از فونیکس برقی تا محصولات برندهای جدید

معرفی محصولات چری در نمایشگاه شانگهای 2023

3 اردیبهشت 1402 20:27

شرکت چری در جریان نمایشگاه خودرو شانگهای 2023 از یک برند جدید به نام جائکو - Jaecoo - رونمایی کرده است. محصولات این برند نوپا در روسیه، آمریکای جنوبی، فیلیپین و برخی کشورهای دیگر قاره آسیا، عرضه خواهد شد. البته در چین، این مدل‌ها تحت برند چری به فروش می­‌رسند، همچون اتفاقی که برای برند اومودا افتاده است.

براساس اعلام چری، نام جائکو از ترکیب کلمه آلمانی جائگر به معنای شکارچی و کلمه انگلیسی کول به معنای جالب و هیجان­‌انگیز، ساخته شده و محصولات آن در جایگاه بالاتر از اومودا قرار می‌­گیرد.

جائکو تیگو 9

نخستین محصول این برند یعنی جائکو 9، نسخه تغییر نام یافته از چری تیگو 9 است. این خودروی 4.82 متری به پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ با 261 اسب‌بخار قدرت و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک با انتقال قدرت به محور جلو یا هر دو محور مجهز شده است. این خودرو با دو یا سه ردیف صندلی تولید خواهد شد.

چری تیگو 9 از می 2023 با قیمت پایه 23 هزار دلار وارد بازار می­‌شود. احتمال دارد که جائکو 9 از نظر تجهیزات و حتی مشخصات فنی، تفاوت‌هایی با آن داشته باشد.

جائکو 7

دومین محصول جائکو یعنی 7 هم نسخه­‌ای متفاوت از چری TJ-1 است، که در برخی جزئیات همچون طراحی جلوپنجره، سپرها و برخی موارد دیگر با همتای خود تفاوت دارد.

مشخصات فنی جائکو 7 و چری TJ-1 با چری تیگو 7 پرو تفاوتی ندارد، چراکه هر سه مدل روی یک پلتفرم مشترک با سیستم تعلیق مستقل عقب تولید شده­‌اند.

طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورهای جائکو 7 به ترتیب 4.5، 1.865، 1.68 و 2.672 متر اعلام شده، که فاصله بین محورها تنها 2 میلی‌متر بیشتر از تیگو 7 پرو است.

طراحی فضای کابین این خودرو نیز با چری TJ-1 تفاوتی ندارد. از مهمترین امکانات رفاهی جائکو 7 می‌­توان به تنظیم برقی صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع و سقف پانوراما اشاره کرد.

جائکو 7 در خارج از چین به پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ با 197 اسب­‌بخار قدرت مجهز خواهد شد. نیروی پیشرانه از طریق گیربکس 7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک به محور جلو یا هر دو محور انتقال می­‌یابد.

لازم به‌ذکر است که چری TJ-1 با سامانه هیبرید C-DM در نمایشگاه حاضر شده است، که فعلا از مشخصات آن اطلاع نداریم. ظاهرا نسخه برقی آن نیز در آینده معرفی می­‌شود.

اومودا C5 (فونیکس FX برقی)

اومودا C5 هم به عنوان نسخه برقی از فونیکس FX یا همان اومودا 5، در نمایشگاه شانگهای 2023 رونمایی شده است. حذف جلوپنجره و طرح متفاوت رینگ‌ها، مهمترین تفاوت میان این خودرو با همتای بنزین‌سوز است.

اومودا C5 به یک موتور برقی با 204 اسب­‌بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور روی محور جلو و مجموعه باتری به ظرفیت 64 کیلووات ساعت مجهز شده است، که براساس اعلام سازنده، شعاع حرکتی 450 کیلومتر (برمبنای WLTP) را برای این خودرو به ارمغان می­‌آورد. شتاب صفر تا صد این مدل نیز 7.5 ثانیه اعلام شده است.

تولید اومودا C5 از نیمه دوم امسال آغاز خواهد شد.

خودروهای برقی چری با برند استرا (اکسلانتیس)

برند اکسید به عنوان یکی از زیرمجموعه‌­های گروه چری، با محصولات جدید در نمایشگاه خودرو شانگهای 2023 حاضر شده است.

اول به سراغ استرا (Sterra) برویم، برندی که مدتی پیش به عنوان بازوی سازنده محصولات برقی از اکسید، معرفی شد. اکنون اعلام شده که این برند در خارج از چین با نام اکسلانتیکس (Exlantix) عرضه خواهد شد.

این برند نوپا، دو محصول جدید شامل یک سدان و یک کراس‌­اور را معرفی نموده که هر دو براساس پلتفرم E0X شکل گرفته‌­اند. سیستم تعلیق بادی، مجموعه باتری به ظرفیت 60، 82 یا 100 کیلووات ساعت، شعاع حرکتی 500 الی 700 کیلومتر و تامین نیروی لازم برای پیمایش 150 کیلومتر در مدت 5 دقیقه، از دیگر مشخصات فنی این دو محصول به‌شمار می­‌آید.

اکسید استرا ES و ET

اکسید استرا ES یا اکسلانتیکس E03، یک سدان چهار در با طول، عرض و فاصله محوری 4.95، 1.96 و 2.9 متر است، که سودای رقابت با بی‌وای‌دی هان یا وویا پَشِن را در سر دارد.

درهای بدون فریم، رینگ‌های 21 اینچی، حسگر لیدار روی سقف، چراغ‌های تطبیق­‌پذیر جلو و ضریب آیرودینامیک 0.21، از مشخصات ظاهری این خودرو است. در فضای کابین با دو نمایشگر دیجیتال، صفحه نمایش مجازی روی شیشه جلو و عدم وجود دکمه­‌های فیزیکی مواجه هستیم.

براساس اعلام سازنده، اکسلانتیکس E03 در دو نسخه با یک یا دو موتور تولید خواهد شد، که در نسخه دو موتوره، می­‌تواند ظرف 3 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد. این خودرو در سه ماهه چهارم امسال و با قیمت پایه 29 هزار دلار وارد بازار چین می­‌شود.

اما کراس‌­اور اکسید استرا ET یا اکسلانتیکس E0Y با طول 5 و عرض 2 متر، از نظر مشخصات ظاهری و فنی با E03 تفاوت چندانی ندارد. تولید این مدل از سال 2024 آغاز خواهد شد.

اکسید یائوگوانگ هیبرید

نسخه هیبرید از اکسید یائوگوانگ یا RX هم در شانگهای 2023 معرفی شده است. سامانه C-DM از موتور 1.5 لیتری توربوشارژ با 156 اسب­‌بخار قدرت و دو پیشرانه برقی روی محورهای جلو و عقب تشکیل شده است، هرچند که از مجموع خروجی آن اطلاعی نداریم.

در این سامانه، موتور درونسوز به عنوان مولد عمل می‌کند و تنها در صورت لزوم از طریق سیستم انتقال قدرت سه سرعته، به محور جلو متصل می­‌شود. شعاع حرکتی این خودرو در حالت برقی و هیبرید به ترتیب 165 و 1400 کیلومتر و شتاب صفر تا صد نیز 4.3 ثانیه اعلام شده است.

اکسید RX هیبرید ظرف چند ماه آینده وارد بازار خواهد شد.

اکسید VX هیبرید

محصول دیگر اکسید یعنی VX نیز با سامانه هیبرید مشابه در نمایشگاه شانگهای حضور دارد. البته از مشخصات دقیق و حتی زمان تولید این مدل اطلاعی نداریم، ولی شعاع حرکتی آن در دو حالت برقی و هیبرید به ترتیب 150 و 1200 کیلومتر خواهد بود.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران