• ثبت شکايت از خودروسازان

تشکیل 580 پرونده گرانفروشی خودروسازان

شکایت از خودروسازان (نحوه شکایت+سامانه ثبت شکایت)

17 آبان 1402 15:17

تشکیل 580 پرونده گرانفروشی خودروسازان

آبان 1402: محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، درباره گرانفروشی خودرو اعلام کرد حدود ۵۸۰ پرونده با شکایت شاکی خصوصی علیه خودروسازان تشکیل شده و از این تعداد برای ۳۱۹ مورد حکم صادر شده است.

وی توضیح داد در احکام صادر شده علاوه بر اینکه شرکت خودروساز باید میزان پول اضافی دریافت شده نسبت به مصوبه شورای رقابت را به خریدار بازگرداند، باید بابت گرانفروشی، جزای نقدی نیز به حساب صندوق دولت واریز کند. این آرا غیابی صادر شده و خودروسازان در جلسه دادگاه حاضر نشدند، 20 روز بعد از ابلاغ رای، اگر تجدید نظر خواهی نکنند، رای قابل اجرا است و اگر خودروسازان احکام را اجرا نکنند اقدامات تامینی نظیر مسدود شدن حساب های بانکی یا توقیف دارایی ها آغاز می شود.

وی افزود با توجه به حجم پرونده های گرانفروشی خودرو از سوی شرکت های خودروساز، یک شعبه  برای رسیدگی به پرونده های مهم و ملی ایجاد شد تا همه شکایات به این شعبه ارجاع و به سرعت رسیدگی شود.

افزایش میزان رضایت مشتریان سایپا

آبان 1402: احمد کریم‌پور، مدیر مرکز امور مشتریان گروه خودروسازی سایپا ، خبر داد از نیمه دوم سال 1400 با حمایت‌های مدیرعامل گروه و بر اساس برنامه‌ریزی جامع و پیگیری‌های مستمر، شبکه زنجیره‌تامین موفق شده در خصوص ارتقاء میزان کیفیت و تامین کمی قطعات روند بسیار مطلوبی را طی کند. با اقدامات صورت گرفته، میزان شکایت مشتریان در شش ماهه نخست سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش 46 درصدی داشته است. لذا طی دو سال اخیر شاهد افزایش قابل توجه رضایت مشتریان از محصولات سایپا بوده‌ایم. همچنین در نیمه اول سال 1401 نسبت به سال 1400 تعداد شکایت مشتریان از محصولات سایپا 69 درصد کاهش داشته است.

وی افزود میزان تامین قطعات یدکی رشد بیش از 80 درصدی داشته است. یکی از عوامل اصلی کاهش شکایات و افزایش رضایت مشتریان، ارتقا سطح کیفی قطعات، محصولات و خدمات (فروش و پس از فروش) است. در این حوزه با تاکید مدیرعامل گروه جلسات مستمر در قالب ستاد عالی کیفیت به صورت هفتگی با حضور مدیریت ارشد گروه تشکیل و نسبت به تعریف و اجرایی کردن طرح‌های عملیاتی حوزه کیفی در سطح زنجیره ‌تامین اقدام شده است.

تخلف هزار میلیاردی خودروساز داخلی

مهر 1402: شهرام محسنی، مدیرکل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی، اعلام کرد شعبه هفتم ویژه رسیدگی به تخلفات مهم و ملی سازمان تعزیرات حکومتی به تخلف یک شرکت خودرو ساز برای گرانفروشی نصب امکانات 2 هزار و 647 دستگاه خودرو رسیدگی کرد. براساس اعلام کارشناسی سازمان حمایت، مواردی همچون کفی صندوق عقب، کفی سه بعدی و صندلی چرمی جز ابتدایی ترین متعلقات خودرو بوده و نمی توان برای چنین قطعاتی هزینه مازاد دریافت کرد که متاسفانه شرکت خودروساز 98 میلیون و 100 هزار ریال به ازای هر خودرو از مشتریان دریافت کرده بود.

طبق گفته وی، میزان گرانفروشی جمعا 259 میلیارد و 670 میلیون ریال بوده است.  شعبه رسیدگی کننده با توجه به ارائه نکردن هیچگونه مستندی از رضایت مشتریان برای نصب قطعات و مطابق گزارش کارشناسی،  اتهام انتسابی را محرز و شرکت را با درنظر گرفتن سابقه تخلف به پرداخت 10 هزار و 387 میلیارد ریال جزای نقدی، ممهور کردن پروانه شرکت به مهر تخلف دوم و بازگرداندن مبالغ اضافی به خریداران خودرو در سال 1401 محکوم کرد.

آقای محسنی گفت این شرکت، برابر قانون باید به مدت 6 ماه از دریافت هرگونه خدمات دولتی محروم می شد اما برای حمایت از تولید و اشتغال در راستای شعار سال، مجازات جایگزین پرداخت سه میلیارد و 172 میلیون ریال جریمه برای شرکت در نظر گرفته شد. شعبه رسیدگی کننده همچنین مدیرعامل این شرکت را به عنوان شخص حقیقی به پرداخت 6 هزار و 491 میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم کرد.

ثبت 242 پرونده گران‌فروشی خودروهای مونتاژی

مهر 1402: حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، اعلام کرد امسال ۲۴۲ پرونده گرانفروشی خودروسازان مونتاژی به ارزش ۱۲۲ میلیارد تومان به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است. خریداران خودرو نیز از گرانفروشی خودروسازان مونتاژی و طولانی شدن زمان رسیدگی به شکایات گلایه مندند.

