• سايپا ساينا اس تاکسي
  • سايپا ساينا اس تاکسي

مجوز تاکسیرانی صادر شد!

بررسی سایپا ساینا اس تاکسی (Saina S Taxi)

7 بهمن 1402 14:20

صدور مجوز تاکسیرانی برای ساینا

بهمن 1402: مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، از طی شدن فرآیند اخذ مجوز ساینا برای کاربری تاکسی خبر داد و اظهار کرد  تبدیل ساینا به تاکسی در گروی اختصاص سهمیه مناسب از سوی خودروساز است.

وی در این باره توضیح داد در حال حاضر در بخش تاکسیرانی تنها از سمند سورن استفاده می‌شود. ولی تعداد خودرویی که تحویل می‌شود بسیار کمتر از نیاز و تقاضای موجود است؛ بنابراین لازم است که از خودروی دیگری برای اضافه شدن به ناوگان بهره بگیریم که یکی از گزینه ها خودروی «ساینا» بود. بر همین اساس فرایند اخذ مجوز برای کاربری تاکسی خودروی «ساینا» طی و این مجوز گرفته شد. درحال حاضر نیاز است شرکت خودروساز همکاری لازم را انجام دهد تا بتوانیم از این خودرو در این بخش استفاده کنیم. اما متأسفانه همراهی‌ها همانند گذشته نیست و تعداد سهمیه‌ای که می‌خواهند اختصاص دهند، بسیار کم است و بی تردید این موضوع قابل قبول نیست.

وی افزود ما در صورتی ساینا را وارد حوزه تاکسیرانی خواهیم کرد که شرکت خودروساز در همراهی لازم تعداد خودروی مناسبی برای این بخش تخصیص دهد که بتوانیم مشکلی از مشکلات حوزه تاکسیرانی را برطرف کنیم. قطعا اگر تعداد خودروی مناسب به این حوزه تخصیص پیدا نکند، ورود نمایشی این خودرو به حوزه تاکسیرانی از منظر ما قابل قبول نیست.

تولید 9 هزار ساینا برای تاکسیرانی

تیر 1402: محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، اعلام کرد این شرکت در سال جاری ٨ محصول جدید با استاندارد ٨٥ گانه را روانه بازار خودرو خواهد کرد كه دو مدل‌ آن برای اولین بار با گارانتی ٥ ساله عرضه خواهد شد؛ بر این اساس با افزایش دوره گارانتی کیفیت خودروهای جدید تضمین می‌شود.

وی افزود ضرورت دارد توسعه محصول در گروه سایپا به سمت خودروهای پاك برود. سال‌های گذشته به تولید خودروهای پاك توجه نشده بود، اما برای جبران نقصان‌های گذشته، گروه خودروسازی سایپا به این سمت حرکت کرده، به نحوی که ٩ هزار خودرو ساینا CNG برای استفاده در ناوگان تاكسیرانی تولید شده (از خردادماه سال گذشته تاکنون)‌ كه مصرف سوخت ترکیبی آن در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش با ترکیب بنزین و گاز 6.45 لیتر است. نگاه ما به محصولات جدید با تاکید بر مسائل زیست محیطی است و در توسعه محصول سعی شده به سمت خودروهای پاک برویم.

تجهیزات جدید برای تاکسی ساینا

اسفند 1401: ساینا اس دوگانه‌سوز به سامانه گازرسانی نسل چهار، با تزریق سوخت تناوبی در منیفولد ورودی هوا مجهز شده و دارای موتوری دوگانه‌سوز بر پایه موتور M15 ساینا است که با سوخت گاز عملکردی نزدیک به سوخت بنزین دارد. سطح استاندارد آلودگی این خودرو یورو5 (با سامانه OBD) بوده و مصرف سوخت این خودرو در سیکل رانندگی ترکیبی شهری و جاده‌ای 6.4 لیتر در صدکیلومتر (میانگین گاز و بنزین) است. پیمایش خودرو با سوخت گاز نیز حدود 200 کیلومتر (سیکل ترکیبی) بوده و با وجود نصب مخزن گاز 62 لیتری در صندوق عقب، همچنان فضای کافی برای قراردادن بار وجود دارد.

سیستم تعلیق و جلوبندی تقویت‌شده، دوام بالاتری برای این خودرو فراهم کرده و انتشار آلودگی کم‌تر، این خودرو را به انتخابی مناسب برای حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه تاکسی تبدیل کرده است. رعایت الزامات استانداردی محصول و بهره‌برداری از قطعات گازسوز کاملا استاندارد و با کیفیت و دوام بالا، تمایز برجسته‌ای در مقابل خودروهای دوگانه‌سوز «تبدیل‌کارگاهی» به وجود آورده است.

این خودرو در رده قیمتی خودروهای دوگانه‌سوز بی‌رقیب است و اگر یک خودرو دوگانه‌سوز اقتصادی با استهلاک پایین، هزینه نگهداری پایین، مصرف سوخت اقتصادی و امکانات قابل قبول مد نظر مشتری باشد، بهترین انتخاب برای او خواهد بود. سیستم تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک این خودرو دمای مناسب سرنشین را در فصول سرد و گرم فراهم می‌کند. این خودرو با ظرفیت مناسب حمل بار و سرنشین در کنار سوخت پاک و ارزان CNG می‌تواند به یک خودرو حمل‌ونقل عمومی تبدیل شود. با مقایسه مصرف سوخت گاز و بنزین در هر کیلومتر پیمایش این خودرو، دارنده این خودرو در صورت مصرف CNG تنها یک‌پنجم هزینه را در مقایسه با بنزین پرداخت می‌کند.

در نسخه تاکسی ساینا اس دوگانه‌سوز، امکاناتی مانند کپسول آتش‌نشانی، تابلو سقفی، جعبه کمک‌های اولیه، سامانه‌های هوشمند نظیر GPS، تاکسی‌متر، پرداخت الکترونیکی و... ارائه می‌شود. در صورت به‌کارگیری آن در ناوگان برون‌شهری نیز به‌واسطه برخورداری از دریچه گاز برقی و سیستم برق‌ و الکترونیک یکپارچه با نود مرکزی (BCM) از قابلیت نصب اصولی کروزکنترل برخوردار است. در مجموع حضور این خودرو جدید سایپا در ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون شهری با توجه به قیمت اقتصادی، ابعاد مناسب و مصرف سوخت کم، می‌تواند به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و کاهش سبد هزینه این بخش کمک کند.

دیدگاه کاربران