• تست و بررسي لاماري اکو آرين پارس موتور (Lamari Echo)

اقتصادی اما سریع

تست و بررسی لاماری اکو آرین پارس موتور (Lamari Echo)

11 آذر 1404 17:57

اکو (Echo/به معنای پژواک) نام رسمی اولین سدان از برند لاماری آرین پارس موتور است. خودرویی که اولین بار در نمایشگاه شهر آفتاب تهران در بهمن ماه 1403 به نمایش درآمد تا رقیب تازه‌ای برای سدان‌های سایز کوچک بازار کشور باشد.

سدان جدید لاماری که در بازار ایران به نام اکو معرفی شد، در حقیقت نسخه تولید داخل و مونتاژی آئولوس شاین (Aeolus Shine) از زیرمجموعه‌های شرکت خودروسازی دانگ فنگ موتور (DFM) کشور چین است، که اولین بار در سال 2019 روانه بازار آن کشور شد.

طراحی لاماری اکو، معاصر اما اسپرت

از دیدگاه طراحی بیرونی، لاماری اکو تمایز چندانی با بیشتر خودروهای چینی هم کلاس خود در بازار ایران یا حتی کشور چین ندارد. نه به این معنا که کپی مستقیمی از سایر محصولات چینی باشد، اما با توجه به تعلق طراحی به حدود شش سال پیش، المان‌های بیرونی بدنه آن بیشتر یاداور خودروهای چینی موجود سال‌های اخیر بازار ایران است.

از این رو باید سبک طراحی بیرونی بدنه را معاصر و معمولی توصیف کرد تا مدرن. البته نباید از وجود المان‌های قابل توجه نظیر جلوپنجره مشبک کرومی، گوشه‌های بسیار تیز سپر در نمای جلو و عقب، اسپویلر باریک عقب و سراگزوزهای دوبل دوگانه که صرفا جنبه تزئیناتی داشته و فیک هستند، گذر کرد. تلاش اکو برای ارائه جلوه‌ای اسپرت و جوان‌پسند، ستودنی است اما این ظاهر با آنچه از محصولات چینی رقیب در بازار امروز کشور می‌بینیم در تناسب نیست.

داستان طراحی داخلی کابین لاماری اکو از دیدگاه بصری، ویترین مطلوب‌تری دارد. اولین نکته‌ای که به چشم می‌آید ترکیب تریم رنگی زرد بر روی داشبورد، پوشش صندلی‌ها و دوخت بخیه داخلی است که در تضاد با رنگ مشکی کابین، یکی از زیباترین ترکیب‌های رنگی ممکن را رقم می‌زند. ارائه تریم تزئیناتی رنگی در خانواده لاماری موضوع جدیدی نیست، چرا که استفاده از تریم سبز فسفری در لاماری ایما را نیز پیش‌تر شاهد بودیم، اما استفاده از رنگ زرد که در نمای بیرونی بر روی کالیپرهای ترمز نیز به اجرا درآمده است نیز هماهنگی قابل قبولی ارائه داده و تاثیر بیشتری بر جلوه جوان‌پسند آن می‌گذارد.

اما نکته بعدی، سبک طراحی کلی داشبورد با دریچه‌های خروجی سیستم تهویه مطبوع به صورت بیرون‌زده و ساختاری سه بعدی است که در ترکیب با ساختار طبقاتی داشبورد به زیبایی همراه می‌شود. باید اعتراف کرد که طراحی کابین لاماری اکو از نزدیک جلوه بصری بسیار زیباتر از آن چیزی دارد که در تصویر دیده می‌شود.

امکانات رفاهی و ایمنی

با تعلق طراحی لاماری اکو به سال‌های اخیر خودروسازی کشور چین و عرضه آن پس از اجباری شدن استاندارد 85 گانه خودروسازی ایران، این سدان به امکانات رفاهی و ایمنی مناسبی مجهز است. ویژگی‌هایی چون چهار کیسه ایمنی هوا، تنظیم برقی صندلی‌های جلو مجهز به گرم‌کن، تریم داخلی دو رنگ، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تصفیه هوا، شارژر بی‌سیم تلفن همراه هوشمند، سیستم روشنایی LED مجهز به سنسور نور، سنسور باران، سانروف، قابلیت انتخاب دو حالت رانندگی اسپرت و نرمال، کنترل کشش و پایداری، ورود و استارت بدون کلید، کنترل دینامیک خودرو، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل حرکت در سربالایی، رادار نظارت بر نقاط کور، هشدار خروج از پارک، پاور ویندوز و تشخیص مانع شیشه‌ها و سانروف، فرمان کمک برقی، کنترل فاصله پارک عقب، نمایشگر 13.0 اینچ لمسی سیستم مولتی مدیا به همراه دوربین 540 درجه دینامیک با 6 اسپیکر و نمایشگر 7.0 اینچ دیجیتال کلاستر در کابین اکو یافت می‌شود.

اما کیفیت نمایشگر مولتی مدیا چنگ چندانی به دل نمی‌زند. همچنین حجم قابل توجهی از تنظیمات و کنترل‌ها بر عهده این نمایشگر گذاشته شده است تا کلید‌های فیزیکی به طور کامل حذف شوند. این مهم نه تنها می‌تواند به شدت خطرناک و حواس پرت‌کن باشد، بلکه استفاده از آن به هنگام رانندگی موجب دشواری و آزار راننده خواهد بود.

همچنین استفاده از نمایشگر 7.0 اینچ TFT در ترکیب با مجموعه نشان‌گرهای نوری LED در کلاستر خودرو، المانی متعلق به سال‌های پیش در صنعت خودروسازی کشور چین و بازار بین الملل است و از این رو نوین و چشم‌گیر جلوه نمی‌کند.

تجربه رانندگی با لاماری اکو

لاماری اکو از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر تزریق مستقیم (T-GDI) یورو 5 با کد شناسایی C15TDR بهره می‌گیرد، که در صنعت خودروسازی کشور چین به یک ستاپ استاندارد، شناخته شده و پرتیراژ بدل شده است. به این ترتیب که به جز پیشرانه‌های 1.5، 2.0 و 2.4 لیتر چهار سیلندر، تقریبا هیچ ستاپ تولید انبوه دیگری در بازار این کشور یافت نمی‌شود. با این حال، نسخه 1.5 لیتری شاید بیش از 70 درصد سهم تولید در خودروهای سواری بازار این کشور را به خود اختصاص دهد.

این پیشرانه اما توانی برابر با 195 اسب‌بخار و گشتاوری معادل 300 نیوتون.متر را در اختیار گیربکس دو کلاچ تر 6 سرعت (Wet 6-DCT) قرار می‌دهد تا محور جلو خودرو را تحت جرم خالص 1253 کیلوگرمی با مصرف سوخت متوسط 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر به حرکت درآورد. باید اعتراف کرد که ترکیب نهایی این اعداد بر روی کاغذ بسیار جذاب جلوه می‌کند.

اولین نکته در هنگام نشستن پشت فرمان لاماری اکو در پیست اتومبیلرانی مجموعه ورزشی آزادی، راحتی و فراگیری صندلی‌های جلوست. صندلی‌هایی که با داشتن پشتی بسیار بلند و پهلو‌های بیرون‌زده، راننده و سرنشین را به خوبی دربر گرفته و بدون تردید با تمرکز و توجه به اصول طراحی خودروهای اسپرت به تولید رسیده‌اند.

با ذهنیتی آشنا از پیشرانه‌های تکراری 1.5 لیتری چینی، پا را بر روی پدال گاز فشردیم. کشش اولیه خودرو در محیط گسترده و باز پیست آزادی چندان به چشم نمی‌آید اما اثر گشتاور قابل توجه این پیشرانه در ترکیب با وزن بسیار کم خودرو، وجود خود را در قابلیت فرو رفتن در صندلی‌ها به اثبات می‌رساند.

تعویض دنده‌ها در حالت اتوماتیک و تیپ ترونیک با اندکی تاخیر همراه است که در میان همه خودروهای دو کلاچ چینی دیده می‌شود. همچنین گیربکس خودرو حساسیت بسیار زیادی در شیوه تعویض دنده در حالت تیپ ترونیک و متناسب با دور موتور خودرو دارد. به این ترتیب که در صورت نامناسب بودن دنده منتخب نسبت به دور موتور، تعویض زود هنگام به دنده بعدی یا سر باززدن از معکوس کشیدن را شاهد خواهیم بود که بدون تردید برای مالکان جوان این خودرو با نیت سواری اسپرت، دلسردکننده خواهد بود.

این پرسش مطرح می‌شود که اگر قرار است محدودیت‌های به اجرا در آمده در گیربکس‌های دو کلاچ خودروهای چینی، نظیر سرعت کم در فرایند تعویض دنده، محدودیت دور موتور در تعویض دنده و معکوس کشیدن و محدود کردن دور موتور به هنگام پاور لانچ (Power Launch) در حد و اندازه خودروهای AT باشد، پس چه اصراری بر نصب این دست گیربکس‌های گران‌قیمت و حساس بر خودروهای چینی روز بازار وجود دارد؟

پاسخ آن است که استفاده از گیربکس‌های DCT در خودروهای چینی بیشتر یک اقدام مارکتینگ، در راستای پرتر کردن لیست آپشن‌های رفاهی و اغوای مشتری به خرید خودرو است. در غیر این صورت هیچ یک از این دست گیربکس‌ها حتی به اندازه بیشتر گیربکس‌های AT امروزی سریع و شلاقی عمل نمی‌کنند.

سیستم تعلیق لاماری اکو مستقیما از استانداردهای خودروهای سواری سبک و اقتصادی پیروی می‌کند. به این ترتیب که در محور جلو از سیستم مستقل مک‌فرسون استرات و در محور عقب از نمونه ارزان‌قیمت و اقتصادی تورشن بیم (محور پیچشی) بهره می‌گیرد. این ستاپ به هیچ عنوان در صدر توانایی‌های فنی و فرمان‌پذیری قرار نگرفته و تنها مزیت آن هزینه نگهداری نسبتا ارزان آن است. اما با وجود این سیستم تعلیق نیز وزن کم اکو بار دیگر به کمک آن آمده و موجب می‌شود تا سرعت واکنش فرمان (تیزی فرمان) افزایش یافته و تاثیر کم‌فرمانی (Understeer) در سرعت بالا در عبور از پیچ‌ها کم‌رنگ‌تر شود.

البته باید تاکید کرد که پیست آزادی مسیری کاملا مسطح و بدون دست انداز است و انتظار نمی‌رود که این سیستم تعلیق در پیچ خیابان‌های نامناسب کشور، عملکردی این‌چنین تیز و تمیز داشته باشد. همچنین در صورت افزایش عرض تایرها از استاندارد 205/50R17 به نمونه 215 یاحتی 225، حس فرمان اندکی سنگین‌تر شده اما بر پایداری خودرو به شکل محسوسی افزوده می‌شود.

راند نهایی با لاماری اکو

لاماری اکو ظاهری نسبتا قدیمی و شاید از مد افتاده دارد اما بر روی کاغذ جذاب و در عمل فراتر از حد انتظار عمل کرد. شرکت آرین پارس موتور شرکتی با سابقه درخشان در زمینه فروش و ارائه خدمات است پس تنها فاکتور تعیین‌کننده در کسب سهم بازار لاماری اکو، قیمت فروش آن خواهد بود.

لاماری اکو در بازار ایران در برابر گزینه‌هایی چون فونیکس آریزو 6 GT، کی ام سی J7 کرمان موتور و ریسپکت پرایم بهمن موتور قرار خواهد گرفت. البته با اعلام قیمت نهایی 2.6 میلیارد تومانی برای این خودرو، رقم فروش لاماری اکو فراتر از آن چیزی رقم خورد که انتظار می‌رفت.


شرایط فروش لاماری اکو

برای اطلاع از آخرین طرح‌های فروش لاماری در ایران، از جمله پیش فروش خودرو اکو و همچنین فروش نقدی لاماری اکو در ایران، مقاله شرایط فروش لاماری را مطالعه کنید.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران