• خودرو ساينا S هاچبک برقي
  • خودرو ساينا S هاچبک برقي
  • خودرو ساينا S هاچبک برقي

حواشی یک رونمایی عجیب توسط سایپا

بررسی سایپا ساینا S هاچبک برقی (Saina EV)

5 شهریور 1401 15:01

رونمایی ساینا S برقی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401 حاشیه‌های زیادی به همراه داشت. البته اینکه خودروسازی سایپا، به دنبال ساخت خودروهای برقی در آینده‌ای نزدیک است، خبر بسیار خوبی است اما اینکه از روش‌های غیرمعمول، برای ساختن خودروهای برقی استفاده می‌کند، چیز جالبی نیست.

ساینا برقی یا تیبا 2 برقی؟

ساینا S برقی، خودرویی هاچبک است که در قسمت جلو، چهره ساینا S صندوقدار را دارد اما نمای قسمت عقب، دقیقا مشابه تیبا 2 است! و تمام حاشیه‌های این خودرو برقی نیز از همین‌جا شروع می‌شود.

اگر پیگیر اخبار سازمان ملی استاندارد خودرو باشید، حتما در جریان هستید که در بهار 1401، خانواده تیبا و تیبا 2، به دلیل وجود برخی ایرادات پرتکرار فنی، دچار مشکلات شماره‌گذاری شد. البته سایپایی‌ها از مدت‌ها قبل، خبر داده بودند که تولید خانواده تیبا را در سال 1401 متوقف می‌کنند.

رونمایی ساینا اس برقی در سال 1401

به هرحال به نظر می‌رسد بروز همین مشکلات، باعث شده تا سایپا، تغییراتی در چهره تیبا 2 برقی اعمال کند تا بتواند آنرا با نام ساینا S برقی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401 معرفی نماید. اما ظاهرا وقت کافی برای تغییر قسمت انتهایی این خودرو را نداشته است!

مشخصات فنی ساینا S برقی

هرچند سایپا، برنامه‌ای برای تولید ساینا اس برقی ندارد ولی همچنان باید اعتراف کرد که معرفی این هاچبک، قدم روبه جلویی برای گروه خودروسازی سایپا خواهد بود. پیشرانه الکتریکی این خودرو، حدود 90 اسب‌بخار قدرت داشته و می‌تواند صفرتاصد را در 12 ثانیه طی کرده و به حداکثر سرعت 130 کیلومتربرساعت نیز دست یابد.

پیشرانه الکتریکی ساینا اس برقی

اگر باتری‌های لیتیوم یونی این خودرو را به مدت 4 ساعت شارژ کنید، می‌توانید تا مسافت 200 کیلومتری با آن جابجا شوید. 

مشخصات فنی ساینا برقی صندوقدار

حالا که با ساینا S برقی آشنا شدید، خالی از لطف نیست که داستان ساینا برقی صندوقدار را هم بشنوید! عرضه محصولات برقی یا هیبریدی ایرانی، در اواسط تابستان 1396 جدی شد؛ زمانی‌که مهدی جمالی (مدیرعامل وقت سایپا) در مراسم رونمایی از پیشرانه 3 سیلندر ملی، از شروع تحقیقات مهندسانش برای ساخت تیبا برقی خبر داد. زمان گذشت تا آنکه در دی‌ماه 1396 بالاخره نسخه آزمایشی خودرو برقی سایپا رونمایی شد؛ اما خودروی موردنظر تیبای برقی نبود، بلکه ساینا برقی بود!

ساینا برقی سایپا
معرفی ساینا برقی صندوقدار در سال 1396

ساینا برقی با همکاری دانشکده مکانیک خواجه نصیر، مرکز تحقیقات سایپا و با مشاوره شرکت پانچ بلژیک ساخته شده است. ساینا برقی در جزییات فنی، کاملاً مشابه ساینا بنزینی است و فقط در پیشرانه و نوع باتری‌هایش تغییر کرده.

موتور الکتریکی این خودرو از نوع 70 کیلووات یا 94 اسب‌بخار بوده که تقریبا 10 اسب‌بخار قوی‌تر از پیشرانه 1.5 لیتری سایناست. باتری‌های ساینا برقی را شرکت صبا باتری ساخته و معتقد است که با یک بار شارژ توانایی پیمایش 170 تا حداکثر 210 کیلومتر را در اختیار راننده قرار می‌دهند. در تصویر زیر، کابین ساینا برقی را مشاهده می‌کنید.

سایپا ساینا برقی
کابین ساینا برقی صندوقدار

شارژ سریع باتری‌ها تنها 40 دقیقه زمان می‌برد اما در صورت استفاده از ولتاژ خانگی، باید 3 ساعت دیگر هم به این زمان اضافه کنید. نسخه آزمایشی ساینا برقی در زمستان 1396 حدود 70 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود که تقریبا سه برابر قیمت ساینا معمولی در آن زمان بود. 


بررسی انواع ساینا در بازار

برای آشنایی با خانواده محصولات سایپا ساینا و اطلاع از مشخصات فنی هر مدل و مشاهده ویژگی‌ها و تفاوت‌های انواع ساینا در بازار، لینک‌های منتخب زیر را مطالعه کنید:

اگر شما یکی از مالکان خودروهای ساینا هستید، پیشنهاد می‌کنیم مجموعه مقاله زیر را هم مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران
Mrreza 1401/6/5
خخ چه جالب بود.
پاسخ
0
0
0