• نحوه پرداخت اقساطي خلافي

روشی آسان برای تسویه جرایم

نحوه پرداخت اقساطی خلافی خودرو و موتور سیکلت (1402)

16 مهر 1402 12:30

طرح پرداخت اقساطی جرایم رانندگی

مهر 1402: سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور پایتخت، از امکان آسان‌تر شدن ترخیص خودروهای رسوبی به مناسب هفته نیروی انتظامی و همچنین از امکان تقسیط جرائم راهنمایی و رانندگی تا یکسال خبر داد.

وی در این باره گفت با توجه به آغاز هفته نیروی انتظامی که از 13 مهرماه آغاز شده، دستورالعملی از سوی پلیس راهور فراجا در خصوص ترخیص خودروهای رسوبی اعلام شده است. در این دستورالعمل امکانی برای ترخیص خودروهای رسوبی از تاریخ 15 تا 27 مهرماه تدارک دیده شده است؛ در این طرح ستاد ترخیص هر روز تا ساعت 18 به غیر از روزهای تعطیل فعالیت خواهد داشت و مالکانی که قبض خود را به هر دلیلی گم کرده‌اند می‌توانند به دفاتر پلیس +10 مراجعه و در خصوص ترخیص خودروی خود اقدام کنند. ممکن است برخی از موتورسواران و رانندگان فاقد گواهینامه رانندگی باشند و در این حالت با اخذ تعهدی مبنی بر گرفتن گواهینامه، خودرو تحویل فردی می‌شود که گواهینامه داشته و از سوی مالک معرفی می‌شود.

طبق گفته‌های وی، محاسبه و هزینه توقفگاه هم بر اساس نرخ تعیین شده هیات وزیران در سال 1394 است. یعنی این نرخ در خصوص خودروهای رسوبی تا پایان سال 1399 و در خصوص موتورسواران تا پایان سال 1398 خواهد بود. در خصوص گواهینامه آسان نیز موتورسیکلت سوارانی که موتورسیکلت آنان در پارکینگ متوقف است اولویت به آن‌ها داده شده است که بتوانند در این طرح شرکت کرده تا گواهینامه موتورسیکلت را اخذ و موتورسیکلت  خود را ترخیص کنند. در بحث خودروهایی که خلافی دارند برابر با دستورالعمل‌های ابلاغی که اعلام شده است این فرصت فراهم شده که 50 درصد از جرائم رانندگی توسط مالک پرداخت و مابقی مبالغ جریمه تا یکسال تقسیط شده و خودرو برابر مقررات ترخیص شود.


قسط بندی جرایم امکان پذیر است؟

قبل از هرچیز، باید این نکته را بدانید که وقتی درباره پرداخت اقساطی جرایم رانندگی صحبت می‌کنیم، منظورمان این نیست که جرایم رانندگی را می‌توانید قسط های مختلف، پرداخت کنید و اصطلاحا آنرا قسط بندی کنید! بلکه منظورمان این است که هر کدام از جرایمی که برای شما ثبت شده را می‌توانید بصورت جداگانه (مورد به مورد) پرداخت نمایید.

بعنوان مثال، تصور کنید که «جریمه ورود ممنوع»، «جریمه استفاده از موبایل حین رانندگی» و همچنین «جریمه پارک ممنوع» برای وسیله نقلیه شما ثبت شده باشد. حال اگر یک مورد از سه جرایم فوق یا دو مورد از جرایم فوق را پرداخت کنید، اصطلاحا می‌گویند که جرایم رانندگی را بصورت اقساطی پرداخت کرده‌اید. این روش، معمولا مناسب رانندگانی است که نمی‌توانند تمام مبلغ جریمه موتور و ماشین را بصورت یکجا، پرداخت کرده و یکجا نیز آنرا تسویه کنند.

شرایط پرداخت اقساطی جریمه چیست؟

هر سال، حداکثر میزان جرایم توسط پلیس راهنمایی و رانندگی تعیین و اعلام می‌شود. در چند سال اخیر، این مبلغ معادل 3 میلیون تومان تعیین شده است.

بنابراین در صورتیکه مجموع جرایم خودرو (یا موتورسیکلت) شما، کمتر از 3 میلیون تومان باشد، می‌توانید از شرایط پرداخت اقساطی جرایم رانندگی استفاده کنید. اما در صورتیکه مجموع هزینه جرایم، بیشتر از 3 میلیون تومان شده باشد (و وسیله نقلیه نیز هنوز توقیف نشده باشد)، ابتدا باید یک یا چند مورد از جرایم ثبت شده را پرداخت کرده تا هزینه خلافی‌تان، به کمتر از 3 میلیون تومان برسد. سپس مابقی جرایم را می‌توانید به روش اقساطی تسویه کنید. 

نکته اول: در صورتیکه خودرو یا موتورسیکلت، تحت پیگرد قضایی باشد، یا در صورتیکه وسیله نقلیه دارای شکایت باشد، به هیچ عنوان نمی‌توانید از روش پرداخت اقساطی جرایم خودرو و موتور استفاده کنید.

نکته دوم: یکسری از تخلفات راهنمایی و رانندگی (مانند سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، حرکت مارپیچ، دنده عقب در اتوبان، رانندگی در حالت مستی و ...) هستند که بعنوان «تخلفات حادثه‌ساز» شناخته می‌شوند. براساس قانون، در صورتیکه میزان جرایم مربوط به تخلفات حادثه‌سازی که برای شما ثبت گردیده، بیشتر از 40% کل هزینه‌ جرایم شما باشد، نمی‌توانید از طرح پرداخت اقساطی جریمه موتور و خودرو استفاده کنید.

نکته سوم: در صورتیکه خودرو یا موتورسیکلت شما، در سن فرسودگی باشند، امکان پرداخت اقساطی جرایم را ندارید. جهت اطلاع از نحوه تشخیص خودروهای فرسوده و غیرفرسوده، حتما مقاله سن فرسودگی وسایل نقلیه را مطالعه کنید.

پرداخت اقساطی جرایم ماشین توقیفی

فراموش نکنید که برای خودروهای توقیف شده، ارائه گواهی عدم خلافی، الزامی است. بنابراین در صورتیکه خودرو یا موتورسیکلت شما توقیف شده باشد، مجبور هستید که تمام هزینه جرایم پرداخت نشده را یکجا پرداخت کنید!

اما به جای پرداخت یکجای جرایم خودرو، پلیس راهور این امکان را فراهم کرده تا مالکان اینگونه وسایل، در صورت ارائه مدارک موردنیاز، بتوانند جرایم رانندگی را در یک «مهلت زمانی مشخص» کنند. جهت انجام این کار، مدارک زیر لازم است:

1. مراجعه به ستاد ترخیص خودرو (درج شده در قبض پارکینگ)
2. ارائه مدارک هویتی مالک (کارت ملی، شناسنامه )
3. ارائه مدارک شناسایی وسیله نقلیه (کارت، برگ سبز و ...)
4. احراز شرایط ترخیص از پارکینگ توسط کارشناس راهور
5. ارائه تعهدنامه جهت پرداخت جرایم توسط مالک
6. اعطای فرصت 12 ماهه تا 18 ماهه (وابسته به نوع جریمه) به مالک برای پرداخت جرایم

پرداخت اقساطی از سایت راهور 120 چگونه است؟

1. به سامانه اینترنتی راهور 120 به نشانی rahvar120.ir بروید. سپس گزینه «استعلام تخلفات رانندگی» را انتخاب کنید.

2. بعد از انتخاب گزینه استعلام تخلفات، بصورت اتوماتیک به سامانه اینترنتی سخا منتقل می‌شوید. در صورتیکه قبلا به این سامانه وارد شده باشید، با داشتن نام کاربری (کد ملی) و کلمه عبور، می‌توانید مجددا وارد این سامانه شوید.

