• نحوه کاهش خلافي خودرو و کم کردن جريمه رانندگي

راهی برای دور زدن قانون هست ؟!

نحوه کاهش خلافی خودرو و کم کردن جریمه رانندگی

20 شهریور 1402 11:31

کم کردن خلافی واقعیت دارد؟!

بیایید بدون تعارف صحبت کنیم: هیچ راه درستی برای دور زدن قانون وجود ندارد؛ بنابراین دنبال راهی برای حذف جرایم رانندگی نباشید! اما گاهی اوقات، برای کم کردن جریمه، روش‌های جایگزینی نیز وجود دارد. به صورت کلی، اگر برای خودرو یا موتورسیکلت شما، جریمه‌ای ثبت شده باشد، دو حالت دارد: یا جریمه درست است. یا جریمه ثبت شده برای شما، اشتباه است.

1. اگر جریمه ثبت شده، درست باشد

اگر جریمه ثبت شده برای وسیله نقلیه شما، واقعی بوده و درست باشد، در اینصورت باید آنرا پرداخت کنید و راهی برای حذف آن ندارید. اما برای پرداخت جریمه (در صورتیکه مجموع جرایم رانندگی شما، از سقف مجاز جریمه که توسط پلیس راهور تعین می‌شود، کمتر باشد، دیگر لازم نیست تمام جرایم رانندگی را یکجا تسویه کنید. بلکه می‌توانید هرکدام از جرایم را بصورت جداگانه (مورد به مورد) پرداخت نمایید. به غیر از این روش، هیچ راه دیگری برای کاهش جریمه رانندگی ندارید!

همچنین به این موضوع توجه داشته باشید که برخی از جرایم راهنمایی و رانندگی مانند جرایم تسلیمی (یعنی تحویل قبض جریمه توسط افسر راهور به راننده)، جرایم الصاقی (یعنی چسباندن قبض جریمه روی شیشه خودرو) و جرایم خودداری (نپذیرفتن قبض از افسر راهور یا فرار از افسر راهور)، مشمول قانون دوبرابر شدن جریمه هستند. یعنی در صورتیکه در مدت 60 روز آنها را پرداخت نکنید، مبلغ جرایم‌تان دوبرابر می‌شود! به همین دلیل توصیه می‌شود که همیشه و در کوتاهترین زمان ممکن، برای پرداخت جرایم رانندگی اقدام کنید.

2. اگر جریمه ثبت شده، نادرست باشد

اگر جریمه ثبت شده برای وسیله نقلیه شما، غیرواقعی بوده و نادرست باشد، در اینصورت باید برای «ثبت اعتراض به جریمه رانندگی» اقدام کنید. فراموش نکنید که فقط در صورت داشتن مدارک و اسناد قابل قبول، اعتراض به جریمه توسط کارشناسان راهور، مورد بررسی قرار می‌گیرد. حال در صورتیکه اعتراض شما درست باشد، جریمه ثبت شده از لیست جرایم رانندگی شما حذف می‌گردد. بنابراین فقط در اینصورت، امکان کم کردن خلافی وجود دارد.

همچنین توجه داشته باشید که اگر اعتراض کنید اما اعتراض شما تایید نشود، فقط 20 روز برای پرداخت جریمه موردنظر فرصت خواهید داشت و در صورت عدم پرداخت در این مهلت زمانی، مبلغ جریمه موردنظر، مشمول قانون دوبرابری می‌شود.


نکات مهم در پرداخت جرایم رانندگی

1. برای پرداخت جرایم راهنمایی و رانندگی، نیازی به تسویه حساب یکجا ندارید. بلکه می‌توانید هر کدام از جرایم را بصورت جداگانه و مورد به مورد، پرداخت کنید. جزییات بیشتر را در مقاله نحوه پرداخت اقساطی جریمه رانندگی بخوانید.

2. پلیس راهور، سقف مشخصی را برای جرایم رانندگی مشخص کرده است که در صورت عدم رعایت این سقف توسط رانندگان، خودرو توقیف شده و به پارکینگ پلیس منتقل می‌گردد. در مقاله سقف جریمه برای توقیف خودرو توضیحات بیشتری درباره این موضوع داده‌ایم.

3. یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای استعلام جریمه رانندگی، استفاده از سامانه آنلاین استعلام و پرداخت خلافی خودرو باما است. با کمک این سامانه، دارندگان خودرو و موتورسیکلت، هم می‌توانند از جزییات هرکدام از جرایمی که برای آنها ثبت شده، مطلع شوند و هم می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن، جرایم رانندگی را پرداخت کرده و آنها را تسویه کنند.

4. برای پرداخت جریمه رانندگی، عجله نداشته باشید! قبل از پرداخت، ابتدا استعلام بگیرید و دقت کنید که جرایم ثبت شده برای وسیله نقلیه شما، درست بوده باشند. چراکه گاهی اوقات ممکن است براثر اشتباه اپراتور پلیس یا به دلیل دستکاری در پلاک، جریمه فرد دیگری برای شما ثبت شده باشد. در چنین شرایطی، نباید جریمه را پرداخت کنید (حتی اگر مبلغ جریمه ناچیز باشد) بلکه باید «درخواست اعتراض» بزنید. در مقاله نحوه اعتراض به جریمه رانندگی نحوه شکایت از جرایم اشتباهی را توضیح داده‌ایم.

دیدگاه کاربران