توصیه‌های مهم در شرایط اضطراری

بعد از تصادف خودرو چه کنیم

20 مهر 1401 10:18

توصیه اکید می‌کنیم که در هر تصادفی، به ویژه در تصادفاتی که منجر به جراحت می‌شوند یا خسارت شدیدی بوجود می‌آورند، بلافاصله با پلیس 110 تماس بگیرید و جزییات تصادف را به آنها اطلاع دهید.

اگر بعد از اطلاع دادن به پلیس 110، با آتش‌سوزی مواجه شدید فورا با شماره تلفن 125 آتش‌نشانی تماس بگیرید. همچنین اگر نیاز فوری به امداد و نجات داشتید، با شماره تلفن‌ 115 اورژانس تماس بگیرید.

همچنین در صورت نیاز به خودروبر می‌توانید با شماره تلفن سراسری 096440 برای شرکت امداد خودرو ایران یا شماره تلفن سراسری 096550 برای شرکت امداد خودرو سایپا، در تماس باشید.

بعد از تصادف، فیلم و عکس بگیرید

این روزها دیگر همه ما در جیب‌مان گوشی هوشمند داریم؛ پس بعد از وقوع تصادف:

1- حتما با موبایل‌تان از خودروی مقصر و غیرمقصر عکس‌برداری کنید. عکس‌ها را از زوایای مختلف صحنه تصادف بگیرید. همچنین دقت کنید که در برخی از عکس‌ها‌ی‌تان، باید پلاک خودروها مشخص و واضح باشد.

2- عکس‌برداری از صحنه تصادف را حتما قبل از جابجا کردن خودروها، انجام دهید.

3- در صورت پیچیده‌شدن پرونده تصادف یا در صورت نیاز برای مراجعه به دادگاه، تمامی عکس‌ها و فیلم‌هایی که گرفته‌اید می‌تواند به شفاف‌سازی ماجرا و تعیین تکلیف پرونده، کمک بسیاری کند.

دریافت بیمه نامه راننده مقصر بعد از تصادف

گاهی اوقات پیش آمده که هزینه تصادف جزیی است و هر دو طرف با توافق بر سر مبلغی، صحنه تصادف را ترک می‌کنند و همه چیز تمام می‌شود. اما برخی اوقات ممکن است خسارت وارده به خودروها، رقم قابل توجهی باشد. در این مواقع باید بیمه‌نامه را از راننده مقصر بگیرید.

برخی از راننده‌ها تلاش می‌کنند که کوپن‌های بیمه‌نامه استفاده نشود؛ به همین دلیل مثلا به شما می‌گویند که صافکار یا نقاش آشنا دارند و می‌توانند با هزینه کمتری، خودروی‌تان را تعمیر کنند. اما لطفا به این حرف‌ها گوش ندهید! و حتما باید بیمه‌نامه راننده مقصر را بگیرید. اگر بازهم راننده مقصر از دادن بیمه‌نامه خودداری کرد، منتظر بمانید تا افسر پلیس برسد. 

قبل از تعمیر خودرو، به بیمه بروید

اگر در تصادف، خودروی‌تان دچار نقص فنی یا ظاهری شد، حتما باید آنرا به اطلاع شرکت بیمه برسانید. اما اگر خودروی‌تان تعمیر کنید و سپس به بیمه اطلاع دهید، هیچگونه خسارتی را نمی‌توانید از شرکت بیمه دریافت کنید.

شرط جابجا کردن خودرو بعد از تصادف

1- در صورتیکه تصادف خودرو، فقط خسارت مالی داشته باشد، امکان جابجا کردن خودروها وجود دارد. توجه کنید که اگر در موقعیت حساسی (مانند وسط خیابان یا اتوبان، نزدیک میدان، وسط چهارراه و ...) هستید اما خودروها را جابجا نکنید، ممکن است پلیس راهور، هر دو خودرو را جریمه کند! 

شرایط جابجا کردن خودرو بعد از تصادف
شرایط جابجا کردن خودرو بعد از تصادف

اما اگر به هر دلیلی، امکان انتقال یا جابجاکردن خودرو وجود نداشته باشد، راننده باید با کمک علایم ترافیکی، مابقی رانندگان را از وقوع تصادف خبردار کند. در جاده‌ها در فاصله 70 متری قبل از صحنه تصادف، باید با علایم ترافیکی، به بقیه هشدار دهید. اما اگر در آزادراه هستید باید در فاصله 100 تا 150 متری و اگر در سر پیچ‌ها هستید باید در فاصله 200 متری از صحنه تصادف، به بقیه راننده‌ها هشدار دهید.

2- اگر خسارت جرحی پیش آمده باشد، باید مراقب جابجا کردن خودروها باشید چراکه جراحت، سطوح مختلفی دارد. در چنین حالتی، بهترین توصیه این است که با پلیس 110 تماس بگیرید و شرایط جراحت را توضیح دهید و منتظر پاسخ آنها بمانید.

3- اگر خسارت جانی پیش آمده و شخصی در صحنه تصادف فوت کرده باشد، به هیچ وجه اجازه جابجا کردن خودروها را ندارید و حتما باید افسر پلیس به صحنه تصادف بیاید.

4- گاهی اوقات ممکن است با اشیا ثابت (مانند جدول، گاردریل، درخت و ...) تصادف کنید. در چنین شرایطی، داشتن کروکی پلیس الزامی است و بدون آن نمی‌توانید از پوشش بیمه بدنه خودرو استفاده کنید.

کروکی پلیس برای چه تصادفی لازم نیست؟

با این فرض که در تصادف، خسارت جانی رخ نداده باشد، هر دو طرف گواهینامه و بیمه‌نامه معتبر داشته باشند و هر دو طرف نیز بر سر تعیین مقصر حادثه به توافق رسیده باشند، می‌توان چنین گفت که:

1- اگر خسارت وارده شده، معادل حداقل پوشش بیمه شخص ثالث باشد، دیگر نیازی به کروکی پلیس ندارید و می‌توانید خودروها را جابجا کنید.

2- حداقل پوشش بیمه شخص ثالث، معادل یک‌چهلم یا 2.5% دیه ماه حرام است. (به ماه‌های محرم، رجب، ذی‌القعده و ذی‌الحجه، ماه‌های حرام می‌گویند)

3- برای محاسبه نرخ دیه کامل در ماه حرام نیز کافی است که دیه ماه غیرحرام را در عدد 4 ضرب کنید و سپس حاصل بدست آمده را بر عدد 3 تقسیم کنید. از آنجایی که نرخ دیه، هر سال توسط قوه قضاییه اعلام می‌شود، بنابراین با کمک این فرمول، می‌توانید حداقل پوشش شخص ثالث را خودتان محاسبه کنید.


اخبار بیمه نامه در ایران

آخرین خبرها درباره قیمت بیمه شخص ثالث، میزان افزایش تعرفه بیمه‌ها در سال جدید، نرخ جریمه نداشتن بیمه، قیمت بیمه موتورسیکلت، نحوه انتقال تخفیف بیمه ثالث، قوانین مهم درباره بیمه بدنه خودرو و نرخ جدید دیه را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید: 

اخبار تصادفات رانندگی در ایران

آخرین وضعیت تصادفات رانندگی، جدیدترین آمار سوانح رانندگی ایران به همراه وضعیت تلفات جاده‌ای ایران، نکات مهم درباره خرید خودرو تصادفی، مهم‌ترین کارهایی که بعد از تصادف خودرو باید انجام داد، شرایط گرفتن کروکی آنلاین پلیس در تصادف و نحوه جابجا کردن خودرو بعد از تصادف رانندگی و ... را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران