• خودرو برقي E City ايران خودرو

اولین رونمایی از میکروکار برقی شرکت ایپکو

بررسی خودرو برقی E City ایران خودرو

29 بهمن 1402 13:52

خودرو جدیدی در کلاس میکروکارها در سیزدهمین همایش موتورهای درون‌سوز رونمایی شد. این خودرو تمام الکتریکی بوده و پیشرانه‌ای سبک، کم توان و با باتری‌های کم حجم دارد.

این میکروکار با نام E City ، به جدیدترین موتور الکتریکی شرکت ایپکو (مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو) مجهز شده است. اما بدنه آن از خودرو چینی ام‌وی‌ام 110 آمده و فیس‌لیفت شده است. البته در این همایش گفته شده که تمرکز اصلی بر موتور این خودرو بوده و ظاهر آن جنبه مفهومی دارد و احتمالا قطعی نیست.

موتور برقی 96 ولتی این خودرو تنها 27 اسب بخار قدرت و 70 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. با وجود مجموعه باتری‌های 12 کیلووات ساعتی، ظرفیت پیمایش آن به 150 کیلومتر می‌رسد. مصرف آن تنها 8 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر است که تقریبا معادل نصف مصرف یک خودرو برقی استاندارد یا هیبریدی است. وزن این خودرو 700 کیلوگرم بوده و حداکثر سرعت به 80 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

با وجود ولتاژ پایین موتور برقی، مزیت ایمنی و تسهیل تعمیرات آن حاصل می‌شود. به همین دلیل می تواند در حمل و نقل عمومی یا به عنوان خودرو اشتراکی مورد استفاده قرار بگیرد. بیش‌ترین میزان دور کارکرد این موتور برقی 7500 دور در دقیقه است.

دیدگاه کاربران