دریافت خسارت

اسفند 1399: بیمه مرکزی در اطلاعیه جدید خود تاکید کرده است که عدم انطباق مشخصات راننده در زمان خسارت، با مشخصات راننده در زمان صدور بیمه نامه خودرو، به هیچ وجه باعث عدم پرداخت خسارت نمی‌شود و خسارت زیان‌دیده باید مطابق مقررات قانونی و کمافی السابق، رسیدگی و پرداخت خواهد شد.

به عبارت دیگر، اگر شخصی بغیر از شما، در زمان بروز حادثه، راننده خودروی‌تان باشد، شما همچنان امکان دریافت خسارت از شرکت بیمه را دارید.

دیه مرد و زن در تصادف رانندگی یکسان شد

آذر 1398: با مصوبه جدید دیوان عالی کشور، از این به بعد هم در خسارت‌های جانی و هم در خسارت‌های جرحی، دیه مرد و زن بصورت یکسان و برابر باید محاسبه و پرداخت شود. پیش از این نیز دیه مسلمان و دیه غیرمسلمان، یکسان اعلام شده بود. 


بعد از تصادف با کجا تماس بگیریم؟

توصیه اکید می‌کنیم که در هر تصادفی، به ویژه در تصادفاتی که منجر به جراحت می‌شوند یا خسارت شدیدی بوجود می‌آورند، بلافاصله با پلیس 110 تماس بگیرید و جزییات تصادف را به آنها اطلاع دهید.

اگر بعد از اطلاع دادن به پلیس 110، با آتش‌سوزی مواجه شدید فورا با شماره تلفن 125 آتش‌نشانی تماس بگیرید. همچنین اگر نیاز فوری به امداد و نجات داشتید، با شماره تلفن‌ 115 اورژانش تماس بگیرید.

همچنین در صورت نیاز به خودروبر می‌توانید با شماره تلفن سراسری 096440 برای شرکت امداد خودرو ایران یا شماره تلفن سراسری 096550 برای شرکت امداد خودرو سایپا، در تماس باشید.

از صحنه تصادف، عکس یا فیلم بگیرید

این روزها دیگر همه ما در جیب‌مان گوشی هوشمند داریم؛ پس بعد از وقوع تصادف:

1- حتما با موبایل‌تان از خودروی مقصر و غیرمقصر عکس‌برداری کنید. عکس‌ها را از زوایای مختلف صحنه تصادف بگیرید. همچنین دقت کنید که در برخی از عکس‌ها‌ی‌تان، باید پلاک خودروها مشخص و واضح باشد.

2- عکس‌برداری از صحنه تصادف را حتما قبل از جابجا کردن خودروها، انجام دهید.

3- در صورت پیچیده‌شدن پرونده تصادف یا در صورت نیاز برای مراجعه به دادگاه، تمامی عکس‌ها و فیلم‌هایی که گرفته‌اید می‌تواند به شفاف‌سازی ماجرا و تعیین تکلیف پرونده، کمک بسیاری کند.

بعد از تصادف باید خودرو را جابجا کرد؟

1- در صورتیکه تصادف باعث خسارت مالی شده باشد، امکان جابجا کردن خودروها وجود دارد. توجه کنید که اگر در موقعیت حساسی (مانند وسط خیابان یا اتوبان، نزدیک میدان، وسط چهارراه و ...) هستید اما خودروها را جابجا نکنید، ممکن است پلیس راهور، هر دو خودرو را جریمه کند!

2- اگر خسارت جرحی پیش آمده باشد، باید مراقب جابجا کردن خودروها باشید چراکه جراحت، سطوح مختلفی دارد. در چنین حالتی، بهترین توصیه این است که با پلیس 110 تماس بگیرید و شرایط جراحت را توضیح دهید و منتظر پاسخ آنها بمانید.

3- اگر خسارت جانی پیش آمده و شخصی در صحنه تصادف فوت کرده باشد، به هیچ وجه اجازه جابجا کردن خودروها را ندارید و حتما باید افسر پلیس به صحنه تصادف بیاید.

4- گاهی اوقات ممکن است با اشیا ثابت (مانند جدول، گاردریل، درخت و ...) تصادف کنید. در چنین شرایطی، داشتن کروکی پلیس الزامی است و بدون آن نمی‌توانید از پوشش بیمه بدنه خودرو استفاده کنید.

بیمه نامه را از راننده مقصر بگیرید

گاهی اوقات پیش آمده که هزینه تصادف جزیی است و هر دو طرف با توافق بر سر مبلغی، صحنه تصادف را ترک می‌کنند و همه چیز تمام می‌شود. اما برخی اوقات ممکن است خسارت وارده به خودروها، رقم قابل توجهی باشد. در این مواقع باید بیمه‌نامه را از راننده مقصر بگیرید.

برخی از راننده‌ها تلاش می‌کنند که کوپن‌های بیمه‌نامه استفاده نشود؛ به همین دلیل مثلا به شما می‌گویند که صافکار یا نقاش آشنا دارند و می‌توانند با هزینه کمتری، خودروی‌تان را تعمیر کنند. اما لطفا به این حرف‌ها گوش ندهید! و حتما باید بیمه‌نامه راننده مقصر را بگیرید. اگر بازهم راننده مقصر از دادن بیمه‌نامه خودداری کرد، منتظر بمانید تا افسر پلیس برسد. 

قبل از تعمیر خودرو، به بیمه بروید

اگر در تصادف، خودروی‌تان دچار نقص فنی یا ظاهری شد، حتما باید آنرا به اطلاع شرکت بیمه برسانید. اما اگر خودروی‌تان تعمیر کنید و سپس به بیمه اطلاع دهید، هیچگونه خسارتی را نمی‌توانید از شرکت بیمه دریافت کنید.

کروکی پلیس برای چه تصادفی لازم نیست؟

با این فرض که در تصادف، خسارت جانی رخ نداده باشد، هر دو طرف گواهینامه و بیمه‌نامه معتبر داشته باشند و هر دو طرف نیز بر سر تعیین مقصر حادثه به توافق رسیده باشند، می‌توان چنین گفت که:

1- اگر خسارت وارده شده، معادل حداقل پوشش بیمه شخص ثالث باشد، دیگر نیازی به کروکی پلیس ندارید و می‌توانید خودروها را جابجا کنید.

2- حداقل پوشش بیمه شخص ثالث معادل یک‌چهلم یا 2.5% دیه ماه حرام است. (به ماه‌های محرم، رجب، ذی‌القعده و ذی‌الحجه، ماه‌های حرام می‌گویند)

3- برای محاسبه نرخ دیه ماه حرام نیز کافی است که دیه ماه غیرحرام را در عدد 4 ضرب کنید و سپس حاصل بدست آمده را بر عدد 3 تقسیم کنید. از آنجایی که نرخ دیه، هر سال توسط قوه قضاییه اعلام می‌شود، بنابراین با کمک این فرمول، می‌توانید حداقل پوشش شخص ثالث را خودتان محاسبه کنید.


راهنمای ترخیص خودرو از پارکینگ

از تاریخ یکم مهرماه 1399، ترخیص خودروهای توقیفی از طریق مراکز پلیس+10 انجام می‌شود. پلیس این کار را برای کاهش مراجعات حضوری و در راستای ارتقای خدمات الکترونیک، انجام داده است. بنابراین اگر خودروی شما توقیف شده، مقاله ترخیص خودرو و موتور از پارکینگ را حتما مطالعه کنید.

راهنمای انواع جریمه رانندگی

آخرین اخبار درباره جریمه خودرو، انواع قبض جریمه و مبلغ انواع جرایم پلیس راهور را در مقاله نرخ جریمه راهنمایی و رانندگی مطالعه کنید.

راهنمای پرداخت خلافی خودرو

روش‌های استعلام خلافی خودرو و خلافی موتور، استعلام اینترنتی خلافی از سایت راهور 120، روش پرداخت آنلاین خلافی در rahvar120 و نحوه اعتراض به خلافی خودرو را در مقاله استعلام خلافی خودرو و موتور مطالعه کنید.

راهنمای پرداخت عوارض آزادراهی

نرخ جدید عوارض آزادراهی، چگونگی پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه و نحوه استعلام عوارض و پرداخت اینترنتی جریمه عوارض آزادراهی خودروها را در مقاله پرداخت عوارض آزادراه مطالعه کنید.

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما