• توليد 5 ميليون خودروي برقي توسط BYD

رکوردشکنی با دنزا N7

تولید 5 میلیون خودروی برقی توسط BYD

26 مرداد 1402 12:21

در 9 آگوست 2023، 5 میلیون امین خودروی نیو انرژی (NEV)  از خط تولید بی وای دی خارج شد. این خودروساز چینی، نخستین شرکت در جهان است که چنین آماری را به ثبت می­‌رساند.

در چین از نام اختصاری NEV برای توصیف خودروهای برقی، پلاگین-هیبرید و سلول­ سوختی استفاده می‌­شود. تولید خودروی نیو انرژی توسط بی وای دی با ساخت F3 DM در سال 2008 آغاز شد، که تا می 2021، به رکورد یک میلیون دستگاه رسید و اکنون با فاصله‌­ای کوتاه، از مرز 5 میلیون دستگاه هم عبور کرده است.

بی وای دی توانسته در عرض 9 ماه، 2 میلیون دستگاه خودروی NEV تولید کند، چراکه در 16 نوامبر سال گذشته، رکورد 3 میلیون دستگاه را به ثبت رسانده بود. این شرکت با پایان تولید خودروهای درون‌سوز در آوریل 2022، اکنون به طور کامل بر ساخت نمونه‌­های NEV تمرکز کرده است.

در جریان رویدادی که به مناسب ثبت این نقطه عطف مهم برگزار شده، مدیرعامل BYD از چین به عنوان یک بازیگر موثر در عرصه جهانی خودروهای NEV یاد کرده و ضریب نفوذ این خودروها در بازار چین را 32.5 درصد اعلام کرده که براساس پیش‌بینی ایشان، این عدد تا سال 2025 به 60 درصد خواهد رسید. برندهای چینی هم سهمی 70 درصدی از این بازار خواهند داشت.

تولید 5 میلیون خودروی برقی توسط BYD

نکته جالب این‌که پنجم میلیون‌امین خودروی NEV ساخت بی وای دی، لوگوی این شرکت را بر پیشانی ندارد. این عنوان پرافتخار به دنزا N7 اختصاص یافته است، که محصولی از برند زیرمجموعه BYD به شمار می­‌آید. برند دنزا در سال 2010 به صورت جوینت-ونچر 50 درصدی با مرسدس بنز تاسیس شد، اما از سال 2021، سهم خودروساز آلمانی به 10 درصد رسیده و بی وای دی به تنهایی مشغول کار است.

بی وای دی قصد دارد چند برند زیرمجموعه دیگر را نیز به مشتریان معرفی کند. مثلا یانگوانگ که با شاسی­‌بلند نیرومند U8 و سوپراسپرت U9، وارد بازار خواهد شد.

بی وای دی در بازارهای صادراتی هم موقعیت خوبی به دست آورده مثل Atto 3 که در ماه جولای به عنوان پرفروش‌­ترین خودروی برقی بازار سوئد دست یافته است. محصولات این شرکت در تایلند و نیوزیلند هم از سایر خودروهای برقی پرفروش­‌تر بوده و در آمریکای جنوبی، اروپا و جنوب شرقی آسیا هم موفق به جلب مشتری شده است.

بی وای دی با فروش 1.5 میلیون دستگاه خودرو در 7 ماه نخست 2023، سهم 37 درصدی از بازار خودروهای NEV چین را به دست آورده، درحالی‌که این عدد برای تسلا به 8.7 درصد محدود شده است. البته در میان محصولات تسلا، هیچ خودروی پلاگین-هیبریدی وجود ندارد.

پس از فروش 1.7 میلیون دستگاه در سال 2022، بی وای دی برای فروش 3 میلیون دستگاهی در سال 2023 هدف‌گذاری کرده بود، که البته در حالت خوش‌بینانه، بعید نیست به 3.6 میلیون دستگاه هم برسد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران