• خودروي هنري براساس ب‌ام‌و iX1
  • خودروي هنري براساس ب‌ام‌و iX1
  • خودروي هنري براساس ب‌ام‌و iX1
  • خودروي هنري براساس ب‌ام‌و iX1
  • خودروي هنري براساس ب‌ام‌و iX1

گرامیداشت همکاری BMW و موزه‌ Stadel

معرفی یک خودروی هنری براساس ب ام و iX1

25 تیر 1402 15:38

شرکت ب ام و سابقه طولانی در ساخت خودروهای هنری دارد. نخستین نمونه از این سری محصولات، یک 3.0 CSL مدل 1975 بود که توسط مجسمه­‌سازی به نام Alexander Calder به یک اثر هنری تبدیل شد. از سایر نمونه­‌های قابل توجه می‌­توان به ب ام و M1 مدل 1979 اشاره کرد، که اندی وارهول روی بدنه آن را نقاشی کرد.

در جدیدترین اقدام، ب ام و به سراغ یکی از محصولات برقی خود یعنی iX1 رفته است تا آن را در مرکز توجه قرار دهد. این کراس‌­اور کوچک که هنوز در ایالات متحده و بسیاری کشورهای دیگر عرضه نشده، به دو موتور برقی با 313 اسب­‌بخار قدرت و 494 نیوتن‌متر گشتاور و مجموعه باتری به ظرفیت 64.7 کیلووات ساعت مجهز شده است، که شعاع حرکتی 438 کیلومتر را برای این خودرو فراهم می‌­کند.

اما خودروی موردبحث در این مطلب، نسخه‌­ای ویژه از ب ام و iX1 است، که برای گرامیداشت همکاری طولانی میان خودروساز آلمانی و یکی از قدیمی‌­ترین موزه‌های آن کشور یعنی Stadel شکل گرفته است.

هنرمندی به نام Marc Brandenburg، بدنه ب ام و iX1 را به نحوی تزئین نموده که تاثیر زمان، فضا و سرعت در طراحی خودرو را به نمایش درآورد. این خودروی هنری اکنون در موزه Stadel در فرانکفورت آلمان در معرض نمایش قرار گرفته است.

این نخستین بار است که یکی از کراس‌­اورهای ب ام و به عنوان یک اثر هنری معرفی می‌­شود. واقعیت این است که تمام نمونه‌­های قبلی براساس مدل‌هایی همچون M3 (E30) , 635 CSi , 525i و شکل گرفته بودند، که در دسته خودروهای اسپرت قرار می‌­گیرند. البته در دوران فعلی که صنعت خودروسازی تحت سیطره خودروهای برقی قرار گرفته، مشاهده یک خودروی برقی هنری هم اصلا عجیب نیست.

از سال 1975 تاکنون، 19 خودروی هنری توسط ب ام و به مخاطبان معرفی شده است. خودروی بعدی از این مجموعه که سال آینده رونمایی خواهد شد، توسط یک نقاش اهل اتیوپی به نام Julie Mehretu طراحی می­‌شود.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران