اعتراض به خلافی خودرو

اعتراض به خلافی خودرو در سال 1401

نحوه رسیدگی به اعتراض جریمه رانندگی

آذر 1401: سرهنگ شریفی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، درباره اعتراض به خلافی خودرو گفت در مرکز اجرائیات و ستاد ترخیص پلیس راهنمایی و رانندگی، بخشی وجود دارد که به این موضوع رسیدگی می‌کنند. 

وی توضیح داد که برابر ماده 7 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، هیئت‌هایی برای رسیدگی به تخلفات وجود دارد که در این هیئت‌ها، اعتراض رانندگان شنیده و با در اختیار قرار دادن یک فرم اعتراض، ثبت می‌شود. این اعتراضات، به صورت دقیق بررسی شده و اگر اعتراض وارد باشد، برای قاضی ارسال می‌شود. راهنمایی و رانندگی راسا نمی‌تواند این تخلفات را حذف کند و حتماً یک نفر قاضی در این هیئت حضور دارد که بر اساس نظر راهنمایی و رانندگی و افسر کارشناس، آن را مورد بررسی قرار داده و حذف کند. 

سرهنگ شریفی افزود در خصوص حذف تخلفات، رانندگان این موضوع را بدانند که حتماً باید عدله لازم برای این کار به راهنمایی و رانندگی و قاضی مربوطه ارائه شود. شاید برخی از رانندگان به این موضوع اعتراض داشته باشند که پلاک آنان دستکاری شده باشد که در این مراکز با همکاران بنده با سامانه‌هایی که دارند این موضوع را کنترل دقیق کرده و اگر متوجه شوند که پلاک توسط شخص دیگری دستکاری شده است، تخلفات برای آنان حذف می‌شود و با فردی که آن تخلف را انجام داده (و جرم تلقی می‌شود)، تماس گرفته خواهد شد و به مرجع قضائی نیز معرفی می‌شود. 


نحوه اعتراض به خلافی و جریمه

اولین شرط جهت اعتراض به خلافی خودرو (اعتراض به جریمه رانندگی)، این است که نباید 60 روز از تاریخ ثبت جریمه گذشته باشد. اگر این شرط را دارید، جهت اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی باید به نزدیک‌ترین مرکز اجراییات پلیس راهور در سطح شهر مراجعه کنید.

مدارک لازم برای اعتراض به خلافی

  • کارت و سند وسیله نقلیه
  • کارت شناسایی مالک وسیله نقلیه
  • حضور مالک (یا وکیل قانونی)
  • همچنین اگر شخص دیگری غیر از مالک، مرتکب تخلف شده، حضور وی نیز الزامی است.

بعد از ثبت درخواست و ارائه مدارک اعتراض‌ به خلافی خودرو، معمولا جوابیه اعتراض در کمتر از 24 ساعت، از طریق پیامک، به شما اطلاع رسانی می‌شود. در صورتیکه جوابیه پلیس راهور را قبول دارید، باید برای پرداخت خلافی اقدام کنید.

ناراضی بودن از جوابیه اعتراض به خلافی

اما در صورتیکه جوابیه اعتراض به خلافی، برای شما قانع کننده نبود و همچنان به اعتراض‌تان اصرار دارید، دوباره باید (به مرکز اجراییات یا یکی از دفاتر پلیس+10) مراجعه کنید تا این‌بار شما را به نزدیک‌ترین «واحد رسیدگی پلیس راهور» بفرستند.

در واحد رسیدگی به شکایات، باید در حضور یک نفر افسر کارشناس و یک نفر نماینده یا قاضی تخلفات، دلیل اعتراض‌ مجددتان را توضیح دهید. سپس قاضی، رای نهایی را اعلام می‌کند. توجه داشته باشید که:

  • صدور رای نهایی، ممکن است تا یک هفته نیز طول بکشد.
  • رای نهایی صادر شده توسط واحد رسیدگی، قطعی بوده و دیگر جای اعتراض ندارد.
  • اگر اعتراض‌تان، برای بار دوم رد شده باشد، حداکثر تا 20 روز پس از صدور رای نهایی، باید مبلغ جریمه‌ را پرداخت کنید. چراکه درغیراینصورت، مبلغ جریمه‌ دو برابر می‌شود.

آدرس و تلفن مراکز اعتراض به خلافی

لیست مراکز رسیدگی به اعتراضات خلافی، مستقر در تهران که می‌توانید شکایت به خلافی خودرو را در آن مراکز پیگیری کنید، عبارتند از:

1- واحد رسیدگی در منطقه 8: اتوبان باقری (جنوب به شمال)، تقاطع رسالت - شماره تلفن مرکز: 77876676

2- واحد رسیدگی در منطقه 14: خیابان نبرد، میدان نبرد، انتهای خیابان شهید ابراهیم بیدی - شماره تلفن مرکز: 33057528

3- واحد رسیدگی در منطقه 16: خیابان بعثت، خیابان رجائی جنوبی، خیابان هلال احمر، مقابل سیلو - شماره تلفن مرکز: 55330307

4- واحد رسیدگی در منطقه 20: شهرری، خیابان استخر، روبروی فروشگاه شهروند - شماره تلفن مرکز: 55902110

5- واحد رسیدگی در منطقه 21: تهرانسر، انتهای بلوار یاس - شماره تلفن مرکز: 44538808

6- واحد رسیدگی در منطقه 22: همت غرب، آزادگان جنوب، شهرک گلستان، بلوار گلها، خیابان یاسمن جنوبی - شماره تلفن مرکز: 44736840

7- واحد رسیدگی در منطقه 28: انتهای بزرگراه امام علی، انتهای بلوار اوشان، روبروی بیمارستان 505 ارتش - شماره تلفن مرکز: 22195752

آدرس مرکز اجراییات پلیس تهران

مرکز اجراییات تهران بزرگ در «بزرگراه یادگار امام، خیابان حبیب اللهی شمال، جنب کلانتری ستارخان، مرکز خدمات ترافیکی» واقع شده است.

استعلام و پرداخت خلافی

جهت آشنایی با انواع روش‌های پرداخت خلافی خودرو و خلافی موتورسیکلت، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما