• قطار تراموا در تهران

تراموا در تهران منتفی شد

قطار تراموا در تهران

10 بهمن 1402 16:12

تراموا در تهران منتفی شد

بهمن 1402: مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، ابتدا درباره ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت توضیح داد در این ارتباط کارخانه‌های تولید اتوبوس اقداماتی را آغاز کرده‌اند و با توجه به اینکه برخی از این کارخانجات در این سال‌ها تعطیل شده بود، به هرجهت برای فعالیت آنها زمانی می‌برد اما یکی از کارخانه‌های تولید اتوبوس به ما وعده داده است که هر ماه 50 دستگاه اتوبوس را تحویل بدهد؛ البته این مقدار کافی نیست.

وی افزود فکر نمی‌کنم تا پایان سال جاری بتوانیم به تعداد قابل ملاحظه‌ای اتوبوس در شهر تهران برسیم اما همانطور که گفته شد هم تولیدکنندگان داخلی در این زمینه تلاش خود را می‌کنند و هم شهرداری از طریق واردات اتوبوس اقداماتی را آغاز کرده است.

آقای چمران درباره اجرای طرح تراموا در شهر تهران اظهار کرد احداث تراموا به صورت ال آر تی قابل طرح است و بصورت ریلی اجرا نخواهد شد و قرار است در صورتی که صرفه و صلاح شهر باشد تراموا به صورت چرخ‌های لاستیکی و بدون ریل در تهران احداث شود. البته این موضع منوط به قیمت تراموا است و باید تمام این موارد مورد بحث قرار بگیرد اما انچه که مسلم است اجرای تراموا به صورت ریلی در تهران منتفی است.

انتظار برای تایید وزارت کشور

دی 1402:  محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در مورد سرانجام احداث «تراموا» در تهران اظهار کرد طراحی روسازی «تراموا» را تمام کردیم و از آنجایی که در طرح جامع به این موضوع پرداخته شده است و طرح جامع را نیز برای بررسی و تصویب در اختیار وزارت کشور و شورای عالی ترافیک کشور قرار داده ایم؛ امیدواریم طی دو هفته آینده، طرح جامع تأیید شود که این مهم در قالب تفاهم نامه با وزارت دفاع اجرایی شود.

وی افزود اگر بتوانیم تأییدیه وزارت کشور برای طرح جامع حمل و نقل را اخذ کنیم، با توجه به اینکه مطالعات فاز یک را نیز انجام داده ایم، استارت شروع پروژه «تراموا» را ظرف یک ماه آینده خواهیم زد. سه کریدور برای «تراموا» در نظر گرفته شده است که احداث این مد حمل و نقل را در مسیر تهرانپارس_آزادی  پیگیری می کنیم. در مورد احداث «تراموا» لازم است که در ابتدا مصوبه شورای عالی ترافیک کشور اخذ شود که این مهم ذیل طرح جامع حمل و نقل دیده شده است.

نظر مثبت پلیس درباره طرح تراموا

آبان 1402: سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، نظر پلیس را درباره تراموا تشریح کرد. طبق گفته‌های وی، آمارها نشان می‌دهد که تعداد خودروها در سطح شهر افزایش یافته و متاسفانه در طول شبانه‌روز و به خصوص ساعات پیک ترافیک عمده خودروها تک سرنشین هستند. در این شرایط یکی از راهکارهای کاهش ترافیک گسترش حمل و نقل عمومی است. موضوعی که پلیس همواره از آن حمایت خواهد کرد.

وی افزود ایده تراموا در تهران مطرح شده است. واقعیت این است طرحی که پیشنهاد شده قطعا از بی‌آرتی موجود در شهر بهتر است و به حمل و نقل عمومی انبوه‌بر ما بیشتر کمک می‌کند. همچنین عبور و مرور منظم‌تر تراموا سبب می‌شود تا مسافران بهتر بتوانند زمان سفر خود ررا مدیریت کنند. خط تراموا از شرق تهران شروع شده و تا غرب تهران می‌رود و در آنجا به وردآورد و متروی کرج می‌رسد که این اتفاق خوبی است. البته خطوط تراموا می‌تواند قابل گسترش باشد. به عنوان مثال در کمربندی آزادگان که مسافران را به سمت کرج و اسلامشهر و ساوه و فرودگاه و ... تقسیم می‌کند، باید یک مسیر دیگر تراموا هم داشته باشیم. درواقع لازم است چندین خطوط تراموا در تهران داشته باشیم. تراموا در کاهش ترافیک موثر است. تراموا قطعا کمک خواهد کرد. حداقل این است که تراموا آلودگی کمتری در مقایسه با اتوبوس‌های گازوئیلی دارد و اگر هیچ فایده‌ای هم نداشته باشد که از نظر ما دارد، حداقلش این است که تراموا برقی است و آلودگی کمتری دارد.

وی درباره زمان اجرایی شدن تراموا در تهران گفت این موضوع بستگی به توان اجرایی دارد و ما امیدوارم که زودتر اجرایی شود.

طرح تراموا هنوز تصویب نشده است

آبان 1402: جعفر تشکرى هاشمى، رئیس کمیسیون حمل و نقل شوراى شهر، بیان کرد که در برنامه چهارم شورا سعى شده که رویکردهاى انسان محورانه و توسعه پایدار را مبتنى بر حل مهم ترین دغدغه هاى مردم جلو ببریم. اولین برنامه را با گشایش بزرگى در حمل و نقل ایجاد کردیم. ٢٧ هزار و 600 میلیارد تومان براى حمل و نقل و زیرساخت هاى آن در نظر گرفتیم و در آینده ابعاد این مساله روشن تر خواهد شد.

وی در رابطه با تراموا توضیح داد که بدون هیچ حساسیتى معتقدیم که مد جدید حمل و نقلى را باید ایجاد کنیم اما نیازمند مطالعات دقیق است و در طرح جامع ترافیک برنامه هایى لحاظ شده اما هنوز این طرح به تصویب نرسیده و در طرح جامع این طرح نتیجه نداشته است. تراموا، مخالفین جدى هم دارد؛ زیرا برخى ها آن را گران قیمت با کارایى کم مى دانند، قضاوت را به اتمام مطالعات موکول مى کنیم. این مد حمل و نقلى لوکس و گران است و رقباى جدى همچون بى آرتى دارد.

ساخت خط یک تراموای تهران

شهریور 1402: امیر دریادار رستگاری، رئیس شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع، در روز 19 شهریورماه و در حاشیه آئین امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین شهرداری تهران و وزارت دفاع در ارتباط با فراهم کردن زمینه مشارکت در تأمین مالی، طراحی، ساخت و بهره برداری خطوط تراموای تهران اعلام کرد بر اساس این تفاهم نامه خط یک تراموای تهران حد فاصل میدان آزادی تا سه راه تهرانپارس با همکاری سازمان صنایع الکترونیک ایران و شهرداری تهران انجام خواهد شد.

وی در این باره توضیح داد طول این خط حدود 34 کیلومتر است که با 28 رام قطار که در این خط تردد خواهند داشت، ظرفیتی حدود 55 تا 56 میلیون مسافر در سال را می‌تواند جابجا کند. این خط برقی است و در جهت کاهش آلایندگی‌های سوخت‌های فسیلی و کاهش آلودگی‌های تهران بسیار مؤثر خواهد بود. همچنین در ظرفیت حمل و نقل خودرویی تهران نیز با توجه به عرض کم ترامواها و افزایش پهنای خیابان برای عبور و مرور در خیابان آزادی، انقلاب و دماوند سهل تر خواهد شد. عمر قطارهای تراموا حدود 30 سال است؛ در حالی که عمر اتوبوس‌های بی آر تی حدود 10 سال است. از این لحاظ نیز راندمان افزایش یافته و این پروژه ظرف مدت دو سال با سرمایه‌ای حدود 20 میلیون یورو انجام خواهد شد و کار عملیاتی و اجرایی آن از امروز آغاز می‌شود.

وی افزود شرکت صنایع الکترونیک ایران علاوه بر توافقی که امروز مابین وزیر محترم دفاع و شهردار تهران امضا شد، بحث تسهیل در ترافیک و حمل و نقل تهران را با نصب دوربین‌های هوشمند دنبال خواهد کرد که در این پروژه حدود 4 هزار دوربین هوشمند ترافیکی در سطح تهران نصب خواهد شد که در فاز اول آن حدود 2 هزار دوربین نصب می‌شود. حسن این دوربین‌ها این است که از هوش مصنوعی برخوردارند و با توجه به حجم ترافیک در خیابان چراغ‌های سبز و قرمز را مدیریت کنند تا شاهد روان تر شدن ترافیک در سطح تهران باشیم. این پروژه نیز در ظرف دو سال اجرا خواهد شد.

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران