در سبد محصولات شرکت سیتروئن، دو مدل به نام C3 ایر کراس وجود دارد. یکی از آنها که در اروپا عرضه میشود، براساس پلتفرم PF1 طراحی شده، درحالیکه دیگری روی ساختار CMP و مخصوص بازار کشورهای در حال توسعه شکل گرفته است.
پس از معرفی نسخه بازار هند در ماه سپتامبر، اکنون نوبت به رونمایی از نسخه برزیلی سیتروئن C3 ایر کراس رسیده است.
طراحی سیتروئن C3 ایر کراس
سیتروئن C3 ایر کراس مخصوص برزیل از نظر ظاهری با نسخه بازار هند تفاوتی ندارد، اما هر دو با C3 ایرکراس بازار اروپا کاملا متفاوت هستند.
سیتروئن C3 ایرکراس بازار هند براساس پلفترم ماژولار CMP طراحی شده است، که C3 هاچبک موجود در این کشور نیز برپایه آن شکل گرفته است. شباهت این دو مدل را میتوان در ظاهر و مواردی همچون چراغهای جلو، دستگیره درها و فرم کاپوت نیز مشاهده کرد. اما بسیاری موارد دیگر همچون ابعاد بزرگتر بدنه و طراحی چراغهای عقب نیز، هویتی مستقل برای سیتروئن C3 ایرکراس ایجاد کرده است.
ابعاد بدنه سیتروئن C3 ایر کراس در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.32، 1.72، 1.663 و 2.675 متر اعلام شده است. سیتروئن فاصله کف تا سطح زمین را 233 میلیمتر اعلام کرده است، ولی رسانههای برزیل این فاصله را 200 میلیمتر اعلام میکنند.
طول و فاصله بین محورها در سیتروئن C3 ایرکراس بازار هند نسبت به نسخه اروپایی کمی افزایش داشته و به 4.32 و 2.671 متر رسیده درحالیکه فاصله کف تا زمین هم 200 میلیمتر اعلام شده است.
شباهت نسخه برزیل و هند در فضای کابین هم تکرار شده است و سیتروئن C3 ایر کراس در برزیل هم در دو نسخه 5 یا 7 نفره قابل سفارش است. البته نسخه 7 نفره از سال آینده به فروش میرسد.
ظرفیت محفظه بار سیتروئن C3 ایر کراس برمبنای استاندارد، 493 لیتر اعلام شده است.
تریمها و امکانات سیتروئن C3 ایر کراس
سیتروئن C3 ایر کراس بازار برزیل در سه تریم Feel , Feel Pack و شاین به فروش میرسد. نکته مهم اینکه حتی تریم پایه این خودرو، تجهیزات بیشتری نسبت به همتای هندی دارد. بنابراین علاوه بر دو کیسه هوا، سیستم پایداری و تهویه، موارد بیشتری شامل دیلایتهای LED، ریل سقفی و نمایشگر 10 اینچی هم در کابین این خودرو یافت میشود.
در تریم میانی، ایربگ جانبی، صفحه نشاندهنده دیجیتال، حسگرهای عقب و آینههای برقی هم نصب شده است، درحالیکه تریم کامل، رینگهای 17 اینچی، چراغهای مهشکن و دوربین عقب را نیز به همراه دارد.
در نسخه هفت نفره، کانال جریان هوا روی سقف هم نصب شده است، درحالیکه رنگآمیزی دوتایی را هم میتوان سفارش داد.
مشخصات فنی سیتروئن C3 ایر کراس
سیتروئن C3 ایر کراس در برزیل به پیشرانه 3 سیلندر یک لیتری توربوشارژ T200 مجهز شده، که توسط شعبه برزیلی فیات ساخته شده است. این پیشرانه در دو محصول فیات، یعنی پالس و فستبک هم نصب میشود. قدرت این پیشرانه با استفاده از سوخت بنزین یا اتانول، به ترتیب 125 یا 130 اسببخار اعلام شده، درحالیکه گشتاور هر دو نسخه یکسان و برابر با 200 نیوتنمتر است.
سیتروئن C3 ایر کراس در برزیل فقط با گیربکس CVT و به صورت دیفرانسیل-جلو عرضه میشود.
سیتروئن C3 ایرکراس در بازار هند فقط با پیشرانه 1.2 لیتری سه سیلندر توربوشارژ با 110 اسببخار قدرت و 190 نیوتنمتر گشتاور عرضه میشود. نیروی پیشرانه از طریق گیربکس شش سرعته دستی به محور جلو منتقل خواهد شد. سیتروئن قصد دارد در آینده نزدیک، گیربکس اتوماتیک را نیز برای C3 ایرکراس بازار هند عرضه کند، اما سامانه چهار چرخ محرک در دستور کار قرار ندارد.
قیمت سیتروئن C3 ایر کراس
سیتروئن C3 ایر کراس در برزیل با قیمت 112,990 تا 129,990 رئال (22,950 تا 26,400 دلار) به فروش میرسد. این درحالی است که نسل اول هیوندای کرتا در برزیل با قیمت پایه 116,900 رئال (23,700 دلار) عرضه میشود.
شعبه برزیلی سیتروئن قصد دارد C3 ایر کراس را به سایر کشورهای آمریکای جنوبی هم ارسال کند.
تولید سیتروئن C3 ایرکراس در هند از سه ماهه سوم 2023 آغاز شد. سیتروئن C3 ایرکراس در بازار هند با هیوندای کرتا، کیا سلتوس، سوزوکی گراند ویتارا و فولکس واگن تایگون روبرو خواهد شد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : kolesa.ru