وی اظهار کرد چنانچه خودروسازان به مصوبات شورای رقابت عمل نکنند، مرتکب گرانفروشی شده اند و مردم می توانند با شکایت در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، نسبت به پیگیری مبالغ اضافی پرداخت شده اقدام کنند.

الزام خودروسازان به رسیدگی هفت‌روزه به شکایت‌ها

مهر 1402: حمید محله‌ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی مهندسی وزارت صمت، اعلام کرد سامانه جامع گارانتی در دسترس مشتریان بوده و می‌توانند قبل از خرید از اصالت گارانتی کالای خود مطمئن شوند. خودرو‌ها دارای شناسه رهگیری هستند و اگر خودروساز پاسخ ندهند پرونده وی به تعزیرات ارجاع می‌شود و شکایت حقوقی می‌شود.  تاکنون چهار خودروساز پرونده خود را تکمیل کرده اند و در سامانه ثبت شده است. زمانی که خودرو تولید و وارد کشور می‌شود این شناسه در سامانه جامع خدمات پس از فروش اعمال می‌شود و از آن تاریخ به بعد شناسه گارانتی خدمات پس از فروش  فعال و برای خریدار هم پیامک خواهد شد  و پس از آن قابل پیگیری است. عملکرد خدمات دهنده در شبکه خدمات پس از فروش و تعداد شکایات ثبت می شود و اگر واردکننده ده هزار خودرو وارد کند و خدمات پس از فروش نداشته باشد دیگر به آن شرکت وارد کننده اجازه واردات داده نمی‌شود.

وی افزود در یک سال و نیم گذشته 900 میلیون شناسه رهگیری از قطعاتی که تولید و عرضه می‌شود صادر شده و همه خودروساز‌ها تشکیل پرونده داده اند. در صورتی که فردی از نحوه خدمات پس از فروش خودرو راضی نبود و شکایت خود را مطرح کرد، خودروسازان یا وارد کننده های خودرو باید در حد فاصل هفت روز پاسخگوی وی باشند. موضوع خدمات پس از فروش شامل تمامی شرکت‌های خودروساز و واردکننده است. بر اساس این ضوابط خدماتی که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش موظف به انجام آن هستند از طریق سامانه جامع تجارت به صورت برخط قابل رصد و پیگیری است. تا به‌حال تعداد کمی شکایت به ثبت رسیده و در حال حاضر کمتر از 500 شکایت ثبت شده که بیشتر آن به صلح رسیده است.

طبق گفته‌های وی، خودروها دارای یک شناسه رهگیری هستند و زمانی یک خودرو تولید یا وارد کشور می‌شود دارای یک شناسه است که در این شناسه تضمین ارائه کننده خدمات مشخص شده است. دوره خدمات پس از فروش از 18 ماه به دوسال ارتقا پیدا کرده است، در حال حاضر کیفیت نوع خدمات نسبت به گذشته خیلی بهتر شده ولی به طور کلی با برخی از کشورها فاصله داریم. به طور کلی حقوق مصرف کننده در این نوع خدمات به خوبی تشریح شده است و مشتری با مراجعه به سامانه خدمات پس از فروش می تواند ثبت نام خود را انجام دهد. در این سامانه تمامی خدمات جز به جز آورده شده و اگر هم شکایتی دارد می‌تواند بنا به نوع فعالیت انجام نشده اعم از عدم ارائه مطلوب خودرو ساز یا نوع خدمات می‌تواند شکایت خود را به ثبت برساند. به طور کلی پس از ثبت شکایت همکاران ما در وزارت صمت این شکایت را بررسی و در صورتی که این موضوع وارد و مستند  باشد بلافاصله به شبکه خدمات ارجاع خواهد داده شد.

آقای محله ای گفت ما این قول را به هموطنان می‌دهیم که به شکایت بدون هیچ اغماضی رسیدگی خواهی کرد. متاسفانه برخی از هموطنان هم آگاهی چندانی از این موضوع ندارند که با خرابی کوچک یک قطعه حتما باید تعویض شود. مخاطب اصلی سامانه جامع گارانتی، در درجه اول مصرف‌کنندگان هستند. آن‌ها می‌توانند قبل از خرید با استعلام کد رهگیری کالا در این سامانه از اصالت گارانتی کالای خود مطمئن شوند از طرفی در این سامانه امکان ثبت و پیگیری شکایت از شرکت‌های خدمات پس از فروش امکان‌پذیر شده است. در گذشته ضمانت روی یک برگه کوچک داخل محصول بود ولی امروز شرکت‌ها مستلزم این هستند موارد مختلفی را در سایت بارگزاری کنند و این موضوع برای تمامی گروهای کالایی صدق می‌کند.

دستورالعمل رسیدگی به شکایات خودرو ابلاغ شد

شهریور 1402: حسین فرهیدزاده، رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، در ابلاغیه ای دستورالعمل رسیدگی به شکایات در خصوص خودرو را اعلام کرد. متن ابلاغیه به شرح زیر است:

«پیرو نامه دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان خودرو و با توجه به موارد مندرج در بندهای 4 و 5 مکاتبه مذکور، سایر ابهامات مطروحه در نحوه رسیدگی به موضوع اجرای قیمت های ابلاغی شورای رقابت و با تاکید مجدد بر رسیدگی به شکواییه های واصله در قالب دستورالعمل ارسالی و ممانعت از ارجاع به سایر مراکز و با هدف جلوگیری از سردرگمی مراجعین به استحضار می رساند حسب پیگیری های انجام شده، موضوع در شورا مطرح و در جلسه شماره 594 تصویب و مصوبات مربوط، در سامانه شورا به آدرس nicc.gov.ir بارگذاری شد.

همچنین در راستای چگونگی اجرای مصوبه مذکور و تبیین موضوع، اظهارنظر تکمیلی در تاریخ پنجم شهریور امسال اعلام شده که بر این اساس موارد سه گانه ذیل که برگرفته از مصوبات و مکاتبات شورای رقابت است، باید در رسیدگی به شکواییه های واصله مدنظر قرار گیرد.

نخست همه قراردادهای منعقده فروش خودرو از تاریخ 11 بهمن 1401 به بعد تابع قیمت‌های ابلاغی شورای رقابت است و دوم، ملاک قیمت همه قراردادهای منعقده از تاریخ 11 بهمن 1401 درباره آن دسته از خودروهای فاقد قیمت مصوب شورای رقابت، تاریخ ابلاغ قیمت این خودروهاست.

همچنین درباره قراردادهای قبلی خودروسازان مونتاژی با متقاضیانی که تا تاریخ 11 بهمن 1401 تکمیل وجه کرده اند و تاکنون خودروهای خود را تحویل نگرفته باشند، با توجه به اینکه قبل از این تاریخ خودروهای مونتاژی مشمول دستورالعمل شورای رقابت نبوده اند، بنابراین مشمول مصوبه قیمت های اعلامی شورای رقابت نیست.

با توجه به برخی موارد منعکس شده به این سازمان، نکات تکمیلی زیر که باید در رسیدگی به موضوعات مدنظر قرار گیرد اعلام می شود:

برای قراردادهای منعقده از تاریخ 11 بهمن 1401 که تکمیل وجه شده و مطابق با اسناد و مدارک متقن ارائه شده کل قیمت خودرو پرداخت شده، اما به دلیل عدم تحویل خودرو امکان ارائه فاکتور خرید توسط مصرف کنندگان میسر نیست، همکاران باید نسبت به دریافت و رسیدگی به شکواییه ها اقدام کنند.

اداره‌های‌کل محل استقرار واحدهای تولیدکننده پیرو نامه شماره 696578 مورخ هفتم مرداد 1402 همکاری و هماهنگی لازم برای تسریع در رسیدگی به شکواییه‌ها را معمول می‌کنند.»

ثبت سه هزار پرونده شکایت از خودروسازان مونتاژی

مرداد 1402: شورای رقابت اعلام کرده که تاکنون سه هزار پرونده شکایت از گرانفروشی خودروسازان مونتاژی ثبت شده است. سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، یک ماه پیش در پاسخ به موضوعات مطرح شده توسط سازمان تعزیرات حکومتی در مورد عملکرد شرکت‌های خودروساز مونتاژی ، اعلام کرد:

  1. « با عنایت به ابلاغ قیمت شرکت‌های خودروساز مونتاژی از تاریخ ۱۴۰۲.۰۲.۱۶ توسط شورای رقابت، متقاضیان می‌توانند با ارائه شکایت مستند به قرارداد منعقده پس از تاریخ مذکور با قیمت‌های بالاتر از قیمت ابلاغی به ادارات کل صنعت معدن و تجارت استان‌ها، نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنند.
  2.  با توجه به عدم تعیین تکلیف مقطع زمانی قبل از تاریخ ابلاغیه فوق الذکر، موضوع از شورای رقابت استعلام گردیده که پس از اعلام نظر آن شورا، اقدامات لازم بر این اساس انجام خواهد شد.
  3.  آن دسته از متقاضیانی که بر اساس سامانه یکپارچه فروش، اولویت تحویل آن ها فصل بهار بوده و تاکنون دعوتنامه‌ای از ناحیه شرکت‌های خودروساز برای ایشان صادر نشده است، نیز می‌توانند با ارائه شکواییه و مستندات مربوطه به ادارات کل صنعت معدن و تجارت استان‌ها نسبت به انعکاس و پیگیری شکواییه خود اقدام کنند.
  4.  شرکت‌های تولیدکننده مکلف‌اند در خصوص آن دسته از متقاضیانی که اولویت آنها فصل تابستان در نظر گرفته شده، نسبت به صدور دعوتنامه بر اساس قیمت‌های مصوب اقدام کنند. بدیهی است در صورت عدم صدور دعوتنامه، متقاضیان می‌توانند نسبت به پیگیری موضوع و طرح شکایت از طریق اداره کل استان اقدام نمایند.
  5.  ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها آماده دریافت شکایات موضوع موارد فوق الذکر بوده که پس از بررسی اولیه و به منظور تسریع در رسیدگی، بایستی موضوع را راساً از طریق سامانه مدیریت بازرسی به صورت برخط جهت رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال کنند.
  6.  نگهداری و دپوی خودرو و عدم عرضه غیرموجه که مربوط به تعهدات قبلی شرکت‌ها، خودروهای تعیین تکلیف شده فعلی و یا مشکلات مربوطه نظیر پلاک و… نباشد، مشمول احتکار بوده و توسط کلیه دستگاه‌های نظارتی، تعزیری و قضائی راساً قابل پیگیری و برخورد قانونی می‌باشد.
  7.  در کلیه موضوعات فوق‌الذکر سازمان تعزیرات حکومتی با توجه به دارا بودن ظرفیت‌ها و امکانات شبه قضائی، قانونی و تنبیهی و مشابه موارد متعددی که قبلاً مستقیماً ورود داشته‌اند، می‌توانند راساً در خصوص تشکیل پرونده و برخورد تعزیری و قانونی لازم اقدام کنند.»

آیین‌نامه جدید رسیدگی به شکایات خریداران خودرو

تیر 1402: طی ابلاغیه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص  اصلاحیه نحوه رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان خودرو  به مدیران کل صمت استان های سراسر کشور، از این پس همه مشتریان خودروهای داخلی و خارجی میتوانند بر اساس این دستورالعمل ابلاغی در صورت شکایت به ادارات صمت استان های کشور مراجعه و شکایت خود را ثبت نمایند.

در نامه حسین فرهیدزاده، معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، به مدیران کل صمت استان های سراسر کشور در مورخ 26/4/1402 با موضوع «دستورالعمل تکمیلی نحوه رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان خودرو » چنین آمده است :

پیرو ابلاغیه شماره65036/98/370 مورخ 8/10/1398 موضوع نحوه رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان خودرو ،  ضمن ارسال اصلاحیه دستور العمل مذکور به استحضار می رساند قیمت های مصوب درب کارخانه انواع خودروهای مونتاژی در سامانه شورای رقابت به آدرس  nicc.gov.ir بارگذاری گردیده و حسب تاکید آن مرجع، برای کلیه ذینفعان لازم الاجرا می باشد، لذا با هدف تسریع در رسیدگی به شکواییه های واصله در ارتباط با عدم رعایت قیمت های مصوب ابلاغی شورا و همچنین عدم صدور دعوتنامه های تکمیل وجه و امتناع از عرضه موارد زیر برای لحاظ در اقدام  اعلام می گردد:

الف –قیمت:

  1. ملاک قیمت در قراردادهایی که از تاریخ 16/2/1402 تا 17/4/1402 منعقد گردیده است، قیمت های مصوب جلسه 566 شورای رقابت می باشد.
  2. ملاک قیمت در قراردادهایی که از تاریخ 17/4/1402 به بعد منعقد گردیده است، قیمت های مصوب جلسه 584  شورای رقابت می باشد.
  3. قیمت های اعلامی و مصوب شورای رقابت در تمام مصوبات فوق الذکر قیمت درب کارخانه بوده و به قیمت های مذکور عوارض و هزینه های قانونی اضافه می گردد.
  4.  با عنایت به ابلاغ قیمت محصولات شرکت های خودروساز مونتاژی توسط شورای رقابت در تاریخ  16/2/1402، درخصوص قراردادهایی که پیش از تاریخ ابلاغیه 16/2/1402 منعقد گردیده، استعلام لازم از شورای رقابت صورت گرفته که ملاک عمل در این خصوص نظر شورای مذکور می باشدکه پس از وصول پاسخ، مراتب اطلاع رسانی خواهد شد.
  5. در خصوص خودروهایی که در مصوبه 16/2/1402 قیمت نداشته و در مصوبه 17/4/1402 برای آنها قیمت تعیین گردیده است، از شورای رقابت استعلام لازم صورت گرفته که ملاک عمل اعلام نظر شورا خواهد بود که در این خصوص متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

ب-عدم صدور دعوتنامه:

  1. اولویت های فصل بهار:  آن دسته از متقاضیانی که  بر اساس سامانه یکپارچه فروش خودرو، اولویت تحویل آنها فصل بهار بوده و تاکنون دعوتنامه‌ای از ناحیه شرکت‌های خودروساز برای ایشان صادر نگردیده و این موضوع به منزله عدم ایفای تعهدات ابلاغی بوده در صورت اعلام به شرکت مبنی بر صدور دعوتنامه و عدم تمکین شرکت در این خصوص، مطابق آراء دیوان عدالت اداری طی دادنامه های شماره 1420 الی 1423  مورخ 18/11/1399 ،رسیدگی به موضوع عدم ایفای تعهدات قراردادی در صلاحیت محاکم تعزیری نبوده و بایستی در محاکم عمومی رسیدگی شود،لذا شاکیان محترم بایستی جهت طرح دعوی به محاکم عمومی راهنمایی شوند. بدیهی است صدور دعوتنامه های مرتبط با موعد تحویل فصل بهار پس از تاریخ ابلاغ قیمت های 16/2/1402 (در خصوص خودروهای دارای قیمت مصوب)مطابق با صراحت اعلام نظر شورای رقابت پیرامون موضوع ،بایستی بر مبنای قیمت های مذکور صورت پذیرفته و صدور دعوتنامه با اعمال قیمت های جدید (17/4/1402) تخلف و فاقد وجاهت قانونی بوده و می بایست اقدام قانونی لازم صورت پذیرد.
  2. اولویت های فصل تابستان: با توجه به اعلام نرخ های مصوب جدید خودروهای مونتاژی طی مصوبه مورخ 17/4/1402 شورای رقابت، شرکت‌های تولیدکننده خودرو می بایست در خصوص کلیه متقاضیانی که اولویت آن ها فصل تابستان در نظر گرفته شده ، نسبت به صدور دعوتنامه بر اساس قیمت‌های مصوب جدید اقدام نمایند بدیهی است صدور دعوتنامه قبل از تاریخ مذکور و با قیمت های قبلی به قوت خود باقی است. اعمال هرگونه افزایش قیمت بیش از قیمت های مصوب به منزله گران فروشی بوده و پس از شکایت متقاضی و ارائه مستندات لازم، اقدام لازم مطابق ابلاغیه صادره معمول گردد. خاطرنشان می گردد در صورت عدم صدور دعوتنامه در مهلت مقرر،اقدامات لازم مطابق فرآیند مندرج در بند قبل و اولویت های فصل بهار صورت پذیرد .

ج-سایر موضوعات :

  • نگهداری و دپوی خودرو به صورت عمده و عدم عرضه غیرموجه، در صورتی که مربوط به تعهدات قبلی شرکت ها، خودروهای تعیین تکلیف شده فعلی و یا مشکلات مربوطه نظیر پلاک و ... نباشد، مطابق ابلاغیه شماره 11419061 مورخ 20/12/1401 وزارت صنعت، معدن و تجارت ،مشمول احتکار بوده و در صورت مشاهده بایستی اقدامات قانونی لازم معمول گردد .
  • در ارتباط با مشکلات و شکواییه های با موضوع عدم تحویل،عدم پرداخت سود مشارکت و عدم پرداخت خسارت تاخیر، طی دادنامه های فوق الذکر هیات عمومی دیوان عدالت اداری ، محاکم عمومی صالح به رسیدگی بوده و در این ارتباط نیز هیئت حل اختلاف بین دستگاه های اجرایی در جلسه مورخ 11/7/1401 بر این موضوع تاکید نموده ،لذا در این خصوص می بایست مطابق فرایند ذکر شده اقدام گردد .لازم به ذکر است مراتب پیش از این جهت رعایت در اقدام به تمامی ادارات کل 31 استان ابلاغ شده است.
  • صدور دعوتنامه پیش از موعد اولویت های ابلاغی، با هدف تحویل سریعتر خودروها (با رعایت فاصله زمانی تحویل حداکثر سه ماه از تاریخ تکمیل وجه مطابق آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو )، با رضایت مصرف کنندگان بلامانع بوده و در صورت عدم تمایل به واریز وجه و تکمیل فرایند توسط متقاضی، شرکت حق حذف اولویت ها را نخواهد داشت.
  • نظر به صراحت دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکواییه ها، در راستای تسریع فرآیند رسیدگی و عدم سردرگمی متقاضیان، ارسال شکواییه ها صرفاً در چارچوب ضوابط تعریف شده صورت پذیرد. بدیهی است در صورت ضرورت اطلاع رسانی موارد خاص، مراتب در قالب مکاتبات، به ادارات کل صنعت معدن و تجارت ابلاغ می گردد.
  • ادارات کل محل استقرار واحدهای تولیدکننده خودرو ضمن رعایت مفاد دستورالعمل اصلاحی پیوست و موارد مطروحه در این مکاتبه ، هماهنگی کامل جهت تسریع در رسیدگی به شکواییه های واصله را معمول و درصورت هرگونه ابهام نسبت به انعکاس کلیات موضوع جهت تعیین تکلیف به این سازمان اقدام نمایند.

به منظور تسریع در فرآیند رسیدگی به شکایات واصله و پاسخگویی فوری به متقاضیان و امکان اخذ گزارشات لازم و برخط تاکید می گردد، تشکیل پرونده با مستندات کامل و متقن صرفاً از طریق سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی(سیمبا)  انجام شود.

گزارش تخلف مونتاژکاران در حال بررسی است

تیر 1402: سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت، اعلام کرد گزارش تخلف برخی مونتاژکاران عمده در دست بررسی است. ایران خودرو موظف است دنا پلاس را با توجه به قیمت شورای رقابت محاسبه و اختلاف قیمت را با مردم محاسبه کند.

وی تاکید کرد همه تولیدات و تعهدات خودروسازهای مونتاژی تا قبل از مصوبه ۵۸۴ (۱۷ تیرماه) باید به قیمت‌های قبل ارائه شود. دستگاه‌های نظارتی با حساسیت این موضوع را پیگیری می‌کنند و گزارش تخلف برخی مونتاژکاران عمده در دست بررسی است و مردم می‌توانند شکایت‌های خود در این حوزه را نزد سازمان حمایت ثبت کنند. اگر فردی در سامانه ثبت‌نام کرده و نوبت دریافت کرده باشد، در این شرایط قیمت‌های قبلی شامل حال فرد می‌شود. تا قبل از ۱۷ تیر قیمت‌های ۱۶ اردیبهشت ملاک است. بنابراین هیچگونه افزایش قیمتی برای تعهدات قبلی شرکت‌های خودروساز مورد پذیرش نیست. گاهی بحث استنکاف خودروساز از ارائه نوبت مطرح است که از نظر شورای رقابت مطرود و باید طبق قیمت‌های قبل فروش رود.

بررسی عملکرد خودروسازان مونتاژی

تیر 1402: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره موضوعات مطروحه توسط سازمان تعزیرات حکومتی پیرامون عملکرد شرکت‌های خودروساز مونتاژی طی هفته‌های اخیر، ضمن اعلام آمادگی کامل برای رسیدگی و انعکاس تخلفات صورت گرفته و تعامل بیش از بیش با کلیه دستگاه از جمله سازمان مذکور، متن زیر را منتشر کرد:

1- با عنایت به ابلاغ قیمت شرکت‌های خودروساز مونتاژی از تاریخ 16/02/1402 توسط شورای رقابت، متقاضیان محترم می‌توانند با ارائه شکایت مستند به قرارداد منعقده پس از تاریخ مذکور با قیمت‌های بالاتر از قیمت ابلاغی به ادارات کل صنعت معدن و تجارت استان ها، نسبت به پیگیری موضوع اقدام نمایند. بدیهی است در همین راستا بررسی و کارشناسی لازم معمول و اقدامات قانونی توسط ادارات کل استانی در چارچوب آیین نامه‌های مربوطه انجام می‌پذیرد.

2- با توجه به عدم تعیین تکلیف مقطع زمانی قبل از تاریخ ابلاغیه فوق الذکر، موضوع از شورای رقابت استعلام گردیده که پس از اعلام نظر آن شورا، اقدامات لازم بر این اساس انجام خواهد شد.

3- آن دسته از متقاضیان محترم که بر اساس سامانه یکپارچه فروش، اولویت تحویل آن‌ها فصل بهار بوده و تاکنون دعوتنامه‌ای از ناحیه شرکت‌های خودروساز برای ایشان صادر نگردیده نیز می‌توانند با ارائه شکواییه و مستندات مربوطه به ادارات کل صنعت معدن و تجارت استان‌ها نسبت به انعکاس و پیگیری شکواییه خود اقدام نمایند.

4-شرکت‌های تولید کننده مکلفند در خصوص آن دسته از متقاضیانی که اولویت آن‌ها فصل تابستان در نظر گرفته شده، نسبت به صدور دعوتنامه بر اساس قیمت‌های مصوب اقدام نمایند. بدیهی است در صورت عدم صدور دعوتنامه، متقاضیان محترم می‌توانند نسبت به پیگیری موضوع و طرح شکایت از طریق اداره کل استان اقدام نمایند.

5- ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها آماده دریافت شکایات موضوع موارد فوق الذکر بوده که پس از بررسی اولیه و به منظور تسریع در رسیدگی، بایستی موضوع را راساً از طریق سامانه مدیریت بازرسی به صورت برخط جهت رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال نمایند.

6- نگهداری و دپوی خودرو و عدم عرضه غیرموجه که مربوط به تعهدات قبلی شرکت ها، خودرو‌های تعیین تکلیف شده فعلی و یا مشکلات مربوطه نظیر پلاک و ... نباشد، مشمول احتکار بوده و توسط کلیه دستگاه‌های نظارتی، تعزیری و قضایی راساً قابل پیگیری و برخورد قانونی می‌باشد.

7- در کلیه موضوعات فوق الذکر سازمان تعزیرات حکومتی با توجه به دارا بودن ظرفیت‌ها و امکانات شبه قضایی، قانونی و تنبیهی و مشابه موارد متعددی که قبلاً مستقیماً ورود داشته اند، می‌توانند راساً در خصوص تشکیل پرونده و برخورد تعزیری و قانونی لازم اقدام نماید.

سازمان تعزیرات به دنبال خودروسازان متخلف

تیر 1402: احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، در جلسه بررسی تخلفات شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده خودرو، اعلام کرد با گذشت 2 ماه از تصویب قیمت خودرو‌های مونتاژی در شورای رقابت، همچنان این خودرو‌ها در نمایندگی‌های رسمی خودروسازان با قیمتی حدود 2 برابر مصوبه شورای رقابت به فروش می‌رسند، اما هنوز یک پرونده هم به دست تعزیرات حکومتی نرسیده است. متاسفانه در سال گذشته هم فقط یک گزارش تخلف مربوط به خودروسازان از سازمان حمایت دریافت کردیم که با استفاده از اختیارات مصوبه سران قوا، حکم این پرونده صادر شده است. انتظار می‌رود که گزارش تخلفات گرانفروشی، احتکار و عرضه نکردن شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده خودرو به سازمان تعزیرات اعلام شود، اما متولیان نظارت علیرغم قیمت گذاری شورای رقابت، تاکنون گزارشی دریافت و ارسال نکردند و چندین مکاتبه ما با سازمان حمایت بدون پاسخ مانده است.

وی افزود عمل نکردن به وظیفه ذاتی متولیان و آشفته بازار خودرو باعث آسیب به سرمایه‌های اجتماعی شده است. اگر شفافیت در قیمت گذاری وجود داشته باشد و مردم آنالیز قیمت خودرو‌ها را بدانند؛ دست دلالان از صنعت خودرو کوتاه شده و سود نهایی را مردم می‌برند. چنانچه ضابطین قضایی محل یا مکان خاصی که خودرو انبار (دپو)‌ شده است را به ما گزارش دهند، همکاران ما در گشت حضور خواهند یافت و این موضوع را با جدیت رسیدگی می‌کنیم.

از گران فروشی خودروسازان شکایت کنید

خرداد 1402: رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه اینکه هنوز برخی از خودروهای مونتاژی تعیین قیمت نشده، گفت: اگر شرکت‌های تولید کننده خودروهای مونتاژی رقم‌های بیشتر از مصوبات شورای رقابت خودرو درخواست کنند، مردم می‌توانند شکایت کنند.

حسین فرهیدزاده؛ رییس سازمان حمایت

حسین فرهیدزاده در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه در جلسه‌ای که با مدیران شرکت‌های تولید کننده خودروهای مونتاژی برگزار شد، قول دادند فروش محصولات بر مبنای قیمت شورای رقابت باشد و ما هم این موضوع را رصد می‌کنیم تا چنانچه محقق نشد وارد مباحث انضباطی شویم‏ گفت: اگر قراردادی خارج از قیمت‌های مصوب باشد، سازمان‌های صمت در استان‌ها و کمیته‌های حل اختلاف و سازمان حمایت مصرف کنندگان به شکایات مردم رسیدگی می‌کنند.

وی افزود: قیمت‌های اعلامی شورای رقابت ملاک عمل سازمان حمایت است و خودروسازان مکلف هستند بر اساس قیمت‌های شورای رقابت خودروها را عرضه کنند. رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به اینکه هنوز برخی از خودروهای مونتاژی تعیین قیمت نشده‌اند، افزود: منتظر تصمیم شورای رقابت در خصوص سایر خودروهای مونتاژی هستیم و اگر قیمت آن‌ها نیز اعلام شود ملاک عمل قرار می‌گیرد.

زمان رسیدگی به شکایت از خودروسازان

دی 1401: مرتضی بیدآبادی، معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان، می‌گوید مصرف‌کنندگان در صورت هر نوع نارضایتی از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو (براساس اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو)، می‌توانند به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مراجعه و شکایت کنند.

وی با بیان اینکه اگر مصرف‌کننده از نتیجه رسیدگی در سازمان‌ صنعت، معدن و تجارت ناراضی باشد، می‌تواند به هیات حل اختلاف خودرویی که دبیرخانه آن در سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار دارد، مراجعه و مجددا شکایت کند افزود: هیات حل اختلاف خودرویی موظف است ظرف 20 روز از تاریخ ثبت شکایت به موضوع رسیدگی و رای خود را صادر کند.

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان تأکید کرد: در صورت بروز اختلاف بین طرفین موضوع ماده فوق، موضوع اختلافی حسب درخواست طرفین ابتدا در هیأت حل اختلاف مربوطه، متشکل از نماینده عرضه‌کننده خودرو،‌ کارشناس رسمی دادگستری و کارشناس نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری طرح و رأی لازم با اکثریت آراء صادر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در صورت اعتراض هر یک از طرفین به رأی صادره، خواسته در دادگاه صالحه قابل پیگیری است خاطرنشان کرد: دادگاه صالحه باید خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه انشاء رأی کند.

بیدآبادی یادآور شد: قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب سال ۸۶ در ۱۱ ماده تصویب شده که ماده ۴ عنوان می‌کند؛ اگر نقص یا عیب قطعات ایمنی خودرو در طول دوره ضمانت پس از سه بار تعمیر باقی باشد یا نقص یا عیب قطعاتی که موجب احتمال صدمه جسمی یا جانی باشد و با یک بار تعمیر رفع نشود یا خودرو بیش از سی روز به دلیل تعمیرات غیرقابل استفاده بماند،‌ عرضه‌کننده باید خودروی معیوب را با خودروی نو تعویض یا با توافق، بهای آن را به مصرف‌کننده پس دهد.

وی با تاکید بر اینکه با اقدامات بهنگام وزارت صمت و تاکید وزیر، شرکت‌های بزرگ خودرویی و واردکننده خودرو تعهدات خود را به‌روز کردند متذکر شد: از همین رو بسیاری از شکایات منجر به اخذ رضایت مردم و خریداران شد.


سامانه ثبت شکایت از خودروسازان

در ادامه این مطلب، به بررسی نحوه ثبت شکایت از خودروسازان از طریق سامانه‌های آنلاین (متعلق به نهادهای نظارتی و دولتی) می‌پردازیم:

شکایت از خودروسازان به وزارت صنعت معدن تجارت

برای ثبت شکایت از خودروسازان و سایر واحدهای صنفی و غیرصنفی، می‌توانید به سامانه ثبت شکایت وزارت صنعت به نشانی اینترنتی samt.124.ir مراجعه کنید.

سامانه ثبت شکایت از خودروسازان به وزارت صمت
سامانه ثبت شکایت از خودروسازان به وزارت صمت

شکایت از خودروسازان به شورای رقابت

در حوزه قیمتگذاری خودرو، اگر شورای رقابت بعنوان نهاد رسمی و قانونی برای تعیین قیمت خودرو معرفی شده باشد، در اینصورت امکان درج شکایت و همچنین پیگیری شکایت با کمک شورای رقابت را دارید. اما اگر قیمتگذار خودرو تغییر کند (و شورای رقابت دیگر تعیین کننده قیمت خودرو نباشد)، دیگر امکان پیگیری شکایت از طریق این شورا را نخواهید داشت و باید از طریق همان نهاد قیمتگذار، برای ثبت شکایت اقدام کنید.

بنابراین با فرض اینکه شورای رقابت، قیمتگذار خودروست، می‌توانید از سامانه اینترنتی ثبت شکایت شورای رقابت استفاده کنید. البته برای ثبت اینترنتی شکایت، ابتدا باید وارد میز خدمت الکترونیک شوید و سپس گزینه «ثبت شکایات در راستای مواد فصل نهم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی» را انتخاب کرده و در ادامه، اطلاعات شناسایی و هویتی خود (مانند نام، نام خانوادگی، کد ملی، تلفن ثابت و همراه، آدرس پستی و کد پستی) را وارد نمایید. در مرحله آخر باید تصاویر مربوط به مدارک و مستندات لازم (در صورت وجود) را در سامانه شورای رقابت، بارگذاری کنید.

سامانه ثبت شکایت از خودروسازان به شورای رقابت
سامانه ثبت شکایت از خودروسازان به شورای رقابت

بعد از اتمام مراحل ثبت شکایت، «کد پیگیری» برای شما اختصاص داده می‌شود که با کمک آن، می‌توانید از آخرین وضعیت ثبت شکایت در شورای رقابت مطلع شوید. همچنین می‌توانید از شماره تلفن 02188089525 شورای رقابت، برای راهنمایی بیشتر در زمینه ثبت شکایت، استفاده کنید. همچنین جهت آشنایی با نحوه ثبت شکایت و مراحل ثبت شکایت، می‌توانید ویدیوی راهنمای ثبت شکایت در شورای رقابت را مشاهده کنید.

ثبت شکایت از خودروسازان به سازمان تعزیرات

برای ثبت شکایت در سازمان تعزیرات، ابتدا باید به قسمت میز خدمت الکترونیک تعزیرات حکومتی وارد شوید. اما اگر تاکنون به این سامانه مراجعه نکرده‌اید، ابتدا باید به قسمت ثبت نام در سامانه تعزیرات مراجعه کرده و حساب کاربری خودتان را ایجاد کنید. پس از ورود به حساب کاربری، گزینه «ثبت شکوائیه» را انتخاب کرده و مابقی مراحل را انجام دهید.

سامانه ثبت شکایت از خودروسازان به سازمان تعزیرات
سامانه ثبت شکایت از خودروسازان به سازمان تعزیرات

همچنین می‌توانید راهنمای ثبت شکایت در سامانه تعزیرات را مطالعه کنید.


اخبار تحویل خودرو

آخرین خبرها درباره تحویل محصولات سایپا به همراه جدیدترین وضعیت تحویل محصولات ایران خودرو و جگونگی ثبت شکایت از خودروسازان را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

. اخبار تحویل حضوری سایپا
. شرایط تحویل حضوری ایران خودرو
. دریافت خسارت تاخیر در تحویل خودرو

دیدگاه کاربران
ناشناس 1403/1/31
سلام خسته نباشید لطفا به حرف نه تنها من بلکه حرف من حرف خیلی از مردم بدبخت بیچاره که با کارگری بدبختی از دهن زن وبچشون گرفتن تا بلکه بتونن صاحب یه ماشین بشن بعد یه سال ثبت نام کردن من خودم ایرانخودرو ثبت نام کردم بعد یه سال افتادم زمستان 1402تحویل ماشین الان پیامک واریز وجه اومده با دویست میلیون افزایش قیمت پژو پارس الان ما از کجا بیاریم دویست میلیون ماشینی که قراربود زمستان تحویل بدن خداییش انصاف نیست من خودم دارو ندارمو فروختم از برج نه 1402سیصد سی میلیون تومان پول آماده کرده بودم که واریز کنم تمنا وخواهش دارم اگه واقعا کسی میخونه به صدای این مردم گوش کنید نزارید به دست دلال بیفته بزار حق به حقدار برسه باتشکر
پاسخ
0
0
0
ashkan99 1402/11/8
سازمان حمایت آذر 1401 شاهین پیش ثبت نام کردم (174 میلیون). اردیبهشت 1402 به همراه افزایش قیمت مصوبه، تکمیل وجه کردم ( مبلغ 397 میلیون). مهرماه تحویل دادند. اخیرا سود تاخیر 2 میلیون هفتصد هزار تومان واریز کردند که کمتر از مبلغ مطابق سود تاخیر قرارداد است. ظاهرا علیرغم وعده مدیر عامل سایپا، اختلاف قیمت را با سیستم ESC حساب کردند و جریمه تاخیر را کمتر واریز کردند. دوستان دیگر هم همین وضعیت را دارند؟ کجا باید شکایت کنیم؟
پاسخ
0
0
0
samira136897 1402/10/17
سلام شاهین ۱۴۰۳ برامون درومد ..پیشنهادی اتومات و ساینا اومد الان نخاستمش همون شاهین خودم پابرجاست دیگه ..
پاسخ
0
0
0
Amir12345sarejool 1402/10/8
سلام ما خرداد سال گذشته تو طرح یکپارچگی ثبت نام کردیم تکمیل وجه کردیم قرار بود اذر ماه دعوت نامه ساینا اس دوگانه بیاد ولی چندین بار طرح پیشنهادی دادن ما نخواستیم باز امروز که ۸ روز از دی ماه گذشته ب ما پیشنهاد خودروی تکو دادن چرا دعوت نامه ساینا اس دوگانه رو ارسال نمیکنید چرا هی امروز و فردا میکنید چرا مردم این همه اذیت میکنید ی مشت کارگر انتظار خودروی داخلی رو دارن اونم با هزار تا بالا و پایین بود خدا رو خوش نمیاد مردم این همه اذیت میکنید
پاسخ
0
0
1
Amir12345sarejool 1402/10/8
سلام چرا پس دعوت نامه ساینا اس دوگانه نمیاد قرار بود اذر ماه تحویل بدن ماشینو الان ۸ روز از دی گذشته امروز باز پیام دعوت تک ب ما دادن ما تک و نمیخایم چرا این کار رو با مردم میکنید چرا تکلیفتون با خودتون روشن نیست من کارگرم با ۱۳ میلیون حقوق با هزار امید با قرض این ماشینو ثبت نام کردم الان تکلیف من چیه باید چیکار کنم
پاسخ
0
0
0