• ون فوتون توآنو ايران خودرو ديزل
  • ون فوتون توآنو ايران خودرو ديزل
  • ون فوتون توآنو ايران خودرو ديزل
  • ون فوتون توآنو ايران خودرو ديزل
  • ون فوتون توآنو ايران خودرو ديزل
  • ون فوتون توآنو ايران خودرو ديزل
  • ون فوتون توآنو ايران خودرو ديزل
  • ون فوتون توآنو ايران خودرو ديزل
  • ون فوتون توآنو ايران خودرو ديزل
  • ون فوتون توآنو ايران خودرو ديزل

مینی‌بوس جدید ایران خودرو دیزل

بررسی ون فوتون توآنو ایران خودرو دیزل (Foton Toano)

4 آذر 1403 16:24

هرچند که ون‌های مسافری در کشور ما برای حمل‌ونقل مسافرین چندان استفاده نمی‌شود؛ اما بسیاری از ادارات و سازمان‌ها، هتل‌ها، مدارس و... به این نوع از خودرو نیاز دارند. ون فوتون توآنو که ایرانخودرودیزل از آن به عنوان یک مینی‌بوس یاد می‌کند با 16 نفر ظرفیت، می‌تواند برای استفاده‌های گفته شده، یک محصول و انتخاب مناسب باشد. این خودرو فعلاً در نسخه مسافری آن عرضه می‌شود و البته طبق گفته‌ها، برای کاربری کمپر و آمبولانس نیز می‌توان آن را خریداری کرد.  

روح مرسدس اسپرینتر در فوتون توآنو

وقتی به نمای ظاهری و بدنه فوتون توآنو نگاهی می‌اندازیم، در اولین نگاه می‌توان فهمید که کابین و بدنه این خودرو، مرسدس‌بنز اسپرینتر است. فوتون در ساخت خودروهای تجاری خودش از دانش و همکاری مرسدس‌بنز به شکل زیادی استفاده کرده و بهره می‌برد. همچنین بدنه و طراحی مرسدس‌بنز اسپرینتر مثل خودروهایی چون تویوتا هایس، در اختیار بعضی از شرکت‌های قرار می‌گیرد تا محصولی بر اساس این خودرو اما با کمی تغییرات تولید کنند که فوتون توآنو کی از آنهاست.

برای مثال در این خودرو، چراغ‌های جلو و نمای جلو به کلی تغییر کرده است تا کاملاً متفاوت از بنز اسپرینتر باشد. اما اگر به عقب این خودرو و خصوصاً از نمای جانبی به آن نکاهی داشته باشیم، می‌توان به وضوح دید که کاملاً با یک اسپرینتر روبرو هستیم. البته قبلاً ایرانخودرودیزل، محصول دیگری از فوتون را با نام ون وانا که از بدنه تویوتا هایس برای آن استفاده شده است را عرضه کرده که ون محبوبی نیز به شمار می‌رود و حالا باز هم از فوتون، این بار یک محصول با بدنه مرسدس‌بنز را عرضه خواهد کرد که خیال خریدار از داشتن یک طراحی اصولی و مهندسی، راحت خواهد بود.

سقف این مینی‌بوس کمی بلندتر از حالت عادی است. این ارتفاع به اندازه‌ای است که برای تردد در پارکینگ‌ها مشکلی ایجاد نخواهد کرد. ضمن اینکه حتی افرادی با قد 195 سانتیمتر نیز می‌توانند به راحتی و به صورت ایستاده در آن تردد کنند. ظرفیت این مینی‌بوس، 1+15 نفر است که آن را در رده مینی‌بوس‌های بزرگ با استانداردهای فعلی قرار می‌دهد.

اما داخل کابین را باید به دو بخش تقسیم کرد. یک قسمت بخش سرنشین‌ها است که نیاز به طراحی خاص ندارد و ساده بوده و از صندلی‌های خوش‌فرم و راحتی برای این قسمت استفاده شده است. اما داشبورد را به عنوان بخش دوم باید بیش از حد ساده معرفی کرد. فرمانی که حتی برخلاف خودروهای امروزی، بدون دکمه است و داشبوردی که بسیار ساده بوده و در نسخه‌های به نمایش گذاشته شده، حتی فاقد یک صفحه‌نمایش ساده هست.

در این میان، طراحی دو رنگ فضای داخلی و داشبورد، زیبا و دلچسب است و قرارگیری دسته‌دنده در پایین داشبورد، ارگونومی خوبی در استفاده از آن دارد.
البته ازآنجایی‌که در نسخه‌های به‌روز شده این خودرو از یک صفحه‌نمایش نسبتاً بزرگ در وسط داشبورد استفاده شده، بعید نیست که در نسخه‌های تولیدی و تحویلی ایرانخودرودیزل هم شاهد این طرح از داشبورد برای این خودرو باشیم.

مشخصات فنی مینی بوس فوتون توآنو

در حالی که برای ون فوتون توآنو، پیشرانه‌های مختلف بنزینی و دیزلی تدارک دیده شده تا خریدار بتواند مناسب‌ترین پیشرانه را بر حسب نیازش انتخاب کند اما برای نمونه در نظر گرفته شده برای کشورمان، یک موتور 2.8 لیتری توربودیزل با قدرت 150 اسب بخار و 330 نیوتن متر گشتاور انتخاب شده است. این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 بوده و یک گیربکس دستی 1+6 سرعته ساخت گترگ نیز به آن متصل خواهد شد. می‌توان گفت این توان برای یک مینی‌بوس 16 نفره، کافی است.

فنربندی در هر دو محور از نوع شمش است و ترمزهای هر دو محور نیز از نوع دیسکی هستند که برای یک خودرو مسافری، یک امتیاز و یک ضرورت است. همچنین در این مینی‌بوس، سامانه و سیستم‌های کمکی مثل ترمز ضدقفل ABS به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز هوشمند اضطراری AEBS و رادار خروج از خطوط LDWS، نمایشگر فشار باد تایرها TPMS و کنترل پایداری الکترونیکی ESC نیز دیده می‌شود.  

روزی در کشورمان، مینی‌بوس‌ها سهم بسیار زیادی در جابه‌جایی مسافرین حتی در بین شهرها داشتند. این نقش مینی‌بوس‌ها خصوصاً در شهرها و روستاهایی که در مناطق کوهستانی با جاده‌های پر پیچ‌وخم یا مناطق کم‌جمعیت زندگی می‌کردند، بسیار پررنگ بود. اما امروزه از مینی‌بوس‌ها در جابه‌جایی مسافرین بین‌شهری، به ندرت استفاده می‌شود و بیشترین کاربرد آنها در ادارات، مدارس، سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و خصوصی، هتل‌ها و سرویس‌دهندگان خصوصی است.

ضمن اینکه با افزایش علاقه‌مندان به خودروهای کمپر، مینی‌بوس‌هایی مثل ون فوتون توآنو می‌توانند برای آن دسته از علاقه‌مندان نیز، در لیست انتخاب قرار بگیرند. همچنین این مینی‌بوس به خاطر داشتن شرایط استفاده به عنوان آمبولانس، می‌تواند از این جهت نیز برای بیمارستان‌ها، یک انتخاب باشد. در کشور ما، ون‌های باری مسقف بسیار کم مورد استقبال و استفاده قرار گرفته‌اند و آن هم به خاطر وجود انواع مختلفی از کامیونت‌هاست. اما نسخه باری ون بزرگی مثل فوتون توآنو، می‌تواند یک تحول در این میان باشد.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران