• تشخيص لوازم يدکي تقلبي

حذف لوازم تقلبی از بازار با طرح ایران کد

تشخیص لوازم یدکی تقلبی و قطعات یدکی قاچاق

27 تیر 1402 09:06

شناسایی لوازم یدکی تقلبی با ایران کد

تیر 1402: سیدجواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره روغن موتور و لوازم یدکی تقلبی موجود در بازار، گفت: با اجرای درست طرح ایران کُد می‌توان کالاهای تقلبی از اصل را شناسایی کرد؛ هرچند اقدامات لازم در این زمینه اجرایی شده اما باید به آن تسریع بخشید.

وی با اشاره به اینکه موضوع تامین روغن موتور و جلوگیری از توزیع روغن موتورهای تقلبی از موضوعاتی است که در کمیسیون صنایع و معادن موردبررسی قرار گرفته است، اضافه کرد: در کمیسیون صنایع و معادن تاکید شد که با به کارگیری سازوکار بهتر، نظارت بر بازار روغن موتور ارتقا یابد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه لوازم یدکی تقلبی به وفور در بازار یافت می‌شود، ادامه داد: این لوازم یدکی در بسته بندی‌های شرکت اصلی به بازار عرضه می‌شود حال آنکه یا استوک هستند یا تقلبی، در صورتی که طرح ایران کُد به درستی اجرایی شود تمام لوازم یدکی و روغن‌های تقلبی از بازار حذف خواهند شد.

سهم هر قطعه در قاچاق لوازم یدکی

تیر 1402: لوازم یدکی تقلبی و قاچاق، یکی از اساسی‌ترین معضلات این بازار است. بیشترین قاچاق صورت گرفته متعلق به سیستم تعلیق، جلوبندی و ترمز است که  72درصد از کل قاچاق لوازم یدکی را به خود تخصیص داده است. بنابراین بیشترین اقبال قاچاقچیان به سیستم تعلیق، جلوبندی و ترمز بوده است. پنج درصد از کل قاچاق نیز به قطعات مربوط به موتور، انتقال قدرت و گیربکس تخصیص یافته است. قاچاق لاستیک نیز سهمی به اندازه موتور و گیربکس دارد و پنج درصد از  قاچاق کل مربوط به این قطعات می‌شود. لامپ و باتری نیز هر‌کدام یک درصد از قاچاق لوازم یدکی را به خود اختصاص داده‌اند. 16درصد باقی‌مانده نیز در آمار منتشر‌شده از وزارت صمت تحت عنوان «سایر» طبقه‌بندی شده و شامل باقی قطعات خودرو می‌شود.

بابک کریمخان، عضو هیات‌ رئیسه انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودروی کشور، در تاریخ 11 اردیبهشت‌ماه، عنوان کرد به طور تقریبی در بازار لوازم یدکی کشور، سهم واردات قانونی یک تا 1.5 میلیارد دلار است و در مقابل سهم قاچاق بین دو تا سه ‌میلیارد دلار برآورد می‌شود. بخش دیگر هم که به تولیدات داخل اختصاص دارد، حدود 2 تا 2.5 میلیارد دلار است. بنابراین گرچه این آمار به صورت تقریبی تهیه شده، اما می‌توان این ادعا را داشت که سهم قاچاق از بازار لوازم یدکی کشور حدود دوبرابر واردات قانونی و کمی بیشتر از کل تولیدات کشور است.

یکی از عواملی که فعالان این بازار به عنوان عامل رشد قاچاق در این بازار به آن اشاره می‌کنند، پیچیدگی ثبت سفارش و واردات قانونی و بازه طولانی است که برای این کار لازم است. گفته می‌شود به همین علت بسیاری به جای ورود به بوروکراسی فرساینده واردات لوازم یدکی ترجیح می‌دهند این کالاها را به صورت قاچاق وارد کشور کنند. علاوه بر این، واردات قاچاق برای این افراد مقرون‌به‌صرفه نیز هست، چراکه علاوه بر هزینه‌های گمرکی می‌توانند کالاهای بی‌کیفیتی را هم وارد کنند. در مقابل فضای سخت کسب‌و‌کار و بوروکراسی طولانی، کار را برای فعالان قانونی این بازار سخت کرده و آن ها نمی‌توانند با قاچاقچیان رقابت کنند.

ایرادات طرح شناسه لوازم یدکی

خرداد 1402: سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو، با اشاره به اجرای طرح شناسه دار کردن کالاها از 16 خردادماه، اظهار کرد کلیات طرح برای مدیریت بازار بسیار موثر است اما دولت باید به عوامل موثر بر افزایش تولید قطعات بی‌کیفیت موجود در بازار نیز توجه کند چرا که افزایش قیمت ارزها، تورم لجام گسیخته به همراه کمبود مواد اولیه و کاهش سطح درآمدی مردم باعث شده تا تولید قطعات بی‌کیفیت در بازار همچنان رونق داشته باشد.

وی افزود در طرح شناسه کالا به کرات اشکالات این موضوع به مسئولین وزارت صنعت اعلام شده است. شیوه اجرای این طرح هنوز ایراد دارد حتی می توان گفت اگر این اشکالات برطرف نشود توزیع و فروش کالاهای بی‌کیفیت در بازار مدیریت نشود. درحال حاضر تعامل لازم میان وزارت اقتصاد و صنعت وجود ندارد از یک طرف اصالت اسناد در گمرکات مورد بررسی قرار می‌گیرد و از طرف دیگر وزارت صنعت فقط اصالت کالا را تایید می‌کند غافل از اینکه به کیفیت کالاهای وارداتی توجه ویژه‌ای انجام نمی‌شود. از طرفی، کسانی که قطعات تقلبی وارد بازار می‌کنند می‌توانند با ارائه اسناد به مبادی ورودی نسبت به واردات کالا اقدام کنند و در این مرحله همچنان کیفیت کالا مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

آقای حسینی گفت ما امروز با چالش تامین قطعات خودروهای خارجی روبرو هستیم از طرفی دیگر تامین قطعات ماشین آلات استراتژیک نیز در بازار انجام می‌شود که درشرایط تحریم واردکننده با شگردهای خاص خود ناچار به دور زدن تحریم است و نمی‌تواند اسناد لازم را در سامانه بارگذاری کند. لازمه اجرای یک طرح موفق تعامل دستگاه‌های مختلف است. امروز وزارت صنعت طرحی را اجرا می‌کند که هیچ تعاملی با بخش خصوصی انجام نداده است. ما می توانیم راهکارهای مناسبی برای رفع ایرادات به وزارت اعلام کنیم اما گوش شنوایی وجود ندارد.

ورود 2 میلیارد دلار لوازم یدکی قاچاق به کشور

خرداد 1402: آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور، عنوان کرد برآورد این انجمن و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، واردات سالیانه دست کم ۲ میلیارد دلار لوازم یدکی و قطعات خودرویی قاچاق به کشور است.

وی افزود بیش تر این قطعات و لوازم یدکی قاچاق مربوط به خودروهای لوکس و گران قیمت است و در کنار آن ها قطعات بی‌کیفیت نیز وارد می‌شود. ورود این قطعات بی‌کیفیت ضمن خروج ارز از کشور، خطرات جانی و مالی زیادی برای مصرف‌کنندگان به دنبال دارد و به دلیل عدم پرداخت سود و عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده و غیره، از قدرت رقابت بالایی در بازار برخوردار است. در این زمینه شاهدیم واردکننده فقط با اظهار کردن می‌تواند کالاهای بی‌کیفیت چینی، هندی و غیره را وارد کند و مردم نیز از روی ناآگاهی آن ها را خرید می‌کنند.

آقای محبی نژاد با اشاره به آغاز طرح تشدید برخورد با عرضه کالاهای بدون شناسه از 16 خرداد، توضیح داد اجرای این طرح‌ها نه‌تنها در راستای استمرار برخورد با کالاهای قاچاق است، بلکه در حوزه توزیع نیز حتی اگر قاچاقچی موفق به ورود کالای قاچاق شود، به راحتی نمی‌تواند آن را در شبکه توزیع بفروشد. این طرح ضمن برخورد با قاچاقچی، کنترل بازار لوازم یدکی از نظر کیفیت و اصالت کالا را به دنبال خواهد داشت.

وی از اعلام همکاری کامل قطعه سازان عضو انجمن، تولیدکنندگان و صنوف مربوطه در ماه‌های گذشته با مجریان طرح خبر داد و گفت البته انتقاداتی نیز به این طرح وجود دارد که از جمله آن ها درج قیمت درب کارخانه و قیمت مشتری نهایی است که از نظر ما کاری شتاب‌زده و بی‌حاصل بود. در چنین شرایطی، شبکه توزیع به هر حال فشار خود را به تولیدکننده می‌آورد تا به سود موردنظر خود برسد و بر این اساس فقط زیان تولیدکننده و بروز مشکلات مالیاتی و غیره را برای آن ها به دنبال داشته است.

آقای محبی نژاد ابراز امیدواری کرد که با شناسه دار کردن همه تولیدات و جلوگیری از تولید کالای نامرغوب و واردات قاچاق و کالاهای بی شناسنامه، شاهد باشیم که اعتماد بیشتری از سوی مردم به لوازم یدکی خودرو به وجود آید.

تشخیص اصالت لوازم یدکی خودرو

اردیبهشت 1402: قاچاق لوازم یدکی و قطعات خودرو، سالانه به دو تا سه میلیارد تومان می‌رسد. در همین راستا، کد رهگیری برای شناسایی کالای اصلی از تقلبی، برای برخی از لوازم‌ یدکی الزامی شده تا مصرف‌کنندگان بتوانند با گرفتن استعلام قبل از خرید خود نسبت به اصالت لوازم یدکی خودرو اطمینان حاصل کنند. در حال حاضر تعداد کمی از مصرف‌کنندگان نسبت به استعلام اصالت لوازم‌ یدکی ماشین، حساسیت نشان داده و اصالت لوازم‌ یدکی موردنظر خود را بررسی می‌کنند.

حمید محله‌ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت

آقای حمید محله‌ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت در این باره گفته که از 54 قلم لوازم‌ یدکی خودرو که قابلیت انجام استعلام در سامانه جامع تجارت برای آن‌ها فراهم شده، تاکنون برای 587 میلیون قلم از قطعات یدکی خودرو، کد رهگیری صادر شده است. وی افزود تعداد استعلام شناسه رهگیری در سال 1401، حدود 800 هزار کالا تخمین زده شده و در حال حاضر تمامی قطعه‌سازان بزرگ کشور وارد مراحل اجرایی این طرح شده‌اند و برای محصولات خود کد شناسه و رهگیری دریافت کرده‌اند. در سال 1400 برای حدود 518 هزار کالا و تا مهر 1401 نیز برای 332 هزار لوازم‌یدکی استعلام شناسه رهگیری انجام شده است. 

آقای محله‌ای درباره روش‌های اطمینان مردم از اصالت کالاها و قاچاق نبودن آن‌ها توضیح داد مصرف‌کنندگان با مراجعه به درگاه اینترنتی سامانه جامع تجارت می‌توانند اصالت کالاهای موردنظر را بررسی کنند. همچنین با شماره‌گیری کد دستوری #7777*4* و استعلام از کدهای شناسه و رهگیری مندرج بر کالا از اصالت آن مطمئن شوند. 

طبق اعلام ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بازار لوازم و قطعات یدکی خودرو حدود 11 و نیم میلیارد دلار گردش مالی دارد که بیش از دو میلیارد دلار آن قاچاق است. این در حالی است که امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در این باره گفته که برآورد می‌شود از ارزش 13 میلیارد دلاری بازار لوازم ‌یدکی، 30 درصد کالای قاچاق و تولیدات بی‌کیفیت باشد که به ترتیب سه میلیارد دلار سهم قاچاق و یک میلیارد دلار هم سهم تولید غیراستاندارد است. 

باتوجه‌ به اختلافی که میان آمار قاچاق لوازم‌ یدکی خودرو از سوی وزارت صمت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا وجود دارد، کارشناسان صنعت خودرو معتقدند، باتوجه ‌به وسعت بازار لوازم‌‌‌ یدکی، میزان قاچاق در هر سال از مرز 5 میلیارد دلار عبور می‌کند. چنین حجمی از قاچاق لوازم ‌یدکی خودرو تبعات بسیار جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد که تعطیلی واحد‌های قطعه‌سازی و افزایش تصادفات و مرگ‌ومیر ناشی از آن، از جمله این تبعات هستند. 

در چنین شرایطی، راهکار وزارت صمت به‌عنوان متولی این حوزه برای مبارزه با قاچاق، ثبت شناسه کالا و کد رهگیری برای قطعات و لوازم ‌یدکی خودرو است. آقای قالیباف در این بار اشاره کرده که برای پنجاه و سه قلم لوازم ‌یدکی شناسه کالا و کد رهگیری صادر شده و اگر بازرسان، لوازم ‌یدکی مشمول این طرح را بدون شناسه در سطح عرضه مشاهده کنند، طبق قانون، قاچاق محسوب شده و نسبت به جمع‌آوری آن اقدام خواهند کرد. 

سال 1401 بهترین سال قاچاق قطعات یدکی!

اردیبهشت 1402: بابک کریمخان، عضو هیئت رئیسه انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، عنوان کرد قطعات قاچاق همچنان سهم زیادی در بازار دارند. چند عامل به ادامه داشتن این جریان کمک می‌کند؛ نخست فرآیندهای پیچیده و نسبتا طولانی ثبت سفارش و واردات قانونی که در این زمینه بازرگانان نسبت به تولید کنندگان محدودیت‌های بیش‌تری دارند.

بابک کریمخان، عضو هیئت رئیسه انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان

وی افزود برخی معتقدند که این شرایط سبب شده تا تعدادی از این افراد به قاچاق روی بیاورند. ضمن اینکه وقتی قطعه ای به صورت قاچاق وارد کشور می شود، دیگر آن الزامات و مباحث کیفی که در گمرک بررسی می شود هم وجود ندارد؛ بنابراین این فرایند بسیار مقرون به صرفه می شود که به نوبه خود بر جذابیت های قاچاق می افزاید.

آقای کریمخان گفت یکی دیگر از دلایلی که بر شدت ورود قطعات از مبادی غیر رسمی کمک کرد، ثبات نرخ ارز بود. یعنی در حالی که تولید کنندگان در ابتدای سال گذشته با افزایش هزینه های تولید از جمله قیمت مواد اولیه و دستمزدها مواجه شده بودند، اما ثبات نسبی نرخ ارز شرایط خوبی را برای قاچاق قطعات فراهم کرده بود و در واقع می توان سال 1401 را سالی خوب برای قاچاق قطعات به شمار آورد.

براساس گفته‌های وی، آمار دقیقی از حجم بازار قطعات وجود ندارد. در تحلیل هایی که با شرکت‌های توزیع قطعات یدکی انجام شد، حجم بازار بین 200 تا 300 هزار میلیارد تومان برآورد شد. به بیان دیگر حجم بازار لوازم یدکی بین 5.5 تا 6 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. سهم واردات قانونی یک تا 1.5 میلیارد دلار است و در مقابل سهم قاچاق بین 2 تا سه میلیارد دلار برآورد می شود. بخش دیگر هم که به تولیدات داخل اختصاص دارد، حدود 2 تا 2.5 میلیارد دلار است. البته این آمار به صورت تقریبی استخراج شده است.

مبارزه با قاچاق لوازم یدکی خودرو

فروردین 1401: سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، در دومین جلسه سلسله نشست‌های ستاد «مبارزه با کالا‌های قاچاق و تقلبی» که در تاریخ 14 فروردین‌ماه تشکیل شد، از کار جدیدی با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای جلوگیری و مبارزه با قاچاق خبر داد. وی افزود که نخستین مرحله این طرح در بخش لوازم یدکی خودروست، که سه اقدام را به صورت هم‌زمان در این حوزه آغاز می‌کنند.

قدم اول در مورد باتری و کمک‌فنر است، که قبلاً نیز اعلام شده بود و باید کد رهگیری داشته باشند.

اقدام دوم، افزایش شفافیت جریان کالاست، که در آن اگر کالایی کد رهگیری نگرفته و صورت‌حساب آن در سامانه جامع تجارت ثبت نشود، کالای تقلبی و قاچاق محسوب می‌شود.

سومین اقدام، نظام‌بخشی، ساماندهی و حرفه‌ای شدن نظام توزیع قطعات یدکی است، که شبکه توزیع لوازم یدکی باید شناسنامه‌دار و مسئولیت‌پذیر شود تا نمایندگی‌ها قطعات سالم و با اصالت را عرضه کنند.

جمع‌آوری باتری و کمک‌فنرهای قاچاق و تقلبی از تاریخ 15 فروردین‌ماه در چند استان انجام می‌شود و به مرور در تمامی کشور انجام خواهد شد.

نحوه شکایت از لوازم یدکی تقلبی

اسفند 1401: سرهنگ عبدالله چولکی، معاون جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا، ضمن اشاره به افزایش فروش قطعات تقلبی خودروها، به شهروندان توصیه کرده است که برای تعویض یا خرید قطعات یدکی خودرو، به نمایندگان مجاز خودروسازان مراجعه کنند.

سرهنگ عبدالله چولکی؛ معاون جعل و کلاهبرداری پلیس فراجا

براساس گفته‌های وی، افراد سودجو با تهیه و تولید لوازم یدکی و مصرفی بی‌کیفیت خودرو، چاپ و تهیه بسته‌بندی‌ و الصاق انواع برچسب مربوط به شرکت‌های معتبر، اقدام به پلمب کردن آنها به گونه‌ای حرفه‌ای و غیرقابل شناسایی می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود که خرید و تهیه روغن موتور، ضدیخ، لنت ترمز، لوازم یدکی و مصرفی خودرو از نمایندگی مجاز شرکت‌های معتبر و با اخذ فاکتور رسمی انجام شود.

سرهنگ چولکی گفت: استفاده از لوازم یدکی و مصرفی تقلبی خودرو، خطرات جانی و مالی فراوانی را برای مردم ایجاد می کند؛ بنابراین وزارت صمت باید هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را برای پیشگیری از این موضوع انجام دهد. همچنین شهروندان با مشاهده هرگونه فعالیت مشکوک در خصوص قطعات یدکی تقلبی خودرو برای بررسی با پلیس 110 تماس بگیرند.

ثبت شناسه لوازم یدکی در فروشگاه اینترنتی

آذر 1401: اتاق اصناف ایران اعلام کرد که درج کد رهگیری و شناسه کالای لوازم یدکی و قطعات خودرو در فاکتورها، الزامی است و عرضه‌کنندگان در فضای مجازی، مانند وب‌سایت‌های فروش، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های موبایلی، ملزم به درج شناسه کالا و کد رهگیری در کنار سایر مشخصات کالا هستند و باید در خریدهای مجازی مورد توجه قرار گیرد. بدیهی است با متخلفان برخورد قانونی اعمال خواهد شد.  

تمدید مهلت دریافت شناسه کالا تا پایان 1401

آذر 1401: وزارت صمت اعلام کرد که مهلت دریافت شناسه لوازم یدکی خودرو، برای موجودی بازار 54 قلم لوازم یدکی فاقد شناسه تا پایان سال تمدید شد. 

سخنگوی وزارت صمت گفت اتحادیه لوازم یدکی، همراهی مناسبی در اجرای طرح شناسه کالا در سطح عرضه داشت اما نتایج بررسی‌های به عمل آمده از یک سو و درخواست اتاق اصناف ایران و اتحادیه ذی‌ربط از سوی دیگر، موجب شد مهلت اخذ شناسه کالا برای موجودی بازار 54 قلم لوازم یدکی مشمول طرح، تا آخر سال تمدید شود. 

وی افزود طبق برنامه‌ریزی قبلی قرار بود تا تاریخ 15 آذرماه، همه توزیع‌کنندگان لوازم یدکی موجودی (54 قلم مشمول) خود را از نظر اخذ شناسه کالا (در سامانه جامع تجارت) تعیین تکلیف کنند. صدور بیش از 10 میلیون شناسه رهگیری، نشان‌دهنده استقبال مناسب صنوف از این طرح بوده اما برای حسن انجام این فرآیند مهلت 15 آذر تا آخر سال تمدید شد. 

سخنگوی وزارت صمت، به ضرورت ادامه تعامل سازنده میان اتاق اصناف ایران، اتحادیه لوازم یدکی و وزارت صمت برای ایجاد شفافیت و حذف قاچاق در حوزه لوازم یدکی اشاره کرد و گفت بدیهی است از ابتدای سال 1402 همه لوازم یدکی مشمول طرح در سطح عرضه، باید دارای کد رهگیری باشند. 

الزامی شدن کد رهگیری قطعات یدکی

مرداد 1401: هوشیار فقهیی، دبیرکل اتاق اصناف ایران، در کنفرانس «مدیریت عرضه محصولات لوازم یدکی و مصرفی وسایل نقلیه» درحضور محمد مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، اعلام کرد که فعالان تولیدی، واردکنندگان و توزیع‌کنندگان لوازم یدکی و قطعات خودرو از تاریخ 15 مردادماه حق توزیع بدون شناسه کالا را ندارند.

هوشیار فقهیی؛ دبیرکل اتاق اصناف ایران

بر اساس گفته‌های وی، لازم است تا کیفیت‌ قطعات یدکی در بخش تولید افزایش یابند. قطعات باید با استاندار‌های بین‌المللی و کیفیت بالا تولید شود. اگر این شرایط فراهم شود قطعا تمایل برای استفاده بیش‌تر از تولیدات داخلی افزایش می‌یابد. وی معتقد است که شناسه‌دار کردن لوازم یدکی و قطعات و نظم بخشیدن به بازار تولید، واردات و توزیع آن می‌تواند مانع از ورود قطعات تقلبی شود.

آقای برادران گفت که برای اجرای طرح شناسنامه قطعات، فرصت کافی داده شده است و خوشبختانه تا امروز همراهی خوبی از طرف اصناف را شاهد بوده‌ایم. تولیدی‌های داخلی غیرمجاز اگر امکان دریافت کد رهگیری دارند، باید این کار را انجام دهند و اگر این امکان را نداشته باشند به مرور تعطیل می‌شوند. آن دسته از واحد‌های صنفی که به هر دلیلی هنوز کد شناسه دریافت نکرده‌اند و تعداد زیادی کالا در انبار دارند، با دریافت معرفی‌نامه از اتحادیه، 2 ماه فرصت استفاده از «شناسه اظهاری» دارند تا بتوانند این کالا‌ها را تعیین تکلیف کرده، بفروشند یا مرجوع کنند.

 وی افزود ساماندهی بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو با شناسه‌دار شدن اقلام پایان نمی‌یابد و در مرحله بعد ضمانت‌دار شدن آنها الزامی می‌شود و پس از آن اعلام می‌کنیم که در هر کدام از قطعات و کدام برند بیش‌ترین رضایت مشتری را دارند و همه این‌ اقدامات به نظم‌دهی بازار کمک خواهد کرد.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت تاکید کرد که برخورد بازرسان نباید طوری باشد که با آبروی کاسبی که سال‌ها کار آبرومند انجام داده و تنها به دلایلی نتوانسته است با سامانه همراه شود بازی کند.همچنین در این نشست مطرح شد که زیرساختی فراهم شود تا تمامی افراد دخیل در تولید، واردات و توزیع قطعات یدکی بتوانند در سامانه جامع تجارت «کد نقش» خود را تعیین کنند و زمان صدور پروانه کسب و مجوز‌های لازم به حداقل برسد. همچنین پیشنهاد شد تا زمان اجرای طرح برای توزیع‌کنندگان قطعات داخلی و خارجی تفکیک شود.

2 میلیارد دلار لوازم یدکی قاچاق در بازار

تیر 1401: محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور، گفت با وجود این که خودروسازان حدود 46 هزار میلیارد تومان به زنجیره تامین قطعه‌سازی بدهی دارند، اما تاکنون قطعه‌سازان همراهی خوبی در برنامه‌های تولید خودرو و رسانیدن قطعه به خطوط تولید داشته‌اند. تا اردیبهشت‌ماه، پرداختی‌هایی به این صنعت رسید؛ اما پس از آن متوقف شد. با این حال، توان قطعه‌سازان نیز محدود است و باید به رفع مشکل تامین نقدینگی و پرداخت مطالبات آن‌ها پرداخت تا روند تولید و دستیابی به هدف افزایش 50 درصدی تولید خدشه‌دار نشود.

محمدرضا نجفی‌منش؛ رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه

وی افزود طرح مبارزه با قاچاق لوازم یدکی که از 15 فروردین‌ماه کلید خورده، بسیار خوب و مفید بوده و به نفع تولید است. اما در مقام اجرا نیازمند همکاری‌های بیش‌تری است. با توجه به این که کار تازه‌ای در این حوزه شکل گرفته، طبیعی است که در بدو امر با اشکالات و ایراداتی همراه باشد. با این حال باید با صبر و حوصله و همچنین تعامل و هم‌افزایی، به رفع مشکلات پرداخت تا همگان از مواهب مقابله با قاچاق برخوردار شوند.

آقای نجفی‌منش گفت مطابق آمارهایی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده، ارزش لوازم‌یدکی قاچاق و تقلبی در بازار دست‌کم 2 میلیارد دلار است. وی امیدوار است تا فشار از واحدهای تولید که عمدتاً شناسنامه‌دار هستند، برداشته‌شده و فشار را بر شبکه توزیع لوازم یدکی بیش‌تر کنند تا راه‌های ورود کالای قاچاق شناسایی شود.

شناسایی لوازم یدکی قاچاق و تقلبی

فروردین 1401: آقای فاطمی‌امین، وزیر صمت، اظهار کرد که بازرسی حضوری از فروشندگان لوازم یدکی به ویژه در زمینه باطری باید به کمک سازمان تعزیرات حکومتی انجام شود. وی افزود که درج قیمت تولیدکننده بر روی لوازم یدکی خودرو باید با جدیت شروع شود.

محمدمهدی برادران خلخالی، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، در همین مورد گفت: «نظارت و بررسی کالاهای قاچاق در حوزه قطعات خودرو از هفته آینده در سطح استان‌ها آغار می‌شود.»

طبق گفته کاظمی، سخنگوی فروشندگان لوازم یدکی خودرو، بین یک تا دو درصد بازار لوازم یدکی، کالاهای تقلبی هستند. سهم کالای قاچاق لوازم یدکی نیز حدود 4 تا 6 درصد است. کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که شناسه کالا (شناسه‌ای که تعریف شده، روی کالا نصب می‌شود و قابلیت استعلام دارد) بهترین ابزاری است که می‌تواند کالای قاچاق و تقلبی را شناسایی کند.


اخبار لوازم یدکی خودرو

آخرین اخبار درباره بازار قطعات یدکی خودرو، قیمت لوازم یدکی خودرو، قاچاق لوازم یدکی و نحوه تشخیص اصالت لوازم یدکی را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران