• سقف خلافي خودرو براي توقيف

1 میلیون یا 3 میلیون ؟!

سقف خلافی خودرو برای توقیف در سال 1402

19 شهریور 1402 17:20

چرا سقف خلافی مهم است؟

پرداخت برخی از جرایم راهنمایی و رانندگی، مهلت زمانی خاصی ندارد. اما برخی دیگر از جرایم، به دلیل اهمیت‌شان و همچنین به دلیل تاثیر مستقیمی که بر فرهنگ جامعه یا تاثیر مهمی که بر انضباط ترافیک شهری دارند، در صورت عدم پرداخت در مدت دو ماه یا 60 روز، مشمول جریمه دوبرابری می‌شوند.

مثلا اگر جریمه خاصی را انجام داده باشید که مشمول جرایم دوبرابری بوده و مبلغ آن نیز معادل 150 هزارتومان باشد، فقط 60 روز برای پرداخت این جریمه فرصت دارید چراکه پس از گذشت این زمان، باید 300 هزارتومان را پرداخت کنید. به همین دلیل توصیه می‌شود که مالکان وسایل نقلیه، همواره از میزان جرایم خودروی‌شان مطلع باشند. 

از طرف دیگر، پلیس راهور، هر ساله، سقف جریمه خودروها را تعیین کرده و آنرا بصورت عمومی نیز اطلاع‌رسانی می‌کند. اما در صورتیکه حداکثر جریمه خودرو را رعایت نکنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ جواب این سوال واضح است: در صورتیکه مجموع جرایم ثبت شده برای خودروی‌تان از سقف جریمه خودرو که توسط پلیس راهور تعیین شده است، بیشتر باشد:

. اولا خودرو توقیف شده و به پارکنیگ پلیس منتقل می‌شود.
. دوما جهت رفع توقیف، تسویه کامل جرایم رانندگی و ارائه برگه عدم خلافی خودرو الزامی می‌شود.

سقف جریمه برای توقیف خودرو چقدر است؟

تا چند سال پیش، میزان جریمه خودرو که باعث توقیف ماشین می‌شود، معادل یک میلیون تومان بود. اما از اواخر سال 1399 و به پیشنهاد سردار سید کمال هادیانفر (رئیس پلیس راهور) و با موافقت فرماندهی ناجا، سقف جریمه خودرو برای توقیف، معادل 3 میلیون تومان تعیین گردید. تا به امروز نیز این عدد، همچنان ثابت مانده و تغییری نداشته است. 


نکات مهم در پرداخت جرایم رانندگی

1. برای پرداخت جرایم راهنمایی و رانندگی، نیازی به تسویه حساب یکجا ندارید. بلکه می‌توانید هر کدام از جرایم را بصورت جداگانه و مورد به مورد، پرداخت کنید. جزییات بیشتر را در مقاله نحوه پرداخت اقساطی جریمه رانندگی بخوانید.

2. برای پرداخت جریمه رانندگی، عجله نداشته باشید! قبل از پرداخت، ابتدا استعلام بگیرید و دقت کنید که جرایم ثبت شده برای وسیله نقلیه شما، درست بوده باشند. چراکه گاهی اوقات ممکن است براثر اشتباه اپراتور پلیس یا به دلیل دستکاری در پلاک، جریمه فرد دیگری برای شما ثبت شده باشد. در چنین شرایطی، نباید جریمه را پرداخت کنید (حتی اگر مبلغ جریمه ناچیز باشد) بلکه باید «درخواست اعتراض» بزنید. در مقاله نحوه اعتراض به جریمه رانندگی نحوه شکایت از جرایم اشتباهی را توضیح داده‌ایم.

3. یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای استعلام جریمه رانندگی، استفاده از سامانه آنلاین استعلام و پرداخت خلافی خودرو باما است. با کمک این سامانه، دارندگان خودرو و موتورسیکلت، هم می‌توانند از جزییات هرکدام از جرایمی که برای آنها ثبت شده، مطلع شوند و هم می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن، جرایم رانندگی را پرداخت کرده و آنها را تسویه کنند.

4. به هیچ عنوان امکان حذف جرایمی که بدرستی برای وسیله نقلیه شما ثبت شده باشد، وجود ندارد. ولی با این حال، در مقاله نحوه کم کردن جریمه خودرو که چگونه می‌توان برخی از جرایم رانندگی را کاهش داد.

دیدگاه کاربران