اما در صورتیکه تاکنون در سامانه سخا، نام‌نویسی نکرده‌اید، باید گزینه «ثبت نام» را انتخاب کرده و پس از انجام مراحل احراز هویت، حساب کاربری خودتان را بسازید. همچنین در صورتیکه کد ملی و شماره موبایل‌تان با یکدیگر مطابقت دارند، می‌توانید از گزینه «ورود از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» استفاده کرده و براحتی به سامانه سخا وارد شوید.

3. بعد از ورود به سامانه سخا، در قسمت «استعلام تخلفات رانندگی» باید بارکد مندرج روی کارت وسیله نقلیه را وارد کنید. 

بارکد کارت وسیله نقلیه، عددی است 8 رقمی یا 9 رقمی، که پشت کارت و بصورت عمودی، حک شده است. توجه داشته باشید که عدد VIN را با عدد بارکد، اشتباه نگیرید! در تصویر زیر، محل درج بارکد، در کارت‌های قدیم و جدید نشان داده شده است.

5. پس از استعلام گرفتن، تمامی جرایمی که برای وسیله نقلیه شما ثبت شده باشد، نشان داده می‌شود. حالا برای پرداخت اقساطی جریمه ماشین و موتور، کافی است یک یا چند مورد جریمه را انتخاب کرده و تیک مربوط به آنها را بزنید. در پایان، به درگاه بانکی جهت پرداخت جرایم منتقل خواهید شد.

پرداخت اقساطی جرایم در باما

با کمک سامانه جدید استعلام جریمه رانندگی باما، هم می‌توانید استعلام جرایم رانندگی را آنلاین بگیرید و هم می‌توانید پرداخت جرایم را بصورت اقساطی انجام دهید.

برای این منظور، ابتدا به آدرس bama.ir/traffic-violation بروید و پلاک وسیله نقلیه را وارد کنید. سپس گزینه استعلام خلافی با جزییات را انتخاب نمایید.

در این روش، پس از انجام مراحل احراز هویت و پرداخت هزینه استعلام (براساس تعرفه مصوب دولتی)، لیست جرایم ثبت شده برای وسیله نقلیه، نشان داده می‌شود. حال می‌توانید هر کدام از جرایم ثبت شده را بصورت جداگانه، انتخاب نموده و هزینه آنها را نیز بصورت جداگانه، پرداخت کنید. 


نکات مهم در پرداخت جرایم رانندگی

1. برای پرداخت جریمه رانندگی، عجله نداشته باشید! قبل از پرداخت، ابتدا استعلام بگیرید و دقت کنید که جرایم ثبت شده برای وسیله نقلیه شما، درست بوده باشند. چراکه گاهی اوقات ممکن است براثر اشتباه اپراتور پلیس یا به دلیل دستکاری در پلاک، جریمه فرد دیگری برای شما ثبت شده باشد. در چنین شرایطی، نباید جریمه را پرداخت کنید (حتی اگر مبلغ جریمه ناچیز باشد) بلکه باید «درخواست اعتراض» بزنید. در مقاله نحوه اعتراض به جریمه رانندگی نحوه شکایت از جرایم اشتباهی را توضیح داده‌ایم.

2. پلیس راهور، سقف مشخصی را برای جرایم رانندگی مشخص کرده است که در صورت عدم رعایت این سقف توسط رانندگان، خودرو توقیف شده و به پارکینگ پلیس منتقل می‌گردد. در مقاله سقف جریمه برای توقیف خودرو توضیحات بیشتری درباره این موضوع داده‌ایم.

3. یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای استعلام جریمه رانندگی، استفاده از سامانه آنلاین استعلام و پرداخت خلافی خودرو باما است. با کمک این سامانه، دارندگان خودرو و موتورسیکلت، هم می‌توانند از جزییات هرکدام از جرایمی که برای آنها ثبت شده، مطلع شوند و هم می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن، جرایم رانندگی را پرداخت کرده و آنها را تسویه کنند.

4. به هیچ عنوان امکان حذف جرایمی که بدرستی برای وسیله نقلیه شما ثبت شده باشد، وجود ندارد. ولی با این حال، در مقاله نحوه کم کردن جریمه خودرو که چگونه می‌توان برخی از جرایم رانندگی را کاهش داد.

دیدگاه کاربران