• ترک دي خودروهاي کلاسيک

با حضور مهمانان ویژه!

ترک دی خودروهای کلاسیک (خرداد 1402)

7 خرداد 1402 16:41

گردهمایی خودروهای کلاسیک، فرصتی عالی برای دوست‌داران خودروهای قدیمی است تا با هم به اشتراک گذاری دانش، تجربه و علاقه‌مندی‌های‌شان درباره این خودروها بپردازند. این گردهمایی‌ها معمولاً در محل‌های روباز و آزاد برگزار می‌شوند و شامل نمایش و رژه خودروها، رانندگی، صحبت و تبادل نظر با دوستداران و علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک است.

فعالیت در گردهمایی خودروهای کلاسیک، به عنوان یک فعالیت سالم و سرگرم‌کننده شناخته می‌شود. این فعالیت مفید علاوه بر حفظ تاریخچه خودرو، باعث افزایش دانش فنی و بهبود روابط اجتماعی نیز می‌شود. برای خانواده‌ها نیز حضور در این نوع گردهمایی‌ها، می‌تواند جنبه تفریحی و سرگرم‌کننده داشته باشد. با شرکت در گردهمایی خودروهای کلاسیک، شما می‌توانید از تجربه ديگر افراد در زمینه خودرو بهره‌مند شده و اطلاعات جديدی دربارۀ تاريخچۀ خودرو، قطعات يا روش‌های تعمير و نگهداری آن را كسب كنيد.

در همین راستا، روز جمعه مورخ 5 خردادماه 1402، تمرین ترک‌دی (Track-Day) ویژه خودروهای کلاسیک، با حمایت فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری و به همت کمیته کلاسیک فدراسیون، در پیست مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار گردید. 

در این گردهمایی، فرصتی دست داد تا مالکان خودروهای آنتیک و کلکسیونی، ساعاتی درکنار یکدیگر جمع شوند. در پایان نیز، مسابقه درگ میان برخی از خودروهای حاضر در این گردهمایی، برگزار شد که البته جنبه نمایشی داشت. در این گردهمایی، خودروهای کلاسیک متعددی حضور داشتند، از خانواده پیکان، که به تازگی جشن 56 سالگی پیکان را جشن گرفته‌اند، بگیرید تا نسل‌های مختلف فولکس گلف. از پژو 205 و رنو 5 و انواع اتاق‌های بنز و ب‌ام‌و بگیرید تا فورد برانکو، فورد موستانگ، شورولت بلیزر و شورولت مونت کارلو. اما در میان این کلاسیک‌ها، چندین خودروی خاص نیز حاضر شده بودند.

Bricklin SV1

اولین کلاسیک خاصی که در این مراسم حضور داشت، یک دستگاه بریکلین بود که ظاهرا تنها نمونه سالم و احیاشده در سراسر ایران است. خودروی Bricklin SV-1، در کلاس اسپرت‌های دو نفره بود که در دهه 1970 میلادی، توسط شخصی به نام مالکولم بریکلین طراحی و ساخته شد. این خودرو با ظاهر جذاب و نوآورانه‌ای که در آن استفاده شده بود، به سرعت در میان تمام دوست‌داران صنعت خودرو، محبوب شد و جای خودش را پیدا کرد. خودروی SV-1 با ویژگی‌های منحصربه فردش مانند درب‌هایی که رو به بالا بازمی‌شوند، سقف شفاف شیشه‌ای و فضای داخلی باز و بسیار جادار، هنوز هم به عنوان خودرویی پیشرو در زمینه طراحی و تولید خودروهای اسپرت شناخته می‌شود.

برای ساخت این خودرو، برای اولین‌بار در تاریخ صنعت خودروسازی، از جنس پلاستیک استفاده شده بود. این ماده جدید، علاوه بر کمبود وزن، قابل تغییر شکل و قابل رنگ آميزی نيز بود. همچنین، خودروی بریکلین SV-1 با دارا بودن موتوری قدرتمند، به سرعت از طرف علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت، پذیرفته شد. با این حال، خودروی بریکلین، به لحاظ تجاری، در بازار خودروسازی موفق نبود. با توجه به قیمت بالای آن و مشکلات فنی متعدد، فروش آن کاهش یافت و در نهایت، تولید آن در سال 1975 نیز متوقف شد. با این حال، برخی علاقه‌مندان به خودرو های اسپرت و کلاسیک همچنان به دنبال این خودرو جذاب هستند و برای داشتن Bricklin SV-1، پول زیادی را صرف می‌کنند.

Datsun 240Z

دومین کلاسیک خاصی که در این مراسم حضور داشت، یک دستگاه داتسون 240Z بود؛ خودرویی که تاریخ ساختش به دهه 1970 میلادی برمی‌گردد. این خودرو با طراحی جذاب و قدرتمند، به سرعت محبوبیت بسیار زیادی در بین علاقمندان به خودروهای اسپرت کسب کرد چراکه علاوه بر ظاهر خاص، مجهز به موتور شش سیلندر 2.4 لیتری بود که حداکثر 151 اسب بخار در اختیارتان قرار می‌داد.

می‌گویند طراحان داتسون 240Z، به دنبال تولید خودرویی اسپرت بودند که قابلیت استفاده روزمره و رانندگی راحت در شهر را نیز داشته باشد. به همین دلایل، این خودرو با داشتن فضای داخلی مناسب، صندلی‌های راحت و سیستم پخش صوتی، توانست فروش بسیار خوبی را تجربه کند. داتسون در طول دوران تولید خود، با نام‌های مختلف در بازار جهانی عرضه شده است. بعنوان مثال این خودرو در ژاپن با نام Fairlady Z فروخته شده اما در بازار آمریکا، آنرا با نام Datsun 240Z می‌شناند.

Ford Mustang Mach1

سومین کلاسیک خاصی که درمیان خودروهای این گردهمایی، خودنمایی می‌کرد، یک دستگاه فورد موستانگ مک‌وان بود؛ خودرویی حجیم و عضلانی که نامش را از نام هواپیما MACH-1 گرفته بودند و به لطف موتور قدرتمند 8 سیلندر و به پشتوانه قدرت بالای 300 اسب بخار خود، می‌تواند صفر تا 100 را در کمتر از هفت ثانیه طی کند. حداثکر سرعت این خودرو را حدود 120 تا 140 کیلومتربرساعت تخمین زده‌اند.

چهارمین خودرو خاصی که در این گردهمایی حضور داشت، دو محصول از خانواده مرسدس بنز بودند که هردوی آنها نیز پلاک گذرموقت داشتند. یکی از این خودروها، مرسدس بنز AMG GTS مدل 2016 بود اما خودروی دیگر، مرسدس E63 مدل 2018 است.

Mercedes Benz E63 & AMG GTS

درباره بنز E-class مطلب مهم و خاصی وجود ندارد چون همان ترکیب برنده نسل‌های پیشین را تکرار کرده است. ولی درباره AMG GTS می‌توان تا روزها صحبت کرد! به هرحال با خودرویی سروکار داریم که از نسخه استانداردش، قوی‌تر و سریع‌تر است. این آلمانی از دل موتور چهار لیتری توربوشارژ خود، بیش از 500 اسب بخار را به بیرون می‌کشد و می‌تواند در زمانی کمتر از 4 ثانیه، شما را از حال سکون، به سرعت 100 کیلومتر برساعت برساند.

Dodge Charger SRT

پنجمین خودروی خاصی که در این مراسم دیدیم، یک دستگاه دوج چارجر SRT مدل 2020 بود که زیر کاپوتش، پیشرانه حجیم 6.4 لیتری V8 داشت. این هیولای آمریکایی، حتی در حالت استاندارد هم خودرویی هیجان‌انگیز است ولی حالا تصور کنید که با 485 اسب بخار و شتاب 4 ثانیه‌اش، به چه چیز عجیبی مبدل می‌شود. افسوس که از سال 2023، دوج تصمیم گرفت تا موتورهای Hemi V8 را برای همیشه از روی این خودرو، بردارد.

عکاس: عرفان اسلام‌پناه

دیدگاه کاربران