شرکت ب ام و سابقه طولانی در ساخت خودروهای هنری دارد. نخستین نمونه از این سری محصولات، یک 3.0 CSL مدل 1975 بود که توسط مجسمهسازی به نام Alexander Calder به یک اثر هنری تبدیل شد. از سایر نمونههای قابل توجه میتوان به ب ام و M1 مدل 1979 اشاره کرد، که اندی وارهول روی بدنه آن را نقاشی کرد.
در جدیدترین اقدام، ب ام و به سراغ یکی از محصولات برقی خود یعنی iX1 رفته است تا آن را در مرکز توجه قرار دهد. این کراساور کوچک که هنوز در ایالات متحده و بسیاری کشورهای دیگر عرضه نشده، به دو موتور برقی با 313 اسببخار قدرت و 494 نیوتنمتر گشتاور و مجموعه باتری به ظرفیت 64.7 کیلووات ساعت مجهز شده است، که شعاع حرکتی 438 کیلومتر را برای این خودرو فراهم میکند.
اما خودروی موردبحث در این مطلب، نسخهای ویژه از ب ام و iX1 است، که برای گرامیداشت همکاری طولانی میان خودروساز آلمانی و یکی از قدیمیترین موزههای آن کشور یعنی Stadel شکل گرفته است.
هنرمندی به نام Marc Brandenburg، بدنه ب ام و iX1 را به نحوی تزئین نموده که تاثیر زمان، فضا و سرعت در طراحی خودرو را به نمایش درآورد. این خودروی هنری اکنون در موزه Stadel در فرانکفورت آلمان در معرض نمایش قرار گرفته است.
این نخستین بار است که یکی از کراساورهای ب ام و به عنوان یک اثر هنری معرفی میشود. واقعیت این است که تمام نمونههای قبلی براساس مدلهایی همچون M3 (E30) , 635 CSi , 525i و شکل گرفته بودند، که در دسته خودروهای اسپرت قرار میگیرند. البته در دوران فعلی که صنعت خودروسازی تحت سیطره خودروهای برقی قرار گرفته، مشاهده یک خودروی برقی هنری هم اصلا عجیب نیست.
از سال 1975 تاکنون، 19 خودروی هنری توسط ب ام و به مخاطبان معرفی شده است. خودروی بعدی از این مجموعه که سال آینده رونمایی خواهد شد، توسط یک نقاش اهل اتیوپی به نام Julie Mehretu طراحی میشود.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com